Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

21-03-2018 om 13:09

O ja

En niets gaan doen betekent hier ook vaak niet weten waar te beginnen of hoe het aan te pakken. Dan helpt samen doen meestal. Zoon maakt hier meestal het huiswerk bio zelf. Maar vaak begrijpt hij net een aantal vragen niet en die doen we dan samen. Dat weet hij. Gisteren moest hij voor een opdracht een tekstje in het Nederlands schrijven, dat vindt hij heel lastig. Hij begon dus niet. Totdat ik vroeg of we het samen zouden doen, dat wilde hij wel. Ik heb hem toen laten vertellen en ik heb getypt. En bedenken wat te schrijven en typen is dan gewoon teveel.
Maar inderdaad kan een berisping van de leerkracht, of hier dus een kruisje, ook helpen.

Tango

Tango

22-03-2018 om 13:20

Trots

Ben nu toch wel trots op zoon. Hij had een 6,3 voor Nederlands (en die toets was volgens de mentor die ook Nederlands geeft niet heel goed gemaakt, cijfers allemaal rond de 5,5 en 6) en een 6,5 voor wiskunde. En dat in zo'n drukke week. M&M had hij vandaag overgemaakt en ik zag nu een 5,3 staan. Denk dat dat het nieuwe cijfer is. Vind ik tegenvallen en met deze docent ga ik ook in gesprek. Want ergens gaat er iets mis in de vraagstelling denk ik. Had zeker wel het idee dat het er beter in zat dan vorige week.

@nnemoon

@nnemoon

22-03-2018 om 13:32

Tango/Zomer

Tango, wat fijn dat jullie het mentor gesprek zo goed hadden voorbereid. Ik vind het wel apart dat je zoon het gesprek moest leiden. Knap van hem! Ik lees dat bij jullie de mentor gesprekken zijn met de ouders. Hier zijn de mentor gesprekken alleen met de leerling. De afspraken tussen leerling en mentor staan zwart op wit op het rapport.

Zomer, wat een prachtige cijfers heeft je dochter gehaald.
Wat lang een week op kamp in de brugklas. Mentor probeert zoon een beetje voor te bereiden. Ze heeft verteld dat het in Cadzand is, dat ze op de fiets gaan en dat ze slapen in een tent. Dat ze veel water activiteiten gaan doen enz. Iedere keer wordt het voor hem iets meer vertrouwd.

Zoon was maandag vrij. Kinderen van techniek en foodlab kregen vrijstelling voor dat ene uur Engels de kinderen met een ander keuze vak hadden wel gewoon les.

Toets gereedschapskennis ging goed. Vorige keer was hij de mist in gegaan omdat de foto's van de toets heel anders zijn dan de plaatjes uit het boek. Hij had dat een vorige keer pas halverwege de toets door. Dit keer gewoon op internet verschillende afbeeldingen gezocht van het zelfde stuk gereedschap.

Maandagavond kwam ik tot de ontdekking dat hij woensdag een SO had van de Engelse woordjes van hoofdstuk 6. Gelukkig zaten er heel veel woordjes bij die hij nog wist van de basisschool zodat de woordjes er in één dag in zaten. Normaal beginnen we een dag of vier van te voren.

Gisteren kwam hij er niet uit met zijn huiswerk voor M&N. Ik vond het een begin van scheikunde. Destilleren, condenseren, extraheren enz. Het was voor mij ook weer even flink terugdenken.

Zoon begon van de week over een boekbespreking. Hij leest nu toevallig het boek #Laatste vlog van Carry Slee. Dat leek mij wel een leuk boek voor de boekbespreking maar het moest een boek zijn van school. Hij heeft nu een boek over een slaaf. De eisen zijn een stuk lager als op de basisschool, hij hoeft maar vijf minuten te kunnen praten op de bassischool was dat een kwartier.

Tango, over welke deel van Dummie de Mummie gaat jouw zijn boekbespreking doen? Hier heeft zoon toevallig een keer een boekbespreking over Dummie de Mummie en de ster Thoeban gedaan.

Tango

Tango

22-03-2018 om 16:33

@nnemoon

Hier hebben ze meer een boekverslag. Het is een soort verslag met plaatjes dat ze moeten maken over een boek. Mentor, die ook Nederlands geeft, vond het boek van zoon te dik. Hij heeft nu een ander boek gekregen, van school. Het heet: Wat heb jij nou? Het gaat over een meisje dat stiekem een ritje gaat maken op de brommer van haar oudere zus en dan iemand aanrijdt. Het is een boek van ongeveer 75 blz. zoon heeft er al een stuk in gelezen. Meestal lees ik het dan ook even zodat ik hem kan helpen met het verslag.
Zoon leest bij voorkeur niet, vooral vanwege zijn dyslexie. Gelukkig krijgen ze nu tijdens Nederlands leestijd. Ik vind trouwens wel dat hij veel beter is gaan lezen en ook de intensieve dyslexie-begeleiding die hij op de basisschool heeft gehad begint zijn vruchten af te werpen. Mentor had het over de ingewikkelde grammatica op de laatste toets Nederlands, maar eigenlijk had zoon daar niet zo'n moeite meer mee.
Lastig zeg, dat M&N. Hier zijn ze bezig met skelet, gewrichten en blessures e.d. Vindt zoon wel een interessant onderwerp. Hebben ze bij jouw zoon ook Biologie voor Jou? Want dan vrees ik dat wij dat onderdeel dus ook nog gaan krijgen.
Het mentorgesprek was inderdaad deze keer met de ouders erbij. Tussendoor is er ook een keer een gesprek alleen tussen mentor en zoon geweest. Ik weet niet of er toen afspraken zijn opgeschreven eigenlijk. Ik vond het ook knap van zoon hoe hij het deed dat gesprek. Het is helemaal niet zijn ding, maar hij deed het echt goed.
Zoon is sinds vandaag aan de bril. Hij gaf een tijdje terug aan dat hij het bord op school zo slecht kon lezen. Vorige week dus maar even naar Eyelove gegaan waar bleek dat hij toch echt wel een bril nodig had. Zoon liep er blij de deur mee uit vandaag. Wilde hem meteen ophouden. Ik verwacht dus zeker dat hij hem op school gaat dragen. In tegenstelling tot zijn oudere zus, die hem nooit opzet.

