Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tessa D.

Tessa D.

15-08-2017 om 17:52

Brugklas: wat kan ECHT niet?

Mijn zoon gaat naar de brugklas. Het is een erg onzeker en verlegen jongetje dus ik wil hem een beetje op weg helpen en hem behoeden voor flaters.

Dus: wat kan echt niet meer in de brugklas (t.o.v. de basisschool)?

Tas, drinkbeker, lunchtrommel, jas, etc, etc.


@nnemoon

@nnemoon

17-08-2017 om 13:08

Leuk onderwerp!

Ook hier een zoon die voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaat. Hij gaat als enige van zijn vorige groep naar deze klas. Ik vind het dan ook best even een stap.

Super leuk om jullie reakties te lezen. Ik heb ze zelfs aan zoon verteld en wat hij er van dacht. Hij vindt dat je gewoon je zelf moet blijven en gewoon aardig moet zijn tegen iedereen. Het hoeven niet je vrienden te worden en iedereen is gewoon anders.

Sandalen, crocs en klittenband schoenen zijn volgens hem not done maar eventueel voor gym mogen de laatst genoemde nog wel.

We hebben hard gelachen om het verhaal van Kenfan in d'r badjas. We zagen het helemaal voor ons. Mijn zoon zijn basisschool staat 2,5 kilometer verderop. Ik moet er niet aan denken om in mijn badjas daar naar toe te moeten lopen. Haha!

Volgens zoon kunnen neutrale brooddoos en dopper wel. Hij moet er niet aan denken dat ik hem iets kom brengen, tot op de stoep voor de school kan nog net.

Hij gaf ook de tip niet een te kinderachtig shirt met gym. Gewoon een nep voetbalshirt of een effen shirt.

Hier wel brengen

Voor dochter,die zat daar totaal niet mee,als t er maar kwam. Hahhaha. Deed t niet vaak maar.... Weleens een usb stick gebracht voor een belangrijke opdracht en een werkstuk thuis geprint en gebracht.

Ja maar Alkes

Op het gevaar af dat we volgende meeting met de ruggen tegen elkaar zitten en je stiekem in mijn wijn tuft

Ideologische bevlogenheid is mooi, maar een kokerblik is het andere uiterste. Niet alles is de schuld van het verderfelijk grootkapitaal, De Kerk, of de boze witte man.Of je moet de regel dat voetballers hun shirt niet meer uit mogen trekken na een doelpunt ook als vrouw/homo-onvriendelijk bestempelen. ( Vroeger was ik een fervent liefhebber, nu kijk ik amper meer)

Vorig jaar was ik in Europapark. Daar liepen veel welgestelde Arabische families. Gezinnen met kinderen in de puberleeftijd, en stelletjes van in de 20 schatte ik zo. En alle jongens in vlotte merkkleding,Ralph Lauren, Tommy Hilfiger dat soort werk, en de meisjes volledig bedekt in niqab. Niet een enkeling, maar echt heel veel. Daar sprongen de tranen me pas echt van in de ogen.

Een voorschrift om op een werkplek niet in weinig verhullende vrijetijdskleding te verschijnen vind ik alleszins redelijk.

zebra

zebra

18-08-2017 om 15:52

broodtrommel

destijds ging er een broodtrommel mee, zonder plaatjes erop overigens, en een pakje sap of melk. Naderhand werden de pakjes sap of melk vervangen door een flesje water.
Ik heb nooit gehoord dat bepaalde dingen echt niet meer konden op de middelbare school waar onze zoon heen ging. Hij heeft zelfs nog wel sandalen aangehad en ook wel kuitbroeken, is wel een type dat maling heeft aan wat een ander van zijn uiterlijk vindt, dat scheelt wellicht.

