Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

05-04-2018 om 22:24

Wiskunde

Wiskunde was moeilijk volgens zoon. Volgens zoon zaten er sommen in die we thuis niet hadden geoefend. Ik zag vanavond pas dat ze de toets morgen nog mogen afmaken als ze iets niet hadden ingevuld. Zo is deze docent gelukkig. Ik heb nog even met zoon doorgenomen wat hij nou zo lastig vond. Gelukkig wist hij het uit te leggen en hebben we de sommen nog even door kunnen nemen. Het ging over rentepercentages vergelijken. Ik vond het ook wel lastig. Maar het ging op zich op een manier die zoon al wel had geoefend. Ik denk dus dat hij het nu snapt. Uiteindelijk bleek dit dus het enige wat hij niet had begrepen. Viel dus nog best mee. Ik hoorde van hem dat er zelfs klasgenoten waren die niets hadden opgeschreven.

Wat goed dat je zoon een 6 heeft gekregen voor de gymles, @nnemoon! Fijn dat het achter de rug is. Wat had hij de klas laten doen?
Wij hebben dus geen uitnodiging gehad voor rapportgesprekken. Heel raar vind ik. Heb net even een mailtje naar de mentor gedaan of dit nog komt.
Dat M&M gaat hier ook zo. Laatst hadden we een hoofdstuk over de regering in Nederland, Ridders en Monniken, de oprichting van de Islam en over de scheiding van kerk en staat nu. Ook erg van de hak op de tak vond ik. Zoon hier vindt het ook een lastig vak. Veel begrippen die hij niet kent en ook moeilijk kan onthouden.

Zomer

Zomer

08-04-2018 om 09:45

Tango

Wat fijn dat zoon bijna niet meer ziek is en zo goed in zijn vel zit! Geeft jezelf ook meteen een veel beter gevoel. Wat goed zeg dat hij de volgende dag nog het e.e.a. Kan verbeteren aan de wiskundetoets Wat een superleraar! Ja het blijft soms oefenen. Dan denk je dat het er in zit maar dan beklijft het net niet goed genoeg en moet er nog even extra geoefend worden om het ook te laten beklijven. Ik ben benieuwd wat voor cijfer maar als ik dat zo lees was het voor de gehele klas pittige stof.

Boekverslag is af! Dochter moet er echt een werkstuk van maken. Voorblad, inhoudsopgave etc. Er zit een papier bij met allemaal punten waar het verslag aan moet voldoen. Daarnaast een reeks van 20 opdrachten waar je 4 van moet kiezen. Het zijn allemaal beste grote opdrachten. Bijvoorbeeld. Schrijf minsten een half A4 over de personage in eigen worden (en dat was nog een makkelijke) en dan wordt er ook steeds gevraagd wat jij zou doen en hoe jij het anders zou doen t.o.v. Het personage. Dochter destijds op VMBO TL had precies hetzelfde fomulier. Ik vond het ook best pittig voor dochter. We hebben de 4 voor ons makkelijkste opdrachten uitgekozen. Gelukkig had dochter al heel veel gedaan en best wel goed vond ik. Ik heb ook bijna alles laten staan en alleen de soort van whatsapp zinnen aangepast Ik heb zelf ook nog e.e.a. Gedaan. Wel in de woorden van dochter. Ook dochter had bij het eindoordeel alleen maar LEUK staan haha. Daar heb ik 2 zinnen van gemaakt.

Zomer

Zomer

08-04-2018 om 09:53

@annemoon

Zo, jij hard gewerkt met de paasdagen. Dit weekend wel vrij en kunnen genieten van het mooie weer? Wat goed zeg van je zoon en wat een opluchting voor hem dat het voorbij is! Heeft ie toch maar mooi gedaan! Ja dat M.M. vliegt hier ook alle kanten op qua onderwerpen. Hier laatst de middeleeuwen en maatschappelijke problematiek doorelkaar en ik zag het verband in ieder geval niet. Heel vreemd. Hebben jullie nu ook eerder meivakantie? Hier is het vanaf 27 april en dan 2 weken! Dochter van broer is vrij vanaf 23 april.

Zomwr

Zomwr

08-04-2018 om 10:04

Rapport

Dochter heeft rapport meegekregen. Alleen maar 7 eb 8 en op techniek een 6. Hier ronden ze het trouwens af. Een 7.5 of hoger wordt een 8 en lager dan een 7.5 wordt een 7. Is dat bij jullie ook zo? Bij de school van mijn oudste dochter niet. Maar goed, supertrots en komende week mentorgesprek . Dochter moet weer mee en heeft weer een formulier met bespreekpunten moeten aanleveren. De vorige keer mochten ze op de telefoon en al appent hebben we het toen ingevuld. Nu weet dochter niet meer wat ze heeft ingevuld. Nou ja, we gaan het zien. Ik wil nu wel zelf ook een paar punten bespreken. Daar was de vorige keer niet echt tijd voor. Anders nog maar een extra moment plannen.

De presentatie is goed gegaan! Dochter was uitgekozen om het te presenteren en heeft het gedaan! Ze was ook zo trots op zichzelf want ze zag het totaal niet zitten. Ze had ook nog 2 onderdelen vergeten en die had ze snel op school gemaakt en toegevoegd. Ik heb haar echt complimenten gegeven over het doorzetten! Ze kan nogal snel het koppie laten hangen maar ze heeft nu echt laten zien dat ze het kan!

Trouwens, jullie hadden wel gelijk. Die 1.1. Is nog op te halen als ze het onderdeel nog afmaakt en inlevert. Dit heeft ze met de leraar overlegd. Haar vriendin had zelfs 2x een 1.1. Maar tot nu toe is ze er nog niet aan begonnen. Ik heb de indruk dat ze het wel goed vind zo. Ik stimuleer haar wel om het af te maken op school. Even afwachten of dit ook gaat gebeuren. Dochter had afgelopen vrijdag nog proefwerk Engels. Ik heb veel tijd gestoken in de gramatica. Heel benieuwd hoe dat gegaan is. Dochter had wel een goed gevoel maar liet er niet veel over los. Deze week, woensdag een toets Nederlands en met techniek een tekstje kennis WORD. Voor de rest volgens mij geen toetsen. Ik ga zo even kijken. En nog dat werkstuk van bio maken. Gelukkig hebben we daar nog een paar weken voor staan. En jullie? Een drukke week?

