Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschool vraagt naar beroep van ouders


Waarom blijft iedereen praten over deze informatie tbv start op school? Het gaat om een kind in groep 2. 

Ik denk dat de leerkracht het handig vindt om de beroepen te weten, zodat ze weet welke ouder ze waarvoor kan benaderen. Bij mijn kinderen kwam vaak een ouder iets vertellen over een beroep. Of mocht de klas komen kijken bij de brandweer dankzij de ouder die daar werkte. 

Maar dat betekent niet dat ik het zou invullen. Net zoals ik bij de schoolarts niet alles invulde. 

Als je denkt dat het de school en je kind helpt vul je het in. En als je het niet in wilt vullen laat je het open. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2021 om 14:11

En wat nu als iemand wel de intelligentie heeft maar nooit interesse had in school (saai, daardoor geen motivatie en geen diploma heeft gehaald, daarna alsnog is “opgekrabbeld” omdatde interesse er toen wel was? En dan alsnog na het diploma besluit om niet te gaan werken in samenspraak met partner omdat het niet hoeft vanwege geld en een gebrek aan ambitie? Niet iedereen heeft ambities qua werk. Als je voldoening haalt uit andere dingen dan je werk en je daar niemand mee tot last bent moet je dat toch zelf weten. Niet iedereen HOEFT en wil werken.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2021 om 14:13

Desire schreef op 03-09-2021 om 12:49:

[..]

Exact dit, het zegt ook helemaal niks. Ik kom uit een traditioneel gezin, vader monteur, moeder thuisblijfmoeder (braakwoord trouwens) en destijds was deze verdeling vrij gebruikelijk voor die generatie. Vrouwen gingen vaak na de zgn huishoudschool in een fabriek werken oid en stopten met werken zodra er kinderen kwamen.

3 kinderen grootgebracht, waarvan 1 een goeie baan in de zorg heeft na een master-opleiding van jaren, 1 die succesvol zelfstandig ondernemer is na div HBO-opleidingen (op latere leeftijd) en 1 die school totaal onbelangrijk vond en na de middelbare besloot te gaan werken en een echt praktijkmens bleek te zijn met veel ambities. Deze laatste heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en runt inmiddels een zeer succesvol eigen bedrijf. Niet alleen werk-denkniveau is belangrijk, ambities net zo en dat heeft niets met de opleidingen of banen van ouders te maken.

Het mag duidelijk zijn dat ik dit soort vragen van een basisschool volledig misplaatst vind en ik zou ook weigeren deze te beantwoorden

 

Helemaal mee eens. Niet iedereen heeft (werk-)ambities. 

Sas-OO schreef op 03-09-2021 om 13:44:

 zodat ze weet welke ouder ze waarvoor kan benaderen. Bij mijn kinderen kwam vaak een ouder iets vertellen over een beroep. Of mocht de klas komen kijken bij de brandweer dankzij de ouder die daar werkte.

TS zegt dat ze binnenkort een gesprek met de juf heeft. Juf kan dan prima zo'n vraag stellen, en het leuk inkleden waar het voor nodig is. "Heeft u toevallig een beroep waarover u leuk iets kunt vertellen, zoals brandweerman?"

Zomaar die vraag stellen op een formulier, zonder dat je weet waarvoor dat nodig is, dat automatisme daar moeten we van af. Je kan allerlei redenen verzinnen waarom de juf het leuk of handig vindt om te weten, en even zoveel redenen waarom ouders dat niet geregistreerd willen hebben.  Wie ze waarvoor kan benaderen? Mijn hemel, ik zou dat in sommige beroepen een heel goeie reden vinden om het niet te vertellen. Voor je het weet mag je elk jaar komen opdraven om leuke decors te bouwen

Caramelzeezoutchocola schreef op 03-09-2021 om 14:11:

En wat nu als iemand wel de intelligentie heeft maar nooit interesse had in school (saai, daardoor geen motivatie en geen diploma heeft gehaald, daarna alsnog is “opgekrabbeld” omdatde interesse er toen wel was? En dan alsnog na het diploma besluit om niet te gaan werken in samenspraak met partner omdat het niet hoeft vanwege geld en een gebrek aan ambitie? Niet iedereen heeft ambities qua werk. Als je voldoening haalt uit andere dingen dan je werk en je daar niemand mee tot last bent moet je dat toch zelf weten. Niet iedereen HOEFT en wil werken.

Eens! Doet me denken aan die loze kreten destijds van docenten “zo jammer van die onvoldoendes, want Jantje kan echt zoveel beter” braak braak. 

En zeker ook eens met de opmerking dat opleiding of baan niets te maken heeft met intelligentie. EQ brengt een mens vaak verder in het leven dan IQ.

Julali schreef op 03-09-2021 om 12:11:

[..]

Dit komt wel uit allerlei onderzoeken. Het zegt niet dat het overal zo is, maar problemen komen vaker voor in gezinnen waar de ouders een lage (of geen) opleiding hebben voltooid en waar weinig inkomen binnenkomt.


ja dat zal allemaal wel, ook dat  onderzoekers dat zeggen,

Maar ik ga uit van mijn eigen ervaringen en ervaren van de mensen om me heen waar ik er genoeg van ken en persoonlijk dicht bij sta.