Zomer

Zomer

23-03-2018 om 10:48

Bijna weekend

Tango, klopt hoor. Normaal help ik ook altijd mee, ook met huiswerk. Maar we hadden net geleerd voor Engels en dat ging al moeizaam en ik zag de bui al hangen.... en zelf was ik er ook even klaar mee.... Maar, ze is er mee weggekomen. De volgende keren wordt het ook gewoon weer gemaakt.

Wat een goede cijfers voor je zoon! En wat fijn dat lezen steeds beter gaat en zelfs de grammatica. Dochter hier lees ook niet. Te minste geen boeken. Wel appberichtjes Op haar school wordt ook veel gelezen met Nederlands. Ze moet ook altijd een leesboek meehebben. Wat goed trouwens dat hij geen moeite heeft met het dragen van een bril. Ik vind een bril zelf altijd erg leuk moet ik zeggen. Dochter moet eigenlijk ook een bril. Heeft geen hele slechte ogen en ook nooit hoofpijn. Ze zorgt altijd dat ze vooraan zit maar kan op een kleine afstand ook best veel zien maar een bril werd wel geadviseerd. Nou, dat ging hem dus niet worden bij dochter. Ze vindt het vreselijk terwijl haar beste vriendin op de basisschool er toen ook eentje kreeg. Zelfs toen wilde ze niet. Ik laat het maar even zo en verwacht dat het over een tijdje geen issue meer is.

Ze had trouwens een 9.6 voor Engels. Ze was me daar toch een potje blij haha. Het waren overigens alleen woordjes terwijl ze ook een stuk grammatica moest leren. Daar had ik juist op ingezet. Dat zal dan wel bij het proefwerk aan bod komen. Komende maandag proefwerk Wiskunde. Daar zijn we gisteren mee begonnen en daar gaan we vanavond mee verder. Komende weekend lukt het alleen nog om zondag wat te doen want dit weekend zijn we weg.

Dochter is overigens erg moe de laatste tijd. Niet extreem maar je merkt wel dat de lichamelijk veranderingen veel van haar vragen. Ze eet wel gezond (en snoep ook veel....) maar er gaat ook genoeg gezonds in. We houden het in de gaten.

Zomer

Zomer

23-03-2018 om 10:54

@annemoon

Wat fijn dat je zoon wordt meegenomen in het kampproces! Mooi dat hier aandacht aan wordt besteed. Dat extraheren en die andere termen kwam inderdaad ook in die NASK toets van mijn dochter voor. Ik heb daar helemaal niks mee maar oudste dochter is hier heel goed in en die heeft haar geholpen.

Maar hebben jullie als ouders verder ook nog een gesprek met de mentor? En heb je ook inzage in de afspraken die tussen zoon en mentor zijn gemaakt? Hier heeft dochter binnenkort ook weer een gesprekje met de mentor. Ze is daar net weer mee begonnen en dochter was nog niet aan de beurt. In april hebben wij zelf dan een mentorgesprek.

Dochter had trouwens nog een 6 op koekjes bakken Terwijl ze thuis heel vaak koekjes bakt. Ze zagen er inderdaad ook niet zo heel smakelijk uit haha.

@nnemoon

@nnemoon

23-03-2018 om 13:14

Tango / Zomer

Wij hebben niet echt een gesprek met de mentor, tenzij wij dat graag willen of als zij daar aanleiding toe ziet. De gemaakte afspraken staan zwart op wit op zijn rapport. Wel iedere maand een nieuwsbrief voor de hele school en regelmatig een mentormail. Zo weet ik bijvoorbeeld dat hij in week 14-15-16 cito heeft, iedere dag één behalve op maandag.

Tango, het boek dat je zoon heeft lijkt me wel leuk. Knap dat hij beter is gaan lezen. Hier werd op de basisschool veel tijd besteed aan zelfstandig lezen, iedere dag wel een half uur. Ik weet niet hoe het nu is op school. Ik snap wel dat als je dyslexie hebt en je bent al een hele dag naar school geweest dat je dan thuis niet snel naar een boek pakt.

Hoe gaat het met zijn bril? ik heb trouwens een leesbril uitgezocht. Mijn armen werden te kort zal ik maar zeggen. Je kunt natuurlijk kiezen voor een leesbrilletje bij het Kruidvat, HEMA enz maar ik heb twee verschillende sterktes dus maar gewoon bij een opticien uitgezocht.