@nnemoon

@nnemoon

08-04-2018 om 11:49

Tango en Zomer

Tango, pittig hoofdstuk wiskunde. Wat fijn dat de docent de kans geeft om het de volgende dag af te maken. Ik ben benieuwd wat voor cijfer hij zal krijgen. Zoon is hier net begonnen in het hoofdstuk dus de repetitie zal nog wel even duren.

Zoon had gekozen voor trefbal omdat je een sport moest kiezen waar iedereen aan mee kon doen. Hij wilde eerste trampoline springen maar er zit een jongen met een scheur in zijn knie in de klas dus dat kon niet.

Zomer, pittig boekverslag van je dochter. Super dat ze al veel zelf had gedaan.

Zoon heeft meivakantie van 23 april t/m 4 mei, dan weer drie dagen naar school en dan 10 en 11 mei weer vrij.

Wat een prachtig rapport, hele mooie cijfers. Hier geen afgeronde cijfers. Een 6,5 is hier dus gewoon een 6,5. Goed om te lezen dat ze de 1,1 kan ophalen.

Wst goed die presentatie, knap hoor dat heeft ze toch maar weer gedaan.

Hier een rare week, veel uitval doordat de praktijk examens zijn begonnen op het VMBO. Zoon heeft er geen problemen mee, zoals het er nu naar uitziet heeft hij maandag en dinsdagmiddag alvast vrij. Maandagmiddag moet hij wel even terug voor het rapportgesprek.

Over twee weken gaat hij met de klas naar het watersnoodmuseum. Hij is daar met de basisschool ook al een keer naar toe geweest. Hij moet een verslag maken van die dag voor een cijfer. Mentor vroeg of het een leuk idee zou zijn om met de klas een dagje naar de Efteling te gaan. De helft wil niet mee waaronder mijn zoon. Nu zoeken ze iets anders wat iedereen wel leuk vindt.

Zoon was zaterdagmiddag met jongens uit de buurt wezen voetballen. Hij kwam thuis met twee verschillende schoenen. Zagen er precies het zelfde uit alleen de ene was 1,5 maat groter. Hoe krijgt hij het voor elkaar. 's Avonds kwam er gelukkig een jongen zijn schoen ruilen.

Tango

Tango

09-04-2018 om 16:24

Te vroeg gejuicht

Ik had iets te vroeg gejuicht. Zoon is vandaag een dag 'ziek' thuis. Maar volgens mij ook echt niet lekker, buikpijn, misselijk. Hij wilde zelfs de voetbaltraining overslaan en dat wil hij niet gauw. Maar hopen dus dat het weer iets eenmaligs is. Hij zit verder wel goed in zijn vel en heeft het naar zijn zin. Afgelopen vrijdagmiddag was ik hem 'kwijt'. Hij zat bij een vriend van school maar kon niet appen want was zijn telefoon vergeten. Gelukkig meldde hij zich keurig op tijd voor het eten. Ik was dus niet boos. Hij gaf toe dat het niet handig was zijn telefoon te vergeten en dacht dat ik de moeder van zijn vriend al gebeld zou hebben. Ik zei dat ik me zo gauw geen zorgen maak. We zijn van zijn zus erger gewend zullen we maar zeggen
Het is inderdaad een pittig hoofdstuk Wiskunde. En het is heel kort, dus kan die toets zomaar snel komen, @nnemoon. Ik ben heel benieuwd wat zoon er voor heeft gehaald. Ik zie net dat zoon een 0,1 heeft staan voor een kalender voor ICT die hij nooit heeft afgemaakt. Ik weet nog wel dat hij destijds zei dat hij helemaal niet uit die opdracht kwam. ICT is ook echt zijn sterkte kant niet. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen. Voorlopig vraag ik nog maar niets.
Ik had wel gevraagd of er nog een docentenspreekavond komt maar die komt er dus niet, alleen het coachgesprek. Vind ik jammer. De mentor zei dat je de docenten wel mag mailen als er iets is, maar ik vind dat toch anders dan een live gesprek. Gelukkig heb ik geen heel dringende zaken.
Zomer, wat knap dat jouw dochter al zoveel zelf doet bij werkstukken. Dat lukt hier bij zoon echt nog niet. En ook die presentatie, supergoed! En een prachtig rapport. Hier ronden ze de cijfers ook niet af op het rapport.
Hier zijn ook de praktijkexamens voor het 4e jaar begonnen. Heel veel uitval deze week voor zoon. Verder ook geen toetsen, alleen best veel huiswerk. Volgende week een toets M&M zie ik en dan ook nog zijn presentatie Engels. Wordt toch weer even hard werken.
Jouw zoon houdt ook niet zo van pretparken toch, @nnemoon? Dus was hij zeker blij dat de Efteling niet door ging? Fijn dat er meer waren die niet wilden. Zoon hier zou er ook niet blij van worden. Hij gaat volgende week maandagmiddag met de klas naar het zwembad. Dat vindt hij een prima uitje.
En haha, wat een mooi verhaal van die schoenen! Zou mijn zoon ook zo kunnen overkomen!

@nnemoon

@nnemoon

10-04-2018 om 09:36

Rapportgesprek

Tango, hoe gaat het vandaag met je zoon?

Die kalender voor ICT kan ik nog wel herinneren. Hij kwam er toen niet uit, maar de docent zou hem toch op pad helpen?

Nee de Efteling doe je zoon echt geen plezier mee. Hij zou veel liever net als jouw zoon met zijn klas naar het zwembad gaan. Er zitten trouwens drie kinderen in zijn klas zonder zwemdiploma. Die zijn nu hard aan het oefenen om hun diploma te halen voor het kamp.