Tango

Tango

19-08-2017 om 13:45

Telefoon

Ben nog wel benieuwd hoe het zit met telefoons. Zoon heeft nu net een andere telefoon gekregen. Hij had nog een oude Wolfgang van de Aldi en deed daar eigenlijk nauwelijks iets mee. Af en toe een spelletje en een enkel appje. En hij kon ons bellen als we niet thuis waren.
hij hoefde ook niet zo nodig een dure telefoon. Die van mij was prima, zei hij, en ik heb een eenvoudige Lenovo. Hij heeft dus nu iets soortgelijks gekregen. Ben heel benieuwd hoe het met telefoongebruik en merken op zijn school is.
Dochter zat op een school met veel kinderen met Iphones en wilde liever een tweedehands Iphone dan een nieuwe van een goedkoper merk. Zij is ook wel veel gevoeliger voor wat anderen vinden en doet enorm veel met de telefoon. Bij zoon is dat vooralsnog anders, maar geen idee of dat zo blijft natuurlijk.

Li

Li

19-08-2017 om 14:44

Appgroep

Het is wel nodig dat ze een smartphone hebben, want uitval, aanvullingen op huiswerk etc worden vooral via de klasse-whatsapp doorgegeven. Verder is het een kwestie van smaak en prioriteiten.

Triva

Triva

19-08-2017 om 15:49

telefoon

Net als overal weet je het niet vantevoren, kan per school en per klas verschillen. Ik denk overigens dat dit voor meiden sneller een issue is als voor jongens. Sommige kinderen trekken zich er helemaal niets van aan (mijn oudste is nu 18 maar tot zijn 16de had hij een oude nokia die hij fijn door de klas kon smijten net als een leerkracht en daar had hij de grootste lol mee). Jongste had tot vorige week wel een piepkleine smartphone maar had daar geen data/internet op. Zijn fietsafstand is minder dan een km, had op school tot voor kort ook geen behoefte aan whatsapp en appte gewoon thuis via de wifi. Nu heeft hij een andere telefoon en wel data. Hij heeft toch maar mooi drie jaar met deze telefoon gedaan en hij had best eerder een andere mogen hebben.

Je kunt er gewoon niets mee vooraf, het ene kind is er heel gevoelig voor en wil zich aanpassen aan de rest en het andere kind wil juist anders doen dan de rest en al weet je wat voor kind je hebt het kan altijd veranderen in de brugklas en dan nog: je weet vooraf niet waaraan je kind zich wil aanpassen of juist tegen afzetten vandaar het mantra: niet opvallen de eerste week, neutrale dingen meenemen en kopen waar nodig.

Sanne

Sanne

20-08-2017 om 13:23

Niet opvallen

Maar wat als iedereen vooral niet wil opvallen in de eerste weken? Krijgen we dan uiteindelijk eenheidsworst? "Maham, niemand heeft een opvallende "
Bedacht ik me net lachend.

Mijntje

Mijntje

20-08-2017 om 13:37

dan wordt mijn zoon gewoon de trendsetter, want die neemt gewoon z'n broodtrommel mee, terwijl de anderen kinderen met hun boterhammen in plastic zakjes om zich heen loeren

Oude broodtrommel

Ik had hier nog een oude, neutrale broodtrommel liggen. Wel blauw Vond zoonlief prima. We hebben nog even wat shirtjes gekocht en het viel mij inderdaad op dat hij alleen maar wit, grijs en zwart uitzocht. Zonder print, opdruk niet te opvallend. Heel anders dan een half jaar geleden. Grappig, dat aftasten. Hij wil duidelijk niet opvallen. Zijn boeken zijn nog niet geleverd, dus ik vrees voor hem dat hij toch gaat opvallen als hij zonder boeken op school komt...

Triva

Triva

20-08-2017 om 14:48

sanne

'Maar wat als iedereen vooral niet wil opvallen in de eerste weken? Krijgen we dan uiteindelijk eenheidsworst?'

Nee dat kan niet want er blijven altijd mensen die zo niet zijn. Je moet juist de kinderen beschermen die wel zo zijn. Gewoon door ze te leren rustig om zich heen te kijken en pas af te wijken van het gemiddelde als ze daar zelf aan toe zijn en dat willen, niet door ze daar verplicht in te gooien in de moeilijkste periode van hun kindertijd (de eerste weken in de brugklas).

Marieke

Marieke

20-08-2017 om 21:50

iets nabrengen

O, nee, dat kon echt niet, behalve als ze een boek vergeten was. De straf voor het vergeten van een boek was het laatste uur terugkomen om strafwerk te maken!

