Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Continurooster: liever niet!


Marie

Marie

11-10-2013 om 10:42

kinderen op het speciaal onderwijs

Stel je kind is slechthorend en heeft daarom 45 min reistijd van huis naar school elke dag met bus/busje. Die moet ook overblijven + nog eens een keer de reistijd. Voor zo'n kleuter is het dan geen lange dag?
Wat maakt het dat "gewone" kinderen zo speciaal zijn dat ze naar huis moeten om te eten en "speciale" kinderen wel gewoon op school kunnen eten?
Mijn kinderen zitten niet meer op de basisschool, maar wat had ik een continurooster prettig gevonden! Geen gestress en gehaast om de kinderen uit school te krijgen, te eten en weer naar school te krijgen, vooral toen jongste nog middagdut deed. Gelukkig had ik dat gedoe alleen maar op maandag en vrijdag (vanaf groep 4). De andere dagen bleven ze over en gingen ze naar de BSO (waren ze dus van 8.15 tot 17.45 uur van huis).
Ze hadden dus 5 kwartier pauze wat dus om over te blijven eigenlijk te lang is, 45 min zou mooi zijn. Denk dat een half uur wel heel erg krap wordt om te eten en te spelen.
Ze waren dus 's middags om 15.15 uur uit en dan was het vaak een heel gedoe om ze om 16.00 uur in het zwembad te krijgen. Als ze om 14.30 uur uit zouden zijn heb je nog net even tijd thuis even wat te eten en drinken voordat ze weer weg moeten. En ze hebben natuurlijk veel meer speeltijd 's middags.
Ik ben dus heel erg voor een continurooster. En dat hoeft dan nog niet eens persé 5 dezelfde dagen te zijn.

100%mama

100%mama

11-10-2013 om 10:53

maar toch

gewoon een serieze vraag hoe werkende moeders die het financieel niet kunnen dragen om BSO te bekostigen en de werktijden aangepast heeft op het huidige, niet continue rooster?

In deze situatie zitten wij namelijk. School wil per volgend schooljaar een continue rooster starten. Nu werk ik van 9 tot 3 en daarmee kom ik dus in de klem met het ophalen van mijn kinderen om 3 uur. BSO is hier peperduur en bovendien belachelijk gezien je moet afnemen tot sluiting BSO dus 18.30. Ik zou maximaal 30 minuten hoeven afnemen....gaat een hoop salaris dus zo de prullenbak (of de zak van de BSO) in....helaas heb ik geen achtervang...

Tijgeroog

Tijgeroog

11-10-2013 om 10:58

Pocorn

Hoe het hier bij regen vanaf groep drie gaat weet ik niet precies, maar volgens mij met de overblijfmoeders die rondlopen door de school.
Groep 1 en 2 zijn apart, die krijgen allemaal een eigen overblijfmoeders in de klas voor de kinderen die nog niet klaar zijn met eten als de juf gaat eten, als de kinderen allemaal klaar zijn gaan zij ook naar buiten. Daar is dan al een andere overblijfmoeder. Als het regent blijven ze in de klas en heeft elke kleuterklas dus een eigen overblijfmoeder.

Marie

Marie

11-10-2013 om 11:49

100%mama - leeftijd kinderen?

Hoe oud zijn je kinderen volgend schooljaar? Hoever wonen jullie van school?
Hoelang doe jij erover om van werk naar huis te komen?
Denk je dat je kinderen volgend schooljaar zelf naar huis kunnen gaan na schooltijd? Hoeveel minuten zouden ze dan alleen thuis zijn voordat je zelf thuis bent?
Over geen achtervang hebben. Woont er helemaal niemand van de klasgenoten in de buurt waar ze mee naar huis zouden kunnen lopen?
Onze meiden gingen vanaf groep 6 niet meer naar de overblijf bijvoorbeeld, gingen ze zelf naar huis om te eten als ik op het werk was.

popcorn

Volgens mij houden hier de leerkrachten toezicht tijdens het buitenspelen (of binnenspelen, als het plenst) Het kan zijn dat ze elkaar daarbij afwisselen zodat ze afwisselend pauze hebben, geen idee eigenlijk.

Jouw school heeft het raar geregeld, dat heeft weinig met het continurooster an sich te maken.

