Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschool vraagt naar beroep van ouders


dan

dan

03-09-2021 om 11:59

In mijn lagere schooltijd kregen kinderen van de middenstanders een hoger schooladvies dan de anderen. Helaas voor de meester (tevens hoofd van de school) was ik het daar niet mee eens want ik wilde helemaal niet naar lhno maar naar de scholengemeenschap. Mijn moeder is toen naar school gegaan om dit uit te leggen zodat ik toch een kans zou krijgen, dat is gelukt en ik heb mijn mavo diploma gehaald. Had ook makkelijk mbo kunnen halen maar na 1 jaar afgehaakt omdat ik de opleiding niet bij me vond passen. 

Rachel. schreef op 03-09-2021 om 11:35:

[..]

En bedankt, names mij en alle andere met lager opleidings niveau, ik heb dan niet het laagste inkomen maar ook vanuit hun EN BEDANKT.

Klopt geen moer van zeg ik je alvast.

Dit komt wel uit allerlei onderzoeken. Het zegt niet dat het overal zo is, maar problemen komen vaker voor in gezinnen waar de ouders een lage (of geen) opleiding hebben voltooid en waar weinig inkomen binnenkomt. 

Julali schreef op 03-09-2021 om 12:11:

[..]

Dit komt wel uit allerlei onderzoeken. Het zegt niet dat het overal zo is, maar problemen komen vaker voor in gezinnen waar de ouders een lage (of geen) opleiding hebben voltooid en waar weinig inkomen binnenkomt.

Dat het mee kán spelen, wil niet zeggen dat het altijd zo is. Dat het een uitleg kan zijn als het nodig is, betekent niet dat de leerkracht zich er vooraf moet door laten beïnvloeden.
Juist door het niet te weten, beoordeel je Sterre hetzelfde als Aaliya of Fatima. Juist door los te laten dat iemands ouders laagopgeleid zijn, geef je het kind de meest eerlijke kans op een toekomst die bij hem/haar past. 

En dan kan het ineens zijn dat Sterre echt het advies krijgt om een vmbo-kader school te zoeken waar ze wat met haar dierenliefde  kan doen, en Aaliyah met haar ouders voor het eerst nadenken of ze de kosten die komen bij een categoriaal gymnasium (zoals de dure reizen) wel willen betalen of toch maar gaan voor de scholengemeenschap met VWO. 

Julali schreef op 03-09-2021 om 11:19:

[..]

Dat valt mee, want als je hebt aangetoond dat je wo denkniveau hebt, dan kun je op ontzettend veel plekken aan de slag.

Misschien sluit je baan dan niet exact aan op je studie, maar je verdient alsnog een bovenmodaal salaris en dus meer dan die vrachtwagenchauffeur.

Ik heb een wo-denkniveau. Ik heb een universitaire studie afgerond in wat veel mensen een moeilijk vak vinden. Maar ik verdien echt niet bovenmodaal. Ook niet als ik fulltime zou werken.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-09-2021 om 12:38

Julali schreef op 03-09-2021 om 12:11:

[..]

Dit komt wel uit allerlei onderzoeken. Het zegt niet dat het overal zo is, maar problemen komen vaker voor in gezinnen waar de ouders een lage (of geen) opleiding hebben voltooid en waar weinig inkomen binnenkomt.

Het kan. Het hoeft niet. En daarom is het onzinnig en zelfs risicovol om dit soort informatie als school of docent te verzamelen. We hebben allemaal last van vooroordelen, en dat heeft helaas tot gevolg dat leraren te lage schooladviezen geven aan bijvoorbeeld allochtone kinderen of kinderen van laagopgeleide ouders of kinderen uit eenoudergezinnen. Dat komt óók uit allerlei onderzoeken.

Julali schreef op 03-09-2021 om 11:21:

[..]

Ook dat ja, ze kunnen de verhalen van de kinderen zo beter plaatsen. Je hebt toch een beter beeld bij een gezin als je weet wat de ouders zoal doen. De kinderen worden daar ook door beïnvloedt.

