Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tessa D.

Tessa D.

15-08-2017 om 17:52

Brugklas: wat kan ECHT niet?

Mijn zoon gaat naar de brugklas. Het is een erg onzeker en verlegen jongetje dus ik wil hem een beetje op weg helpen en hem behoeden voor flaters.

Dus: wat kan echt niet meer in de brugklas (t.o.v. de basisschool)?

Tas, drinkbeker, lunchtrommel, jas, etc, etc.


Inanna

Ja die tas... Mijn brugklas-zoon is een schrale ventje van net 1.30 meter. Ik ben bang dat als hij met tas en al omvalt hij nooit meer overeind komt. Wel een idee om extra set boeken aan te vragen, ga ik ook eens over denken.
Vervelend begin voor haar. Ik hoop dat het dan vanaf hier alleen maar beter wordt!

autocorrect. Een schriel ventje, bedoelde ik. Zo staat het er wel erg raar!

De mijne

Viel op de eerste dag dat hij boeken meenam met fiets en al om. Nog voordat hij weg kon fietsen thuis. En dan mist hij ook nog een aantal boeken, dus het wordt nog iets zwaarder.

Inanna

Dat is geen fijne start. Misschien heeft ze de tijd nodig om te wennen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-08-2017 om 13:56

Inanna

Dat is geen fijn begin.

Maar ik zou nog even wachten met extra boeken aanschaffen/huren. Ze had toch nog helemaal geen rooster schreef je? Wellicht heeft ze veel te veel boeken in haar tas gestopt.

Heeft ze een normaal postuur? Of is ze juist heel klein en iel? De meeste kinderen redden het namelijk (na de eerste schrik) prima met hun tas.

Mijntje

Mijntje

30-08-2017 om 13:57

rekje

Ik heb zo'n monkey rekje gekocht voor achterop want nee, ik zag het niet zitten dat mijn zoon met de rugzak op zijn rug zou fietsen.
Bevalt goed!
Tot nu toe was maandag de dikste tas.

Rekje

Zo'n rekje is idd een must, zeker als je verder moet fietsen. Van mij mag de tas niet op de rug en ook niet voorop de fiets (10 km fietsen).

Je kunt ook hoofdstukken uit tekstboeken kopieren. Dan hoef je die niet mee naar school te nemen. Blijven alleen de schriften en werkboeken over.

Tango

Tango

30-08-2017 om 14:37

@nnemoon

Ja, klopt, juist daarom ben ik ook zo blij dat het goed gaat. Het was niet zijn eerste keuze en eigenlijk had hij gewoon geen andere keuze dan deze school. Vandaag mopperde hij wel even. Niet zozeer vanwege de regen, maar omdat hij vandaag bloemschikken heeft. Oh ja, zei hij, dat doen ze op deze school. Maar dat was het dan ook. Hij ging gewoon weg, met regenjas aan. Moest nog een keer extra fietsen naar de sporthal om te gaan squashen. Maar daar had hij helemaal zin in. Gelukkig hebben ze een keuzeonderdeel waar (soms) sport bij zit en dat had hij dus nu gekozen.
Morgen krijgt hij dierverzorging, ben benieuwd wat hij daar over gaat zeggen.

Inanna

Inanna

30-08-2017 om 15:19

reacties

Ze is inderdaad klein en iel.

Ze kwam gisteren thuis met een rooster, die "hele week introductie" waar ze het over hadden in de brief die ze bij de kennismaking meekregen was kennelijk toch wat overdreven, want vandaag dus gewoon volgens rooster. Ik heb de tas mee ingepakt, ze had niet teveel bij zich. Ze had vandaag 6 vakken en alles had een boek en een werkboek, tel daarbij de standaard dingen als agenda en etui en het werd voor mijn dochter gewoon te zwaar, naast klein en iel is ze ook nog linkszijdig spastisch, dat helpt ook niet. Voordeel daarvan is wel dat ze op een driewieler rijdt, dus een zware tas meenemen op de fiets is dan weer geen probleem.