Groeten,

Temet

100%mama

Ik zou eens ernstig met die BSO gaan praten of er een overgangsregeling kan komen zoals ik in een eerdere posting beschreef, dus dat er gedurende een jaar de mogelijkheid is om alleen maar de opvang af te nemen tussen de nieuwe eindtijd en de oude eindtijd. In die periode kan je je dan bezinnen op de werktijden of andere oppasmogelijkheden.

Je kan natuurlijk ook kijken of je een aardige puber in de buurt hebt (of meerdere) die dat uurtje even met je kinderen kan doorbrengen tegen €5 per uur.

Groeten,

Temet

Lotto

Lotto

11-10-2013 om 15:05

Popcorn, dat lijkt me niet de goede manier!

Ik sta hier echt van te kijken; dat de school dat doet.
Ik zou hier echt een punt van maken hoor!
Hier weliswaar geen continu, maar als het zo zou gaan zou ik er tegen zijn!
Ik ken ook een school die gewoon een overblijf coördinator heeft, ook al is er een continurooster. En er zijn ook nog hulpouders.
Ik weet alleen niet wat voor consequenties dat voor de kosten heeft (misschien vraagt deze school een grotere vrijwillige bijdrage?).
School (dus het team) is tijdens schooltijd altijd de eindverantwoordelijke, niet de 8e groepers!

Een ding begrijp ik niet, in het buitenland kennen ze helemaal geen overblijf, en blijven de kinderen zo'n beetje van 8-17 uur op school. Gewoon vanaf groep 1. En je kunt je kinderen vaak ook makkelijk bij de vakantieopvang doen. Maakt niemand een punt van.
Ik heb een nicht in Frankrijk, en die snapt niks van dat Nederlandse gedoe. (maarja een deeltijdbaan is daar bijna onmogelijk)
Waarom is dat hier zo lastig!
En waarom roepen scholen (en sommige ouders) hier meteen dat "school geen opvang" is als je de bal continurooster weer eens opgooit?
Werkgevers zijn ook 0% flexibel hiermee, ik krijg af en toe de sch**t van die spagaat. Door dit gedoe heb ik soms gewoon spijt dat ik überhaupt de keuze voor kinderen gemaakt heb.
Beetje dom wellicht, maar dit gedoe zag ik echt niet aankomen.

Moeder

Moeder

11-10-2013 om 17:02

continurooster en het eten

Ook op de basisschool van mijn kinderen is op een gegeven moment het continurooster ingevoerd. School heeft een slimme zet gedaan door een groep ouders samen te stellen, voor- en tegenstanders om dit te bespreken. Overigens: wel nadat de enquete was geweest waarbij ruim 75% van de ouders voor het continurooster was. Maar: dat betekent ook dat 25% tegen is, wat zijn hun bezwaren? Veel bezwaren richten zich op de onrust op school tegenover de rust van thuis. Op school werd een prikkelarme rustruimte ingericht om hieraan tegemoet te komen. Na drie weken wilde geen enkel kind hier meer naar toe. Melk of ander koel drinken tussen de middag, voor een aantal ouders onmisbaar: school heeft koelkasten aangeschaft. Toezicht tijdens de lunchpauze: school heeft samen met de ouders een rooster gemaakt: om half 12 gaan groep 1 en 2 naar buiten om te spelen, 12.00 naar binnen om te eten, een half uur. Om 12.00 uur gaat groep 3 en 4 naar buiten, 12.15 naar binnen om te eten, 12.15 gaat groep 5 en 6 enz. Dus minstens twee groepen tegelijkertijd, 1 van de leerkrachten is er altijd bij, bij toerbeurt. Verder is een aantal leidsters van de bso ingehuurd die de gehele pauze buiten blijven. School heeft hier ergens een potje voor gevonden. De leerkrachten hebben hun officiële pauze om 14.00 uur, dat mag volgens de wet? Verder heeft de groep ouders er voor geijverd om een prachtig na-schoolsprogramma te maken: de muziekschool komt naar school toe, er is schoolbieb, kinderen kunnen leren schaken, typen, krijgen spaanse les, doen iets met houtbewerking, de plaatselijke voetbalclub heeft de trainingen vervroegd, de trainer komt nu de kinderen uit de laagste groepen ophalen, kortom, er is hard gewerkt om het voor iedereen goed te maken. En: de bso heeft gedurende het eerste jaar een speciale groep gemaakt voor kinderen waarvan de ouders tot 15.00 uur werken, op maandag, dinsdag en donderdag. Iedereen happy.
Moraal: maak je bezwaar bespreekbaar, ga met een aantal ouders met school om de tafel zitten en deel je zorgen en ga vooral op zoek naar oplossingen in plaats van zeggen: ik vind het niks, dus is het niks.
En mijn kinderen? Heerlijk 5 lange middagen, geen gesleep naar muziekschool of tekenles: gewoon op school, typediploma op school gehaald, oudste gaat direct uit school naar voetbaltraining en heeft dan nog tijd over om te spelen. Ik vind het fantastisch!