Nog een

Op de eerste dag je kind brengen en helemaal mee de school inlopen.......Vandaag was er 1 kind op een hele berg verse brugpiepers die zo binnen kwam. Aan de ene kant best lief/schattig maar dan nog

Saar

Saar

22-08-2017 om 00:07

Wat echt niet meer kan in brugklas...

dat je ouder zich afvraagt wat al dan niet kan-;
Beetje flauw maar ergens vind ik dat toch echt...brugklas luidt een nieuwe fase in, grote overgang naar onafhankelijker. Zelf keuzes (leren) maken in meedoen/ jezelf blijven/ opvallen etc.
De echt kwetsbare puber daargelaten. Maar het gaat vast niet in elke reactie om een echt kwetsbare puber.
Advies bijv om goed de anderen te observeren vind ik een beetje sneu..waarom bij voorbaat al stimuleren met de meute mee te lopen? Pubers doen dat uit zichzelf toch al zo graag.

Triva

Triva

22-08-2017 om 05:37

saar

Makkelijk gezegd, jij bent niet de ouder van mijn kind toch? Ja je gaat je kind meer en meer loslaten maar dat betekent voor mij niet dat ik mijn kind al voor de eerste dag het diepe in gooi en verplicht zichzelf laat zijn ipv eerst eens vanuit de kudde de boel aanschouwen! Mijn kind op vmbo basis moest sneller zich leren handhaven dan mijn kind op de havo. Ik heb geen enkele behoefte om zo'n kind dan nog eens een extra schop ver van mij vandaan te geven.

vlinder72

vlinder72

22-08-2017 om 09:04

Saar

Zo'n reactie kan alleen komen van iemand die geen idee heeft waar wij het over hebben. Ik heb gisteren mijn derde kind afgeleverd op de Middelbare school.

Toen mijn oudste zoon een paar jaar geleden begon was alles nieuw. Ook was onze oudste zoon heel onzeker. Hij houdt totaal niet van veranderingen. Hij was jong in zijn doen en laten. Alles was nieuw, raar en eng. Wij hebben hem de eerste dag naar de hoek van de straat moeten brengen omdat hij geen idee meer had hoe hij op school moest komen. Hij heeft het heel erg zwaar gehad het eerste jaar. Hij zat in een mavo/havo brugklas en was niet opgewassen tegen de grotere, hondsbrutale jongens. Er zijn dat jaar zoveel van zijn spullen gejat en/of stukgemaakt. Hij had ons dat jaar heel hard nodig met tips maar ook hoe hij met situaties om moest gaan. Hoe reageer je op what's app etc. Etc.

Zoon twee vertrok gisteren naar school in een korte broek, sandalen en sokken. Dat zegt genoeg denk ik.

Dochter had al tijdens de vakantie contact met meisjes uit haar klas en fietste gisteren met 8 nieuwe meisjes naar school. Zij is zoveel makkelijker maar ze vroeg ook of ze een levi's tshirt mag want iedereen draag zo'n tshirt. Ook had ze haar kleding en haar zorgvuldig uitgedacht. Een meeloper dus. Maar ze vroeg op school ook het telefoonnummer van een heel verlegen meisje want dat meisje had nog niemand haar nummer gegeven en dat vond mijn dochter sneu want nu kon ze niet mee appen. Ook vroeg ze of ze mee wou fietsen.

Maakt dat mijn oudste zoon een grijze muis en mijn tweede juist heel stoer? Absoluut niet, mijn oudste is nu 15 jaar en gaat naar 4 Havo. Hij is veranderd in een heel sociale jongen met veel vrienden. Hij houdt nog steeds niet van veranderingen en kan onzeker zijn. Mijn tweede is een einzelganger. Het interesseert hem niet wat iemand ergens van vindt maar heeft ook weinig vrienden omdat hij minder sociaal is. In de vakantie vond hij dat best saai en hij gaat dit jaar meer moeite doen om contact te leggen. En mijn dochter fladdert zo de brugklas wel door denk ik.