Het boek wat ze gebruiken bij zoon op school bij Mens & Natuur heet Explora. Het boek kan gebruikt worden bij NASK, biologie, verzorging enz. Ik vind het nadeel van Explora dat het onderwerp heel summier omschreven word. Ik ben in deze stof niet goed thuis en vind het dan moeilijk om het zoon goed uit te leggen. Woensdag heeft hij een wiskunde repetitie.

Zomer, wat een prachtig cijfer voor Engels. Hier doen ze de ene week de woordjes en de week daarna het hele hoofdstuk.

Zit er bij jullie kinderen veel verschil tussen de cijfers van het eerste en tweede rapport? Het rapport komt pas 10 april maar ik bedoel de gemiddelde cijfers tot nu toe zal ik maar zeggen. Hier bijna geen verschil. Ik las ook dat je niet kunt blijven zitten in de eerste omdat het een doorgaande lijn is. Wist ik ook niet.

Rare week voor de boeg. Ik heb de hele week vrij maar ik moet vrijdag, zaterdag, zondag en maandag werken. Dus mijn Paasdagen zijn goed besteed.

Tango

Tango

24-03-2018 om 18:42

Rapport

Zoon kreeg gisteren zijn rapport mee. Het verschil met het eerste rapport is niet heel groot. Alles rond de 6 en 7. Alleen op het eerste rapport had hij nog een onvoldoende voor Nederlands vanwege die 0,1. Nu stond er een mooie 6,7. De mentor was tevreden over het rapport en vond dat zoon er hard voor gewerkt had, schreef hij. Leuk om te lezen. Wij zijn er ook trots op. Ben benieuwd of er nog docentengesprekken volgen, want dat heb ik nog niet gehoord en ik wil graag de docent M&M en evt. biologie spreken, omdat ik merk dat die cijfers steeds wel iets omlaag gaan.
Zoon had zijn bril opgehad op school. Vond ik stoer van hem. Er waren wel reacties op gekomen, maar we hadden het er van tevoren over gehad dat dat normaal was. Hij kwam ook met zijn bril op thuis en zei dat hij met fietsen ook veel beter kon zien. Zelf ben ik aan de multifocale bril inmiddels. Moet daar erg aan wennen. Ik had een bril voor veraf maar moest die de laatste tijd afzetten om te lezen, vond ik erg onhandig worden.
Hier had zoon afgelopen week kookles. Vond hij helemaal geweldig. Ze hadden wentelteefjes gebakken en het ging heel goed zei hij. Thuis helpt hij ook wel graag mee om iets te bakken o.i.d. Dat gaat nu misschien wel vaker gebeuren. Hij heeft nu een periode van 12 weken koken. Daarnaast ook weer iets met planten, in de kas. Vond hij ook wel aardig om te doen.
Wat een knap cijfer voor Engels, Zomer! Woordjes gaan bij zoon meestal ook wel goed. Hij vindt vooral lezen en luisteren lastig, had laatst een 3 voor begrijpend lezen Engels maar die mag hij over doen met Kurzweil. Hij had ook tegen de mentor gezegd dat hij bij Engels wel Kurzweil wil. Ben benieuwd of het dan beter gaat. Ik zag dat hij de komende periode ook nog extra begeleidingsuur Engels krijgt. Heel fijn!

@nnemoon

@nnemoon

25-03-2018 om 08:35

Tango

Tango, wat een goed rapport. Fijne hoor zulke mooie cijfers en leuk om te lezen wat de mentor erbij gezet heeft. Knap hoor van je zoon! Ja die onvoldoende van Nederlands op het vorige rapport kan ik me nog herinneren. En nu een 6,7, super hoor!

Hier krijgt zoon zijn rapport ook binnenkort mee. Hij zei dat er een rood vakje opstaat bij één vak ivm spullen vergeten. Je hoeft niet te vragen bij welk vak dat rode vakje staat? M & M.

Wat stoer dat je zoon gewoon zijn bril draagt ook na reacties van anderen. En fijn dat hij zelf het verschil merkt, zelfs met het fietsen.

Akelig dat je zo moet wennen aan je multifocale bril. Vind je de overgang van kijk naar leesgedeelte te scherp?

Wat leuk om te lezen dat je zoon de kooklessen geweldig vindt. Wie weet schuilt er in hem een goede kok?

@nnemoon

@nnemoon

25-03-2018 om 08:56

Vriendje van de basisschool

Zoon had vanaf groep 1 een vriend waar hij veel mee optrok. In groep 4 is mijn zoon blijven zitten. Hij heeft het nodige over zich heen gehad van dat vriendje hoe dom hij wel niet was. Het heeft er bij zoon flink ingehakt en zijn zelfvertrouwen heeft daardoor een enorme deuk opgelopen. Zoon is gelukkig in een leukere klas terecht gekomen en heeft op een leuke manier de basisschool afgemaakt.

