Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tessa D.

Tessa D.

15-08-2017 om 17:52

Brugklas: wat kan ECHT niet?

Mijn zoon gaat naar de brugklas. Het is een erg onzeker en verlegen jongetje dus ik wil hem een beetje op weg helpen en hem behoeden voor flaters.

Dus: wat kan echt niet meer in de brugklas (t.o.v. de basisschool)?

Tas, drinkbeker, lunchtrommel, jas, etc, etc.


Tango

Tango

24-08-2017 om 16:20

Andere dagen

Hij is alleen op vrijdag het eerste uur vrij en dan na het 5e al uit. Andere dagen gewoon eerste uur en tot het 6e of 7e les. Ik vond het best pittig. Zeker op de maandag, dan is hij 16.10 u. uit en moet hij om 17.30 u. alweer trainen voor de voetbal. Maar goed, zal allemaal wel weer wennen.

Bosbes

Bosbes

24-08-2017 om 16:28

went vast snel hoor

8.30 tot 16.10 uur school is wat meer dan gemiddeld maar misschien een uurtje langer dan wat prettiger zou zijn. Komt vast snel goed hoor. De meeste 1e-klassers zullen in NL ongeveer evenveel lesuren hebben dus een uitzondering is hij niet.

hier

hebben de brugklassers eigenlijk nooit langer les dan 15.00 uur. En dan een middag 14 uur of zo? Hier is t hoe ouder hoe meer gaten er gevuld worden. Dat kan voor de bovenbouw wel eens 9 tussenuren betekenen. Nu is het sinds vorig jaar uitgezet naar een extern bureau en dat scheelde veel. Veel meer aansluitend, voor iedereen

Verschil

Jongste gaat naar een school waar de brugklas nooit later dan 15 uur uit is. Oudste op een andere school en hij was regelmatig pas om 16.30 uit 17.00 thuis, eten en trainen inderdaad. Maar dat went wel hoor.

Kamp

Kamp klinkt misschien wat 'pittig' maar het zijn zogenaamde wendagen. Ze zijn overdag bezig met studieles, proeflessen, mentoruurtje en dat soort dingen. 'S middags sporten ze en 's avonds iets 'leuks'. Ze komen wel gaar thuis maar ze hebben elkaar en het schoolsysteem (dalton) wel meteen goed leren kennen. Mijn oudste vond het destijds ook een hele positieve ervaring.

Hier trouwens ook twee hele lange dagen, 1e-8e en 2e-8-e. Alhoewel blijkbaar 1 van die dagen om de week lang is vanwege handvaardigheid wat ze splitsen. Maar weet niet precies hoe/wat.

Vesta

Vesta

24-08-2017 om 20:48

vraag

even blond, maar wat is er dan zo zwaar aan kamp, wij gingen toch ook al op brugklaskamp in de 1e of 2e week? Ik kan mij niet heugen dat iemand dat ooit zwaar vond, vooral leuk en je keek er eind groep 8 al naar uit nadat je je groep 8 kamp had gehad.

Ze gaan toch ook wel met sport of hobby op kamp, dat is toch ook niet zwaar.
De bruggers bij ons op de badminton die hebben het zwaar, komen vrijdag terug van schoolkamp en mogen gelijk door op trainingskamp: 2 dagen 6 uur per dag voluit trainen en 's avonds theorietraining.

vermoeiend

Wat voor mijn kind vooral vermoeiend is, is om de hele dag tussen allemaal grotendeels vreemde mensen te zijn waar je 'iets' mee moet. Kamp is dan nòg vermoeiender omdat het lastig is om je even terug te kunnen trekken. Iets wat hij echt nodig heeft om bij te tanken.

Ik denk dat dat voor wel meer kinderen zo is.

Triva

Triva

25-08-2017 om 10:26

Vesta

Hoezo 'wij' gingen op brugklaskamp? Ik niet hoor.

Hoe kun je een kamp van sport of groep 8 met allemaal bekenden die je soms dus al 8 jaar kent vergelijken met een brugklaskamp in de allereerste schoolweek?

