Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

22-05-2017 om 13:53

Als het niet goed gaat met je kind op school - wat dan?

Beste forumdeelnemers,

De stichting Ouders & Onderwijs heeft een Infographic met ondersteuningsroutes gemaakt, voor als het niet goed gaat met je kind op school. Om ouders een beetje wegwijs te maken in het woud van ondersteuningsmogelijkheden.

We vinden dit een goed initiatief, maar het kan nog beter, denken we. Zelf hebben we al een lijstje met verbeter-suggesties gemaakt, maar vóór we die suggesties doorgeven aan Ouders & Onderwijs (of eventueel onze eigen versie van de infographic gaan maken), willen we ook graag jullie commentaar erop.

Het commentaar kun je hieronder - op het forum - kwijt, en/of rechtstreeks mailen naar [email protected]

Infographic downloaden (pdf)

Alvast bedankt voor de input!

Henk Boeke - redactie Ouders Online

En de scholen

https://www.renn4.nl/expertise/

Handiger zou zijn om voor scholen een goede route aan te geven wat te doen als het niet goed gaat met een kind in de klas. Zodat ze ook ouders en kinderen iets te bieden hebben en niet het verhaal van renn4 dat blijkbaar uitgroeit tot een hele organisatie met eigen scholen.
'ouders geven toe'. Eerst schakelen we de leerplichtambtenaar in.

Leerkrachten die het wel goed doen hebben vaak van elkaar goede ideeën overgenomen of weten het verschil te maken tussen een kind dat ook eens niet lekker in zijn vel zit of een kind waar iets mee is dat deskundiger hulp vereist. En dan nog de kinderen die gewoon meer hulp bij hun leeraanbod nodig hebben of ondersteuning bij het sociale gedoe in de klas en op het schoolplein.

Zou mooi zijn als dat eens zou kunnen.
Anders komen ouders weer in aanraking met mooiweerpraatjes en samen met de school open bespreken en wordt je geconfronteerd met de botte afwijzing van RENN4. Dat is vragen om conflict.

Mijn samenwerkingsvaardigheden werden helaas niet zo op prijs gesteld. En mijn aanvankelijk te grote beleefdheid werd gezien als mogelijkheid om mij om de oren te slaan of gewoon te negeren.

Privacy

Of misschien, waar jullie als redactie ook goed in zijn, aangeven welke hulp valt onder de WGBO en wat je zonodig kunt weigeren, wat daar de wettelijke consequenties van zijn. Waar de valkuilen zijn voor je privacy.
En hoe je door de meldcode, bij verschil van mening te maken kunt krijgen met jeugdbescherming. Dat je dan tijdig je informeert bij organisaties als de stichting KOG, of een goede onderwijsadvocaat inschakelt.
Iets kritischer over de inzet van de jeugdgezondheidszorg (vrije artsenkeuze) en door school ingeschakelde orthopedagogen en maatschappelijk werk.
Als aanvulling op zo'n schemakaart.
Iets over tegengestelde belangen die jij als ouder met je kind hebt tegenover de belangen van de schoolorganisatie, die niet altijd overeenkomen.
Dat scholen georganiseerd zijn in samenwerkingsverbanden en dat elk samenwerkingsverband eigen keuzes maakt met welke scholen voor speciaal onderwijs ze in zee gaan en wat ze verwachten van die school, of het een 'inclusieve' of dumpschool is of dat er mogelijkheden zijn naar gespecialiseerde scholen te gaan.
En wat voor informatie je met name kunt vinden bij de ouderorganisaties via twitter, facebook en forumgroepen: niet alleen lotgenotencontact, maar ook kennis over gespecialiseerde hulpverleners en onderwijs in een veranderende samenleving.

Je ziet anders als ouder zo'n schema en dan denk je: nou, daar is over nagedacht en er ligt een structuur die bekend is bij scholen, hulpverlening en nu ook bij mij als ouder. Daar kan ik een beroep op doen, dat is gedeelde kennis.
En dan kom je in aanraking met het werkelijke verhaal.
Handiger om dat vooruit te weten als ouder.