Vriendje had een VMBO-T/HAVO advies en ging naar de HAVO kansklas. Ouders vonden dat erg tegenvallen ze vinden hem heel slim en hadden minimaal HAVO in gedachten. Hij ging vanaf de eerste dag drie keer in de week naar huiswerkbegeleiding maar zijn cijfers waren niet voldoende om over te gaan naar HAVO 2. Hij ging toen naar de MAVO 2, klinkt beter als VMBO-T natuurlijk. Mijn zoon ging inmiddels naar het VMBO waar door hun best op neer gekeken werd. Het eerste rapport van vriendje was zo slecht dat zijn moeder zei je kunt altijd nog naar die school van die sukkels gaan. School van mijn zoon dus, dat kwam hard aan. Wij zijn juist heel trots op zoon, hij kan misschien niet zo goed leren maar hij doet heel erg zijn best, meer kunnen wij niet van hem verwachten. Nu redt het vriendje het op de MAVO ook niet en moet hij volgend jaar naar Kader. Zoon gaat hier waarschijnlijk volgend jaar ook Kader proberen. Gelukkig gaat vriendje naar een andere school en is al een klas verder, maar dan denk ik doe toch normaal en kijk niet zo op een ander neer. Zoon heeft een beetje leedvermaak hij is genoeg gekwetst door die jongen.

Tango

Tango

25-03-2018 om 20:20

Naar zeg!

@nnemoon, dat er zo op je zoon neergekeken werd door dat vriendje. Ik begrijp heel goed dat je zoon zijn zelfvertrouwen erdoor omlaag ging en ook dat je zoon nu een beetje leedvermaak heeft. Zo zie je maar hoe het kan gaan. En sommige kinderen worden ook teveel gepushed door hun ouders en moeten een niveau proberen dat ze eigenlijk niet aankunnen.
Ik vind het knap dat jouw zoon kader kan en mag proberen. Terecht dat je daar trots op bent. Wij zijn dat ook op onze zoon, voor hetzelfde geld had hij op praktijkonderwijs gezeten en nu redt hij het toch maar mooi op basis.
Zoon is gelukkig nooit zo door iemand gekwetst maar heeft op de basisschool toch wel het gevoel gehad dom te zijn. Nu heeft hij dat niet meer, hij ziet nu dat kinderen uit zijn klas soms lager scoren dan hij zelf en dat ze allemaal extra hulp nodig hebben. Daardoor groeit zijn zelfvertrouwen.
Je merkt in andere omgevingen dat dit nog niet overal zo is. Hij voetbalt in een team met kinderen van allerlei andere scholen en je merkt dat hij daar veel minder aansluiting vindt. Vandaag bij een toernooi met het team was dat heel duidelijk zichtbaar. Het voetballen vindt hij leuk maar met de spelers uit het team heeft hij niets. Vind ik soms wel sneu om te zien.

Dat zelfvertrouwen op school zie je ook terug in het dragen van die bril. Daar durft hij dat dan gewoon te doen. Vind ik knap.
Ik wen inmiddels steeds meer aan die multifocale bril hoor. Heb hem vandaag bijna de hele dag op gehad, behalve toen de zon te fel was, toen heb ik mijn niet multifocale zonnebril opgezet. Het is niet zozeer dat de overgang te scherp is, maar gewoon wennen aan die overgang. Ik had altijd alleen een bril voor ver weg en nu moet je echt aanpassen hoe je kijkt. Maar het gaat steeds beter. Ben er wel blij mee.

Zomer

Zomer

26-03-2018 om 16:13

Tango en @annemoon

Tango, wat een superrapport zeg!!!! En echt stoer dat je zoon gewoon die bril opzet. Dat zegt ook wel iets over zijn zelfvertrouwen! Wat fijn dat hij koken zo leuk vindt! Zo, ontdekken ze ook steeds meer wat ze echt leuk vinden!

@nnemoon, ik schrik daar wel van zeg. Maar oooh lekker een lange neus naar dat vriendje. Dat begrijp ik heel goed En nu dus gewoon hetzelfde niveau. En kinderen voelen dat haarfijn aan. Ook als ze geen vriendje hebben die het er ook nog even inwrijft. Dochter wist dondersgoed dat ze het slechts presteerde van de klas op de basisschool. Dan kon ik l*llen als brugman maar ze wist precies hoe het er voor stond. Ik zei daarom ook altijd maar dat dochter minder schoolslim is als andere kinderen maar dat ze verder heel slim is. En dat is ze ook! Daar zit het hem ook niet in. Gelukkig komt het er op de middelbare school wel uit. Fijn dat je zoon naar KB gaat!!!! Super! Ik weet eerlijk gezegd niet wanneer dochter haar rapport mee krijgt. We hebben de 2e week in april de mentorgesprekken en de vorige keer kregen we hem daar uitgereikt. Dochter had vandaag wiskundetoets. We hadden niet heel veel geoefend. Ze had nog een test gemaakt en gisteravond de fouten doorgenomen. Dat ging heel goed maar ik weet niet of het allemaal is blijven hangen. Dochter weet ook niet echt of ze hem goed gemaakt heeft. We gaan het zien. Deze week zie ik geen toetsen staan. Zal leuk zijn, een lekker relaxed weekje, ook voor mij Al moet ze voor de meivakantie een werkstuk maken. Misschien dat we daar nog aan gaan beginnen. Maar niet vanavond.

Zomer

Zomer

26-03-2018 om 16:19

Lager scoren

Ja dat is voor dochter ook heel fijn om te merken dat ze nu eens bij de beste van de klas hoort. Al moet ik wel zeggen dat alle kinderen van haar klas wel goede cijfers hebben. Sommige hebben wel vaker een onvoldoende en er zijn een paar die bijles hebben maar over het algemeen zijn alle kinderen serieus bezig en zijn er heel veel die een bepaalde vak op KB doen. Ze stimuleren elkaar ook erg begreep ik van de mentor en dat is wel heel fijn. Deze school staat er ook om bekend dat ze niet zo moeilijk doen over opstromen. Te minste, ze doen er minder moeilijk over dan andere scholen. Ze geven kinderen echt kansen!

