Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschool vraagt naar beroep van ouders


Ik snap dat ook echt niet, dat scholen verwachten dat ouders hun kinderen helpen met huiswerk. Dat moeten ze gewoon zelf kunnen hoor. Plannen/overhoren kan nog wel met een beetje hulp, maar als je structureel voor elk vak hulp nodig hebt zit je op een voor jou te moeilijk niveau. Ik vind het heel raar dat je bij twee kinderen met dezelfde scores op de basisschool de ene naar de mavo stuurt en de andere naar de havo omdat de ouders van het andere kind beter opgeleid zijn. Die kinderen verdienen dezelfde kans.
Van mijn generatie zijn heel veel kinderen 'hoger' gaan leren dan hun ouders. Het gymnasium was niet alleen meer voor kinderen van de dokter, de notaris en de burgemeester. Op het moment dat scholen gaan verwachten dat ouders een deel van het schoolwerk gaan doen of daar echt een actieve bijdrage aan leveren, ga je weer een stap terug in de tijd. De ongelijkheid in de samenleving wordt op heel veel terreinen groter. Inkomen, vermogen, kansen in het onderwijs, kansen op de arbeidsmarkt, kansen op de huizenmarkt. Je krijgt een groep haves en een groep have nots en de middenklasse dreigt te verdwijnen. Ik vind dat een zeer zorgelijke ontwikkeling en beschouw dat al een aantal jaren als een van de grootste problemen van deze tijd. 

MamaE schreef op 03-09-2021 om 17:15:

Ik snap dat ook echt niet, dat scholen verwachten dat ouders hun kinderen helpen met huiswerk. Dat moeten ze gewoon zelf kunnen hoor. Plannen/overhoren kan nog wel met een beetje hulp, maar als je structureel voor elk vak hulp nodig hebt zit je op een voor jou te moeilijk niveau. 

Meen je dit nou serieus? Mijn nichtje en neefje deden beiden VWO, maar hadden wat meer uitleg nodig bij wiskunde en daar kon hun vader hen prima bij helpen. Zou toch enorm zonde zijn geweest daarvoor naar HAVO terug te gaan, terwijl ze met gemak VWO konden halen met wat extra aandacht/bijles voor 1 vak.

En als vader geen wiskundeknobbel had gehad, dan hadden ze elders bijles kunnen nemen. Het ging er niet om dat het niveau te hoog was, ze hadden enkel meer tijd nodig om de logica te snappen.

Desire schreef op 03-09-2021 om 17:23:

[..]

Meen je dit nou serieus? Mijn nichtje en neefje deden beiden VWO, maar hadden wat meer uitleg nodig bij wiskunde en daar kon hun vader hen prima bij helpen. Zou toch enorm zonde zijn geweest daarvoor naar HAVO terug te gaan, terwijl ze met gemak VWO konden halen met wat extra aandacht/bijles voor 1 vak.

En als vader geen wiskundeknobbel had gehad, dan hadden ze elders bijles kunnen nemen. Het ging er niet om dat het niveau te hoog was, ze hadden enkel meer tijd nodig om de logica te snappen.

Er staat structureel en voor elk vak, niet voor één vak een beetje extra uitleg.
Een kind bij voorbaat naar een lager niveau sturen 'omdat ouders niet kunnen helpen' is dan echt niet de oplossing.

Er zal vast ergens op een formulier geregistreerd staan waar ouders werken, maar ik als juf heb geen idee. Van sommigen weet ik het omdat ze het zelf verteld hebben, of omdat kinderen het vertellen. 
Het invullen van die gegevens is ook niet verplicht. Ik denk dat de formulieren niet zijn aangepast sinds het stoppen van de gewichtenregeling. Dus lekker niet invullen als het niet comfortabel voelt. 

Voor mij werkte t eerder andersom. Ik heb meiden gehad van allochtone afkomst uit families waar wel het e.e.a. aan de hand was. Ook Nederlandse gezinnen trouwens. Dan had je de meer praktijkgerichte broers of zussen in de klas gehad en dan kwam er een cognitief sterk kind binnen. Met ouders die dat allemaal niet zo zagen, daar niet mee bezig waren.  Daar heb ik me voor de zekerheid wel tegenaan bemoeit bij collega's uit groep 8, dat daar toch wel een hoog advies moest komen. Nou stonden zij er hetzelfde in. 
Maar niet op basis van iets wat ergens in een systeem staat maar omdat je die gezinnen kent. 

Desire schreef op 03-09-2021 om 17:23:

[..]

Meen je dit nou serieus? Mijn nichtje en neefje deden beiden VWO, maar hadden wat meer uitleg nodig bij wiskunde en daar kon hun vader hen prima bij helpen. Zou toch enorm zonde zijn geweest daarvoor naar HAVO terug te gaan, terwijl ze met gemak VWO konden halen met wat extra aandacht/bijles voor 1 vak.

En als vader geen wiskundeknobbel had gehad, dan hadden ze elders bijles kunnen nemen. Het ging er niet om dat het niveau te hoog was, ze hadden enkel meer tijd nodig om de logica te snappen.

Maar dat is dan één vak. Als iemand over de hele breedte te kort komt, dan zit kind gewoon te hoog.

TO: goed dat je hier je vraagtekens bij plaatst en het niet zomaar invult. We (mensen in het algemeen) mogen best wat kritisch(er) zijn in welke gegevens we delen en waarom. 

ik vind het vooral bijzonder dat het in groep 2 gevraagd wordt. Je zou denken dat als het voor de administratie is het al bij de intake gevraagd wordt. 