Hoofdstukken kopieren is ook een goed idee, scheelt weer een hoop gewicht.
De docenten vonden het vandaag allemaal prima, ze kon overal een boek lenen, behalve bij Biologie en juist daar kregen ze huiswerk, waar je in de les al aan kon beginnen, maar dat kon dus niet omdat ze geen boek had. Dat was wel jammer, maar niet het einde van de wereld natuurlijk. Er zit ook niemand naast haar op het moment, want die persoon is er nog niet.

Ze heeft sinds ze thuis is al 3 keer gezegd dat ze het echt niet leuk vindt. Ik probeer er zo min mogelijk in mee te gaan, ik heb gezegd dat dat vervelend is en ik luister naar wat ze vertelt, maar verder doe ik vooral zo luchtig mogelijk en zeg dingen als dat ze vast gewoon even moet wennen. Eigenlijk breekt mijn hart iedere keer als ze het zegt.

Inanna

Het is ook niet niks en als er dan van alles tegen zit. Hoop dat ze snel haar draai vindt.

Hier ook een zware tas en een lichtgewicht kind. En ze heeft de pech dat haar kluisje op school het niet doet dus loopt de hele dag met die tas. Hoop dat het vandaag is opgelost. Wel hadden we vorig jaar al de monkey- mee gekocht en dat ding is ideaal! Ze wiebelt nu maar een klein beetje met haar fiets.

Tango

Tango

30-08-2017 om 17:07

Tas

Zoon hier zit 'gelukkig' in een Ipad-klas dus heeft niet zoveel boeken. Al klaagt hij ook wel hoor. Maandag had hij de meeste vakken, dus ook de zwaarste tas en ook nog gym. Verder valt het tot nu toe erg mee. Hij is ook klein, 1.42 m en het fietsen met de tas was wel wennen. Gelukkig werd hij geleidelijk zwaarder. Hij heeft hem in een krat voorop de fiets. Gaat tot nu toe goed.
Tjee, Jippox, jij hebt echt een klein mannetje trouwens. 1.30 m. Ik kreeg inderdaad ook bericht van Van Dijk om een extra boekenpakket aan te schaffen. Wij doen het niet voor die paar boeken, maar misschien voor die van jou wel handig. Hier overigens ook veel werkboeken waar in geschreven mag worden, dus dan heb je al gauw geen schrift nodig, maar is 2 stuks weer niet handig natuurlijk.
Wat sneu Inanna dat je dochter zo'n moeilijke start heeft. Wat ik wel bijzonder vond is dat ze niet wist hoe ze naar huis moest komen. Wij hebben met zoon de weg een paar keer gefietst en van het weekend ga ik weer fietsen met hem, want hij moet 1 keer per week naar een andere gymzaal fietsen en die weet hij niet te vinden. Gelukkig kon hij de straatnaam noemen.
Het enige waar we hier op school nog tegenaan lopen is het rooster. Dat wijzigt werkelijk nog per dag. Zoon moest vanmorgen toch gewoon de eerste 2 uur naar school, eerder stond op het rooster van niet. De inlogmethode om het rooster in te zien is (voor zoon m.n.)nogal lastig, dus maak ik nu elke avond maar een foto van het rooster en app het naar hem. Toch wel handig als hij weet in welk lokaal de volgende les is.
Terwijl ik dit zit te typen komt zoon net over zijn toeren binnen lopen na het 8e uur. Zijn Ipad is kapot. Gelukkig alleen het beschermlaagje, wat blijkbaar van niet al te degelijke kwaliteit was. Ga dus maar een nieuwe bestellen en een andere tas, met laptopvak er in. Verder is brood eten ook nog erg lastig blijkbaar. Broodtrommel komt bijna dagelijks weer bijna vol terug.

Vesta

Vesta

30-08-2017 om 17:34

google maps?

Denken die van jullie dan niet aan google maps als ze de weg niet weten?
Werkt met gps dus geen data nodig, en vind mijn groep 8-er heel handig. Hebben ze zelf bedacht toen ze vorig jaar in de stad waren en op een bepaalde tijd bij terras x moesten zijn. Nu gebruiken ze dat nog steeds als ze ergens willen afspreken.