O en

Op zo'n kaart is ook handig om te vermelden dat je als ouder deel kunt nemen aan medezeggenschapsraden, en ouderraden. Ook al op de basisschool.

http://www.nloo.nl/index.php
En hoe zit het met het netwerk landelijke ouderraden? Hebben jullie dat nog kunnen volgen? Je kunt namelijk ook als ouder lid worden van ouderorganisaties in de kinderopvang en het onderwijs. Niet alleen als het al op speciaal onderwijs aankomt bij Balans, de NVA of de stichting KOG

Schoolfolder stichting KOG

http://www.stichtingkog.info/media/schoolfolderKOG2015_20150603.pdf
Ook handig om hier op te wijzen voor je in de misere bent geraakt. En dan heb je in elk geval de informatie bij elkaar want vaak ben je ook pas geïnteresseerd als er zich problemen gaan voordoen, maar dan hoef je niet zo te zoeken.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

22-05-2017 om 21:47

Dank (en ga door)!

@AnneJ: dank voor alle nuttige input!

Deze routekaart is expliciet bedoeld voor ouders, dus om er ook de route voor scholen aan toe te voegen zou misschien wat verwarrend kunnen worden. Maar de overige tips zijn prima!

Verder denk ik niet dat Ouders & Onderwijs zo geporteerd zal zijn van de stichting KOG, maar wij wel. Ik voel een aparte infographic aankomen...

@Overige ouders: ga door! Hoe meer commentaar hoe beter!

Henk Boeke - Redactie Ouders Online

Dossier

Ik kom in het schema niets tegen over een dossier. Voor een goede begeleiding is openheid in het dossier belangrijk voor wederzijds vertrouwen. Maar het dossier is vaak een struikelblok in zorgelijke situaties. Te suggestief, te weinig basis voor vertrouwen in goede afloop.

Katinka Slump en de onderwijscie van de 2e kamer

http://www.adviesonderwijsrecht.nl/profiel-katinka-slump-onderwijs-jurist/
Advies over onderwijs kan dan ook niet zonder de verwijzing naar Katinka Slump.

http://www.verus.nl/nieuws/dit-zijn-de-nieuwe-onderwijswoordvoerders-van-de-tweede-kamer

"30 mrt 2017
De vaste Kamercommissie voor Onderwijs kwam vanochtend voor het eerst bij elkaar. Van de meeste fracties is inmiddels bekend wie onderwijs in zijn portefeuille krijgt. We zetten het voor je op een rijtje:

VVD – Bente Becker (PO & VO) – Dennis Wiersma (MBO) – Pieter Duisenberg (HO/WO)
PVV – Harm Beertema
CDA – Michel Rog (PO & VO) – Harry van der Molen (MBO & HO/WO)
SP – Peter Kwint (PO, VO & MBO) – Frank Futselaar (HO/WO)
GroenLinks – Lisa Westerveld (PO & VO) – Zihni Özdil (MBO & HO/WO)
D66 – Paul van Meenen
PvdA - Kirsten van den Hul
CU – Eppo Bruins
SGP – Roelof Bisschop
PvdD – Lammert van Raan
50PLUS - Corrie van Brenk"

Een aantal heb ik al in actie gezien in het MBO debat. 31 mei weer.

Wordt nog wel duidelijk wie er net als Loes Ypma aanspreekbaar en communiceerbaar is voor ouders.

Meer netwerk

https://www.onderwijsconsument.nl/

Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam
http://www.stichtingvsa.nl/

Nu zal niet elke stadje een vergelijkbare ouderbeweging en door de overheid gesubsideerde kritische ouderconsumentenorganisatie hebben, maar hoe kom je daar achter.

Angela67

Angela67

23-05-2017 om 08:39

Utrecht

In Utrecht is een voorstel aangeboden aan de wethouder en schoolbesturen om een vergelijkbare organisatie als OCO in Amsterdam te helpen opzetten. Ik weet op dit moment niet wat de actuele status is.
gr Angela

Li

Li

23-05-2017 om 09:16

grappig

dat ze zeggen dat je hoge eisen moet stellen. Ik wete nu al het anteoord van de school: tja, er zitten nog 30 kinderen in de klas, dus het is gewoon meedoen of wegwezen.

Ik mis nog de hulp die ondersteuning van buiten kan bieden bij discussies met school: advocaten, behandelaars. Dus niet hulp aan het kind, maar hulp aan de ouder om te krijgen wat het kind nodig heeft.

recept voor ruzie

Ik kan er geen chocola van maken om met mijn oma te spreken.