Zoon was gisteren om 10.00 uur al uit en vandaag om 12.00 uur. Lekker veel tijd om zijn Engels voor vrijdag goed voor te bereiden.

Gisterenmiddag op rapportgesprek geweest. Zijn mentor is een lieve, vriendelijke, zorgzame vrouw. Vindt de cijfers niet het belangrijkste maar luistert echt naar het kind en vindt het belangrijk dat ieder kind het naar zijn zin heeft op school. Zij geeft Engels, Nederlands, rekenen en wiskunde en heeft zoon zo'n elf uur in de week in de klas en kent hem dus best goed. Zij vertelde ook dat alle docenten positief over hem waren en dat zij hoopten dat hij bleef zoals hij nu was als persoon. Dat had hij niet verwacht, zeker niet van de docente van M & M. Ik heb nog even gezegd dat het huiswerk van M & M en M & N nooit in Somtoday staat en dat het huiswerk soms wordt opgegeven als iedereen zijn tas al aan het inpakken was. Gevolg, hij weet niet meer precies wat hij moet doen en appt dan naar zijn mentor. Zij vertelde dat ze met weekkaarten werken en dat daar ook het huiswerk op staat, zij stelde voor dat hij daar met zijn telefoon voortaan een foto van zou maken en zou de kwestie intern nog met betreffende docente bespreken.

Tango

Tango

10-04-2018 om 13:41

Weer naar school

Zoon is vandaag weer naar school. Ik denk dat het vooral de combinatie van een druk weekend en een hele dag (tot het 8e uur i.v.m. roosterwijziging) was die even teveel was voor hem. Af en toe heeft hij gewoon een dagje nodig om bij te tanken. Gelukkig veel minder vaak dan voorheen.
Ik zie net dat hij een 5,2 had voor wiskunde. Niet hoog, maar ik begreep al dat het heel slecht gemaakt zou zijn doordat er dus de volgende dag nog aan gewerkt mocht worden. Ben benieuwd of er nog iets van een herkansing volgt.
Ja klopt met dat ICT. Docent zou hem op weg helpen, dat is gebeurd, vervolgens ging het weer mis en heb ik zoon er niet meer over gehoord. Blijkbaar waren ze toen weer met een nieuwe opdracht begonnen. Ik vind het ook raar dat het cijfer er nu pas op komt. Ik laat het even, als het volgende rapport in zicht is ga ik wel aan de bel trekken als er niets is gebeurd.

Ik kreeg toevallig vanmorgen een mail van school met een enquete over een wintersportreis om te inventariseren of daar interesse in is. Volgens mij maak ik zoon daar ook niet blij mee. Hij kan niet skien en dan een hele week met school op een vreemde plek zitten, nee laat maar. Ik ga hem dus ook niet positief invullen.

Goed gesprek met de mentor, @nnemoon. Wat bijzonder dat zij ook zoveel vakken geeft. Hier is dat een beetje hetzelfde. Mentor geeft nu gym, godsdienst, coachuur en tijdelijk Nederlands erbij, maar dat laatste vak zou eigenlijk iemand anders moeten doen. Bij elkaar is dat dus ook wel aardig wat uur bedenk ik me.

@nnemoon

@nnemoon

11-04-2018 om 08:33

Weer problemen met gym

Zoon heeft vandaag twee uur gym. Het eerste uur moet zijn vriend de gymles leiden. Die heeft gekozen voor de ringen en wil koppeltje duikelen in de ringen. Zoon mag dit absoluut niet vanwege te veel kracht op zijn nekwervels, dit is bekend bij school en als docente les geeft hoeft hij niet mee te doen. De gymles die voorbereid wordt door een leerling MOET voor de hele klas zijn. Zoon wil niet dat vriend door hem een onvoldoende krijgt en wil het gaan proberen. Hij ziet er zo tegen op. Aan de ene kant dat hij pijn krijgt in zijn nek en aan de andere kant dat hij voor schut staat omdat hij dit nog nooit gedaan heeft. Ik vind het mooi dat hij kiest om het te proberen maar ik hoop niet dat het ten koste gaat van zijn nek.

Tango, een wintersportreis zou zoon hier misschien nog wel leuk vinden. Hij is een keer wezen snowboarden op een kunstbaan en vond dit erg leuk, maar ik denk dat een week met school op een vreemde plek weer te lang zal zijn. Zomaar een dagje of twee dagen zou zijn voorkeur hebben.

Het cijfer voor wiskunde valt me nog mee. Het is net niet voldoende en een cijfer dat je weer op kan halen. Zeker als je weet dat de toets slecht gemaakt is dan vind ik het een mooi cijfer. Klinkt een beetje raar maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.

Zomer, hoe gaat het met het werkstuk bio?

Tango

Tango

11-04-2018 om 11:04

Lastig

Jeetje wat lastig, @nnemoon. Ik zou geloof ik toch het risico niet nemen als je zoon het niet mag doen. Hopelijk kan hij het met de gymdocent bespreken dat hij niet mee doet maar zijn vriend ook geen onvoldoende krijgt. Wel bijzonder dat zijn vriend dit dan heeft gekozen terwijl hij mogelijk weet dat jouw zoon niet mee mag/kan doen. Hopelijk lost het zich op een goede manier op.
Ik ga het nog even overleggen met zoon, die wintersportreis. Ik wil zijn mening invullen en niet de mijne want daar hebben ze natuurlijk helemaal niets aan. Voorlopig is het een peiling en zitten we ook nog nergens aan vast als we wel positief zijn.

