Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2018 om 10:27

Daling instroom VMBO

'Zorgelijke' daling instroom vmbo: ouders willen opleiding met status - http://nos.nl/l/2211417


Kaaskopje.

Er leiden meer wegen naar Rome.
Maar een school afronden met een diploma heeft toch wel mijn voorkeur.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2018 om 09:50

Wil

Uiteraard! Ik zou het ook niemand van te voren aanraden. Ze wist ook dat ze het mbo af móest maken. Zonder diploma's zou het anders wel lastig worden om verder te komen dan een goede medewerkster bij een supermarkt. Hopelijk zal ze dit jaar dus haar hbo-opleiding afronden. Ze heeft twee werkgevers gehad (los van een paar stages) en nu nog eentje daarvan en ze laat daar zien dat ze een aanwinst is. (Je mag een raam openzetten, haha.) Ze gaat over een paar weken stage lopen, ik ben ontzettend benieuwd hoe het haar in die wereld zal vergaan.

precies de uitkomst van het vmbo

" Maar dat is dus ook niet de opzet. De opzet is een voorbereiding op het mbo"
Maar daar hoef je niet voor naar het vmbo.
Maw: met minder aanmeldingen op het vmbo is niks verloren.

Wil "Een VmboT diploma geeft sowieso toegang tot niveau 4.
En er is in ieder geval een eerste diploma."
Want? Een mbo-2 diploma is dat niet?

Normaals: ik geef absoluut de voorkeur aan 3 jaar havo boven 4 jaar vmbo.
Het grappige is dat dat ook precies de juiste waterscheiding geeft: wie in staat is om een vmbo-t diploma te halen zal ook in staat zijn een overgangsbewijs van havo-3 naar havo-4 te halen.
Wie dat overgangsbewijs niet heeft gaat naar mbo-2.

Eigenlijk precies de uitkomst van het vmbo maar dan met een makkelijker en meer logische doorstroommogelijkheid naar een havo diploma (met overgangsbewijs naar havo 4 kun je die klas gewoon proberen natuurlijk. En als dat goed gaat daarna de volgende. Als het niet goed gaat kun je altijd nog naar het mbo).

"Is ook diplomaloos op het MBO terechtgekomen en hoopt dit jaar af te studeren op het HBO. Beter laat dan nooit."
Applaus!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2018 om 09:59

Miriam

Zeker applaus

Ik vind diplomaloos van een school af gaan wel een risico hoor.

Wil "Een VmboT diploma geeft sowieso toegang tot niveau 4.
En er is in ieder geval een eerste diploma."
Want? Een mbo-2 diploma is dat niet?===

Ja, met die vraag ben ik het ook eens, ik vermoed dat Wil het niet zo bedoelt. Uit ervaring zeg ik wel dat het echt een slok op een borrel scheelt als je wél toegelaten kunt worden op vmbo-4, zelfs 3 is al beter. De vervolg-mogelijkheden zijn groter. Daarom vind ik het achteraf zo jammer dat mijn dochter in vmbo-basis is gestart. Kader geeft meer mogelijkheden. Ze had dat ook gekund, maar ja...

Dat is het kenmerk van vmbo

"Ik vind diplomaloos van een school af gaan wel een risico hoor."
Dat is het. Maar het is wel het kenmerk van het vmbo.
Een vmbo diploma is een schijndiploma. Het telt niet. Het is net zo veel waard als 3 jaar havo zonder of met overgangsbewijs naar havo 4.

Kortom: het is niet zo gek dat mensen niet voor vmbo kiezen als iets anders ook mogelijk is.