Zoiets zegt mij veel meer dan iemand die het onderzocht heeft en buiten zo'n situatie staat. 

Sorry maar dat is gwn hoe ik het zie, praktijk.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2021 om 14:23

Voor de zomervakantie stond er op een formulier ( zoon wordt getest op ADD) ism school en andere instantie de vraag: “komt er ADD voor bij uw ouders en grootouders ( bij mijn ouders en grootouders 😏)”. Ook al zo vreemd, ik had daar toen ik kind was nooit over gehoord, over het bestaan van ADD etc, laat staan dat ik dat van mijn opa en oma zou weten.

In de tijd van de gewichtenregeling hadden scholen inderdaad de opleidingsgegevens van de ouders nodig. Voor kinderen van ouders met een lage opleiding kregen ze extra geld. Deze regeling was veel te gevoelig voor fouten en is vervangen door een andere regeling.
Als je kijkt Dwat er nu allemaal meetelt voor de schoolweging, dat is eigenlijk echt best bizar. Opleidingsniveau van de ouders, achtergrond ouders, verblijfsduur in Nederland, maar bijv ook hoeveel gezinnen er in de schuldhulpverlening zitten en hoeveel eenoudergezinnen er zijn. Die informatie hoeven we zelf niet meer aan te leveren, daar worden centrale administraties voor gebruikt en scholen krijgen alleen de weging en krijgen bijv niet te horen welke gezinnen in de schuldhulpverlening zitten. Gelukkig maar, vind ik.

De meeste scholen die ik ken vragen het beroep om een vrij onschuldige reden, namelijk zodat ze er eventueel een keer gebruik van kunnen maken bijvoorbeeld als het binnen een thema past. Veel schulden vinden het leuk om een keer een politieagent ofzo uit te nodigen.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2021 om 14:27

Ook de vraag of m’n zoon (7 jaar) seksuele handelingen in het openbaar verricht🤔.
En met 6 maanden door het consultatiebureau: “klaagt uw zoon weleens over hoofdpijn”😂. ( vraag door een arts)

Biebel schreef op 03-09-2021 om 12:18:

[..]

Dat het mee kán spelen, wil niet zeggen dat het altijd zo is. Dat het een uitleg kan zijn als het nodig is, betekent niet dat de leerkracht zich er vooraf moet door laten beïnvloeden.
Juist door het niet te weten, beoordeel je Sterre hetzelfde als Aaliya of Fatima. Juist door los te laten dat iemands ouders laagopgeleid zijn, geef je het kind de meest eerlijke kans op een toekomst die bij hem/haar past.

En dan kan het ineens zijn dat Sterre echt het advies krijgt om een vmbo-kader school te zoeken waar ze wat met haar dierenliefde kan doen, en Aaliyah met haar ouders voor het eerst nadenken of ze de kosten die komen bij een categoriaal gymnasium (zoals de dure reizen) wel willen betalen of toch maar gaan voor de scholengemeenschap met VWO.

Jij beschrijft het stukken beter dan mij, hier sluit ik me volledig bij aan.

Caramelzeezoutchocola schreef op 03-09-2021 om 14:27:

Ook de vraag of m’n zoon (7 jaar) seksuele handelingen in het openbaar verricht🤔.
En met 6 maanden door het consultatiebureau: “klaagt uw zoon weleens over hoofdpijn”😂. ( vraag door een arts)

Meen je?😧😅🤣😭

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2021 om 15:58

Rachel. schreef op 03-09-2021 om 15:29:

[..]

Meen je?😧😅🤣😭



Jaa 😂

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-09-2021 om 16:00

Vind ik nou ook niet echt het toppunt van slimheid van zo’n (huis)arts, dat soort vragen.

Leene

Leene

03-09-2021 om 17:05

Julali schreef op 03-09-2021 om 12:11:

[..]

Dit komt wel uit allerlei onderzoeken. Het zegt niet dat het overal zo is, maar problemen komen vaker voor in gezinnen waar de ouders een lage (of geen) opleiding hebben voltooid en waar weinig inkomen binnenkomt.

Dat ligt volgens mij niet alleen maar aan het opleidingsniveau. Overigens is allang bekend dat onder degene die ouders hebben afkomstig uit het buitenland ( bijvoorbeeld Turks , Marokkaans, Syrie) nog veel 'onontdekt potentieel' zit. En helaas is ook bekend dat die kinderen vaak nog een lager schooladvies krijgen omdat hun ouders "niet mee kunnen helpen" Net als  veel vroeger het hier ook in Nederland gewoon was dat alleen de kinderen van de artsen, burgemeester etc konden studeren. Mijn broer heeft ook een lager advies gekregen , vader alleen lagere school gedaan. (school deed geen cito) is een stapelaar wat opleidingen betreft en bleek later zeer goed in zijn werk, heeft een keer een IQ test moeten doen voor een nieuwe baan. IQ van 142 ( en begonnen op de MAVO).

Als het zo uitwerkt kun je beter geen beroepen invullen op de school formulieren! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.