Ja, snap wat je bedoelt hoor over dat cijfer wiskunde. Ik sta er zelf ook zo in. Zoon staat ook nog voldoende voor wiskunde en hopelijk is het volgende hoofdstuk weer wat makkelijker.
Gisteren begonnen met de voorbereiding voor de presentatie Engels. Zoon moet iets vertellen over zichzelf. De tekst staat op papier maar zoon meldde ineens dat er ook een powerpoint bij moest. Was ik niet zo blij mee want had ik niet ingecalculeerd. Heb dus tegen hem gezegd dat hij hier zelf mee aan de slag moet. Ik verwacht dat dit wel gaat lukken. Op de ipad weet hij inmiddels redelijk hoe het werkt. Hij kan ook alvast foto's gaan maken van het huis, de kat etc. Ben benieuwd hoe dit gaat. Zal wel af en toe een vinger aan de pols houden want het moet wel maandag af zijn.
Verder heb ik even het hoofdstuk voor M&M ingekeken waar hij een toets voor heeft volgende week. Het was zowaar een redelijk overzichtelijk hoofdstuk. Het gaat over steden, verstedelijking en steden vroeger en nu. Dat kan ik tenminste volgen Gaan we het weekend mee aan de slag, donderdag heeft hij de toets.

Zomer

Zomer

11-04-2018 om 16:16

Tango en @annemoon

@annemoon, haha grappig verhaal met die schoen! Super dat hij die presentatie van gym heeft gedaan en dat het nu achter de rug is. De school van je zoon organiseert wel veel uitstapjes zo te lezen. Leuk hoor. Dochter gaat toevallig morgen op bezoek bij 3 kerken. Is een onderdeel van M&M. gedaan en dat het achter de rug is. Heerlijk hoor die vrije uren die je zoon heeft. Jullie hadden het er over en bij dochter nog niks maar dat begint een beetje te lopen. Morgen helaas alleen tussenuren maar volgende week dinsdag bijvoorbeeld pas om 13:00 uur beginnen. Dochter vindt dat heerlijk! Wat fijn dat de mentor zo goed bevalt. Grappig, hier ook een vrouwelijke mentor (23 jaar!) en zij geeft ook Nederlands, M&M en Wiskunde. Zij ziet dochter elke dag en krijgt hierdoor wel een goed beeld. Wat een leuk dat de andere leerkrachten ook zo positief zijn over zoon!
Hmmm, lastig dat met gym maar je zoon moet toch ook goed om zichzelf denken. Heeft hij wel meegedaan?

Tango, wat fijn dat je zoon weer is opgeknapt! Af en toe een dagje bijtanken doet wonderen. Mooi dat hij nog steeds een voldoende staat voor wiskunde en 5.2 is niet heel slecht hoor! Ik ben benieuwd hoe de presentatie Engels gaat. Gelukkig kan hij thuis goed oefenen maar lijkt mij best een pittige opdracht. Heeft jouw zoon vanaf 27 april vakantie of ook een week eerder zoals zoon van @annemoon? Wij de 27e en dochter heeft er erg veel zin in!

Hier ook mentorgesprek gehad en dat ging heel goed! Ze gaf dochter nogmaals een compliment dat ze het zo goed de presentatie had gedaan. We hebben het nog even over schoolkamp gehad. In de planning stond het van maandag t/m vrijdag maar het blijkt dat de zes brugklassen worden verdeeld over de week. De eerste drie klassen gaan van maandag t/m woensdag en de andere helft van woensdag t/m vrijdag. Dochter zit bij de tweede sessie dus dat is wel fijn zo met het weekend er achteraan. Ik heb mijn zorgen geuit omdat schoolkamp in groep 7 verkeerd is afgelopen (bij terugkomst ging bij haar het licht uit om het zo maar te zeggen. Alle opgekropte emoties kwamen er uit, vreselijk, als ik daar nog aan terug denkt.. Man en ik zijn hele nacht toen met haar bezig geweest om haar rustig te krijgen). Dat was 3 dagen schoolkamp en 5 dagen bijkomen maar dan ook echt bijkomen pffff. Gelukkig een en al begrip en dochter mag zelfs overdag komen en s nachts thuis slapen. We gaan het nog even bekijken maar het voelt goed dat er zo wordt mee gedacht en er begrip voor is. Met werkstuk bio moeten we nog beginnen. Dochter en ik hebben wel een opzetje gemaakt. Volgende week toets Naks. Een pittige waar we gisteren al mee zijn begonnen en nu elke dag gaan leren.

@nnemoon

@nnemoon

12-04-2018 om 19:34

Zomer en Tango

Gym ging niet door in verband met de cito's. De gymles is nu verzet naar volgende week. Tango, succes met de voorbereiding van de presentatie voor Engels. Het is wel leuk een PowerPoint presentatie erbij maar ik snap wel dat je daar niet op zat te wachten. Gelukkig valt het hoofdstuk van M&M dit keer een beetje mee. Zoon heeft volgende week 3 repetities, Engels, Nederlands en wiskunde, dus dat wordt leren dit weekend. Engels en Nederlands zullen wel gaan maar over wiskunde heb ik mijn twijfels. Docente heeft vandaag iets uit willen leggen van wiskunde maar het kwam echt niet aan. Van het weekend nog maar eens stapje voor stapje proberen.

Zomer, die drie kerken die je dochter ging bezoeken zijn dat allemaal kerken van het zelfde geloof? Zoon heeft namelijk op de basisschool ook zo'n soort opdracht gehad. Ze bezochten toen een moskee, een Katholieke kerk en een synagoge.

Zomer, wat zonde van je dochter dat het schoolkamp in groep 7 verkeerd is afgelopen. Ik kan me het goed voorstellen, zeker met slaap tekort kunnen die opgekropte emoties er in één keer uit komen. Hoe denkt je dochter er zelf over? Gaan ze ver weg? Fijn om te horen dat er begrip is vanuit school. Ik hoop dat jullie samen een oplossing vinden zodat zij toch mee kan gaan.