De folder wekt de suggestie dat het de ouders zijn die de IB-er, schoolleider of het samenwerkingsverband inschakelen. En dat met "verwacht veel" in het vaandel.
Wat zouden leerkrachten daarvan vinden?

De basisboodschap die ouders moeten begrijpen om niet helemaal spugend van woede uit hun dak te gaan, is juist dat het de _school_ (leerkracht, IB-er) is die bepaalt of het kind extra ondersteuning nodig heeft.
Vervolgens is het het samenwerkingsverband die bepaalt welke ondersteuning dat zal zijn (een andere school of extra begeleiding op school).

Deze folder is beter https://www.passendonderwijs.nl/brochures/route-om-voor-elk-kind-een-passend-plek-te-vinden/

Het zou wel fijn zijn als de regels op basis waarvan samenwerkingsverbanden extra ondersteuning toekennen, openbaar en toegankelijk zouden zijn. Makkelijk te vinden. Zodat ouders een beetje vooraf kunnen weten of hun kind wel in aanmerking kan komen voor extra ondersteuning.
Er is zoveel om je druk over te maken waar helemaal geen extra ondersteuning voor is.
Dat is niet zo erg als het lijkt.
Maar het is een recept voor ruzie als je met het mantra 'verwacht veel' naar school toe stapt.

Verwacht vooral niet veel. Hou er bovendien rekening mee dat elk samenwerkingsverband zijn eigen regels heeft. Welke ondersteuning er beschikbaar is hangt daadwerkelijk af van waar je woont.

Via de verwijzingen die aan de rechterkant op de infographic vermeld staan, krijg ik de indruk dat deze folder bedoeld is om extra aandacht te vestigen op die partijen die zich druk maken om het aantal thuiszitters terug te dringen.
Met dat doel is gedragswerk opgericht http://www.gedragswerk.nl/over_gedragswerk/intro.html
Met dat doel maakt het CCE, dat primair uitsluitend in de zorg werkt, ook een zijstap naar het speciaal onderwijs. Goeie folder ook www.cce.nl/onderwijs/cce-onderwijs-web

Hoewel het aantal thuiszitters beschamend hoog is, gaat het bepaald niet helpen om de beperkte (en verstopte) kanalen die er zijn te vervuilen met vragen of 'hoge eisen' van ouders en leerlingen voor wie thuiszitten ver achter de horizon ligt.

Ik denk dat het belangrijk is om de (kleine) doelgroep waar het wel over gaat, specifiek apart aan te spreken.

En ja, die ouders moeten hoge eisen stellen. Ze moeten meer eisen dan dat wat ze juridisch van school kunnen verwachten. Het gaat om een moreel appel. Zij zijn vaak genoodzaakt om de school te passeren en een beroep te doen op organisaties als Ziezon of CCE.
Scholen wachten vaak te lang, modderen voort op hun eigen manier, kiezen voor de bureaucratische weg die als vanzelf tot het verwijderen van de leerling leidt.
Roep hulptroepen in (Ziezon, CCE, Onderwijsconsulent)

Reken NIET op de leerplichtambtenaar. Die kan niks en die doet niks. De leerplichtambtenaar hoort bij de gemeente. De oplossing voor passend onderwijs ligt ook voor een deel bij de gemeente. Er is dus sprake van belangenverstrengeling.
Je kunt wel van te voren melden dat eventueel thuiszitten dreigt. Doe dat schriftelijk en bewaar een kopie.

Doe alsof je kind het volste recht heeft op een oplossing. Doe alsof de school alles op alles moet zetten om die oplossing te vinden.

Als het niet lukt, kun je nog geschillencommissies proberen.
Maar dat is eigenlijk loze energie.
Je zou wel gelijk kunnen krijgen in sommige gevallen, maar er is geen situatie denkbaar waarin de school gedwongen wordt om iets te leveren aan jouw kind. Niet bij die commissies, niet bij de rechter.

Zo zit ons onderwijsbestel nu eenmaal niet in elkaar.
Er is wel leerplicht (kinderen moeten verplicht naar school), maar geen leerrecht (als geen school je kind wil hebben houdt het op).

