Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschool vraagt naar beroep van ouders

Mijn kind zit in groep 2 en binnenkort hebben we een startgesprek met de juf. Nu moeten we hiervoor een vragenlijst invullen over ons kind. Of het allergisch is, waar is kind goed in etc.

Nu wordt er ook gevraagd naar het beroep van ons als ouders. Ik ben wel benieuwd wat er met die informatie wordt gedaan. Kijkt school op een andere manier naar kinderen van ouders met een 'minder' beroep? Ik zal het tijdens het gesprek natuurlijk vragen, maar wellicht is hier iemand die er meer van weet.


dat heeft te maken met het opleidingsniveau. Als een school veel kinderen heeft waarvan de ouders “lager opgeleid” zijn, dan krijgen ze meer geld. Dat kan dan ingezet worden voor eventuele achterstanden (lees: meer formatie, dus meer leerkrachten/onderwijsassisten)

zou ik gewoon pertinent níet invullen, terwijl ik gewoon een normaal en eerbaar beroep heb. 


erinhanson schreef op 02-09-2021 om 20:10:

dat heeft te maken met het opleidingsniveau. Als een school veel kinderen heeft waarvan de ouders “lager opgeleid” zijn, dan krijgen ze meer geld. Dat kan dan ingezet worden voor eventuele achterstanden (lees: meer formatie, dus meer leerkrachten/onderwijsassisten)

Je beroep zegt toch niet altijd wat over je opleidingsniveau?

_melon schreef op 02-09-2021 om 20:12:


[..]

Je beroep zegt toch niet altijd wat over je opleidingsniveau?

Dit, en als je zelfstandig ondernemer bent kan je ook drugsdealer zijn en als zzp'er een huurmoordenaar. 

erinhanson schreef op 02-09-2021 om 20:10:

dat heeft te maken met het opleidingsniveau. Als een school veel kinderen heeft waarvan de ouders “lager opgeleid” zijn, dan krijgen ze meer geld. Dat kan dan ingezet worden voor eventuele achterstanden (lees: meer formatie, dus meer leerkrachten/onderwijsassisten)

Dit zei onze basisschool inderdaad ook. Het bepaalt hoeveel geld ze krijgen.

Met uitzondering van de criminaliteit is alles toch eervol. Al zit je in de prostitutie.

Siobhan schreef op 02-09-2021 om 20:21:

Met uitzondering van de criminaliteit is alles toch eervol. Al zit je in de prostitutie.

Nou, er zijn wel beroepen die niet zo eervol zijn hoor, graaibankdirecteur, (sommige) politici, boa's 🤣

Of ze hebben een beroepenproject gepland, of willen weten wie ze kunnen vragen voor bepaalde onderwerpen.

Checken ze ook echt wat je opschrijft?

Ik kan wel zeggen dat ik baas ben bij de RABO-bank, maar gaat er iemand RABO opbellen of dat ook klopt?

Ik hoor het overigens wel vaker omdat ze in sommige gevallen extra centen kunnen krijgen.

Marty1984 schreef op 02-09-2021 om 20:35:

Checken ze ook echt wat je opschrijft?

Ik kan wel zeggen dat ik baas ben bij de RABO-bank, maar gaat er iemand RABO opbellen of dat ook klopt?

Ik hoor het overigens wel vaker omdat ze in sommige gevallen extra centen kunnen krijgen.

En gaan ze dan vragen wat voor opleiding je gedaan hebt?

Ik heb een beroep op HBO niveau, maar ik heb enkel de middelbare afgemaakt. En dan?

Extra geld heeft te maken met je opleidingsniveau en hier wordt al naar gevraagd voor je kind met school start.

PreciousJay68

PreciousJay68

02-09-2021 om 20:37

Nou dan vul je het niet in. Of je verzint iets leuks. Boeiend. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-09-2021 om 21:01

Er is geen enkele (geldige) reden meer om dat soort informatie te verzamelen. Tot een paar jaar geleden moesten scholen inderdaad doorgeven hoeveel ouders van hun leerlingen een lage opleiding hadden. Daar krijgen ze extra geld voor. Maar ook toen was het niet verplicht om die vraag te beantwoorden. Het gaat immers om persoonsgegevens.

Deze regeling is veranderd:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voorschoolse-en-vroegschoolse-educatie/financiering-onderwijsachterstanden

"Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzocht wanneer een kind een onderwijsachterstand kan oplopen. Het CBS vond daarvoor 5 belangrijke factoren:  
het opleidingsniveau van beide ouders;    
het herkomstland van de moeder;    
de verblijfsduur van de moeder in Nederland;    
het gemiddelde opleidingsniveau van alle moeders op de school;    
of de ouders in de schuldsanering zitten. 
In de nieuwe regeling bepalen deze kenmerken hoe de overheid het beschikbare geld voor gemeenten en scholen verdeelt. Het CBS doet hiervoor de berekening. Scholen hoeven dan niet langer het opleidingsniveau van de ouders van hun leerlingen bij te houden."

invullen dat het hun niet aangaat. Ik denk dat er wel meer vragen in staan die je niet hoeft te beantwoorden. Bij ons was het, lang geleden: hoe was de bevalling. Ja doei, hoef je niet te weten. Scholen blijven maar denken dat ze zich niet aan de wet en fatsoensregels hoeven te houden. 
coreopsis legt al uit dat wat sommigen denken over bekostiging bij meer laagopgeleide ouders achterhaald is. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

02-09-2021 om 23:37

Ik stond ook te kijken van die vraag. Misschien dat ze zo een inschatting maken van het mogelijke niveau van het kind? Ik heb echt geen flauw idee! 
Weet ook niet wat ze bij mijn kinderen ervan afleiden want man heeft gymnasium en universiteit gedaan en ik heb m’n middelbare niet afgemaakt ( uiteindelijk nog wel een Mbo 4 diploma gehaald).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.