Tango

Tango

13-04-2018 om 13:21

@nnemoon en Zomer

Dat wiskunde is inderdaad een lastig hoofdstuk. Wat ik bij mijn zoon gezien heb is dat hij alles met een tabel uitrekende, en dat is natuurlijk prima. Het moest dan wel steeds op ongeveer dezelfde manier gaan en 1 keer had de wiskundedocent een hele andere tabel gemaakt en daar begreep zoon dus niets van. Wij zijn op de oude manier verder gegaan, dus eerst 100%, dan 1 % uitrekenen en dan het benodigde percentage. Wat zoon dan het lastigst vond was dat je soms wel getal had maar dan moest berekenen hoeveel procent dat was. Wij deden dat getal dan delen door 1% van het begingetal. De wiskundedocent deed dat geloof ik anders. Maar zo bleven we het meest op dezelfde manier doorgaan. Hopelijk snap je hem. Anders geef ik wel even een voorbeeld dit weekend. Moet ik even opzoeken en zoon heeft vandaag wiskunde dus het ligt niet thuis.
Tja, die powerpoint, ik ben benieuwd wat zoon er van gaat maken. Ik heb hem wel gezegd dat ik niet wil dat we op zondagavond snel nog iets in elkaar moeten draaien. Hij moet er echt zelf mee aan de slag. En dan wil ik hem best helpen met de laatste afronding.

Moeilijk, Zomer, met dat kamp. Maar wat fijn dat ze zo meedenken en dat je dochter evt. ook thuis mag slapen. Gaan ze niet zo ver weg, dat dat kan? Hier gaan ze volgend schooljaar, maar wel al in september naar de Ardennen. Vind ik ook wel spannend. Zoon durft best op kamp denk ik, maar dochter hier was 2 jaar terug naar de Ardennen en had daar wat nare ervaringen gehad: onder een omgeslagen kano gekomen en er niet snel onderuit kunnen komen doordat 2 klasgenoten op de kano zaten en urenlang moeten wandelen met een temperatuur van 30 graden. Vond ik allemaal niet zo prettig. Dit zijn dus wel dingen die ik even ga bespreken met school. Welke activiteiten ze gaan doen en op welke manier de kinderen worden voorbereid etc.

@nnemoon

@nnemoon

15-04-2018 om 07:58

Tango en Zomer

Tango bedankt voor je uitleg. Ik begrijp jouw uitleg wel maar ik begreep de tabellen die zoon moest invullen niet zo. Ik heb het op de manier gedaan zoals jij het ook aangaf en daarna het boek nog eens bekeken. Het stapje wat wij dus uit ons hoofd doen, vullen zij juist in in de tabel. Bedankt, het kwartje is hier gevallen!

Nog iets raars zoon had zijn repetitie van M & M meegekregen naar huis. Hij had een 5,7. Ik dacht niet echt een mooi cijfer, maar bijna een 6 en hij had er goed voor geleerd. Bekijk ik op mijn gemak wat hij heeft ingevuld. De eerste 10 vragen zijn meerkeuze vragen, de volgende vragen zijn open vragen. Als laatste zin heeft de docente opgeschreven waar zijn de vragen 7 t/m 15 gebleven. Hij heeft dus gewoon acht vragen niet gemaakt. Ik heb het aan hem gevraagd hoe het zit maar hij weet het niet meer. Ik wilde een mailtje sturen naar docente M & M maar ik heb haar e-mailadres niet. Ik kan nu een mailtje sturen naar zijn mentor en vragen of ze het door wilt sturen of gewoon een geschreven briefje inclusief repetitie teruggeven aan vak docente. Het gaat mij niet om het cijfer maar ik wil graag weten hoe het komt. Stond het op de achterkant of heeft hij te weinig tijd gehad of begreep hij het niet. En dat ze hem er op willen aanspreken dat het zonde is om hierdoor punten te laten liggen. Nou ja jullie snappen wel wat ik ongeveer bedoel.

Maandag ook weer een rare dag voor hem. De eerste vier uur techniek vervalt, daarna twee uur van DTV valt ook uit. Hij heeft dan nog één uur Engels. Normaal hoeft hij voor één uur niet naar school, maar omdat het een repetitie Engels is moet hij dus één uur naar school. Van half 3 tot half 4. Gek he? Helaas heb ik morgen vroege dienst, de trein van 6.00 uur, dus dat is niet zo gezellig voor hem. Jammer genoeg zitten er maar 2 jongens in zijn klas die ook techniek doen anders zou hij morgen met vrienden iets af kunnen spreken.

Tango, hoe gaat de Engelse presentatie?

Zomer, hoe is het met het werkstuk biologie?

Tango

Tango

15-04-2018 om 22:30

@nnemoon

Hebben jullie de mailadressen van de leerkrachten niet in de schoolgids staan? Bij ons staan ze daar. Kwam ik ook pas na een tijdje achter hoor. Eerst deed ik dit soort dingen ook via de mentor. Die stuurde het dan door. Maar ik zou zeker mailen. 7 vragen niet maken levert natuurlijk een lager cijfer op. Nog knap dat hij nog een 5,7 had. Als je zoon zelf niet meer weet hoe het zat zou het goed kunnen dat hij die vragen helemaal niet gezien heeft. Hopelijk mag hij ze nog maken, maar zal van de docent afhangen.

Fijn dat je mijn uitleg over wiskunde begreep. Begrijpt je zoon het ook? Hopelijk gaat het lukken met de toets.

Hier ook zo'n actie, zoon krijgt net bericht dat hij morgen de eerste 4 uur vrij heeft, waaronder dus Engels. Had hij de presentatie net dit weekend keurig afgemaakt. Hij balen, maar goed, het is in ieder geval af voor de keer dat hij het nu wel moet doen. Zoon heeft nu morgen anderhalf uur les en daarna gaan ze zwemmen. Ook een kort dagje dus.

@nnemoon

@nnemoon

16-04-2018 om 18:39

Tango

Nee, de mailadressen van de leerkrachten staan hier helaas niet in de schoolgids. Maar ik heb een e-mail gestuurd aan de mentor en die heeft het doorgestuurd aan de vak docente zag ik.

Zoon snapt wiskunde gelukkig ook, maar ik moet wel om hem lachen. Hij moet iets berekenen, bijvoorbeeld hoeveel dieren. Hij rekent het netjes uit maar vergeet het af te ronden. Hij heeft bijvoorbeeld 4,30 als antwoord. Ja, vier dieren en toen nog een staart en twee poten ofzo. Gewoon een kwestie van rustig lezen, wat wordt er precies gevraagd.