Zomer

Zomer

27-03-2018 om 13:12

Oeps

Dochter appt net dat ze een 1.1 heeft voor techniek.... Ze heeft een opdracht niet ingeleverd???? Nu weet ik totaal niet waar het om gaat. Ik hoor het vanavond wel. Zowaar staat ze nog steeds voldoende want er staat ook een 9 en een 6 voor een opdracht. Ik weet ook niet of het iets is wat ze thuis hadden moeten doen. Nou ja, ik hoor het vanavond wel. Dochter vindt die man ook helemaal niks. Wij hebben nog een gesprek met hem gehad en wij vonden het een aardige man. Maar ik begrijp wel waarom het niet zo klikt. Het is een nogal oudere man die niet zo heel veel inlevingsvermogen heeft en meer feeling heeft met jongens. Meer het type van, niet zeuren, gewoon doen. Zoiets. Beetje lastig uitleggen. Ik ga er i.i.g. niks mee doen maar wil wel van dochter weten waar het fout is gegaan. Zijn jullie kinderen ook vrijdag vrij met goede vrijdag? Wij gaan een weekendje weg en dochter neemt vriendinnetje mee. Ze heeft er heel veel zin in! @annemoon werkze alvast. Nu lekker vrij toch!

Tango

Tango

27-03-2018 om 16:10

Toetsen

Hier opeens alweer een toets wiskunde volgende week. Gaat snel opeens. Hoofdstuk 7. Geen idee nog waar het over gaat. Het boekverslag moet ook eind volgende week af, dus krijgen we nog een druk paasweekend. Gelukkig inderdaad goede vrijdag vrij en natuurlijk tweede paasdag, maar nog wel een verjaardag van dochter in dat weekend dus ook wel weer druk.
Hopelijk valt wiskunde mee. Ik zal zoon eens peilen of hij het onderwerp begrijpt. Dat scheelt vaak al veel.
Hier is een 0,1 (dus niet 1,1) meestal een cijfer dat er tijdelijk staat als iets niet af is of niet ingeleverd. Wanneer het ingeleverd wordt wordt het cijfer aangepast. Wel vreemd dat je niets in magister had staan over wat er ingeleverd moest worden, Zomer. Ben benieuwd wat je dochter zegt vanmiddag.
Wij hebben nu wel een rapport maar ik heb geen idee of er nog docentengesprekken komen. Ik kan er niets over vinden. Ik wilde eigenlijk de meneer van M&M nog wel even spreken en evt. de mevrouw van Engels. De laatste vooral omdat zoon op de woordjes en grammatica wel goed scoort maar op de lees en luistertoetsen niet. Geen idee wat we daar nu mee moeten. Hij had de afgelopen periode wel begeleiding hiervoor maar hij staat nu weer ingepland voor begeleidingsuur Nederlands, spelling volgens mij. Ik had liever nog een keer Engels gehad, zoon zelf eigenlijk ook.

@nnemoon

@nnemoon

27-03-2018 om 18:25

Zomer / Tango

Zomer, oh dat is schrikken van je dochter. Ik ben benieuwd wat je dochter er over gaat vertellen. Akelig dat het niet in Magister heeft gestaan. Krijgt ze nog een kans om het als nog in te leveren?

Ik las dat je een weekendje weg ga met de Pasen, leuk gezellig, geniet ervan!

Tango, hoofdstuk 7 van wiskunde gaat over breuken. Zoon heeft morgen namelijk een repetitie over hoofdstuk 6 en dan kijk ik altijd even wat voor onderwerp er in het volgende hoofdstuk aan bod komt. Zoon heeft hier ook lekker een lang weekend van vrijdag t/m maandag, maar hij moet wel leren want volgende week repetitie Engels.

Ik hoorde van zoon dat hij volgende week ook een gymles moet voorbereiden en leiden. Hij gymt graag maar staat niet graag in de belangstelling dus dat wordt nog moeilijk. Ik vind het ook onzin dat ze dit moeten want hij heeft bewust niet gekozen voor de sportklas. Met zijn tweeën bereid je een les voor. Je moet één onderwerp kiezen, het moet een uur duren en iedereen moet het leuk vinden en daarna wordt je beoordeeld met een cijfer. En elk onderwerp mag maar één keer aan bod komen.

Tango

Tango

27-03-2018 om 22:04

Procenten

Ik begreep van zoon dat het over procenten ging. Hij zei eerst dat hij het lastig vond, maar toen we samen even een opdracht doornamen die hij moeilijk zei te vinden, begreep hij het toch wel snel. Vandaag had hij nog huiswerk over hetzelfde hoofdstuk en dat had hij zo af. Het is ook maar een kort hoofdstuk zag ik, maar 3 paragrafen. Zal denk ik wel lukken.

Hier trouwens vandaag ook iets dat niet in trajectplanner (zo heet magister hier) stond. Zoon kwam ermee, net voordat hij naar bed ging. Een hele grote kruiswoordpuzzel voor Engels met allemaal woordjes die je dus eerst vanuit Nederlands naar Engels moest vertalen. De meeste wist hij niet dus moest hij opzoeken. Ik heb hem net maar even samen met mijn man zitten maken Vond het nou niet nodig dat zoon het nog ging doen. Het was ook raar opgegeven. Vandaag hadden ze een invalleerkracht en morgen weer de eigen docent. Invalleerkracht zou het mailen naar de vaste docent. Ik moet maar zien of dat gebeurd is, maar het had dan ook wel even in Trajectplanner gemogen. Ik vond het ook erg veel om te moeten maken voor de volgende dag.