Er lopen hier op oo kinderen genoeg met etiketjes die om veel minder het niet aankunnen maar kamp in de eerste week brugklas moet maar voor iedereen normaal zijn? Ik vind het echt veel te stressvol voor heel veel kinderen die al niet weten of het wel geaccepteerd wordt om met een broodtrommel naar school te komen laat staan wat voor slaapzak, pyjama, weekendtas mee te nemen, bang zijn dat ze gaan slaapwandelen, praten in hun slaap, zich niet even kunnen terug trekken en constant 24 uur per dag zich bezig moeten houden met aanpassen aan een groep die ze niet kennen.

Triva

Triva

25-08-2017 om 10:28

o en

ik bedoel niet dat kamp lichamelijk zwaar is (ook dat kan overigens) maar vooral psychisch. Laat een kind toch even lekker naar huis om te ontspannen. Ik weet overigens dat ik op het HBO in de introductieweek ook moest slapen, waarom toch die onzin? Maak het facultatief voor de mensen die lang moeten reizen maar wat voegt een nacht slapen naast elkaar in een gymzaal toe aan de introductie?

Vila

Vila

25-08-2017 om 11:49

precies

Ik heb vroeger nooit een brugklaskamp gehad en m.i. is dat ook helemaal niet nodig. Hier krijgt zoon het voor de herfstvakantie en hij zegt nu al: het is maar 2 nachten en maar 1 volle dag. Dat zegt genoeg. Voor hem hoeft het ook niet.

Waarom moet je bij elkaar slapen om elkaar beter te leren kennen? Dan kan toch ook met gewone introductiedagen?

Tango

Tango

25-08-2017 om 17:24

Poldersport

Zoon had vandaag poldersport en vond dat dus helemaal niet. Ze moesten blijkbaar door modder kruipen en werden tot overmaat van ramp ook nog geschminkt. Dat laatste houdt hij niet van dus dan wordt het hem al niet. Maar ja, kan gebeuren. Ze kregen wel patat en cola dus dat was dan wel weer leuk.
Kamp is natuurlijk wel vermoeiend omdat er over het algemeen niet veel geslapen wordt en zeker als dan zo'n groep nog nieuw is kan dat behoorlijk pittig zijn. Ik ben dus blij dat ze dat hier niet doen. Als ze later gaan, bijvoorbeeld eind van het schooljaar, vind ik het prima.
En eh... goed gepland dat trainingskamp van de badminton! Had dat niet ander gekund?

Sanne

Sanne

27-08-2017 om 17:07

Triva

Je schreef "in de moeilijkste periode van hun kindertijd (de eerste weken in de brugklas)". Daar heb al sinds gisteren over gedacht omdat het zover van mij vroeger of mijn kind nu af staat. Ik kan zonder problemen tientallen lastiger periodes noemen. Wat maakt het voor jouw kind zo pittig? De nieuwe mensen? Ervaren andere ouders dit ook zo bij hun kinderen?

Hier trouwens na een maand ook kamp met 180 bruggers.

Triva

Triva

27-08-2017 om 21:51

Sanne

Nou kom eens op dan met die 10 nog lastigere periodes?

Houd er rekening mee dat ik op een bepaalde periode doel die elk kind mee maakt, een periode die voor veel kinderen veel stress en onzekerheid betekent en daarom dus moeilijk en zwaar kan zijn. Natuurlijk zullen er zat kinderen zijn die het een hele leuke fase vinden en ook zullen er veel kinderen erg aan toe zijn (staat los van moeilijk vinden) maar het is gewoon een onzekere moeilijke fase waar iedereen tegelijk in het diepe wordt gegooid, waar je moet wennen aan weer de jongste zijn, zelf veel meer moet doen en regelen opeens, met allerlei nieuwe dingen te maken krijgt etc etc.

Ik ben benieuwd naar die 10 periodes die moeilijker zijn dan naar de brugklas gaan voor een kind.

Triva

Triva

27-08-2017 om 21:53

en dus

na een maand een kamp vind ik al een stuk beter dan in de eerste week maar ik ben sowieso niet zo'n voorstander van kampen.

