Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even zo

even zo

27-01-2010 om 10:19

Angst voor juf?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

11-02-2010 om 13:23

Evenzo!

Het is echt tijd voor actie, meid!
Jij helpt je zoontje nu het beste door hem in staat te stellen een frisse nieuwe start te maken, op een andere school.
Het maakt niet uit of je zoontje gelijk heeft of niet, hoe dan ook matcht hij niet lekker met de juf. Dat is gewoon zo, het hoeft niet persé iemands schuld te zijn. Maar voor hem werkt het niet, en jij bent zijn moeder, dus jij zorgt ervoor dat hij zich ergens anders weer wel lekker gaat voelen.
Ga maar met hem eens kijken op een andere school, vraag of hij een uurtje mag komen kijken. Leg hem uit dat jullie nog een het zoeken zijn naar een plekje dat goed bij hem past.
Blijf niet twijfelen, uiteindelijk heeft hij er last van.

Even zo

Even zo

12-02-2010 om 10:56

Kijken

We gaan zo even kijken bij de andere school. Zoon is vandaag vrij, maar die andere school niet en over een uurtje is het daar middagpauze. Ik ga eens kijken en probeer hier en daar een praatje te maken met ouders die hun kindjes komen halen. Ja, beetje on the spot zelf checken he...ha,ha,ha.
Ik heb mijn overbuurvrouw al gesproken wiens kinderen op die school zitten en zij er erg tevreden. Jullie horen zo hoe en wat.

even zo

even zo

12-02-2010 om 12:44

Terug

Ik was toevallig wat aan de vroege kant en kon zien hoe de jongste kinderen aan het buitenspelen waren en op een gegeven moment weer naar binnen moesten. Alles ging goed. Zag verder geen rare dingen. Wat ouders gesproken en een oma en ze waren allemaal dik tevreden. De locatie is klein van opzet en het gebouw is wat gedateerd, maar daar kijk ik doorheen.
Kwam ook nog de buuf tegen. Ik had het er nog met ze over over de huidige juf van zoon en haar aanpak mbt. elkaar slaan. Ze stonden me aan te kijken aslof ze water zagen branden. Buuf vertelde me dat ze een zgn. instroomklas hebben. De allerkleinsten van net 4 komen zo dus niet bij de oudere kleuters van anderhalf jaar ouder; iets wat mijn zoon dus wel heeft. Buuf zei nog dat een kind van 4 een heel andere belevingswereld heeft dan een kind van anderhalf jaar ouder. Dat is echt een verschil. Mijn zoon zit met een hele zwik oudere kleuters in een groep en moet zich maar schikken.

3 kids mam

3 kids mam

12-02-2010 om 20:19

Over die oudere kinderen

Even los van alles wat er verder speelt. Mijn ervaring met oudere kleuters is dat dat heel snel went en de jongste kleuters zich ook wel heel erg aan de oudere kunnen optrekken.
Mijn dochter vond het de eerste maanden ook overweldigend met al die oudere kleuters, vooral de wat stoerdere en wildere jongens vond ze 'eng'. Omdat zij ook nog eens het enige meisje van groep 1 was, was het ook moeilijk en spannend om bij de oudere meiden aansluiting te vinden. Nu zijn we echter een half jaar verder en ik herken haar niet meer terug. Na een paar maanden vond ze steeds meer haar weg in de klas, was ze niet meer bang en verlegen, begon ze een weerwoord te geven, begon ze vriendinnen te worden met oudere meiden en had ze echt haar plekje gevonden. Vindt ze iets spannend dan zijn er altijd oudere kinderen die haar helpen en steunen en ook bij spelletjes, werkjes en activiteiten die moeilijk voor haar zijn vindt ze juist steun bij de oudere kleuters. Juist van die oudere kleuters valt heel veel te leren op sociaal gebied en bij het leren.
Natuurlijk ligt dit ook aan de school en de begeleiding. Bij mijn dochter is het heel gewoon en wordt het heel erg gestimuleerd dat de oudere de jongere helpen en ze dingen samen doen. Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat het echt niet verkeerd hoeft te zijn dat er kinderen van 1,5 jaar ouder in de klas zitten. Dit heeft ook veel voordelen.

Nasha 1st

Nasha 1st

12-02-2010 om 21:43

Inderdaad...

ik vind dat soort opmerkingen ook altijd een beetje vreemd....voelen kinderen zich dan ook overweldigd door hun grotere broer of zus? Ik denk inderdaad, mits de school er juist mee omgaat, dat leeftijdsverschil geen probleem hoeft te zijn....ga geen spijkers op laag water zoeken nu Evenzo....Er is geen klik tussen jouw kind en de juf....daar ligt het probleem....

Emmawee

Emmawee

12-02-2010 om 23:07

Eens

met Nasha en 3 kids mam, het leeftijdsverschil is geen argument. Hier op school (Montessori) werken ze altijd met combiklassen en dat werkt juist erg goed, vind ik.
Maar hoe dan ook: fijn dat je een goede eerste indruk hebt van deze school. Ik ben benieuwd hoe snel je de overstap gaat maken. Succes ermee!
Maw.

even zo

even zo

14-02-2010 om 11:44

Nasha

inderdaad wat je zegt...."mits de school er juist mee omgaat"....en daar zit 'm nu net de kneep hier denk ik.