Lastige opdracht voor je zoon @nnemoon. Ik heb dit bij dochter ook weleens langs horen komen, maar die staat wel graag in de belangstelling dus vond het niet zo'n probleem. Zij deed ook geen sportklas overigens. Gelukkig dat jouw zoon het wel met iemand anders mag doen. Een uur is ook wel lang en het lijkt me lastig om iets te vinden dat iedereen leuk vindt.
Hier moet zoon over een paar weken iets over zichzelf in het Engels vertellen. Vind ik ook zo'n lastige opgave. Zoon houdt er ook niet van.

Triva

Triva

28-03-2018 om 07:39

even nieuws van

degene die drie jaar op jullie voorloopt.

Zoon gaat met eigenlijk alleen maar zevens en achten het eindexamen in en hij haalde een 10 voor Engels Mondeling door dat jarenlang online gamen op de Xbox. Regelmatig sta ik versteld over wat hij daar allemaal zegt en waar hij het over heeft.

@nnemoon

@nnemoon

28-03-2018 om 08:49

Triva

Wat een prachtige cijfers om zo het eindexamen in te gaan. En een 10 voor Engels mondeling, super! Je ziet maar dat het gamen ook een positieve kant heeft. Haha!

Houd je ons op de hoogte van zijn examen dagen? Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan.

Had je al vertelt wat hij hier na gaat doen?

Zomer

Zomer

28-03-2018 om 08:57

Triva

Wat een goede cijfers zeg! Dat geeft wel vertrouwen!!!!

@nnemoon

@nnemoon

28-03-2018 om 09:05

Procenten

Tango, je hebt gelijk het hoofdstuk gaat over procenten. Alleen de inleiding ging over breuken.

Hier geen Magister of Trajectplanner, maar Somtoday. Het nadeel is dat alleen de mentor het huiswerk hier in vermeld. De vakken M&B, M&M en M&N staan er dus nooit in. Zal ik eens aankaarten bij de volgende ouderavond.

Zoon heeft vandaag repetitie wiskunde hoofdstuk 6. Hij zag er erg tegenop, ik vond dat het wel goed ging. Het moeilijkste is voor hem op en aftellen tot 20. Als er een halve tabel is gegeven en ze vragen wat er bijvoorbeeld bij 2 komt, ziet hij niet dat je dan 4:2 of 6-4 of 5-3 kunt doen. Gek he?

Iets vertellen over je zelf in het Engels lijkt mij ook best moeilijk. Ik denk zo simpel mogelijk houden en de woorden gebruiken die hij kent. Iets vertellen over vader, moeder, zus, het huis, zijn kamer, dat hij het leuk op school vindt, dat hij op de fiets naar school gaat, dat hij van dieren houdt, over voetballen, zwemmen enz.

Zomer

Zomer

28-03-2018 om 09:15

1.1

Het ging om een praktijkopdracht. Volgens dochter was ze al ver maar die keer daarop was ze ziek. Daarna had ze zelf bedacht dat ze het niet hoefde af te maken omdat iedereen al met iets anders was begonnen en zij dat ook maar ging doen. Ik had gevraagd of de leraar nog had gezegd dat ze het moest afmaken. Dat had hij wel 1x gezegd. Ik heb hier wel met dochter over gesproken dat ze hier meer haar verantwoordelijkheid in moet nemen. Ze zou donderdag vragen of ze het nog mocht afmaken. ik ben benieuwd of ze dat ook echt gaat doen. Ze staat trouwens nog steeds een 6.5 voor techniek. Voor de wiskundetoets had ze een 7.1. Echt super want we hadden het maar 1,5 keer doorgenomen! Dus blij mee!

Succes voor je zoon met de gymopdracht. Oei, dat zou ook niks voor dochter zijn. Maar gelukkig mogen ze het wel met zijn tweeen doen. Even elkaar afwisselen.

Haha die kruiswoordpuzzel. Ja dat zou ik ook doen hoor En een praatje in het Engels. Pittig maar met een goede voorbereiding gaat dat vast lukken. Dochter heeft hier niet veel staan voor volgende week gelukkig. Te minste. Op dit moment nog niet.

Tango

Tango

28-03-2018 om 10:06

Wow, Triva

Wat een geweldige cijfers haalt jouw zoon. Leuk dat je dat even laat horen, dat geeft ons weer hoop. Ik wens hem heel veel succes met het examen! We horen natuurlijk graag of hij geslaagd is, maar dat kan bijna niet meer mis gaan lijkt mij.

@nnemoon, wat lastig dat alleen de mentor het huiswerk in Somtoday schrijft. Goed om dit aan te kaarten. Ik ken Somtoday van mijn dochter en vind het geen fijn programma, maar komt mogelijk omdat ik er weinig in kijk. Zij is (hopelijk) oud genoeg om zelf haar huiswerk bij te houden.
Ik hoop dat het goed gaat met de wiskunde toets van je zoon. Ik vond dat ook best een lastig hoofdstuk en wij hadden er toen weinig tijd voor. Zoon haalde een 6,5 wat ik best goed vond. Het rekenen begrijpt zoon hier dan wel weer, maar hij vindt het lastig om dan een grafiek te tekenen van zo'n tabel. Daar hebben we nog het meest op geoefend.

