Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-04-2013 om 11:02
Onze dochter van vijf (nu groep 1) stroomt na de zomer zeer waarschijnlijk door naar groep 3. Ze slaat groep 2 dan over. Omdat ze in februari jarig is, is het verschil met kinderen die laat jarig zijn niet zo heel groot. Toch is het een stap, en die nemen we natuurlijk niet voor niets.
Ik vind het lastig om van hoogbegaafdheid te spreken omdat dat zo’n label is en ze nog jong is. Maar over die categorie hebben we het wel (kijkend naar het hele kind). Het komt niet uit de lucht vallen; in de familie komt het voor, ook met klassen overslaan, maar elk kind is anders en elke school gaat er ook weer anders mee om.
Concrete vragen:
1. wie kent in omgeving Den Haag (liefst gebied tussen Kijkduin en centrum) een goede en leuke begeleider voor hoogbegaafde jonge kinderen. Liefst iemand die niet alleen maar naar het cognitieve kijkt, maar naar het hele kind.
2. wat is een goed (hand)boek over hoogbegaafdheid bij jonge kinderen, dat uitlegt hoe deze kinderen leren, waar ze behoefte aan hebben en hoe je ze daarin tegemoet kunt komen etc.?
De samenwerking met de school en de opmerkzaamheid vanuit de school (al vanaf de peuterklas) is goed. Het initiatief om groep 2 over te slaan komt ook van de school – overigens heel voorzichtig en met oog voor de behoeften van onze dochter.
Haar ontwikkeling gaat razendsnel en we kunnen hierna niet nogmaals een klas overslaan, dat is niet de oplossing. Uiteindelijk gaat het erom dat het aanbod wordt afgestemd op haar manier van denken en leren. Als ik soms bijdragen lees van ouders met een kind dat ‘verrijkende stof’ krijgt, waar vervolgens geen leerkracht nog naar kijkt of met het kind over praat: dat willen we dus niet.
We willen graag samen optrekken met de school, door aan te bieden (deels) zelf ook voor begeleiding te zorgen, zodat we kennis en ervaringen dan weer met de school kunnen delen.
Er zijn op dit moment (gelukkig) verder geen problemen; dochter is geweldig kind . We proberen haar ook andere uitdagingen te bieden; zo zit ze sinds kort op vioolles (haar eigen idee), wat veel van haar vraagt maar wat ze heerlijk vindt. Maar ze begint door te krijgen dat ze anders is en sneller leert. Ze stelt vragen als: kan je ook te slim zijn? En is bang dat als zij om moeilijker sommen vraagt, andere kinderen die moeilijke sommen ook krijgen en daar dan door haar last van hebben. We moeten hier dus wel iets mee en willen niet wachten tot het ‘een probleem’ wordt.
Veel dank alvast!
14-04-2013 om 22:43
Mamamia
Adem in, adem uit...
Ik refereerde naar het begin van dit draadje, later kreeg het een enigszins andere wending. Ik heb nergens naar jou specifiek verwezen. Ook heb ik nooit beweerd dat jij op dat forum zou komen, maar als je het zou doen zou je misschien begrijpen wat ik bedoel.
Zolang je kind prima in haar vel zit, hoef je toch helemaal niet op zoek te gaan naar 'begeleiding' (wat jij er dan onder verstaat, zal toch richting het psychosociale gaan lijk mij). Op deze wijze problematiseer je het alleen maar terwijl nog moet blijken of dat nodig is. Het lijkt mij wel relevant dat je met school in gesprek gaat, dat zij extra uitdaging krijgt. Maar kijk eerst maar even hoe ze het in groep 3 gaat doen voordat je allerlei toeters en bellen inschakelt. Ze is gewoon een slimme meid, daar zijn er wel meer van dus maak het niet bijzonderder dan het is.
En nogmaals een kind uit jan/feb versnellen klinkt spannender dan het is. Gaat om 1-2 maandjes verschil. met hoe het 'hoort'. Mijn januari zoon is ook van groep 1 naar 3 gegaan. Was echt niet wereldschokkend.
21-04-2013 om 23:53
Primavera
Oh, dat wist ik echt van sport (heb je met van die niet sportende ouders). Wat zuur zeg en wat zonde als hijbdaarom niet vooruit zou kunnen.
Loes