Ik wilde het net zeggen, is het niet gewoon zodat ze wat meer gesprekjes met de kinderen kunnen hebben? Dat ze dat ook er in mee kunnen nemen bij het kringgesprek bijvoorbeeld. Als in “Pietje, ik heb gehoord dat jou papa in het ziekenhuis werkt. Weet je ook precies wat hij daar doet? En Saar haar moeder is bakker. Wat vinden jullie het lekkerste van de bakker?”. 
Hier hebben ze het ook gevraagd en ik vind het wel prettig. Ook nu met Corona, want ze wisten dat ik gebruik mocht maken van de noodopvang op school. En ze weten ook dat ik overdag slecht bereikbaar ben en bijna nooit kan meehelpen op school op dagen dat ik werk. Toch fijn dat ze een beeld hebben van ons gezin hierdoor. Mijn man kan bijvoorbeeld weer veel makkelijker thuis werken en ze benaderen hem ook altijd als er iets is.

Schemerlampje schreef op 03-09-2021 om 12:26:

[..]

Ik heb een wo-denkniveau. Ik heb een universitaire studie afgerond in wat veel mensen een moeilijk vak vinden. Maar ik verdien echt niet bovenmodaal. Ook niet als ik fulltime zou werken.

Exact dit, het zegt ook helemaal niks. Ik kom uit een traditioneel gezin, vader monteur, moeder thuisblijfmoeder (braakwoord trouwens) en destijds was deze verdeling vrij gebruikelijk voor die generatie. Vrouwen gingen vaak na de zgn huishoudschool in een fabriek werken oid en stopten met werken zodra er kinderen kwamen. 

3 kinderen grootgebracht, waarvan 1 een goeie baan in de zorg heeft na een master-opleiding van jaren, 1 die succesvol zelfstandig ondernemer is na div HBO-opleidingen (op latere leeftijd) en 1 die school totaal onbelangrijk vond en na de middelbare besloot te gaan werken en een echt praktijkmens bleek te zijn met veel ambities. Deze laatste heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en runt inmiddels een zeer succesvol eigen bedrijf. Niet alleen werk-denkniveau is belangrijk, ambities net zo en dat heeft niets met de opleidingen of banen van ouders te maken. 

Het mag duidelijk zijn dat ik dit soort vragen van een basisschool volledig misplaatst vind en ik zou ook weigeren deze te beantwoorden

Op het moment dat het met een kind niet lekker loopt op school kun je altijd nog vragen of er iets speelt thuis. Bijvoorbeeld een scheiding, armoede, schulden, werkloosheid, ziekte van een ouder, etc. Dat is helemaal niet altijd iets wat bij de aanmelding al speelt. En stel dat het wel zo is, dan hoeft dat niet per definitie invloed te hebben op het functioneren van het kind op school. Ik weet nog dat mijn vader ooit een arbeidsconflict had op het werk. Dat gaf op dat moment veel spanning/stress thuis en het was net toetsweek. Ik sloot me ervoor af door me volledig op school te richten. Het resultaat was dat ik alleen maar cijfers boven de acht haalde. 
Het is gewoon voorbarig en onterecht om kinderen met vier jaar al voordat ze beginnen te framen in 'risicoprofielen'. 

Mag allemaal niet.

Het opleidingsniveau van de ouders is voor scholen alleen relevant als die informatie de school extra subsidie op kan leveren.
Dat is alleen maar zo bij ouders die geen opleiding hebben gehad, of alleen basisschool + de eerste 2 jaar vmbo.

In alle andere gevallen is het opleidingsniveau niet relevant en mag de school die gegevens dan ook niet hebben. 

De informatie is uitsluitend bestemd voor de schooladministratie afdeling subsidie aanvraag. Leerkrachten mogen die informatie helemaal niet hebben. 

Informatie over het beroep mogen scholen helemaal niet hebben.

In werkelijkheid gebruiken scholen de informatie ook om sociaal gemengde klassen samen te stellen en om de toekomst van de leerlingen mee te voorspellen.

Je hoeft geen antwoord te geven op dit soort vragen (ook niet als je inderdaad geen of weinig opleiding hebt gehad). Als je wil dat van je kind een hoopvolle toekomst wordt verwacht, dan kun je je straffeloos veel gestudeerder voordoen dan je bent.

School weet van veel ouders echt wel wat ze voor werk doen. Maar dan meer vanuit toevallige gesprekjes of een kringgesprek met kinderen over wat voor werk de ouders doen. Het gaat me er ook niet om dat ze het niet mogen weten of dat het geheim is, maar om de registratie bij voorbaat om een kind 'in te schatten'. 
Wie je moet bellen bij calamiteiten kun je zelf opgeven. Dat mag ook opa/oma/tante/buurman/oppas zijn. 

In aanvulling op M Lavell, school heeft die gegevens ook niet nodig om (extra) geld te krijgen voor de leerlingen.