Wat jammer dat je zoon zijn presentatie niet doorging. Hij had het juist goed voorbereid. Wanneer moet hij het nu doen?

@nnemoon

@nnemoon

17-04-2018 om 07:25

Op de achterkant

Gisterenavond nog een mail terug gehad. De vragen die hij niet gemaakt heeft stonden inderdaad op de achterkant van het papier. Hij heeft het papier niet omgedraaid en heeft dit dus echt niet gezien. De docente vindt het erg jammer, ook dat het haar niet op gevallen was. Zij heeft dit ook al tegen hem gezegd toen hij zijn repetitie terug kreeg maar dat weet hij niet meer. Zij zal het nog een keer met hem bespreken, zodat hij hier iets van leert. Het cijfer blijft gewoon staan.

Zomer

Zomer

17-04-2018 om 10:35

Toetsen en uitval

@nnemoon, is de gymles al geweest en gaat je zoon meedoen? Toch nog 3 proefwerken deze week zo voor de meivakantie. Oooh jammer van die van wiskundetoets….. Mijn oudste dochter heeft dat ook een keer gehad. Toen stonden er een paar vragen aan de linkerkant en die had ze gewoon overgeslagen. Nooit gezien, nooit opgevallen. Het zou mij ook zo maar kunnen overkomen en mijn jongste ook. Wij zijn wat dat betreft echte dromers….. Misschien is dit iets wat hem echt maar 1x overkomt en nu hij het weet hij altijd op de achterkant kijkt. Bij elk papiertje

Ja klopt! Inderdaad die 3 kerken. Ze vond het best leuk en heeft nog foto's en filmpjes gemaakt. Ja met kamp gaan we zeker inzetten op slapen. Ik merk dat dochter er ook redelijk positief tegenover staat. Het is zo'n half uur van ons huis dus mijn man kan haar zo ophalen als het niet gaat.

Tango, jammer dat Engels niet doorgaat. Gelukkig wel alles klaar maar was ook wel zo fijn geweest als je het kon afstrepen.

Wat een eng verhaal van je dochter over die kano. Pffff, als ik er aan denk krijg ik het al spaans benauwd. Gelukkig is het goed afgelopen maar kan mij voorstellen dat je daar wel van schrikt en je dochter nog meer

Hier heeft dochter ook veel uitval. Vandaag om 13:00 uur naar school voor 2 lesuren. Morgen wel een gewone dag volgens mij en donderdag ook maar een paar uur. Dochter vindt het helemaal prima. Wel fijn dat ze toch een beetje kan uitslapen. Donderdag ben ik vrij dus dan kan ze helemaal uitslapen. Heeft ze ook wel nodig. Dan volgende week nog en dan heerlijk 2 weken vrij. Ik ben zelf de week van hemelvaart vrij! Jullie verder ook nog vrij? Dochter had een 7.8 op de toets van Nederlands! Ze had nog een thuisopdracht van techniek en die heeft ze gisteravond samen met man afgemaakt. Nu rest ons nog het bio werkstuk. Daar hebben we gisteren een begin meegemaakt en vrijdag wil ik die klaar hebben. Even zien of dat lukt. Ik help dochter wel mee. Woensdag (morgen) nog toets Natuurkunde (Nask) en die zit er al aardig in. Voor volgende week staat er nog niet veel in maar ik denk dat er nog een Bio toets komt. Daar had dochter het over.

Tango

Tango

17-04-2018 om 12:13

Engels

Zoon gaat vandaag vragen wanneer hij nu het Engels moet doen. De presentaties zijn altijd op maandag, volgende week staan de laatste 3 klasgenoten ingepland. Dus zal mogelijk pas daarna worden. Volgens mij zijn er nog veel die het moeten inhalen omdat ze het vergeten waren of door ziekte.
Hij moet ook nog een luistertoets Engels inhalen volgens mij, want daar stond opeens een 1 voor, maar hij had die toets helemaal niet gemaakt. Gaat hij ook vandaag vragen.
Het zwemmen gisteren ging ook onverwachts niet door, want de mentor is ziek en het was een mentoruitje. Ze gaan nu een andere keer. Zoon was toen met een paar klasgenoten naar de voetbalkooi vlakbij school gegaan. Hebben ze de hele middag zo'n beetje doorgebracht. Hij had het netjes gemeld. Daarna moest hij nog trainen dus van schoolwerk kwam weinig terecht Moet ook een keer kunnen.
Deze week wel nog een toets M&M, daar moeten we dus vandaag weer mee aan de slag. Verder rustige week met weer veel uitval. Morgen heeft zoon maar 2 uur les en donderdag 3.
Wij wachten ook nog op een toets biologie. Heel raar dat hij nog niet gepland staat want het hoofdstuk is al lang af. Vind ik vervelend want dan is de lesstof ook al weer helemaal weggezakt.

Ja, heerlijk, bijna meivakantie. Met dit mooie weer krijgen we er echt zin in. De tweede week gaan we een midweek naar Drenthe. Dochter neemt een vriendin mee. Zoon mag ook nog iemand meenemen maar wist nog niet of hij dat gaat doen. We zien het wel. In het huisje is in ieder geval genoeg plek en de meiden kunnen evt. met de trein.

Zomer

Zomer

17-04-2018 om 14:32

Tango

Ok, dus Engels waarschijnlijk na de meivakantie. En benieuwd hoe dat zit met die 1. Wat leuk dat je zoon zulke leuke vrienden heeft en daar ook gezellig mee naar zo'n voetbalkooi gaat. Wel jammer van het zwemuitje maar ze hebben de uren goed ingevuld
Succes met leren voor M&M!