Tango, volle broodtrommel

Dat herken ik dan weer erg van mij dochter. Zodra er iets afwijkends is of zij enige stress ervaart zie ik dat meteen aan de volle broodtrommels. Ik zou er vooral na school even wat extra's instoppen!

Ja zoon is een ukkie. Hij is erg jong (10) en dan voor zijn leeftijd ook nog eens bungelend onder de onderste groeilijn. Gelukkig heeft hij een broer hier op school die vergelijkbaar 'jong' (13 in de 4e) en vergelijkbaar 'klein' (1.45m) is. Dat helpt dan toch een beetje

Hier was er de eerste schoolweek veel gerommel in de roosters, maar nu in de tweede week lijkt dit allemaal wat gestabiliseerd.

Ik zal blij zijn als het herfstvakantie is! De eerste toetsweek gehad, beetje gewend aan dit geheel nieuwe leven...

Inanna

Inanna

30-08-2017 om 18:17

de weg kwijt

Natuurlijk hebben we de route meerdere keren gereden, het is ook een supermakkelijke route, maar ik denk dat ze met de spanning van de allereerste dag en een vriendinnetje dat ineens onvindbaar was niet meer zo helder kon denken. Ze wist gewoon niet meer of ze vanuit de poort naar rechts of links moest. Gelukkig wist ik het wel
Misschien zou ze google maps nog wel hebben verzonnen, maar haar eerste idee was mij appen en daarmee was het probleem opgelost.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-08-2017 om 18:27

Vermoeiend

Hier zijn we nu een kleine week bezig en het gaat best goed. Dochter heeft al best veel huiswerk maar maakt haar maakwerk direct als ze uit school komt, uit zichzelf! Wel is ze al een keer bijna gevallen met de fiets, en vanmorgen kukelde die om toen ze haar loodzware tas in het mandje legde. In de stromende regen, dat was wel sneu. Het is wel allemaal vermoeiend, de nieuwe indrukken, zware tas, het inpakken van de tas met alles waar je aan moet denken (vandaag heb ik haar etui nagebracht).

Tango

Tango

30-08-2017 om 19:09

Jippox

Nou, dat doet zoon zelf wel, er iets extra's instoppen, maar dat is dan meestal snoep of chocola. Vandaag moest hij toch echt uit school nog even zijn boterham opeten van me, waarna hij dan 's avonds weer weinig at natuurlijk want hij was laat uit.
Oh, je zoon is 10, dat is inderdaad heel jong ook. Spannend hoor voor hem maar fijn dat zijn broer er ook zit. Hier zitten broer en zus op verschillende scholen, dus alles is weer nieuw.
Wat ik vooral heel onhandig vind is dat zoon geen app of iets heeft waar hij zijn rooster en huiswerk op kan vinden. Dat ga ik dus even op school navragen met de eerste ouderavond. Alleen ook nog geen idee wanneer die is.

Vila

Vila

30-08-2017 om 20:41

Inanna

Wat toevallig Inanna, mijn zoon heeft exact dezelfde handicap. Wij hebben trouwens wel een dubbel boekenpakket (gekregen m.b.v. verklaring arts) en dat scheelt. Al zijn die al die werkboeken en schriften nog steeds veel. Hij is ook klein en iel.

Hij vond de 1e week ook niet leuk, veel stress en huilen, maar nu in week 2 lijkt hij het leuk te gaan vinden.

Inanna

Inanna

30-08-2017 om 22:09

Vila

Ik heb de zorgcoördinator inmiddels gemaild om te informeren naar een dubbel boekenpakket, zij heeft het doorgestuurd naar iemand anders, dus ik ben benieuwd. Morgen heeft ze maar 4 uur, dus dat scheelt ook een hoop in spullen die je mee moet nemen. Wel weer spannend dat ze de eerste 2 uur vrij heeft iedereen tegen de tijd dat ze weg moet al lang en breed op school en werk zit. Zal vast goed gaan, deed ze op de basisschool ook wel eens, maar nu is het met haar fiets uit de schuur halen en de boel achter op slot doen en dat is nieuw. Het komt vast goed.