De Rijksoverheid geeft scholen geld voor de aanpak van onderwijsachterstand op de basisschool.
Tot en met het schooljaar 2018/2019 gebeurde dat volgens de ‘gewichtenregeling’. Het opleidingsniveau van de ouders of verzorgers
bepaalde het zogenoemde gewicht dat een school toekent aan een leerling.


Sinds 1 augustus 2019 wordt het geld verdeeld volgens een nieuwe regeling. De nieuwe regeling voorkomt fouten van scholen. Er is minder
administratie nodig. En de verdeling van het geld voor de bestrijding van onderwijsachterstanden is gebaseerd op meer actuele cijfers.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzocht wanneer een kind een onderwijsachterstand kan oplopen. Het CBS vond
daarvoor 5 belangrijke factoren:

  • het opleidingsniveau van beide ouders;
  • het herkomstland van de moeder;
  • de verblijfsduur van de moeder in Nederland;
  • het gemiddelde opleidingsniveau van alle moeders op de school;
  • of de ouders in de schuldsanering zitten.


In de nieuwe regeling bepalen deze kenmerken hoe de overheid het beschikbare geld voor gemeenten en scholen verdeelt. Het CBS doet
hiervoor de berekening. Scholen hoeven dan niet langer het opleidingsniveau van de ouders van hun leerlingen bij te houden.



https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voorschoolse-en-vroegschoolse-educatie/financiering-onderwijsachterstanden

Nee, dat soort vragen mag niet op een formulier. Voor alle gegevensverwerking is een 'need-to-know' vereist. En een vaag 'het is goed om te weten' is niet genoeg, je moet echt concreet kunnen aangeven wat je met die kennis gaat doen dat je zonder die kennis niet zou doen.

@Julali: Scholen hebben helemaal geen legitieme reden om kinderen 'snel in te schatten' of nog erger, 'uit te filteren' obv het beroep van de ouders. Scholen hebben  40 weken per jaar 25 uur per week de tijd om kinderen in te schatten. Een inschatting op basis van beroep van de ouders heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Op een formulier kun je wel vragen welke ouder het beste als eerst gebeld kan worden er onder schooltijd iets voorvalt. En alleen als daar geen eenduidig antwoord op te geven valt, kun je een aantekening maken over werktijden, bereikbaarheid en beschikbaarheid per ouder. De informatie dient dan een duidelijk doel.

In een gesprek vragen naar opleidingsniveau mag wel. Je mag het antwoord zelfs vastleggen in handgeschreven werkaantekeningen, mits je die aantekeningen NOOIT met een collega deelt (en dus ook nooit overdraagt). Maar dat het mag, betekent niet dat het een goed idee is. 

Dat het in de zorg vaak gevraagd wordt, snap ik wel. Het contact met de cliënt is vluchtig en kort, er moet heel veel informatie overgebracht worden van zorgprofessionals op cliënt, en het is lastig om te controleren of de informatie goed is aangekomen (als je aan een volwassene vragen gaat stellen over de gegeven informatie ipv 'heb je het begrepen'-vragen dan raken ze erg gepikeerd). Dus in de zorg snap ik het belang van heel snel een inschatting maken. Maar ook in de zorg kun je zoiets niet zomaar vastleggen.

NightNurse, de leidster op het kdv van zoon dacht dat zijn vader aan de lopende band werkte. Vader werkte toen als IT-er bij een bedrijf dat lopende banden produceert 

Bij mijn weten heeft Miriam gelijk. Uitgangspunt vd avg is vziw dataminimalisatie: alleen verwerken wat nodig is. Beroepsgegevens zijn uiteraard nergens voor nodig. En als de juf om gespreksstof voor in de klas verlegen zit, kan ze natuurlijk altijd in een gesprek vragen wat pa of ma doet.

Groeten,

Temet

Julali schreef op 03-09-2021 om 10:30:

Ik vind het goed dat scholen hiernaar vragen en bijvoorbeeld ook de huisarts en het CB. Zij kunnen risicogroepen er dan al snel uitfilteren. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer problemen voorkomen in de laagste opleidings- en inkomensgroepen. Intelligentie is voor een deel erfelijk bepaald, dus ze kunnen dan een betere inschatting maken.

Bij ons werd gevraagd om het opleidingsniveau van beide ouders en ons werk.

Opleidingsniveau en baan zegt niet altijd iets over je intelligentie.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2021 om 13:33

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.