Moeder

`Verder heeft de groep ouders er voor geijverd om een prachtig na-schoolsprogramma te maken: de muziekschool komt naar school toe, er is schoolbieb, kinderen kunnen leren schaken, typen, krijgen spaanse les, doen iets met houtbewerking, de plaatselijke voetbalclub heeft de trainingen vervroegd, de trainer komt nu de kinderen uit de laagste groepen ophalen, kortom, er is hard gewerkt om het voor iedereen goed te maken`

Ik ben jaloers.

De school waar mijn kinderen op zitten is een brede school. Toen ik mijn zoon inschreef schreef ik m ook gelijk in bij de BSO in hetzelfde gebouw. Harstikke handig, de kinderen die activiteiten deden ihkv ´verlengde schooldag´ - sport etc - konden gewoon daar worden opgehaald door BSO-juf die naar beneden kwam, of liepen zelf naar boven. Perfect.

Toen kwamen er bezuinigingen in de kinderopvangtoeslag, liep de vraag naar opvang terug, en ging de BSO dicht. De kinderen gaan nu naar een andere vestiging, in een andere brede school. Als je kind nu met de verlengde schooldag meedoet kan het niet aansluitend naar de BSO, of hij zou er zelf heen moeten lopen. Externe clubs en de muziekschool komen niet aan de school. Helaas.

Jullie hebben het echt heel erg mooi geregeld. Er is zo te lezen door veel mensen veel energie ingestoken, maar het heeft dan ook wat moois opgeleverd!

Groeten,

Temet

Yaron

Yaron

11-10-2013 om 23:10

De kinderen

Hier draait het continurooster voor het derde jaar, school heeft eerst een proefperiode van drie maanden georganiseerd en daarna een enquete gehouden. Voor de proefperiode was ongeveer de helft van de ouders tegen en na de proefperiode was 85% voor, dus werd het continurooster definitief ingesteld. Groep 5 t/m 8 gaat elke dag van half 9 tot kwart over 2, groep 3 en 4 heeft de vrijdagmiddag vrij en groep 1 en 2 heeft de hele vrijdag vrij. Onze oudste kinderen hebben het oude rooster ook nog meegemaakt, maar zouden niet meer terug willen. De derde is in groep 1 gelijk begonnen met het continurooster en weet niet beter. In groep 1 mag je de kleuters ook om 12 uur ophalen, wij deden dat niet, maar heel af en toe belde de juf om te vragen of we dochter wilden ophalen omdat ze erg moe was. Ik werk twee dagen en voor ons zijn de uren opvang minder geworden, omdat ik op maandag en woensdag werk, groep 1 en 2 hadden op maandagmiddag ook vrij. Kortom wij en ook onze kinderen zijn tevreden.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-10-2013 om 23:49

Hmm

Ik ben vóór een continurooster, maar dan wel een die de hele dag duurt om eerder beschreven redenen én de randvoorwaarden als huisvesting en professionele opvang moeten goed geregeld zijn. Ik geloof niet in een continurooster tot 14.00.
Als je met de mensen die je op dit ogenblik in school hebt, met de huisvesting die je dit ogenblik hebt denk ik dat het in de meeste gevallen niet wenselijk is om een continurooster in te voeren.
Wat me stoort is dat er zo lacherig wordt gedaan over de rust die een kind nodig kan hebben. Sommige mensen gedijen niet goed in een omgeving waar constant anderen zijn of waar lawaai en geroezemoes is. Ikzelf heb in mijn pauze echt even rust en stilte nodig en wil dan geen overleg.
Mijn puber vertelde dat op zijn school een jongen élke pauze in de bieb zit. Hij kon zich niet voorstellen dat de jongen niet gewoon in de aula wil zitten. Vaak zijn deze kinderen niet zo zichtbaar maar ook met hen moet je rekening houden. Ik geloof best dat de rustruimte op de basisschool op een gegeven moment niet meer gebruikt wordt, je moet je ook afvragen of het kind 's middags nog geconcentreerd is en of zo'n kind niet bekaf is als hij thuis komt.

rust

Ik had altijd medelijden met de kinderen die naar de bso moesten. Hoe vaak zat er niet een kind in de bus te huilen. Omdat ie niet met zijn schoolvriendjes kon spelen, omdat ie moe was, omdat ie jaloers was op de aandacht die andere kinderen krijgen door diegene die hen kwamen ophalen.