Zou het niet kunnen dat school het nu vraagt zodat ze weten welke kinderen recht hebben op noodopvang als het weer zo ver zou komen? Dat ze daar beter in kunnen schiften. Hier werd de laatste keer zoveel noodopvang aangevraagd dat het thuisonderwijs bijna niet elke dag te realiseren was. Ik kan me voorstellen dat een school dit beter wil kunnen monitoren. Maar de vraag mag natuurlijk nog steeds niet. 

overigens vind ik het ook wel gek dat in de nieuwe regelingen voor extra financiering de achtergrond van moeder op bepaalde punten zwaarder weegt.

ButterCup schreef op 02-09-2021 om 20:16:

[..]

Dit, en als je zelfstandig ondernemer bent kan je ook drugsdealer zijn en als zzp'er een huurmoordenaar.

Yep. En de meest eenvoudige administratieve beroepen hebben tegenwoordig erg dure en ingewikkelde functienamen.

dan

dan

04-09-2021 om 12:06

Leene schreef op 03-09-2021 om 17:05:

[..]

Dat ligt volgens mij niet alleen maar aan het opleidingsniveau. Overigens is allang bekend dat onder degene die ouders hebben afkomstig uit het buitenland ( bijvoorbeeld Turks , Marokkaans, Syrie) nog veel 'onontdekt potentieel' zit. En helaas is ook bekend dat die kinderen vaak nog een lager schooladvies krijgen omdat hun ouders "niet mee kunnen helpen" Net als veel vroeger het hier ook in Nederland gewoon was dat alleen de kinderen van de artsen, burgemeester etc konden studeren. Mijn broer heeft ook een lager advies gekregen , vader alleen lagere school gedaan. (school deed geen cito) is een stapelaar wat opleidingen betreft en bleek later zeer goed in zijn werk, heeft een keer een IQ test moeten doen voor een nieuwe baan. IQ van 142 ( en begonnen op de MAVO).

Als het zo uitwerkt kun je beter geen beroepen invullen op de school formulieren!

Er zijn zeker veel leerlingen die stapelen. Ik ken iemand die begonnen is op vmbo basis, daarna kader, vervolgens mbo en hij start nu met hbo. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. 

Zusterclivia schreef op 03-09-2021 om 22:47:

[..]

Maar dat is dan één vak. Als iemand over de hele breedte te kort komt, dan zit kind gewoon te hoog.

Dat is waar, ik las er overheen dat ze over de hele linie bedoelde 

Wij hebben het vroeger altijd braaf ingevuld, in de wetenschap dat geen enkele leerkracht dan enig idee had wat wij voor werk deden. Mijn kinderen hadden dat zelf trouwens ook niet. Ze kwamen niet verder dan "papa werkt met computers en mama praat de hele dag".
Wat op zich ook wel juist was trouwens.
En dat opleidingsniveau heeft weinig geholpen voor de kinderen, misschien om ze net dat duwtje te geven om iets hoger te komen. Maar mijn oudste dochter werd schromelijk onderschat tot ze de CITO score zagen. Het zou fijn zijn als leerkrachten niet alleen naar opleiding van de ouders, maar ook eens naar het kind zelf kijken en dan lietst iets verder dan of een kind een grote mond heeft en blaakt van zelfvertrouwen.

Dat is toch nergens voor nodig en mag toch helemaal niet? Ik snap niet dat er iemand tijd moet gaan besteden aan dit soort informatie van alle ouders vastleggen. 

WendelmoedM schreef op 04-09-2021 om 12:56:

Wij hebben het vroeger altijd braaf ingevuld, in de wetenschap dat geen enkele leerkracht dan enig idee had wat wij voor werk deden. Mijn kinderen hadden dat zelf trouwens ook niet. Ze kwamen niet verder dan "papa werkt met computers en mama praat de hele dag".
Wat op zich ook wel juist was trouwens.
En dat opleidingsniveau heeft weinig geholpen voor de kinderen, misschien om ze net dat duwtje te geven om iets hoger te komen. Maar mijn oudste dochter werd schromelijk onderschat tot ze de CITO score zagen. Het zou fijn zijn als leerkrachten niet alleen naar opleiding van de ouders, maar ook eens naar het kind zelf kijken en dan lietst iets verder dan of een kind een grote mond heeft en blaakt van zelfvertrouwen.

Heb je zo weinig vertrouwen in scholen, dat je denkt dat ze alleen kijken naar of een kind een grote mond heeft, of veel zelfvertrouwen? 

Kinderen worden in Nederland op alle mogelijke manieren gezien door pedagogische medewerkers en leraren. Dat begint al op heel jonge leeftijd. Ze krijgen genoeg kansen om te laten zien wat ze kunnen. 

Wat de ouders doen kan relevant zijn voor in wat voor een omgeving een kind opgroeit. Is een van de ouders altijd thuis, of werken allebei de ouders fulltime? Is een van de ouders maandenlang weg, of zijn de ouders in principe beschikbaar bij calamiteiten? Zijn de ouders gescheiden, of woont het kind met beide ouders in een huis? 

Hoe het leven van de ouders eruitziet is zeer bepalend voor de ontwikkeling van kinderen. Logisch dat hiernaar wordt gevraagd. Niet om te oordelen, maar om een beeld te krijgen van de thuissituatie van een kind en hierop in te kunnen spelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.