Tango

Tango

16-01-2018 om 10:20

Nou weet ik niet hoor

Mirjam, jij schrijft: wie in staat is om een vmbo-t diploma te halen zal ook in staat zijn een overgangsbewijs van havo-3 naar havo-4 te halen.
Dat vraag ik me af hoor. Dochter hier had VMBO-T advies en ik zou haar echt geen HAVO hebben zien halen. Maar goed, ze is dan ook gezakt voor haar examen VMBO-T en doet het dit jaar over. Maar naar mijn idee had ze echt wel kunnen slagen als ze beter geleerd had. HAVO vindt ik toch heel anders dan VMBO-T.
Ze had natuurlijk ook nadat ze gezakt was naar MBO 1 kunnen gaan, maar dat wilde ze echt niet.
En verder ben ik zelf hoog opgeleid (VWO gedaan en daarna Universiteit) maar heb me echt nooit geschaamd voor mijn kinderen die VMBO doen. De kinderen doen wat ze aan kunnen. Bij mijn dochter twijfel ik daar nog weleens aan, want zij moet eigenlijk wel hoger kunnen. Maar zoon daarentegen zit prima op zijn niveau op VMBO-basis.

Dat is het niet

"HAVO vindt ik toch heel anders dan VMBO-T."
Dat is niet het geval, zeker niet in de eerste 3 jaar.
"Ze had natuurlijk ook nadat ze gezakt was naar MBO 1 kunnen gaan, maar dat wilde ze echt niet."
Kijk, dat is nog zo iets geks.
Havo 3 + overgangsbewijs geeft toegang tot mbo-4
Havo 3 zonder overgangsbewijs geeft toegang tot mbo 2
Vmbo-t met diploma geeft toegang tot mbo-4
vmbo-t gezakt geeft toegang tot mbo-1 (of hoe dat tegenwoordig ook heet.)

Er klopt helemaal niks van dat vmbo-huis. Zinloos en geen logica in te ontdekken.

Dan toch maar havo. Zelfs als je blijft zitten heb je toch wat in handen.

Miriam

"Ik vind diplomaloos van een school af gaan wel een risico hoor."
Miriam: Dat is het. Maar het is wel het kenmerk van het vmbo.

92% Slaagt voor het Vmbo diploma. Hoger dan Havo of Vwo.
Haal je Vmbo en Mbo misschien door elkaar?

"HAVO vindt ik toch heel anders dan VMBO-T."
Miriam: Dat is niet het geval, zeker niet in de eerste 3 jaar.

Ook hier bedoel je waarschijnlijk de eerste 3 jaren Mbo 3/4.

VmboT ligt gelijk aan de vroegere Mavo, zeker niet hetzelfde als de Havo.

Triva

Triva

16-01-2018 om 12:59

Miriam

'Havo 3 zonder overgangsbewijs geeft toegang tot mbo 2'

Waar staat dat?

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-vooropleidingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo staat dat je voor niveau 2, 3 en 4 aan dezelfde eisen moet voldoen als je iets op HAVOniveau hebt gedaan:

Vooropleidingseisen basisberoepsopleiding (niveau 2)

Sinds 1 augustus 2014 zijn er voor de basisberoepsopleiding vooropleidingseisen. Dit houdt in dat iedereen die de basisberoepsopleiding wil volgen, aan de volgende vooropleidingseisen moet voldoen:

basisberoepsgerichte leerweg of kaderberoepsgerichte leerweg: u heeft een diploma lager beroepsonderwijs (lbo), voorbereidend beroepsonderwijs (vbo) of voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo);
theoretische leerweg: u heeft een mavo-diploma of vmbo-diploma;
gemengde leerweg: u heeft een diploma mavo-vbo of een vmbo-diploma;
u heeft een bewijs dat u de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo goed heeft doorlopen;
u heeft een ander diploma of bewijsstuk dat de overheid heeft erkend op basis van een ministeriële regeling;
entreeopleiding: u heeft een diploma entreeopleiding.

Vooropleidingseisen vakopleiding (niveau 3) of middenkaderopleiding (niveau 4)

Voor zowel de vakopleiding als de middenkaderopleiding gelden ondertstaande vooropleidingseisen:

kaderberoepsgerichte leerweg: u heeft een diploma voor lbo, vbo of vmbo;
theoretische leerweg: u heeft een diploma voor mavo of vmbo;
gemengde leerweg: u heeft een diploma mavo-vbo of vmbo;
basisberoepsopleiding: u heeft een diploma basisberoepsopleiding (mbo niveau 2);
u heeft een bewijs dat u de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo goed heeft doorlopen;
u heeft een ander diploma of bewijsstuk dat de overheid heeft erkend op basis van een ministeriële regeling.