Ik lees hier dat de kinderen gewoon moeten wennen. Het is zo en het kan niet anders. Ik denk dat dit geschreven werd door ouders die nooit moesten toekijken hoe hun huilende kinderen met de bus werden afgevoerd naar de bso. Of is het een stukje zelfbescherming?

Hier kwam kind tussen de middag liever terug in een leeg huis dan op de basisschool te blijven eten. En ja, dit prinsenkindje moest op het vo heel erg wennen. Pas in het tweede jaar werd een broodtrommel gepakt en samen met anderen tussen de middag een boterham gegeten. Het eerste jaar bleef kind volgens de tutor de hele pauze rondjes lopen zonder een hap door zijn keel te krijgen.

Het continurooster in Duitsland werkt trouwens zo dat de basisschool om 7.30/8.00 begint en om 11.30/12.00/13.00 eindigt. Veel Duitse moeders maken zich er druk over dat hun kinderen tussen de middag een waardevolle warme maaltijd (thuis) mis lopen als ze langer op school moeten blijven.

Jesse_1

Jesse_1

15-10-2013 om 08:31

Aandekust

"Ik had altijd medelijden met de kinderen die naar de bso moesten. Hoe vaak zat er niet een kind in de bus te huilen. Omdat ie niet met zijn schoolvriendjes kon spelen, omdat ie moe was, omdat ie jaloers was op de aandacht die andere kinderen krijgen door diegene die hen kwamen ophalen.

Ik lees hier dat de kinderen gewoon moeten wennen. Het is zo en het kan niet anders. Ik denk dat dit geschreven werd door ouders die nooit moesten toekijken hoe hun huilende kinderen met de bus werden afgevoerd naar de bso. Of is het een stukje zelfbescherming?"

Het is verschil is dat als alle kinderen op school blijven, ik denk 95% van de redenen waarom die kinderen huilen wegvallen. Het is normaal, iedereen hetzelfde, kinderen weten niet beter! Alleen kinderen die echt die rust nodig hebben omdat ze overprikkeld raken hebben hier geen voordeel van. Maar ook kinderen die de rust wel nodig hebben, kunnen juist voordeel hebben van de regelmaat en het niet heen-en-weer hoeven. Zoals ik al beschreven had, was bij ons de tussen-de-middag behoorlijk stressvol toen de kinderen klein waren (ook toen ze alle drie naar school gingen).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-10-2013 om 08:39

Hoeft niet hoor, aandekust

Mijn kinderen zien de bso als een grote speelplaats waar ze lekker kunnen afspreken met hun vriendjes. Ieder kind huilt wel eens, hebben die van jou vast ook wel eens gedaan, en dat wil dus echt nog niet zeggen dat ze het er niet naar hun zin hebben.
Misschien toch ook maar eens stiekem voor de deur gaan liggen bij het ophalen? Je zult je nog verbazen over het aantal kinderen dat vrolijk naar buitenkomt, vol met verhalen over wat ze allemaal gedaan hebben. Of huilend omdat ze nog niet naar huis willen...

Over het continurooster heb ik gemengde gedachten, maar dan meer voor mijzelf. Ik denk dat ik er meer moeite mee heb dan mijn kinderen. Ik zou ze erg missen tussen de middag.

Lotto

Lotto

15-10-2013 om 08:50

BSO en huilen?

Dat komt mij helemaal niet bekend voor.
Wel met ophalen nog niet mee naar huis willen omdat het zo leuk is daar. Dat was ook al op de kinderopvang.
En niet alleen mijn eigen kinderen.
Ik geloof best dat het gebeurt hoor, dat huilen, maar ik geloof vooral dat het genoemd wordt om ouders (lees moeders) te laten merken hoe slecht ze zijn als ze hun kinderen op de opvang dumpen.