Wat heerlijk, een midweek naar Drenthe! Hopelijk net zulks mooi weer als nu en de komende dagen. Dat zou wel echt heel fijn zijn. En leuk dat ze elk iemand mee mogen nemen! Wij gaan nog naar Rotterdam. Inmiddels al een ander hotel geboekt dan eerst en ik kijk af en toe of het nog goedkoper kan. Dan kan het wel maar meer het hotel waar we nu gaan verblijven. Of die nog een andere aanbieding heeft. Ik wil graag luxe voor weinig haha. Bovendien hebben we de laatste paar jaar ook 2 kamers ipv. 1 familiekamer. Dat bevalt stukken beter maar je bent wel weer meer geld kwijt. Al hebben we dat er wel voor over hoor. Maar aanbiedingen houd ik nog wel even in de gaten

Zomer

Zomer

17-04-2018 om 14:44

Wiskunde

Ik zie net een wiskundetoets staan voor volgende week dinsdag pffff. Hoofdstuk 8. Geen idee waar het over gaat. Ik zal vanavond even kijken. Verder nog iets van Nederlands wat voor donderdag af moet. Kortom, weer een drukke bedoeling zo vlak voor de meivakantie.....

Tango

Tango

17-04-2018 om 14:59

Volgens mij

Gaat hoofdstuk 8 over maten. Tenminste als jouw dochter ook getal en ruimte heeft voor wiskunde, Zomer. Ik zag het toevallig bij het huiswerk. Leraar gaf een tip voor een filmpje en dat ging over maten. Ik zet hem hier ook even neer. Misschien heb je er iets aan.


https://www.youtube.com/watch?v=kPW8clLGMPg
Jouw dochter gaat wel snel met wiskunde. Hier zijn ze nog maar net in hoofdstuk 8 bezig. Maar mogelijk is het weer een kort hoofdstuk, dan is er zo weer een toets.
De docente had tegen zoon toch volgende week gezegd voor Engels. Of anders misschien later. Lekker onduidelijk dus. We bereiden het voor volgende week maar weer voor. Waarschijnlijk kan het dan wel want er passen vast wel 4 i.p.v. 3 presentaties in 1 lesuur. Die van zoon is toch maar kort, echt geen 10 minuten. Maar daar waren er meer van zei hij.
Die 1 was inderdaad van een luistertoets die vorige week maandag was gegeven. Zoon mag deze inhalen. Meestal krijgen ze dan een 0,1, maar deze docente is nieuw en dacht dat ze een 1 moest neerzetten
Leuk dat jullie naar Rotterdam gaan, Zomer! En dan in een hotel, heerlijk hoor. Ik begrijp wel dat je niet te duur uit wil zijn. Hoeveel nachten gaan jullie?

@nnemoon

@nnemoon

17-04-2018 om 15:17

Mei vakantie

Wat een leuke dingen om naar uit te kijken in de meivakantie. Tango, jij lekker een midweek naar Drenthe en Zomer, jij lekker een paar dagen naar Rotterdam. Hier geen plannen om weg te gaan, maar wel lekker te genieten van het mooie weer.

Zomer, jouw dochter gaat wel snel door het wiskundeboek. Zoon heeft hier vrijdag pas een repetitie over hoofdstuk 7.

Tango, wat akelig dat je zoon niet precies weet wanneer zijn presentatie is. Ik kan me voorstellen dat hij niet aan de 10 minuten komt, dat vind ik ook vrij lang hoor in het Engels.

Ik dacht een rustige vakantie te hebben, maar zoon krijgt een boek mee voor zijn boekbespreking en mag samen met een klasgenoot een werkstuk gaan maken. Maandag gaat hij een dagje kijken bij een bedrijf in Rhoon, soort snuffelstage zal ik maar zeggen.

Vanaf het tweede rapport krijgt zoon twee cijfers per proefwerk, één op basis en één op kader niveau.

Zomer

Zomer

18-04-2018 om 12:15

Tango en @annemoon

Tango, bedankt voor het filmpje! Ik heb gisteravond vergeten te kijken waar het over gaat en wat voor boeken wij hebben. Doe ik vanavond en anders zeker morgen. Ben ik vrij! Ja ik vind zelf ook wel dat het snel gaat. Fijn dat je zoon wel volgende week al zijn Engels mag doen. Kan je weer bezig met andere dingen na de meivakantie.

We gaan 1 overnachting maar ik houd de aanbiedingen in de gaten of het nog 2 kunnen worden. Heb er zin in! Hopelijk mooi weer!

@nnemoon, oei, succes met de boekbespreking. Toch nog aan de bak in de meivakantie. Leuk hoor die bedrijfsbezoeken. Doen ze hier niet. Ik ga het de volgende keer eens vragen.

Zomer

Zomer

18-04-2018 om 12:21

Toetsen

Dochter heeft er volgende week nog 2. Wiskunde en Bio en ik hoop dat dit zo blijft . Aan het biowerkstuk hebben we gisteravond hard gewerkt en hij is zo goed als af. Ik heb wel meegeholpen maar dochter heeft ook veel gedaan. Vanavond nog een opdracht van nederlands af maken. Ik vind het best druk zo maar we zetten onze schouders er maar even goed onder. Het mooie weer helpt ook wel voor de positieve vibes!

Trouwens @nnemoon, wat fijn die 2 cijfers. Dan kan je het mooi vergelijken. Ik heb daar wel vaker over gehoord. Ik vind dat wel een goed systeem.

Tango

Tango

18-04-2018 om 19:06

Genieten

Heerlijk hè dat mooie weer! Zoon was vandaag vroeg uit en in zijn kamer toen ik thuis kwam. Ik dacht nog, die gaat zeker niets doen de hele middag, maar even later stond er een klasgenoot voor de deur. Ze hebben samen gevoetbald en zijn daarna naar de jongen zijn huis gegaan, hij woont in de buurt. Ben er zo blij mee dat zoon echt vrienden heeft op school.
Nu is zoon bezig met M&M leren, ik zei dat ik vanavond wilde weten van hem wat een forens is. Dat was dus het eerste dat hij ging opzoeken Hopelijk lukt het straks met overhoren.
Zoon is verder ook lekker aan het groeien, hij is opeens niet meer de kleinste van het voetbalteam. En wat andere dingen betreft groeit hij ook. Hij krijgt meer een eigen smaak w.b. kleding. Vanmorgen was ik al weg toen hij naar school moest. Ik had gezegd dat er een zomerjas voor hem aan de kapstok hing. Had hij toch zijn dikkere jas aangedaan. Op de vraag van mij waarom hij dit had gedaan zei hij dat hij de andere jas een kleuterjas vond Vrijdag gaan we dus maar even een andere jas shoppen. Deze jas had mijn moeder gekocht op een kledingbeurs, was dus goedkoop. Voor op vakantie is hij wel handig. Ik moest er wel om lachen hoor. Normaal houdt zoon niet van shoppen, maar nu wilde hij wel graag mee.

