Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschoolreünie groep 8: alcohol of niet?

Beste forumleden,
Zoon (14) heeft (zeer waarschijnlijk) volgend jaar een groep 8 reünie, dan zijn de meesten 15 jaar oud, een paar nog 14 en een paar 16. Ik heb alleen één angst/twijfel: hoe groot is de kans dat er alcohol aanwezig is? Ik hoor van andere ouders dat er op andere feestjes wel alcohol aanwezig is vaak.

Groetjes,
Karin


Waar wordt het georganiseerd? Op school, bij iemand thuis?
Op school zal er geen alcohol zijn, die gaan echt de wet niet overtreden.
Bij iemand thuis kan dat natuurlijk wel zo zijn. 
In mijn huis geen alcohol onder de 18 maar er zijn altijd ouders die daar anders over denken. 

Karin1973FK

Karin1973FK

10-10-2021 om 20:30 Topicstarter

PinkFlower schreef op 10-10-2021 om 20:28:

Waar wordt het georganiseerd? Op school, bij iemand thuis?
Op school zal er geen alcohol zijn, die gaan echt de wet niet overtreden.
Bij iemand thuis kan dat natuurlijk wel zo zijn.
In mijn huis geen alcohol onder de 18 maar er zijn altijd ouders die daar anders over denken.

Bij iemand thuis

? Volgend jaar?..

ik neem aan dat je zoon wel vaker iets van een feestje heeft (gehad)  waarbij leeftijdgenoten (+ of - 1 jaar qua leeftijd)  aanwezig zijn? ben je dan niet bezorgd? 
Ik zou sowieso met hem praten over alcohol. Wat er in zijn omgeving wel/ niet gebeurt, hoe hij er zelf  in staat, wat jij/ jullie als  ouders vinden. Of jullie regels hebben ( of samen afspreken)  waar hij zich aan zou moeten houden. enzovoorts. 
Allemaal dingen die er bij  horen als je puber-ouder bent. Snap alleen de link naar dat specifieke feest volgend jaar niet……

Karin1973FK schreef op 10-10-2021 om 20:30:

[..]

Bij iemand thuis

Ken je die ouders? Misschien kan je contact opnemen en je zorgen uitspreken.

Karin1973FK

Karin1973FK

10-10-2021 om 20:32 Topicstarter

IngridT schreef op 10-10-2021 om 20:30:

? Volgend jaar?..

ik neem aan dat je zoon wel vaker iets van een feestje heeft (gehad) waarbij leeftijdgenoten (+ of - 1 jaar qua leeftijd) aanwezig zijn? ben je dan niet bezorgd?
Ik zou sowieso met hem praten over alcohol. Wat er in zijn omgeving wel/ niet gebeurt, hoe hij er zelf in staat, wat jij/ jullie als ouders vinden. Of jullie regels hebben ( of samen afspreken) waar hij zich aan zou moeten houden. enzovoorts.
Allemaal dingen die er bij horen als je puber-ouder bent. Snap alleen de link naar dat specifieke feest volgend jaar niet……

Hij gaat niet naar feestjes, hij vindt het maar niks. De basisschool vond hij wel echt leuk dus daarom wil hij daar misschien wel heen. Hij vindt alcohol echt loser, dus hij zal het ook niet drinken. Hij wordt ook boos als mensen alcohol drinken waar hij bij is. 


Karin1973FK

Karin1973FK

10-10-2021 om 20:32 Topicstarter

PinkFlower schreef op 10-10-2021 om 20:31:

[..]

Ken je die ouders? Misschien kan je contact opnemen en je zorgen uitspreken.

Het is nog niet zeker waar het is.

Karin1973FK

Karin1973FK

10-10-2021 om 20:33 Topicstarter

Ik ga ervan uit dat 65% van de 15 jarigen namelijk wel eens drinkt op een feestje met vrienden of vriendinnen, bijv. bier of flugel.

Karin1973FK

Karin1973FK

10-10-2021 om 20:35 Topicstarter

Mijn zoon heeft zelfs een keer bij een volwassene zijn glas alcohol uit zijn handen getrokken. Die werd natuurlijk boos, ik heb mijn zoon erop aangesproken dat hun volwassen zijn en het dus zelf mogen bepalen. Ik drink zelf ook niet veel. Mijn zoon is er echt zwaar tegen.

Karin1973FK schreef op 10-10-2021 om 20:32:

[..]

Hij gaat niet naar feestjes, hij vindt het maar niks. De basisschool vond hij wel echt leuk dus daarom wil hij daar misschien wel heen. Hij vindt alcohol echt loser, dus hij zal het ook niet drinken. Hij wordt ook boos als mensen alcohol drinken waar hij bij is.


Wat is dan het probleem?

Karin1973FK

Karin1973FK

10-10-2021 om 20:36 Topicstarter

_melon schreef op 10-10-2021 om 20:36:

[..]

Wat is dan het probleem?

Dat hij misschien wel naar de basisschoolreünie gaat en zwaar tegen alcohol is.

Karin1973FK schreef op 10-10-2021 om 20:36:

[..]

Dat hij misschien wel naar de basisschoolreünie gaat en zwaar tegen alcohol is.

Het lijkt me sowieso niet onverstandig dat hij beter om leert gaan met zulke situaties.

Een glas alcohol bij een volwassene uit de handen trekken is echt niet normaal en hij zal in z'n nog veel vaker direct of indirect met alcohol te maken krijgen. 

Klinkt nogal raar dit. 

hij kan toch weer vertrekken als hij het er niet prettig vindt? Hij dient zich uiteraard wel te gedragen, iets uit andermans handen trekken is niet zoals het hoort. 

Karin1973FK

Karin1973FK

10-10-2021 om 20:44 Topicstarter

_melon schreef op 10-10-2021 om 20:42:

[..]

Het lijkt me sowieso niet onverstandig dat hij beter om leert gaan met zulke situaties.

Een glas alcohol bij een volwassene uit de handen trekken is echt niet normaal en hij zal in z'n nog veel vaker direct of indirect met alcohol te maken krijgen.

Klinkt nogal raar dit.

Waarom klinkt het zo raar? En ik zal hem er nog eens op aanspreken over alcohol

Karin1973FK schreef op 10-10-2021 om 20:35:

Mijn zoon heeft zelfs een keer bij een volwassene zijn glas alcohol uit zijn handen getrokken. Die werd natuurlijk boos, ik heb mijn zoon erop aangesproken dat hun volwassen zijn en het dus zelf mogen bepalen. Ik drink zelf ook niet veel. Mijn zoon is er echt zwaar tegen.

Ah het probleem is dus niet dat je bang bent dat hij gaat drinken maar dat hij dit soort gedrag gaat vertonen. 

Zoon vertellen dat het prima is dat hij tegen alcohol is maar dat een ander zijn eigen keus mag maken. En dat hij die heeft te respecteren. Een glas uit de handen trekken, die is niet lekker. Kom nou zeg.

Ik hou ook niet van roken maar ik trek ook geen peuk uit iemands handen. Eigen keuze. 

Komt een beetje over als de gezondheidsjunkie die een preek gaat geven aan iemand die een donut eet. Gewoon niet mee bemoeien. 

Tenzij een van het feestje zich te pletter zuipt, dan mag er door vrienden best wat van gezegd worden.

Waarom zit je hier nu al zo over te stressen? Hij is tegen alcohol zeg je, wat denk je dat er dan gaat gebeuren daar?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.