Mijn schoonmoeder heeft altijd van de BSO horrorverhalen. Ze keurt onze keuzes hierin ok al vanaf dag 1 totaal af; ze vindt het zo zielig. Overblijven vindt ze ook heel erg. Ze was onderwijzeres op een basisschool (nu pensioen) dus weet ze waar ze het over heeft (dus).
Zo zullen tegenstanders altijd komen met kinderen die hele middagen huilen op de BSO. En ja dan zal ik als voorstander natuurlijk vertellen hoe leuk mijn kinderen het hebben (gehad) op de BSO.

Wat ik wel heb gemerkt is dat kinderen vanaf groep 6-7 de opvang minder leuk gaan vinden. Er blijven dan ook steeds minder kinderen van die leeftijd over. En dan zit je als groep 6er tussen de kleintjes. Dan ben je dus de uitzondering.

En zoiets geldt denk ik ook voor overblijven.

En als kinderen van overblijven al zo overprikkeld raken is er denk ik toch iets mis. Kan hoor, dat is vervelend genoeg.
In de brugklas is het niet anders (mijn oudste zit daar nu) en mag je blij zijn als je in dat half uur je brood op krijgt (en je boeken in je kluis heb verwisseld). Tenminste mijn kind lukt dat niet (zit denk ik teveel te kletsen ).

Aandekust

Huilende kinderen die worden afgevoerd in een busje, toe maar. Ik zie hier eigenlijk altijd alleen maar vrolijke groepjes kinderen met de leidster van school naar de bso wandelen. Er zal er best wel eens eentje huilen, net zoals kinderen die met hun vader of moeder naar huis gaan. Moe, verdrietig of gefrustreerd zijn ze namelijk allemaal wel eens. En dan kan de bso-leidster net zo goed troosten als een ouder. Ik preek niet voor eigen parochie, want ik heb nooit een kind op de bso gehad, maar het is echt een achterhaalde gedachte dat de bso zielig zou zijn en dat alleen de eigen ouder (moeder) de rust, warmte, troost en juiste pedagogische omstandigheden voor een schoolkind kan bieden.

skik

rust 2

Hier dus geen vrolijke groepjes kinderen die van school naar de bso wandelden. Ik heb ooit aan een juf gevraagd of de kinderen naar een soort behandelcentrum werden gebracht, omdat ze zo sip keken of huilden. Nee, die gingen naar de bso.

Maar dat was toch leuk? Neu, niet altijd. Als de kinderen bvb al op de voorschoolse opvang hadden gezeten, hadden ze om drie uur een lange dag achter de rug en waren gewoon moe.
s 'Woensdags was de schooldag korter, maar dan had je op het bso niemand om met te spelen terwijl je schoolvriendjes afspraken hadden.

Ik denk dat school te ouders van de ergste gevallen erop heeft aangesproken, want later werden veel kinderen door au pairs, oppasmoeders of vriendelijke buurvrouwen opgehaald.

Trouwens ben ik van mening dat kinderen tussen de middag niet alleen eten en rust nodig hebben. Ze hebben zoo lang stil moeten zitten dat een flinke wandeling of fietstocht (naar huis) geen kwaad doet. Want welk schoolplein is groot genoeg dat de kinderen kunnen hollen? Er is hooguit een hoekje voor de voetballertjes, de rest mag niet te wild gaan.

Jesse_1

Jesse_1

15-10-2013 om 11:11

Waar haal je de tijd vandaan?

"Ze hebben zoo lang stil moeten zitten dat een flinke wandeling of fietstocht (naar huis) geen kwaad doet."
1. kinderen bewegen ook op school.
2. Tijd voor een flinke wandeling tussen de middag is er niet, en kinderen fietsen lang niet altijd zelf - maar zitten achterop. Kinderen mogen vaak ook niet op de fiets omdat ze te dichtbij wonen.
Heb je nu ook medelijden met kinderen die naast de school wonen en dus niet die flinke wandeling of fietstocht maken?

Hier wordt erg veel bewogen op het plein. Tafelen is al heel lang HET spel en veel andere kinderen spelen paardje of tikkertje e.d. Ik begin een beetje medelijden te krijgen met jouw kinderen aandekust, ik denk dat je een verkeerde basisschool hebt uitgekozen.