Tango

Tango

27-08-2017 om 22:42

Mee eens hoor

De overgang van basisschool naar brugklas is nou eenmaal erg groot. Natuurlijk zullen er kinderen zijn die er fluitend doorheen rollen. De meeste zijn blij als ze eenmaal herfstvakantie hebben en de eerste periode doorgekomen zijn. Dus ja, ik vind dit ook een pittige periode. Dochter hier deed het redelijk makkelijk, maar het huiswerk en het plannen was lastig. Bij zoon is het afwachten. Hij zei vandaag al dat hij geen zin had om naar school te gaan morgen. De eerste dag dat de echte lessen gaan beginnen en dan meteen tot het 8e uur. Als we komende week eenmaal door zijn denk ik dat ik er pas iets van kan zeggen wat hij er van vindt.
En kampen hoeven van mij over het algemeen niet zo. Het is dat zoon het nu redelijk leuk vindt, maar hij wil over het algemeen graag wel slapen en dat doen ze natuurlijk niet veel. Dus 2 nachten is voor hem nog steeds het maximum. En omdat dit toch al een vermoeiende periode is, zit ik er dus niet op te wachten. Ben dus blij dat school van zoon helemaal geen brugklaskamp heeft.

Kamp

Hier gingen ze wel in de tweede week op kamp. Ik heb er geen seconde bij stil gestaan verder. Toen ik in de brugklas zat gingen we ook op kamp. Dat was ook aan het begin van het jaar voordat de lessen begonnen. Ik heb er geen vervelende herinnering aan behalve dan dat ik niet mee mocht fietsen want ik had toen nog geen goede fiets. Dus ik moest met de auto mee en dat vond ik niet zo leuk. Maar verder was het prima.
Mijn kinderen vonden het ook best. Mijn zoon maakte zich wel heel erg druk van te voren (maar dat doet hij altijd overal voor) en uiteraard vond hij het van te voren eng (want hij vindt heel veel eng). Mijn dochter en pleegzoon hadden dat niet zo. Uiteindelijk vonden ze het alle 3 prima.

Ik vind zo'n kamp aan het begin van het jaar best een leuk idee, je leert de klas gelijk goed kennen, de leraren (en de mentor) en je smeed alvast wat herinneringen en een basis om op verder te gaan.

Vesta

Vesta

28-08-2017 om 00:28

Tango

het is het best getimde trainingskamp dat je kunt hebben in het jaar.
Ze hebben bij het eerste toernooi gemiddeld 12 uur trainingsvoorsprong op de concurentie. Die 12 uur haal je bijna niet meer in in het seizoen.

Het eerste toernooi is het 2e weekend van september, dan moeten ze er ook 2 dagen staan van half 9 's morgens tot 9 uur 's avonds op zaterdag en van half 9 tot 6 op zondag.

Het is ook niet een gewone badmintonclub waar ook recreanten een shutteltje slaan, dit is de trainingsschool naast de gewone club, het iets fanatiekere slag kinderen. Vaak kinderen die in de selectie van hun eigen club zitten, of daar waarschijnlijk naar toe groeien.

@nnemoon

@nnemoon

29-08-2017 om 07:27

Kennismakingsdag

Zoon moest gisteren voor het eerst naar school om kennis te maken met zijn nieuwe klas. Hij is een beetje anders, heeft veel structuur nodig en houdt beslist niet van veranderingen. Hij kon moeilijk in slaap komen en had daardoor slecht geslapen. Toen hij opstond zat hij onder de galbulten. Hij is een binnenvetter en als hij zich niet kan uiten zien we de stress terug in zijn galbulten. Hij vond het erg spannend maar had er wel zin in om naar school te gaan. Hij was de straat nog niet of hij belde al: "mam, in welke klas zit ik ook alweer?" Ik dacht dit wordt niets. Ik ben gewoon gaan werken en toen hij 's middags thuiskwam appte hij: "mam, ik had een topdag en ik heb veel zin in het nieuwe schooljaar!". Ik ben zo blij, het kost hem zoveel energie om zich aan te passen, maar hij komt er wel.

