Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

21-03-2016 om 09:26

Brugklas, problemen met wiskunde


Aleid

Aleid

08-04-2016 om 12:06

Els

Goeie tip, ga ik hier ook invoeren!

lisbeth

lisbeth

08-04-2016 om 12:08

kan ik doen ja

eventueel kan hier de mentor of het zorgteam ook een rol in spelen

lisbeth

lisbeth

08-04-2016 om 12:43

welke stappen

zouden jullie erop zitten.
het mogen er ook weer niet te veel zijn want daar verdwaald ze dan ook weer in.
kort en bondig maar voldoende om haar door een som te loodsen

Pimpelpaars

Pimpelpaars

08-04-2016 om 13:00

met bijles

Ik zou die tussenstappen overleggen met de bijles docent en je dochter zelf. En dan oefenen maar.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

08-04-2016 om 13:03

Welk papier

Gebruikt ze op school? Ruitjes papier? Of gewoon gelinieerd papier?

Ruitjes papier helpt ook bij het onderelkaar zetten.

Mijn rijtje....

Mijn lijstje voor de aanpak van (natuurkunde) formule sommen voor 2e klassers....

G - maak een kort Gedachtenfilmpje in je hoofd...waar gaat deze som over?
G- schrijf de Gegevens op een rijtje ( evt met letters vr grootheid en eenheid... Dus bv m= 3 kg)
G- check wat er Gevraagd wordt...wat moet je uitrekenen?
R- Reken eenheden om als je ziet dat er dingen niet kloppen...( bv lengte gegeven in meters, maar dikte in mm)

F- schrijf de Formule op in LETTERS. Eventueel ombouwen naar de juiste vorm ( dus de letter vsn hetgeen je wilt uitrekenen staat voor het = teken )
I - vul alle gegevens In
R- Reken het antwoord uit.
E - zet er de correcte Eenheid achter ( en reken evt om als je het antwoord in een andere eenheid moet geven)

CHECK of je antwoord zinnig is ( zie gedachtenfilmpje.....als jij de massa vsn een pak printerpapier moet uitrekenen en jo komt uit op 46 gram danwel 847 kg, dan weet je zeker dat je ergens iets fout hebt gedaan.)

Mijn leerlingen gebruiken deze GGGR - FIRE - Check! methode met veel plezier als houvast bij formulesommen.

Bij wiskunde is het soms natuurlijk iets anders : een vergelijking is geen echte 'formule' en eenheden daar doen ze ook niet altijd aan, maar regelmatig ook wel.

Valkuilen van veel leerlingen....het voorbereidende GGGR stuk skippen.....de formule niet in letters opschrijven maar meteen invullen, en never nooit niet checken of het antwoord ueberhaupt kan kloppen. ( ben havo 4 aan het nakijken op het moment. sommige leerlingen schrijven rustig zonder vraagtekens op dat 1 lamp van 60 W die dagelijks een paar uur brandt leidt tot jaarlijke electriciteitskosten van 12.000 euro. Dat bedoel ik. 12 cent ook trouwens)

Al die shortcuts leiden onherroepelijk tot vergissingen, rekenfouten en soms ook domweg puntenaftrek omdat we eisen dat die tussenstation ook op papier staan.

Laatste tip: leer je kind dat hij pas iets mag intypen op zijn rekenmachine als dat ook op papier staat. Dat helptvecht heel erg. Voorkomt vergissingen, en dwingt tot netter opschrijven.

Ingrid

lisbeth

lisbeth

08-04-2016 om 13:23

reactie

ze gebruikt ruitjespapier al maakt dat bij haar weinig uit, ze trekt zich bij schrijven weinig aan van lijntjes en gaat scheef krom of verticaal gewoon verder.
Echt, ik vind het al knap dat een leerkracht er wijs uit komt.
Met de bijlesdocent gaan we dit zeker oppakken en overleggen. Het helpt gewoon enorm dat we nu weten wat er mis gaat.
Het is een heerlijk kind, slim creatief, vindingrijk. Bij de andere vakken komen al haar gedachtensprongen vaak ook van pas. zo kan ze bij geschiedenis altijd wel een antwoord verzinnen. alleen bij wiskunde wordt dat niet heel gewaardeerd.

mijk

mijk

08-04-2016 om 13:31

hier net anderhalf jaar tussen de 5 en 6,5 gehaald

terwijl hij verschrikkelijk goed rekent. Maar veel geoefend en laatste proefwerk ineens 8,7. En wat zegt de druif. Het moet dus ECHT heel precies

Mijk

herkenbaar!

Hier zoon met ADD, 1e klas gymnasium en ook problemen met wiskunde. Ik begeleid hem heel intensief en kon zijn cijfers niet rijmen met de mate waarin hij het wel lijkt te begrijpen. Vorig proefwerk heeft de mentor hem in een apart lokaal gezet tijdens de toets om te zien wat er nu precies gebeurt. Bleek dat zoon moeite had met 'opstarten'. Hij kreeg het blaadje met de toets en ging een beetje om zich heen kijken. De mentor 'hielp' hem met beginnen (niet voorzeggen of helpen met de sommen zelf natuurlijk), helpen met zich te concentreren op de toets zeg maar, en het resultaat was een 8,1! Zoals hierboven ook al gezegd, schreef zoon ook nooit de tussenstappen op. Ik blijf daar op hameren, ook bij het huiswerk. Dat begint nu een beetje in zijn systeem te komen gelukkig. Wat bij zoon overigens ook echt heel goed werkt zijn de filmpjes van de wiskundeacademie (op youtube of hun eigen site). Korte filmpjes waarin een onderwerp wordt uitgelegd op een leuke en heldere manier. Echt een aanrader!

Solveig

Solveig

06-03-2017 om 10:00

Wat mijn kind heeft gedaan

Mijn kind, 12 jaar, begrijpt steeds alle stof, oefent vaak en kijkt extra YouTube-filmpjes (met YouTube-filmpjes kwam ze zelf aan, is zelf gaan kijken wat er nou eigenlijk is). Toch haalde ze keer op keer onvoldoendes, of krappe voldoendes. Op gegeven moment was ze het zat en ging ze naar de leraar met de boodschap: 'wat kan ik doen?' Wij (man en ik) wisten wat ze deed, maar hielden ons op de achtergrond. Met de leraar heeft ze een afspraak gemaakt, zij moest haar schrift meenemen, hij de toetsen. Na het gesprek is ze naar ons toe gegaan, en heeft verteld wat er nu was. Bleek dat ze heel erg slordig was, stappen vergat op te schrijven en niet nakeek. Ze had elke toets ongeveer de helft van de tijd verdaan aan vervelen. Ze heeft een stappenplan gemaakt met wat ze moest doen.
Misschien is dat ook een idee. Laat je dochter met de leraar praten, of ze die toetsen mag inzien. Daarna moet ze ook wat met de gevonden informatie gaan doen, een stappenplan maken of zoiets.
Veel succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.