Poeh, Zomer, jullie hebben het echt nog druk. Hier valt het gelukkig erg mee momenteel. Zal na de meivakantie wel weer komen denk ik. Wel goed dat je dochter al zoveel doet aan het werkstuk!

@nnemoon

@nnemoon

19-04-2018 om 08:24

Tango en Zomer

Maandag als zoon een dagje mee gaat kijken bij een bedrijf is niet via school, want ze hebben dan vakantie. Maar een vriendin van me werkt in Europoort en stelde voor hem een dagje mee te nemen omdat hij bij het bedrijfsbezoek via school zo had genoten. Hij vindt het leuk, zoon van vriendin gaat ook mee.

Tango, super om te horen dat je zoon lekker in zijn vel zit. Vrienden heeft op school en daar ook mee optrekt in zijn vrije tijd. Wat kan een moeder nog meer wensen?

Zoon hier is ook niet groot. Hij is een jaar blijven zitten, maar je zag geen verschil tussen hem en zijn klasgenoten die één en soms wel twee jaar met hem scheelden. Nu gaat hij ook een beetje groeien. Hij krijgt ook de baard in de keel. Bij iedere zin slaat hij wel een keer over. Lekker straks bij zijn spreekbeurt.

Een kinderjas, hoe verzint je zoon het? Ja, een eigen smaak dat merk ik hier bij zoon ook wel. Zoon zweet een beetje, hij vindt dat raar in bijvoorbeeld een blauw shirt wil daarom graag witte shirten met een opdruk aan.

Tango

Tango

19-04-2018 om 10:48

@nnemoon

Kleuterjas zei hij zelfs, niet eens kinderjas. Ik heb die jas maar meteen van de kapstok gehaald. Gaat hij toch niet aantrekken.
Hier bij zoon hetzelfde verhaal w.b. groeien. Hij is nu bijna 1.50 m. Is echt de laatste maanden ruim 5 cm gegroeid. Is ook een jaar blijven zitten en was vaak nog de kleinste van de klas. Op zijn huidige school nog steeds volgens mij. Al zal het nu niet heel veel meer schelen. Hij heeft ook nog schoenmaat 36. Ik zie hier vrienden binnen komen met zeker maat 40 Daar zit hij nog lang niet aan. Baard in de keel merken we nog niet. Hij heeft van zichzelf een hoge stem en nu nog steeds.
Ja, ben daar blij mee met die vrienden. Vandaag heeft zoon de eerste 4 uur vrij en net stond er al een vriend voor de deur. Ik ga ze wel zo nog aan het huiswerk zetten want zoon moest nog biologie maken en ook M&M nog een keer doornemen. Vriend zei dat hij ook nog M&M moest doen, was hij vergeten. Komt dus goed uit. Gelukkig werk ik thuis vandaag.

Zomer

Zomer

19-04-2018 om 10:49

Wiskunde

Wat leuk @nnemoon dat je zoon dit gaat doen via een vriendin! En dat hij het ook zo leuk vindt. Wie weet kan hij er wel later aan het werk!

Tango. Inderdaad fijn dat je zoon zo goed in zijn vel zit en veel vrienden maakt. Dat geeft je als moeder ook zo’n goed gevoel!

In tegenstelling tot jullie zonen is dochter hier juist heel lang. 1.74 met 12 jaar is een behoorlijke lengte. Oja, en schoenmaat 40/41. Ze is ook best tenger en op de en of andere manier lijkt ze door haar lengte best mager maa dat valt best mee. Ze is zeker slank maar geen ondergewicht ofzo. Terwijl mensen dat wel aan mijn vragen.....

Ik heb net even in het wiskundeboek gekeken en idd. Gaat hoofdstuk 8 over maten. Ik ga vanavond dat filmpje samen met dochter bekijken Tango! Ze heeft het boek Modene Wiskunde. IK kan niet zien wat er op de voorkant staat want het boek is gekaft. Ik zag dat je ook kan kijken op moderne wiskunde.nl. Of komt dat filmpje daar ook vandaan? Hmmmm ga mij daar maar eens in verdiepen. Maar niet nu, heb een vrije dag en ben druk bezig in huis. Straks een beetje in de tuin bezig! Af en toe een pauze tussendoor!

@nnemoon

@nnemoon

20-04-2018 om 09:01

Bedankt!

Mijn zoon bedankte me gisteren omdat ik hem altijd wil helpen met school. Het overviel me een beetje. Ik antwoordde iets van lief dat je het zo ziet maar voor mij is het vanzelfsprekend dat ik je help totdat je het gewoon zelf kan. Hij zei dat het niet gewoon was en dat er daarom best veel naar huiswerkbegeleiding gaan uit zijn vriendenkring. Een dankbare puber, lief he?

Zoon is hier denk ik 1,56. Hij zit dus nog in de kindermaten en rijdt nog op de grootste maat kinderfiets.

Zomer, wat is jouw dochter al lang. Bij zoon in de klas zijn de meisjes ook koppen groter als de jongens, Ziet er leuk uit op de klassenfoto.

Vandaag laatste dag school hier voor de Meivakantie, met het 7e uur nog een wiskunde repetitie. Wie verzint nou zoiets? De klas mag vandaag op kosten van de mentor iets uitzoeken in de kantine.

Na de vakantie nog maar 8 weken school, daar gaat Hemelvaart, Pinksteren en 3 dagen kamp nog vanaf. Ik las dat 29 juni de laatste lesdag is hier. Wat gaat het snel dan zit het eerste jaar er al weer op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.