Als de overheid nu toch werkelijk eens werk wil maken van het terugdringen van de thuiszitters, dan wordt het tijd om dat leerrecht in te voeren.

mijk

mijk

23-05-2017 om 16:02

het klinkt als enorm wensdenken inderdaad.

Als je maar veel verwachtnkrijg je veel. Nou als er iets niet lekker ligt op Nederlandse scholen is het veeleisende ouders........

Mijn tips zouden zijn:

-Zorg voor een uitlaatklep voor emoties. je zit boordevol met emoties dat is volstrekt logisch maar op school gaat het je tegen werken. Op school ben je rationeel en concreet.

-Maak al je zorgen zo praktisch en concreet mogelijk. Vraag naar concrete oplossingen voor jouw kind. Wij zien dat Pietje na een ruzie soms te lang boos is en dat voor jullie lastig is. Het helpt als Pietje even een paar minuten alleen buiten de groep op adem kan komen. Hoe kunnen jullie zorgen dat Pietje even veilig tot zichzelf kan komen als hij boos is?

-Zorg dat je afspraken en beloftes concreet op papier hebt. dat gaat school je niet geven dus na ieder gesprek zet je alles wat er is afgesproken op papier en stuurt het 'ter bevestiging' naar school.

-Houdt ieder contact met school bij, maak een dossier. Op school doet niemand dat. Zorg dat als school op zoek is naar een zondebok voor eigen falen, jij dat niet wordt (hoezo niet meewerkende ouder. Ik ben de afgelopen 3 maanden 17 keer voor overleg op school geweest en heb deze deze deze en deze actie ondernomen).

-Houdt het contact zo goed mogelijk. Ga wel duplo wassen geef wel een compliment als dat mogelijk is. 'Goh wat is de klas gezellig in herfstsfeer." Houd de drempel zo laag mogelijk voor de docent om ook af en toe 'normaal' met jou te praten. Als je je kind op school wil en kan houden of andere kinderen op school houden zal het je helpen, je wilt dat mensen hun best voor je doen. Het helpt als ze je zich enigszins aardig vinden.

- Doe af en toe gewoon iets leuks met je kind. Alsof er geen school bestaat....... als , zoals bij ons, school een probleem creëert dat meer bij de docent zit dan bij jouw kind wordt je er zo onzeker van. Je ziet ineens alles door een donkergrijze bril . Voor je het weet ga je ze nog geloven ook....

-Zorg dat je mensen hebt die meedenken. Als ze school en je kind kennen bonus. Wij hadden het 'geluk' dat zoon (een beetje te slim voor school) 2 gelijkgestemde vrienden met dito ouders had. Inde loop van de jaren alle drie onze problemen met school gehad en ik denk dat school nu ongeveer (na 10 jaar) door heeft dat ze met een blok te maken hebben
Maar ik heb dit forum ook heel goed zien werken! (en er zelf ook veel aan gehad!).

Mijk

Oplossingsgericht

Mijk heeft gelijk, het gaat om relatief 'kleine' pedagogische oplossingen. Het lastige is dat je als ouder de situatie in de klas niet goed kent en het is ook echt geen sinecure om dan een eenvoudige instructie voor te stellen.
In die fase, het gaat niet goed met je kind op school, had ik ook meer verwachtingen van de leerkrachten, die toch zou je denken pedagogiek in hun pakket hebben gehad en dit soort kleine situaties herkennen en er iets mee kunnen en er tekst bij hebben.
Maar dat is in de praktijk echt niet elke leerkracht gegeven blijkbaar.
Maar als ouder had ik daar ook niet altijd tekst bij. En de leerkracht nodig om samen tot een probleemdefinitie te komen en dan te bedenken wat je zou kunnen doen.
Dat is wel effectiever dan allerlei instanties inschakelen. Dat komt er op een gegeven moment wel van maar dat kan de situatie ook nogal compliceren.
Voor goede en communiceerbare tekst en probleemdefinities heb ik wel veel gehad aan de contactpersonen die ik op een gegeven moment had en die mij weer doorverwezen naar andere sterren in het netwerk.
Ik las wel OOL maar zat nog niet op het forum. Achteraf had ik daar eerder mee kunnen beginnen, dat had ook geholpen. Bij ouders zit veel gedetailleerde regionale informatie. Openheid in mijn omgeving hielp ook. Zo kwam ik andere ouders tegen met vergelijkbare problemen. Echter dat kan ook weer ten koste gaan van je privacy of de privacy van je kind.
Het is natuurlijk wel handig om de instanties in een stroomschema te benoemen, dat is een trefwoord waar je de tekst bij kunt zoeken.
Een aantal instanties kan je helpen maar kan je ook beboeten of tegenwerken. Die notie heb ik ook weleens geuit als ik weer eens bij een leerplichtambtenaar zat. Soms hielp de leerplichtambtenaar om mijn dochter te verhuizen naar een kleinere school, het jaar daarop wilde ze me beboeten omdat het allemaal nog niet opschoot bij gebrek aan hulpverlening ook omdat inmiddels de kinderbescherming in beeld was.
Een klacht indienen bij de deelraad heeft dat voorkomen.
In voorkomende gevallen schakelde ik zelf de leerplichtambtenaar in of bood aan zelf contact te zoeken.
Dat is dus de hand die je aait maar ook kan slaan. En dat kun je maar deels voorkomen. oa. door tijdig vrijstelling aan te vragen.
Veel effectieve verwijzingen heb ik destijds gekregen via onderwijsconsumenten en later onderwijsconsulenten. Ook onder andere naar de gemeentelijke ombudsman en de inspectie.