Sommige kinderen hebben nou eenmaal wat meer hulp nodig op te groeien. Dat maakt ze niet saai of grijze muizen. Niet iedereen voelt zich er prettig bij om om op school op te vallen met aparte kleding maar dat maakt iemand die dat wel doet echt niet beter of leuker. Ook weten niet alle kinderen automatisch hoe ze zich moeten gedragen of hoe ze ergens op moeten reageren. Sommige kinderen leren dat zelf, sommige kinderen hebben wat meer hulp nodig. Mijn oudste zoon is het bewijs dat ook een ontzettend jong, onzeker jongetje uit kan groeien tot een leuke, gezellige puber maar wel met onze hulp het eerste jaar.

Tango

Tango

22-08-2017 om 10:58

Mooi geschreven Vlinder!

Kinderen zijn zo verschillend! Dochter ging destijds met 2 andere meisjes naar dezelfde school. Had ik totaal geen zorgen over eigenlijk. Heb me ook niet druk gemaakt over wat ze aan deed en wat ze mee nam. Ja, de eerste keer pakten we samen de tas in zodat ze de juiste boeken had. Maar dat deed ze al heel gauw allemaal zelf.
Zoon is een heel ander verhaal. Beetje wat jij schrijft over jouw eerste. Komt jong over en heeft moeite met veranderingen. Heel veel moeite. Hij is net begonnen op een andere voetbalclub en vindt dat nog steeds spannend. Terwijl hij voetbal geweldig vindt. En vandaag dus naar het voortgezet onderwijs. Als enige van zijn oude basisschool. Hij is op de fiets gestapt, in een korte (nou ja, knielengte) broek, shirt en een vest erover. Allemaal een beetje neutraal van kleur. Had ik voor hem klaar gelegd. Zelf interesseert het hem niets wat hij aan trekt. Broodtrommel vond hij toch wel goed. Heb ik nog even overlegd met hem. Staat een voetbalclub op, dus dat moet kunnen. Dopper met aanmaaklimonade mee.
Hij ging eigenlijk vrij makkelijk de deur uit. Ja, hij moet nu eenmaal. Ik vond het bijna spannender dan hij. Ben zo benieuwd hoe hij het heeft vandaag.

Spannend

De mijne kent ook helemaal niemand in zijn nieuwe klas. Heeft wel zelf alles uitgekozen, maar vond het erg spannend. Logisch! Ik werk thuis vandaag, maar ben maar gaan hardlopen en boodschappen doen. Mijn hoofd is er niet helemaal bij. Ben ook nog steeds met die ***boeken bezig. Grrr! Hopelijk kan ik in de middag nog wat nuttigs doen.

Tango

Tango

22-08-2017 om 13:51

Herkenbaar

Ik moet ook thuiswerken maar ben ook nog nergens aan toe gekomen. Nog steeds geen oplossing voor die boeken, Drietje? Wat een gedoe.

Boeken

Nee, nog steeds geen boeken. Ik heb wel school ingeschakeld. Zelf kan ik niet meer zoveel doen, denk ik. Ik heb de afgelopen twee uurtjes toch nog aardig doorgewerkt. Nu heb ik wel een pauze verdiend Normaal ben ik een hele gedisciplineerde thuiswerker (zzp'er), maar vandaag even niet.

Goed

Hier kwam brugpieper tevreden thuis. Het was hem erg meegevallen. Morgen weer een introductiedag.

Tango

Tango

22-08-2017 om 22:39

Hier ook wel goed

Zoon kwam wel tevreden terug. De klas is leuk, de mentor wat minder. Wel had hij gedoe met de ipad. Die moest op school geïnstalleerd worden en blijkbaar was dit niet geluk. Of we dit maar thuis konden doen had mentor blijkbaar gezegd. Ik ben er mee aan de slag gegaan maar kreeg de mail (waarvan zoon de gegevens op school had gekregen) echt niet geïnstalleerd. Er kwam in ieder geval niets op binnen als je iets stuurde. Heb maar een mail naar de leerlingbegeleider brugklassen gestuurd en die stuurde netjes terug dat hij het met de IC-meneer ging opnemen. De mentor had hij ook op de hoogte gebracht. Hopelijk lukt het morgen dan wel.
Vanavond nog even stress, want zoon was meteen zijn kluispasje al kwijt. We vonden het terug in zijn bed
Zoon ging op tijd slapen, zette zelf de wekker voor morgen en wist al precies hoe laat hij de deur uit moest. Volgens mij heeft hij er wel zin in.