Als je als juf nu weet dat er oudere kleuters zijn die de jongere voor "hun karretje spannen" zoals juf dat zelf aangeeft, waarom dan toch boos worden op de jongere kleuter?! Ik had dat als juf toch anders aangepakt en de oudere kleuter bij me geroepen.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-02-2010 om 12:00

Precies evenzo

en daarom moet je kind daar weg! Alledrie mijn kinderen hebben in 1/2 combi's gezeten met dus ook kinderen die langer kleuterden! Dat is dus ook 1 1/2 jaar verschil....het heeft nooit problemen gegeven!

even zo

even zo

16-02-2010 om 12:46

Vandaag weer zoiets.....

De bewuste juf was gisteren kennelijk ontzettend boos geworden op een kindje dat bij mijn zoon in de groep zit. Vandaag komt de vader met kindje binnen en juf begint direct tegen het kindje: "En, heb je het gisteren nog tegen je ouders verteld waarom ik zo ontzetten boos was op jou?" Kindje schrikt hevig en schut haar hoofje. "Nou, dan kun je het nu aan je vader vertellen", en vervolgens loopt de juf weg om kopietjes te gaan maken.
Kindje verteld het verhaal en raakt helemaal overstuur. Vader wordt er niet koud of warm van, hoort het aan en loopt op een gegeven moment weer naar buiten...ja, wat moet hij dan. Wij zien door het raam een hevig huilend kind, bibberend op zijn stoel zitten.

Ik vraag me dan op zo'n moment echt af: als het nu echt zo vreselijk is wat dat kind heeft gedaan (het is 5 jaar oud he) waarom heeft juf dan niet gisteren (op de dag zelf) de moeder even bij zich geroepen toen die het kind ophaalde?!
Ze had toch de moeder bij zich kunnen roepen en direct tegen het kind kunnen zeggen van: "verteld jij maar eens aan mama wat er gebeurd is vandaag? Waarom weer een dag later alsnog erop terugkomen?!!
Zo straf je een kind toch 2 keer? Dat is toch ook niet erg pedagogisch of vergis ik me nu?

Nasha 1st

Nasha 1st

16-02-2010 om 14:21

Evenzo, nogmaals...

je blijft bevestiging zoeken van wat je eigenlijk zelf allang weet....ga je zoon naar een andere school doen....

Waarom

Je gevoel zegt je dat het niet goed zit. De mensen op OOL zeggen je dat het niet goed zit. Waarom nog steeds vragen om bevestiging van dát wat al bevestigd is ? Als je noch op je eigen gevoel noch op onze adviezen en verhalen vertrouwt, zal geen enkel antwoord genoeg zijn.

Martine

mirreke

mirreke

16-02-2010 om 16:04

Evenzo!! (andere aanpak?)

NEE! Het is niet in orde wat die juf allemaal doet. Je moet je kind NU van school halen.
(hopelijk werkt het nu...)

Salie

Salie

16-02-2010 om 17:38

Ander idee

Heb niet het hele draadje gelezen hoor, maar kan die juf niet gewoon aangepakt worden. Dit wil toch niet zeggen dat het een slechte school is? Of kan je kind niet in een andere klas?
Nou ja, ik heb niet het hele draadje gelezen, dus wellicht is dit al genoemd.
Succes.
Gr. Salie

Asa Torell

Asa Torell

16-02-2010 om 20:16

Ik snap het probleem wel

wat Even Zo heeft. Het kan tijd kosten om echt te beseffen dat het waar is, dat iemand echt gewoon niet goed bezig is. Je kunt lang blijven geloven dat alles uit te leggen valt. Ik herken het van een ervaring met een verkeerde relatie, dat ben ik ook maandenlang onbegrijpelijk blijven vinden, dat iemand redelijk lijkt maar het niet is. En met een vriendin zag ik het weer net zo gaan, ze heeft bijna een jaar lang alle horrorverhalen van die kerel verteld, precies zoals Even Zo het hier over de juf doet. En toen was de maat pas vol en heeft ze het uitgemaakt.
Maar goed Even Zo, het is dus wel echt verkeerd (vreselijk verhaal ook weer over dat meisje!), en je zoon is degene die er last van heeft, niet jijzelf. Dus probeer het niet te begrijpen, maar handel er gewoon naar alsof het zo zou kunnen zijn dat de juf niet ok is.

Wolkje

Wolkje

16-02-2010 om 21:13

Ik snap het ook wel.

Het is ongelooflijk, dat er zulke leerkrachten bestaan. Maar ze bestaan. Je hebt het bewijs voor de klas van je zoon staan.
Blijf niet hangen in verbazing, maar kom in actie, dat mens spoort niet, haal hem er weg!