@nnemoon

Wat fijn!

Hier gaat het ook erg lekker. Tweede week alweer. Overigens nog steeds zonder een deel van de boeken, best wel onhandig. De klasgenootjes appen foto's van het huiswerk. Gelukkig is er nog niet erg veel huiswerk.

Wat fijn @nnemoon!

Dat is vast een opluchting!

Vila

Vila

29-08-2017 om 10:31

huiswerk

Wat een verschil dan. Hier al enorm veel huiswerk. In de 1e week zelfs huiswerk voor vakken waar hij nog niet eens één les van had gehad. Vond ik heel apart en ik heb dan ook gezegd dat hij dat vak niet hoefde te maken. Slechte moeder.
Volgende week 1e SO wiskunde, want hij nu al heel moeilijk lijkt te vinden. Dat wordt nog wat

Heel fijn @nnemoon!!

Tango

Tango

29-08-2017 om 11:14

Hier gaat het ook goed

Met het lesrooster valt het gelukkig mee. Gisteren was zoon al een uur eerder uit omdat een vak uitviel en op woensdag blijkt hij de eerste 2 uur vrij te hebben en dan dus tot het 8e uur. Stond niet helemaal duidelijk op het papieren rooster, maar gelukkig kon ik ergens inloggen. Dat laatste had zoon nog niet helemaal door blijkbaar.
En verder doet hij het zo goed! Ben echt trots op hem. Het is ook een jongen die nieuwe dingen erg spannend vindt en dat uit zich meestal in buikpijn. Maar sinds de start vorige week dinsdag nog geen buikpijn gehad. Hij stapt elke ochtend zonder klagen op de fiets en komt blij thuis. Pakt met wat hulp steeds beter zijn tas in en noteert keurig in zijn agenda wat hij voor bepaalde vakken mee moet nemen. Deze week pas begonnen met de lessen en hij heeft tot nu toe voor 1 vak wat huiswerk. Dat moet donderdag af zijn. Verder nog niets. Het verschilt volgens mij erg per school en per niveau, want ik sprak zaterdag een jongen die VWO op een andere school doet en die had al heel veel huiswerk.

Huiswerk

Mijn oudste zoon zit op een andere school, ook vwo (gym) en daar hadden ze de eerste week in de brugklas meteen al veel huiswerk. Ook al na een paar dagen de eerste toetsen. Een kind dat kader doet zat de eerste dag al twee uur aan zijn huiswerk. Beetje overdreven vind ik dat.

Dit is wel lekker inkomen zo. Misschien begint deze school wat relaxter of misschien willen ze kinderen wat meer tijd geven om te wennen aan het Engels omdat het tto is.

Ik gok dat het een relaxtere houding is, want als ouders hebben we ook (nog?)geen inlog voor magister en de houding ten opzichte van de missende boeken is ook heel relaxt. Past uitstekend bij mijn zoon trouwens, iets minder bij zijn moeder

Jesse_1

Jesse_1

29-08-2017 om 11:27

Vila

Ik zou je geen slechte moeder willen noemen, maar buiten dat ik vind dat je je daar niet mee zou 'moeten' bemoeien (tot een bepaalde hoogte) - puur mijn mening - breng je door tegen je kind te zeggen dat hij bepaald huiswerk van jou niet hoeft te maken, hem in een lastig parket.

@nnemoon

@nnemoon

29-08-2017 om 13:01

Tango

Wat fijn dat het met jouw zoon ook zo goed gaat. Zeker omdat het niet de school van zijn eerste keuze was. Natuurlijk ben je trots op hem!

@nnemoon

@nnemoon

29-08-2017 om 13:06

Huiswerk

Wat een verschil in huiswerk als ik jullie verhalen zo lees. Ik denk dat het gedeeltelijk met het niveau te maken heeft maar ook hoe de school er mee omgaat.