100%mama

100%mama

15-10-2013 om 11:16

in 2014

zou de doorgang gaan vinden met het continue rooster zoals het er nu voorstaat. De oudste, dan 10 is geen probleem, hij kan prima alleen thuis blijven en heeft een huissleutel. Hij gaat dan naar groep 7. Het probleem echter is zijn jongere broertje, die is nu 2. Die gaat dus over 2 schooljaren. Zouden jullie denken, ach dat zou ik wel tegen die tijd zien, we worden er echter nu mee geconfronteerd. Op zich ben ik niet tegen een continue rooster, ik weet alleen niet zo goed hoe alles dan geregeld moet gaan worden. Ik werk tot 15.00. Continue rooster draait tot 14.30. Ik ben 15.15 thuis. Ik wil niet de oudste belasten met het 3x in de week oppassen op zijn broertje. Hij wordt dan belemmerd in zijn eigen afspreken en incidenteel vind ik dat geen probleem, geen 3 dagen in de week waardoor er door sport nog maar 1 dag overblijft om af te spreken. En daarna gaat de oudste naar het VO.

Ik het de BSO gesproken, helaas zit er nog geen verandering aan te komen in het systeem, ongeacht het afnemen, BSO is van 15.30-18.30 en gezien dat extra uur door continue een extra verhoging.

Goed, misschien lost het zich allemaal wel op, maar gezien het onderwerp nu hier aangeven wordt en het toevallig nu bij ons speelt....

Bij mij gaat de vlag uit als ze het hier invoeren...

Als fulltime gastouder (5 dagen per week), van 6.30-8.30, dan van 12.00-13.15 en vervolgens van 15.15-18.30, zou ik dit zeer prettig vinden.
Dat geeft mij meer mogelijkheden om van 9.30 - 14.30 uur extra werkzaamheden te gaan doen.

Lotto

Lotto

15-10-2013 om 11:54

Bewegen

"Want welk schoolplein is groot genoeg dat de kinderen kunnen hollen? Er is hooguit een hoekje voor de voetballertjes, de rest mag niet te wild gaan."

Ook hier absoluut geen herkenning.
Er is een megagroot grasveld bij het schoolplein met een voetbal deel en een ander deel, waar ook een klimrek staat. Hier maakt de onderbouw BSO ook gebruikt van.
En de school dus ook, en dan ook de overblijf.
En dan is er nog het plein, waar meestal een soort hockey gedaan wordt. Er zijn ook springtouwen, stelten en tennisrackets, noem maar op. Er is zelfs op sommige dagen een kracht van het beweegteam actief die spelletjes met de kinderen doet. Tussen de middag maar ook bij de BSO's

Maar je mag bij de overblijf ook binnen blijven om te kleuren (rust!), tenzij er te weinig toezicht is, wat soms gebeurt als kinderen zich niet s 'morgens aanmelden waardoor er te weinig krachten worden opgeroepen.

Maarja blijkbaar gaat hier alles totaal anders. Kinderen die blij zijn als ze een BSO dag hebben, want bij de bovenbouw BSO hebben ze lekker veel strips en een trampoline en gave bordspellen ; het is hier echt gebeurd.
Inmiddels zijn mijn kinderen er van af. Oudste is Brugklasser en jongste zit in groep 7. Ik heb mijn werktijden aangepast, en soms moet de brugklasser zichzelf binnenlaten. De eerste weken heb ik wel gezorgd dat ik steeds thuis was (of mijn man). Jongste gaat een keer per week naar oma voor een uurtje en gaat dan naar sport. Dat is om 16 uur en om de hoek.

100% mama

Je bent er ruim op tijd bij, en je kan meerdere dingen tegelijk bekijken. Misschien is het een optie om op 1 of 2 dagen per week meer te werken en op die dagen BSO af te nemen en dan de andere vroeger thuis te zijn. Maar dat hangt natuurlijk erg van je werk af.

Als dat niet kan, dan zou ik aan de ene kant ernstig met de BSO praten, of er niet een deeloplossing mogelijk is. Aan de andere kant, ik meldde het al eerder in dit draadje: hier is die mogelijkheid van BSO voor een paar uurtjes alleen als overgangsregeling geweest, en dat duurde maar een jaar.

Wat ik zou doen is op zoek gaan naar een vriendelijke buurtpuber, of meerdere vriendelijke buurtpubers, die jouw beide kinderen van school halen en dan de oudste zijn gang laten gaan en jongste opvangen totdat jij thuis bent. Of gewoon een volwassen oppas. Voor die kosten krijg je geen toeslag, maar omdat je minder uren afneemt is het per saldo toch goedkoper.

Of misschien kan je een dealtje maken met andere ouders: ik vang jouw kleuter op op die-en-die dagen als jij die van mij doet op dag zus-en-zo.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

15-10-2013 om 12:28

als je kind nu naar school zou gaan.