Ik vind het bemoedigend te horen dat jouw zoon het in de 2e week leuk lijkt te gaan vinden.

Vila

Vila

31-08-2017 om 09:08

Inanna

Het aanvragen van een dubbel boekenpakket loopt via het UWV. School stuurt de artsenverklaring (in ons geval van de revalidatiearts) aan het UWV en de kosten zijn voor hen. Vervolgens bestelt school het bij Van Dijk/Iddink. Net als bij aangepast schoolmeubilair bijv. Het kost school niks en zij zouden niet mogen weigeren. Zeker doen dus, zoveel gemakkelijker! Zeker voor onze kinderen.

Ben je ook lid van de FB groepen ouders van kinderen met cerebrale parese of CPouders GMFCS 1-3?

Triva

Triva

31-08-2017 om 09:34

zware boeken

Moedig je kind aan om (goed doordacht) soms boeken op school in de kluis te laten. Huiswerk al af: boek achterlaten.

sara

sara

31-08-2017 om 09:34

ach Inana

Wat supersneu voor je dochter!
Hier geen brugklasser meer maar leef met je mee!
Heb het zelf de eerste jaren op vo verschrikkelijk gevonden, misschien vandaar.
Wat misschien kan helpen is je dochter vertellen dat mocht het niet beter gaan jullie kunnen gaan zoeken naar oplossingen/ alternatieven.
Niet omdat ik denk dat het niet beter zal gaan, dikke kans dat ze snel haar plekje vindt. Maar (herken ik ook bij mijn eigen kinderen ) vo kan ook overweldigend zijn, vooral het gevoel zelf nog maar weinig regie te hebben. Op bo was alles zo vertrouwd dat ze meer regie konden hebben. Het idee hier toch nog steeds keuzes in te hebben, zeker als het niet goed gaat, kan opluchten.
Heeft dochter hier door veel lastige momenten getrokken. Nu is de gestart in de derde, kon niet wachten dit jaar! (Maar over een week baalt de vast weer hoor)

Triva

Triva

31-08-2017 om 09:49

nou Sanne?

'Ik kan zonder problemen tientallen lastiger periodes noemen.'

Zonder problemen? Het duurt wel lang?

Mijn man kwam met nog een periode: zijn diensttijd, maar toen was hij al 18/19 en dat maakt niet ieder 'kind' mee

Amsterdamse

Amsterdamse

31-08-2017 om 09:53

Tips van ex brugklassers

Zoon en vriendje zijn hier, gaan nu naar de tweede. Dit zijn hun tips:

Gemotiveerd zijn en blijven met huiswerk maken. Halverwege het jaar denk je: gatver, huiswerk maken, ik wil liever gamen. Maar dan toch huiswerk maken.

Bij vervelende docenten extra goed opletten, want als je dan een keer minder oplet, is het niet zo erg en gunnen ze je meer.

Geen schiften kaften.

Niet te stoer doen, niet met hogere klassen bemoeien.

Niet stoeien in de hal en op de trappen.

Doorzetten als je het spannend vind.

Zoek een vriend.

Als er iets is, naar de mentor gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-08-2017 om 09:59

Bijzonderheden

Wat ik me afvroeg, kaarten jullie 'bijzonderheden' in een vroeg stadium aan, of hebben leerkrachten op het v.o. toch wel snel door wat voor vlees ze in de kuip hebben?
Dochter heeft geen grote problemen maar is heel snel afgeleid en mist soms halve lessen doordat ze wegdroomt. Ik begreep al van haar dat ze een vaste plek heeft in de klas, vlakbij de tafel van de docent. Zou dat toeval zijn of door advies van de basisschool (warme overdracht)? Verder heeft ze een bijzonder slecht handschrift, waar je wel aan went, maar wat lijkt alsof ze maar wat loopt te kladderen. Is dat vermeldenswaardig?