Vila, eerste SO al dan gaat het pas echt beginnen. Wat vindt hij moeilijk aan wiskunde? Het is natuurlijk heel anders dan het rekenen wat hij gewend was op de basisschool.

Inanna

Inanna

29-08-2017 om 13:44

ik zit nog in spanning

Vandaag is dochters eerste dag. Ik was al werken toen ze moest vertrekken, maar mijn man was nog wel thuis. Hij appte me dat het vriendje waarmee ze samen zou fietsen een kwartier te vroeg bij ons was, naar eigen zeggen door de stress. Dochter is ook ontzettend zenuwachtig en heeft helemaal geen zin om naar de middelbare school te gaan.
Ze heeft de hele week introductie, dus ik verwacht nog geen huiswerk deze week. Ik weet verder nog niks over haar rooster, maar de brugklas is op deze school altijd uiterlijk om 14.15 klaar, dus heel erg kan het niet zijn.

Mijn zoon heeft vandaag zijn eerste dag bovenbouw, 2 uur introductie en dan gewoon volgens het rooster. Zijn rooster is voor de bovenbouw ook nog best redelijk, afgezien van die ene dag dat hij het 2e, 3e, 4e en 8e uur les heeft. Gelukkig woont hij op 10 minuten fietsen van school en hij kan er dus voor kiezen om naar huis te komen.

Vila

Vila

30-08-2017 om 11:18

@Jesse_1

Ik vind het eerlijk gezegd raar dat er 45 min huiswerk voor geschiedenis staat terwijl de kinderen er nog geen les in hebben gehad. Er waren meer vakken met huiswerk terwijl er nog geen een les in was gegeven. Zoon wil alles goed doen en schoot hierdoor gelijk in de stress (huilen).

Ik vind: eerst les en dan huiswerk een logischere volgorde. School had dat m.i. anders moeten aanpakken. Gister 1e ouderavond met de mentor en veel ouders waren het met mij eens.

Zoon is braver dan zijn moeder. Zijn klasgenoten zijn bijdehanter en denken meer zoals ik en hadden het dus niet gemaakt.

@annemoon: ik denk dat het een andere manier van denken is. Als we erbij zitten dan snapt hij het maar uit zichzelf niet. Hij ziet het echt niet. Nog even oefenen dus. Maar ze gaan veel harder dan wij destijds op het VO.

Inanna

Inanna

30-08-2017 om 12:42

ze vindt het niks

De klas is irritant, het is te druk op de gang, het is te druk in de pauze.
Haar tas is te zwaar en dat vindt ze niet alleen, maar dat is echt zo, gisteren pakten we hem in en ze kon hem met veel moeite 10 cm van de grond tillen, maar ergens heen dragen of op haar rug hangen lukte niet. Ze heeft nu dus een deel van de boeken thuisgelaten en heeft een briefje met uitleg bij zich voor de docenten van die vakken. We gaan maar een tweede boekenpakket aanvragen, want dit gaat niet werken.
De eerste middag kreeg ik ook al een berichtje van haar dat het meisje met wie ze samen zou fietsen ineens vertrokken was en nu wist ze niet meer hoe ze naar huis moest.
Ik had verwacht dat ze het allemaal wel prima zou vinden, maar de start is dus niet best.

@nnemoon

@nnemoon

30-08-2017 om 13:30

rooster

Mijn zoon kwam gisteren thuis met zijn rooster drie keer tot 10 over 4. Een keer tot half 2 uit en een keer tot half 4. Hij is wel drie morgens het eerste uur vrij. Op vrijdag moet hij pas om half 11 beginnen. Dat lijkt lekker maar de kinderen die om wat voor reden extra zorg nodig hebben, hebben de eerste twee uur gewoon school. Ze krijgen in die twee uur RT op het gebied wat nodig is. Zoon heeft een automatiseringsprobleem dus hij moet gewoon om 10 voor half 9 naar school. Ik vind het best veel voor klas 1, maar zoon vindt het prima!

@Vila ik hoop dat hij het inzicht in wiskunde door jullie uitleg wel gaat zien.

@Inanna wat een akelig begin voor je dochter, wat sneu!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.