Om ouders daarvoor goed toe te rusten is een stroomschema handig maar hoe kun je de benodigde informatie over je benodigde weerbaarheid daarin kwijt?

mijk

mijk

23-05-2017 om 17:23

Annej

Je wilt niet weten hoeveel we aan jouw verhalen hier gehad hebben in die fase.

een die ik vergeet. Wij hadden een heel goede band met huisarts. Zodra het op school uit de hand liep (en dat kwam nogal uit de lucht vallen) hebben we dubbel consult geboekt en onze kant van het verhaal aan huisarts verteld.Met specifiek het waarom: Dit loopt zo raar ineens en wij gaan vermoedelijk zorg weigeren (want die is niet nodig en schadelijk voor kind) dat we graag willen dat als er een zorgmelding jij onze kant van het verhaal al hebt. Hij vond het verstandig......

Zonder jouw verhalen had ik er nooit aan gedacht en de rugdekking voelde erg goed! (maar was gelukkig niet nodig). Vertrouwen huisarts in ons en in kind hielp ook erg bij het kalm blijven

mijk

mijk

mijk

23-05-2017 om 17:25

feitelijk is mijn probleem met een stappenplan

dat hoe meer instanties er bij situatie betrokken raken hoe meer je afdrijft van concreet: hoe zorgen we dat Pietje met plezier naar school kan, juf het volhoudt en zijn klasgenoten geen last van hem hebben...

meer mensen geeft niet meer focus op het probleem, in tegendeel.

Mijk

De businesscase

Ook al heb je in de praktijk weinig in te brengen als ouder blijf je gefocust op de 'businesscase'. Inderdaad, je kind met plezier naar school en iedereen daarmee tevreden. Je wordt onderweg daar nog weleens van afgeleid met onwerkzame compromissen of energievretende nodeloze omwegen. Het vraagt een rechte rug om dan met tact maar beslist te kiezen voor je kind en de consequenties zoveel mogelijk te ordenen.

Hier heeft inderdaad de huisarts voorkomen dat mijn kinderen per direct uit huis geplaatst werden wat de bedoeling was van de melders. Op dit moment hebben we ook een goede huisarts die het oude dossier niet eens heeft en als dat nodig is er een kopietje van iets van krijgt, daar een blik in werpt en dan vraagt of ze het zal weggooien. Een goede bondgenoot in de zorg voor je kind. Een relatie die je niet vanzelf legt als het om schoolzaken gaat.

Instemmen met zorg

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/instemmingsrecht-ouders-passend-onderwijs-in-de-2e-kamer?page=1

Die wet is aangenomen en dus belangrijk dat ouders weten dat ze instemmingsrecht hebben met de zorg die op school aan hun kind wordt verleend. Daar is in die tijd geen beduidend nieuwsbericht over geweest, dus is het wel belangrijk om dit mee te geven.

Leerplicht vs leerrecht

Dat principe zou je ook in zon schema kunnen meenemen. Dan weet je als ouder wat je positie is: met de pet in de hand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.