Zomer, had jouw dochter Wiskunde toets over hoofdstuk 6? Of hebben ze een ander boek dan Getal en Ruimte? Ik heb het idee dat ze allemaal ongeveer gelijk lopen met Wiskunde. Zoon hier loopt nu iets voor want die krijgt volgende week een toets over hoofdstuk 7. Ik hoop dat hij er niet ook nog een bio toets bij krijgt komende week, want zag dat dat hoofdstuk ook af was. En die man geeft het meestal precies een week van tevoren. Dan wordt het nog een erg druk paasweekend. En eigenlijk heeft zoon een beetje rust nodig. Vanmorgen ging hij al met tegenzin/buikpijn naar school. Niet dat er iets spannends was, maar wel een lange dag tot het achtste uur, afgelopen weekend druk gehad etc. Maar goed, hij is gegaan. Gelukkig hierna nog maar 1 dagje tot het paasweekend.

Zomer

Zomer

28-03-2018 om 10:37

Weet ik zo niet

Ik weet eigenlijk niet uit mijn hoofd welk boek dochter heeft voor Wiskunde. Ik ga vanavond even kijken. Zij had wel een toets van hoofdstuk 7. Dat weet ik zeker maar weet niet meer zo goed waar het over ging. Oudste heeft met haar geleerd. Ik ga vanavond even kijken.

Hier heel tevreden over Magister. Praktisch alles wordt er in gezet en het is ook leidend en daar ben ik heel er blij mee! Bij mijn oudste die op een andere school zat werkte het ook heel goed. Die had wel een anders systeem maar werd ook goed ingevuld. Bij dochter was zelfs de regel dat een toets minimaal een week van te voren er op moest staan en zo niet, dan hoefde je de toets niet te maken want dan was je als leerkracht gewoon te laat. Dat is niet op de school van jongste volgens mij al staat het daar ook vaak wel redelijk snel.

Zomer

Zomer

28-03-2018 om 10:46

Toch nog

Ik kijk net even en zie toch wel veel huiswerk staan voor woensdag 4 april. Dat gaan we dan vanavond en morgen maar even maken want we gaan vrijdag vroeg al weg en maandagavond weer thuis.

Tango

Tango

30-03-2018 om 16:03

Lekker vrij

Heerlijk zo'n lang weekend vrij. Zomer, wat zullen jullie genieten van het weekend weg. Het is vandaag in ieder geval heerlijk weer. Zoon is vanmiddag met 2 vrienden van school naar het zwembad gegaan. Er gingen er nog meer van de klas. Ze sprake bij ons thuis af en fietsten samen. Zo leuk weer! Ik zie wel weer wanneer hij thuis komt. Er belde ook nog een vriendje van de basisschool maar daar wilde hij niet mee afspreken. Is ook een jongen die veel jonger is met andere interesses etc. Jongen trekt erg naar zoon toe, maar zoon niet zo naar hem. Maar gelukkig kon hij zeggen dat hij al wat had afgesproken, want dat was ook zo.
Er staat nog wel wat huiswerk op de planning. Boekverslag, toets wiskunde en maakwerk M&M. Dat laatste leek me erg veel maar heb geen idee of zoon al iets in de les heeft gedaan. Moet ik hem vanavond even vragen.
Fijne paasdagen voor jullie!

Tango

Tango

04-04-2018 om 16:27

Paasdagen

Drukke en gezellige paasdagen gehad. Hoe was jullie weekend weg, Zomer?
Hier moest er ook nog wel wat huiswerk tussendoor en dat kostte veel moeite. Vooral dat boekverslag, wat een drama was dat. Was ook echt een opdracht die zoon niet alleen aan kon en ook niet goed leek te begrijpen. Gisteravond hebben we hem afgemaakt (moet vrijdag ingeleverd maar meteen naar de docent gemaild), je zag de opluchting op zoons gezicht. Vandaag nog wiskunde leren voor morgen, laatste stukje. Valt ook nog tegen. Procenten op zich heeft zoon wel door, maar hoe bereken je nu hoeveel % korting je ergens op krijgt? Daar heeft hij nog moeite mee. Ik heb nu wat oefensommen gemaakt die we vanavond nog doornemen. Hopelijk lukt het dan morgen. Ook weer net te weinig tijd voor gehad vanwege dat boekverslag....

Zomer

Zomer

04-04-2018 om 20:24

Tango

We hebben genoten! Dochter had vriendin mee en heeft genoten! We hebben iets gedaan wat ze superleuk vinden dus helemaal goed!