100% mama

Misschien zit ik helemaal verkeerd, maar ikk ga er vanuit dat je van 9-15 bent gaan werken omdat dat zo goed aansluit op de schooltijden van je oudste.

Dat nu veranderen ervaar je als een probleem, maar het is ook maar en keuze die je ooit hebt gemaakt.

Probeer dan eens een stap terug te doen. Als mijn kind nu naar school zou gaan met schooltijden van 8.30 tot 14.30 hoe zou ik mijn werk dan indelen?

Vanuit die gedachte kom je misschien op andere oplossingen. Meer dagen minder uren, minder dagen meer uren, andere dagen werken, ander werk doen etc. Probeer dat dan vervolgens met je leidinggevende te overleggen. Het duurt nog 2 jaar voordat dit concreet een probleem wordt.

Ik heb de afgelopen jaren al regelmatig mijn werktijden, Kdv uren, BSO dage aangepast. Toen ik kinderen kreeg, toen de kinderen ipv naar het kdv naar school gingen, omdat de schooltijden werden aangepast, omdat mijn werk naar een andere locatie ging. Dat kost even puzzelen, maar na een half jaar weet je niet beter meer.

amk

amk

15-10-2013 om 14:39

jaarlijks

onze afdeling bestaat uit drie vrouwen elk met 1 of meerdere kinderen en zo begin september als alle clubjes weer beginnen kijken we of onze roosters nog passen. Het ene schooljaar, zoals nu, heb ik op dinsdagmiddag vrij, volgend schooljaar kan het de vrijdag zijn. En adhoc dingen zullen er altijd zijn.
Ik ben wel eens teleurgesteld geweest in mijn kind. Had ik een leuke vakantiedag gepland, wilde kind naar de bso want die activiteit was leuker. Ik ben maar gaan werken.
En de bso laat hier in beperkte mate ook vriendjes toe om een middagje te spelen of met toestemming van de ouders mogen ze mee naar een vriendje. Verder scheelt het enorm in het sjezen naar zwemles want dat gaat via de bso, sportclubs idem dito. En vooral activiteiten die ik thuis niet kan bieden.

Aandekust

Jou verhaal is een mooi pleidooi voor een brede school met alle activiteiten op 1 locatie van smorend vroeg tot savonds laat.

dc

dc

15-10-2013 om 21:35

stilzitten?

Juist niet. Er wordt een half uur gegeten tussen de middag, en dan wordt er buitengespeeld. En onze school heeft heel veel buitenruimte.

Het is echt alleen zielig als kinderen zielig gemaakt worden door de ouders die vinden dat het zielig is. Ik weet nog hoe ik vroeger echt geen probleem had met gescheiden ouders, maar op een gegeven moment hakt het "oh wat zielig voor je..." er toch in.

Hier op school geen enkel kind dat zichzelf zielig vind, want het is NORMAAL en iedereen blijft tussen de middag op school. En mijn kinderen balen enorm als ik te laat ben, wat dan kunnen ze minder lang spelen voor de bel gaat.

Echt, als je kijkt naar wat andere landen doen, dan zie je dat de maaltijd thuis echt niet nodig is voor de kinderen. Of zijn nederlandse kinderen genetisch anders dan franse of engelse kinderen?

Tesah

Tesah

15-10-2013 om 22:27

Eens met dc

Als je in het buitenland gewoond hebt, weet je dat lange dagen prima zijn. Ik vond het geweldig dat de muzieklessen ( gewoon professionele piano juffen en meesters die naar school kwamen) op school geregeld werden, evenals de voetbal trainingen, hockeytrainingen, koor, knutselclub etc. Wat een waardeverlies, al die moeders ( meestal moeders hier, weinig vaders ...) die niet of minder werken en zich een slag in de rondte rennen om elk kind op tijd op de juiste plek te krijgen. Geen woensdagmiddagen vrij, gewoon 5 dagen van 9-1530, kies je voor naschoolse activiteiten 9-1700. Eventueel warm eten op school ( was ik niet onverdeeld enthousiast over) .

Als leerkracht heb je wel recht op een half uur pauze vind ik. In welke baan werk je van 0830-1500 non stop, volgens mij mag dat zelfs niet. Dus even een half uur zonder kinderen lijkt me niet meer dan normaal. Als je van leerkrachten verwacht dat ze zich als professionele werknemers gedragen moet je ze ook zo behandelen.