Verrassend

Dag 2 zit erop, ook goed gegaan. Morgen de eerste lesdag, zonder boeken dus. Ik vertelde het vanmiddag aan zoon en die begon letterlijk te stralen. 'O jeuj! Daar hoopte ik al op!' Huh? Niet echt de reactie die ik had verwacht. Hij denkt dat hij geen huiswerk hoeft te maken als hij geen boeken heeft

Tango

Tango

23-08-2017 om 23:08

Haha!

Mooie reactie! Al iets gehoord over de boeken?
Zoon hier zat echt wel in de stress over die Ipad. Ik vanmiddag bellen met school erover. Er had een ICT meneer naar gekeken en die had het uitgezet bij het hoofdkantoor (is een school die landelijk door heel Nederland zit). Blijkbaar had dit effect want vanmiddag begon het ding spontaan te pingen en kwam er zowaar mail binnen, wat dus daarvoor niet lukte. Opluchting dus voor zoon.
Ik merk wel dat het allemaal veel is en nieuw. Maar tot nu toe vindt hij het leuk. Ze hebben deze hele week nog introductie, dus volgende week pas les. Wel relaxed dus.

Veel

Ja, de mijne is ook erg moe. Fijn dat het ipadgedoe opgelost is. De eerste week is al spannend genoeg zonder gedoe.
De boeken zijn nu bij PostNL, nog geen leverdag bekend dus dat wordt niet eerder dan morgen. Minus de vijf boeken dan die nog helemaal niet komen.

Hier

Na kennismaken, half dagje les nu meteen al op kamp. Compleet met een spannende/enge boswandeling en wat heimwee. Maar gaat goedkomen. Heb vrijdagmiddag een oververmoeide en 'ontgroende' brugpieper in huis gok ik

Triva

Triva

24-08-2017 om 09:34

kamp

Ik was geen voorstander van kamp in de brugklas (veel te spannend, emotioneel voor de nieuwkomers) maar tot mijn verbazing was mijn oudste boos dat ze het jaar na hem wel begonnen met een brugklaskamp

Mijn jongste (andere school) had wel een brugklaskamp maar niet meteen in week 1, pas in september/oktober (brugklassen om de beur). Dat vind ik wel prettiger denk ik, dan kennen ze elkaar een beetje maar hoe dan ook: ik vind kamp toch wel een beetje teveel voor deze groep. Voor veel kinderen is kamp op zich al heel belastend, voor mij was het echt een drama waar ik mij 1,5 jaar lang voor heb druk zitten maken en dat was in havo4. Groep 8 kamp was geen probleem overigens en ik was ook wel kampen gewend via de sport op de basisschool.

Tango

Tango

24-08-2017 om 10:16

Kamp

Hier ook geen kamp en gelukkig al helemaal niet in de eerste week al. Is allemaal al spannend genoeg zo. Wel gaan ze morgen poldersporten. Zoon heeft daar wel zin in.
Dochter had destijds wel een brugklaskamp, maar inderdaad pas een paar weken later. Vond ik ook wel beter, want toen wist ze in ieder geval met wie ze in de tent wilde slapen. Nadeel was alleen dat het al behoorlijk koud was toen.

Tango

Tango

24-08-2017 om 10:18

Rooster

Zoon kreeg trouwens gisteren zijn lesrooster en ik schrok wel een beetje. 2 keer t/m het 8e uur. Op maandag en woensdag. Dat wordt wel pittig. Mogelijk verandert er nog iets in, maar het viel me in ieder geval een beetje tegen.

Triva

Triva

24-08-2017 om 10:27

Tango

De vraag is vooral wanneer hij de andere dagen naar huis kan en of hij wel eens het eerste uur vrij is Het valt mij wel op dat ze de onderbouw vaker het eerste uur laten komen en de bovenbouw vaker laten uitslapen, mijn zoon had pas in de derde het achtste uur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.