Op dit moment weer volop met school bezig. Ik moest even aan je denken want wat jij schreef over zoon en gezamenlijke opdrachten en dat dit moeizaam verliep, daar zit ik nu middenin. Dochter moet met 2 andere meiden een presentatie voorbereiden voor komende vrijdag en volgens dochter moet zij alles doen (is haar beleving). Ik heb haar net helemaal bevraagd wat zij allemaal had gedaan en wat er nog moest gebeuren. De vragenlijst die er bij hoort heeft niemand van het groepje “ zucht”. Ik heb net de taken nog even opgeschreven en dochter heeft via de app de anderen gevraagd om bepaalde onderdelen te doen. Dochter neemt ook nog wat op zich uiteraard. Maar dochter vindt dat dus heel moeilijk. Komt totaal niet voor zich zelf op. De meiden hadden gevraagd of zij het kan doen en dochter durft dan niks te zeggen. Het liefst steekt ze haar kop in het zand en ze zei al dat ze vrijdag thuisblijft maar dat gaat niet gebeuren. Ze moeten het ook als groepje presenteren. Daarnaast moet ze haar boekverslag afhebben voor volgende week maar daar had ze al een hoop aan gedaan maar er moet ook nog genoeg gebeuren. Ik denk dat dochter net als je zoon ook ook erg opgelucht is als het af is. Daarna moet ze nog een werkstuk maken voor bio. Dat moet voor de meivakantie af zijn en daar hebben we nog niks aan gedaan. Best veel en dochter overziet het allemaal niet en laat dan meteen haar koppie hangen. Net even met haar gepraat en gezegd dat ik natuurljk ga helpen en dat gaf wel wat rust. Alleen die presentatie met dat groepje. Dat vindt ze zo lastig.

Succes met je zoon voor wiskunde. Hopelijk zit het er goed in. Hier vrijdag een proefwerk Engels. Hier ook net te weinig tijd maar we gaan er voorl Gelukkig ben ik morgen vrij. Kunnen we morgenmiddag nog wat doen aan die presentatie.

Tango

Tango

04-04-2018 om 21:38

Veel

Jouw dochter moet ook opeens veel doen zeg! Hier gelukkig nu geen gezamenlijke opdrachten. Zoon zou het overigens precies andersom doen, die houdt zich op de achtergrond en doet niets Als hij de kans krijgt. Maar inderdaad, wat een gedoe is dat! Hier komt het ook vaak voor dat iemand opeens een formulier o.i.d. niet huis. Meestal wordt er dan even een foto gemaakt en met de telefoon geappt. Dat zou je dus ook nog kunnen doen met die vragenlijst.
Hoe moet het boekverslag er bij jullie uit zien: Hier moest het in de vorm van een beeldverslag. Foto's zoeken die met het boek te maken hebben en daar dan tekst bij schrijven. Eigenlijk gewoon te ingewikkeld voor zoon, want hij vindt de tekst op papier krijgen alleen al moeilijk en dan moest hij er ook nog foto's bij zoeken en het moest er nog mooi en verzorgd uit zien. Op de laatste pagina moest hij zijn mening geven over het boek en hij heeft alleen maar geschreven dat hij het redelijk vond en het boek een 6 1/2 gaf. Eigenlijk moest er nog bij waarom hij dat vond, maar dat was echt teveel. Dat heb ik dus maar zo gelaten.
Het wiskunde oefenen ging eigenlijk best goed. Ik had oefensommen gemaakt die hij leuk vond, dat scheelt dan al. Na 2 sommen had hij ook door hoe hij het percentage aan korting kon berekenen. Ik begreep wel waarom het eerst niet lukte. De docent gebruikte een manier waarvan hij helemaal in de war raakte. Wij zijn dus op de manier verder gegaan die hij wel snapte. Hopelijk is dat ook goed, maar lijkt me wel.

Toevallig zat ik net te bedenken dat zoon al zo lang niet 'ziek' is geweest. Vorig jaar op de basisschool meldde ik hem zo'n beetje elke twee weken een dag ziek omdat hij het niet trok. Hij had dan buikpijn. Ik hoor hem daar zelden meer over. Zo fijn dat hij het naar zijn zin heeft.

@nnemoon

@nnemoon

05-04-2018 om 19:26

Pittig weekje!

Zomer, leuk om te lezen dat jullie genoten hebben van het weekendje weg. Wat moet je dochter opeens veel tegelijk presentatie, werkstuk bio, boekverslag enz. Het is maar goed dat ze binnenkort weer vakantie hebben.

Tango, nog gefeliciteerd met je dochter. Leuk dat je zoon had afgesproken om naar het zwembad te gaan met vrienden. En super om te lezen dat hij het op school zo naar zijn zin heeft.
Ik moest wel even lachen wat jij zei over zijn eigen mening in een boekverslag. Zoon hier zou ook met één woord antwoorden. Moeilijk, leuk, saai enz. Het is moeilijk om het precies te kunnen verwoorden wat je er van vond.

Hoe ging zijn wiskunde?

Ik heb gewerkt van vrijdag tot en met maandag, dus de Paasdagen zijn een beetje aan me voorbij gegaan. Zoon had voor deze week een Repetitie Engels en M & M. Hij had in zijn vrije dagen niet veel gedaan en dinsdag was hij pas om half 5 uit school, dus de planning was dit keer niet helemaal goed gegaan. Engels viel gelukkig mee, de woordjes zaten er nog goed in. M & M gaf wel wat problemen, het was veel en sprong van de hak op de tak. Het ging over het milieu maar ze haalden er ook de Middeleeuwen bij en dan is zoon het verband helemaal kwijt. Hier zijn ze ook met de cito's begonnen. Ik hoorde dat hij Engels, woordenschat en wiskunde al heeft gehad. Oh ja en woensdag moest hij een uur gymles geven. Hij zag er erg tegen op. Hij heeft er een 6 voor gekregen en was super blij dat het achter de rug was. Maandag rapportgesprek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.