Kinderen kunnen een hele hoop hebben. Het zijn vaak de ouders (moeders?) die het moeilijk hebben. Er zullen uitzonderingen zijn maar het gros kan dat gewoon aan. Hoe vaak ik al niet gehoord heb van bevriende moeders dat ze zich zoveel zorgen maakten omdat zoon of dochter nog een middagslaapje deed en hoe moet dat goed gaan als ze naar groep 1 gaan. Ach en wee. Vraag ik na drie weken hoe het gaat blijkt dat kind toch niet meer hoeft te slapen en het geweldig vindt. En om 7 uur lekker naar bed. En opeens zijn ze niet meer om 5 uur wakker nogmaals, er zijn uitzonderingen.

Is dat hele naar huis gaan tussen de middag niet een typisch calvinistisch overblijfsel?

Tesah
Thuisblijfmoeder geweest, fulltime werkend geweest, parttime werkend geweest.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-10-2013 om 22:33

Wat me opvalt

Wat me opvalt is dat het bij een aantal scholen ontzettend goed geregeld is. Veel binnen- en buitenruimte, geschoold personeel, leuke activiteiten, BSO die het halen en brengen van de clubjes regelt. Als het zo gaat, is het natuurlijk fantastisch en snap ik volkomen dat je vóór een continurooster bent en niet snapt wat andere mensen lopen te miepen.
Mijn kinderen zitten op een kleine school, met weinig ruimte. In de school is geen plek voor extra's en alle kinderen buiten past ook echt niet. Er wordt bij de reguliere pauze in shifts gespeeld omdat twee klassen het maximum is wat op het plein past. Als je naar de BSO gaat, is het de bedoeling dat je blijft en ondanks eerdere toezeggingen wordt een kind echt niet naar de overkant van de weg gebracht voor muziekles. Op de dagen dat je kind geen BSO heeft moet je alle clubjes doen.
Ik vermoed dat iedereen erg kijkt naar wat hij gewend is en van daaruit redeneert. Logisch natuurlijk, maar dit vertroebelt wel de discussie of je voor of tegen een continurooster bent. Wel erg leuk om te lezen hoe goed sommige scholen het hebben geregeld!

dc

dc

15-10-2013 om 22:59

goed geregeld

Het probleem is een beetje kip en ei natuurlijk. Zolang bergen moeders en een enkele vader de kinderen tussen de middag ophalen, en er weinig druk op de overheid gelegd wordt om de dagindeling van kinderen nou eens goed te regelen, dan zal het voor veel kleine scholen behelpen zijn. Als mijn school ermee zou komen dat er geen personeel is om toezicht te houden op het spelen rond lunchtijd en de kleintjes te helpen bij de lunch, dan zou de school gewoon leeglopen. De meeste ouders werken "gewoon" allebei voltijd. De tussendemiddagtijd wordt gewoon ingebudgeteerd. Pauzes worden voor al het personeel goed geregeld. Het is gewoon professioneel.

Ik krijg van een afstandje vaak het idee dat er in nederland veel te veel gerekend wordt op moeders voor van alles en nog wat, en dan aan de andere kant klagen dat zo weinig vrouwen iets met hun studie doen en "op eigen benen" staan. Het zou fijn zijn als er gewoon een beetje consequent gedaan zou worden. Of je regelt het zo dat een normale vrouw gewoon kan werken zonder zich een slag in de rondte te hoeven regelen rondom de kinderen, of geef toe dat het hele schoolsysteem draait op de moeders die niet werken, en geef die gewoon een salaris, zodat ze ook pensioen en onafhankelijkheid kunnen opbouwen.

amk

amk

15-10-2013 om 23:24

idd professionaliseren

de overblijf is hier of opgehaald worden door de bso voor een warme maaltijd en daar buitenspelen of begeleid door twee vaste overblijfkrachten per klas die een training en begeleiding vanuit de bso krijgen. Deze overblijfkrachten mogen geen ouders van die locatie zijn (elke schijn van partijdigheid of voortrekken wordt vermeden) maar zijn meestal ouderen die het leuk vinden om met kinderen te werken of studenten pabo of pedagogiek. Al jaren een heel vaste groep.
De reden om geen ouders in te zetten: de kinderen blijven niet voor niets over, dan moeten de ouders dus werken of het komt niet uit in andere bezigheden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.