Sanne

Sanne

31-08-2017 om 11:20

Trivia

Ik wil er helemaal geen welles nietes van maken, in universele termen in het vast lastig. Dus in die zin heb je absoluut gelijk. In individuele termen hebben de kinderen die ik ken moeilijker dingen meegemaakt. De mijne veel moeilijker.
Plus denk ik (nurture? nature?) onze vreugde in nieuwe dingen beginnen, waardoor de brugklas juist weer leuk is. En ook (nurture? nature?) onze instelling dat je niet zo nodig aan hoeft te sluiten. Ik zeg niet dat dat goed is, wel makkelijk in brugklas.

Inanna

Inanna

31-08-2017 om 12:50

Vila, Triva, Sara

Vila:
Dat met dat dubbele pakket zal wel goedkomen, volgens de revalidatiearts wil de school in kwestie altijd goed meedenken en meewerken.
En ja, ik zit bij beide FB groepen, mijn echte naam is met een C

Triva:
Dat stelde mijn zoon ook voor, boeken achterlaten op school, is ook iets waar we even naar gaan kijken. Bedankt voor de tip.

Sara:
Dank je
Ik probeer nu gericht mee te denken over oplossingen. Zoals: "Je vindt het te druk in de aula in de pauze, informeer bij je mentor of je ook ergens anders mag zitten in de pauze, waar het rustiger is."

Tango

Tango

31-08-2017 om 16:42

Bijzonderheden melden

Heb ik nog niet gedaan. Zoon hier heeft ook een onleesbaar handschrift (nou ja, ik kan het net lezen) en nu met die werkboeken zonder hulplijntjes zie je dat weer goed. Verder gaat plannen, huiswerk opschrijven etc. echt nog wel lastig worden denk ik. Tot nu toe komt hij zelf wel met huiswerk, zeker als ik er naar vraag. Hij heeft bijvoorbeeld voor maandag Engels en gaf nu al aan er niets van te snappen. Daar gaan we dus het weekend maar eens naar kijken. Aan de andere kant zit hij in een klas met LWOO dus ik verwacht dat ze daar ook wel gaan zien waar hij hulp bij nodig heeft. Ik roep dus nog even niets. Tot nu toe komen we er wel uit thuis. Maar als er echt iets mis gaat trek ik aan de bel.

Triva

Triva

31-08-2017 om 17:24

Sanne

' In individuele termen hebben de kinderen die ik ken moeilijker dingen meegemaakt. De mijne veel moeilijker.'

Dat heb ik ook nooit ontkend, stond er ook niet en heb ik zelfs verduidelijkt. Het gaat hier niet om een individueel kind maar om een gemiddeld kind. Voor het gemiddelde kind is de overstap van groep 8 naar de brugklas één van de moeilijkste zo niet dé moeilijkste periodes. Dat een individueel kind meer moeite heeft met de periode rond een scheiding, het overlijden van een dierbare, een ziekte etc is evident.

Bijzonderheden

Het ligt denk ik aan de 'ernst'. Mijn brugpieper is slechthorend en dat hebben we uiteraard al met de mentor besproken. Hoe haar karakter is ontdekken ze zelf wel
Wat ik van mijn oudste wel weet is dat het wel heel zinvol is om op tijd aan de bel te trekken als je je zorgen maakt over iets. Onze school is echt onwijs behulpzaam met waar zij nu tegenaan loopt.

Inanna

Inanna

31-08-2017 om 17:29

Bijzonderheden

Bij dochter heb ik wel vooraf gesprekken gehad op school, vanwege dyslexie, CP en een ernstige voedselallergie.

Bij zoon, waarbij ik al lang het idee had dat er "iets" mee was. Heb ik niks gezegd. Ook hij heeft een vreselijk handschrift trouwens. Ik heb bij een mentorgesprek wel eens geïnformeerd naar mogelijke problemen met zijn handschrift, maar leraren op het volledige zijn kennelijk wat gewend.
Toen hij later problemen kreeg met zijn schoolwerk hebben we wel uitgebreid met zijn mentor en de IB-er gesproken. Zoon is toen ook getest en heeft een autisme diagnose gekregen. Dat hebben we ook besproken op school, maar dat was ook echt nodig om hem de ondersteuning te laten krijgen die hij nodig had, maar toen zat hij al in de 3e.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.