Emmawee

Emmawee

16-02-2010 om 21:58

Anders

Ik kan natuurlijk niet voor Even Zo spreken, maar ik lees nog iets anders in haar berichten, namelijk de vraag: 'mag dit zomaar bestaan?' Zij kan haar zoontje willen weghalen, op grond van 'mismatch' tussen zoon en juf', of 'andere visie', maar ik kan mij voorstellen dat zij zich afvraagt of dit de lading wel dekt. Ik kan me voorstellen dat zij zich afvraagt: "Hoe kan een school, inclusief alle ouders die er van weten deze situatie toestaan?"
Ik zou zelf in het geval van Even Zo erg veel moeite hebben om mijn eigen waarnemingen en de reacties in de omgeving met elkaar te rijmen. Ik zou er ook moeite mee hebben om er weg te gaan, terwijl eigenlijk als een paal boven water staat dat die juf daar weg moet.
Toch denk ik (hoop ik van harte) dat ik in zo'n situatie er kies om mijn kind zo snel mogelijk (dus: direct) uit die situatie te halen en daarna pas vervolgstappen te gaan nemen.
Even zo, het zijn stuk voor stuk vreselijke verhalen. Heb je de directie al ingelicht?
Groeten, Maw.

Bastet

Bastet

17-02-2010 om 07:41

Even zo

Mijn zoon kon het niet vinden met zijn leerkracht in groep 6,en hij kreeg die man helaas ook in groep 7.Ik heb te lang gewacht.Te lang gewacht met mijn klachten kenbaar maken,te lang gewacht met actie,te lang gedacht dat het vast niet zo erg kon zijn.Maar dat was het wel!
Bastet

vlinder72

vlinder72

17-02-2010 om 10:11

Andere school

Even zo. Hoe zit het nu met die andere school. Je was toch al bezig? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je je kind echt niet zo maar zou mogen overplaatsen. Misschien dat de scholen onderling wel afspraken hebben maar dat betekent vast niet dat er geen uitzonderingen mogelijk zijn. Heb je al een gesprek gehad op die andere school? Misschien kan je zoontje al na de voorjaarsvakantie beginnen. Laat hem anders gewoon eens een keer een ochtendje meedraaien op die andere school. Gewoon om het te proberen. Vindt hij het daar ook leuk dan is de keuze misschien sneller gemaakt. En is het voor jezelf ook minder eng. Je trekt het nooit met die juf van je zoon. Hij heeft haar volgend jaar ook nog. Jij vindt haar een drama dus het komt toch niet meer goed. Er zijn ouders die om minder belangrijke redenen kinderen naar een andere school hebben laten gaan.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-02-2010 om 13:30

Hoorde vanmorgen

op de school van mijn kinderen (jongsten) dat er tot nu toe al 10 kinderen van een andere school naar onze school zijn overgestapt.....

elsje78

elsje78

18-02-2010 om 09:18

Wegwezen daar

Echt, ik ben zelf leerkracht maar dit kan echt niet!

Ik zou de directeur bellen, zeggen dat je met hem alleen een gesprek wil, zaak voorleggen, vragen wat hij er aan gaat doen. Is het antwoord niet 100% bevredigend (dwz deze leerkracht gaat aangepakt worden) Schiet hij in de verdediging of gaat hij het vergoeilijken dan bel je dezelfde dag nog een andere school.

Ik heb al zoveel gelezen en bijna elk voorbeeld op zichzelf vind ik al genoeg om daar weg te gaan.

Je kind is nog zo klein, deze ervaringen maken of breken een kind en overstappen is qua vriendjes ed nu nog zeker geen groot probleem.
Leerkracht is een vak dat je met liefde voor de kinderen uitvoert, tuurlijk horen daar regels bij, maar dit is echt belachelijk.

Dus nu actie!!

sterkte

Puck

Puck

18-02-2010 om 12:39

De verschrikkelijke schooljuffrouw

In het boek "De verschrikkelijke schooljuffrouw" van Dolf Verroen gaat over een juf die kinderen in de koelkast stopt, met ijsblokjes overgiet etc. Heel leuk als boek, maar niet als zo'n juf ook in de praktijk blijkt te bestaan. De juf van het kind van Even Zo lijkt me er nog het kwadraat van... Heel snel een andere school zoeken of het nu eindelijk eens duidelijk aanhangig maken bij de directie.

*bella*

*bella*

20-02-2010 om 16:19

Nou nou puck

Laten we geen karikatuur maken van de leerkracht van Evenzo. We wéten toch niets? De verhalen klinken mij niet vreselijk in de oren, of liever gezegd, het is maar hoe je het leest. De vreselijke details zijn eigenlijk allemaal subjectieve invullingen van Evenzo. Als je alle subjectieve details weglaat blijft er niet veel over. Of de subjectieve details kloppen, weet je helemaal niet. Kijk, als juf écht vréselijk boos was, en het kind vréselijk bang...
Dat het niet meer goed komt, tussen juf en ouder, dat snap ik ook wel. Toch lijkt het me goed als Evenzo nét zo goed leert wat assertiever te zijn. Dus; leren gelijk ergens bovenop te springen, heel duidelijk aan te geven wat jouw kind nodig heeft etc. Want ook op die nieuwe school ga je leerkrachten tegen komen die minder fijngevoelig zijn. En jouw kind kan daar blijkbaar wat moeilijker tegen. (ik weet er helaas alles van)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.