Schijndiploma

Wil "92% Slaagt voor het Vmbo diploma. Hoger dan Havo of Vwo.
Haal je Vmbo en Mbo misschien door elkaar?"
Nee helemaal niet.
Kern is dat een vmbo diploma een waardeloos diploma is.
Het betekent niks.

"VmboT ligt gelijk aan de vroegere Mavo, zeker niet hetzelfde als de Havo"
Ik zou zeggen: vergelijk de curriculea en de lesboeken eens.
De eerste drie jaar zijn werkelijk nagenoeg gelijk.

Het verschil wordt op havo voor in het 4e en 5e jaar gemaakt (vakken extra, jaar meer).
Daarom is het ook zo ingewikkeld om ondanks een vmbo-t diploma door te stromen naar havo.

Triva

Triva

16-01-2018 om 13:48

Miriam

'"VmboT ligt gelijk aan de vroegere Mavo, zeker niet hetzelfde als de Havo"
Ik zou zeggen: vergelijk de curriculea en de lesboeken eens.
De eerste drie jaar zijn werkelijk nagenoeg gelijk.'

Nee, nee, jij stelt dus jij bewijst, je mag een ander in een discussie niet het bos in sturen met zo'n opmerking!
Kom op zeg, de eerste drie jaar mavo en havo gelijk...

M Lavell.

De eerste 3 jaar gelijk?

De Vmbo'er is het 3e jaar met 6/7 vakken bezig met zijn examen.
Dus als je Mavo en Havo als gelijken wilt zien, qua algemene vakken, telt dat hoogstens voor de eerste 2 jaar.

Opstromen naar Havo is lastig omdat de Mavo leerling in de 2e klas een examenpakket kiest, dat sluit niet altijd goed aan naar Havo 4.
Ook worden er eisen gesteld aan de cijfers.
Zou dat misschien zijn omdat een 6 op Mavo niveau geen 6 is op Havo niveau?

En ja, ik ken de boeken en weet wat de eisen zijn op verschillende niveau's. VmboT, Havo én Vwo.

Pirata

Pirata

16-01-2018 om 15:52

3e jaar

Mijn zoon in 3TL heeft gewoon alle vakken nog hoor Wil40. Behalve Frans. Pas in de 4e krijgen ze die 6 a 7 vakken.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-01-2018 om 15:54

Verschil mavo/havo

Op de school van oudste stromen leerlingen van mavo naar havo:
na de eerste klas mavo
na de tweede klas mavo (2 leerlingen uit klas oudste)
na het eindexamen mavo (met zeer milde overgangseisen, gezien de Amsterdamse afspraken)
In de eerste twee jaren ontlopen mavo en havo elkaar niet heel erg, schat ik in, op basis van deze constatering.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-01-2018 om 16:12

Mavo vs havo

Mijn dochter zit in een mavo/havo brugklas, en volgens de mentor wordt er lesgegeven op mavo+ niveau (wat dat ook moge zijn). Ik moet zeggen dat ik het tempo en de hoeveelheid stof best veel vind, niet wat ik had verwacht van mavo-niveau. De eis voor opstromen is een 7,5 voor ieder afzonderlijk vak, wat ik dan wel weer hoog zou vinden als mavo en havo gelijk zijn. Ik vermoed dat een leerling die slechts zevens haalt het ook wel zou redden op de havo, maar ik heb al begrepen dat de school zelf die 7,5 nog aan de lage kant vindt en liever achten ziet om door te mogen naar de havo.

Pirata.

Dat was hier dus niet. Alleen vakken die verwant waren aan het gekozen vakkenpakket.
Bijvoorbeeld: zoon koos scheikunde en kreeg scheikunde 1&2 en extra uren biologie.
Hij kreeg nog wel les in Duits, Frans verviel. Dat was om eventueel optie extra taal nog open te houden als 7e vak.

Geen wiskunde meer en geschiedenis.

Leerlingen uit dezelfde klas hadden ook enkele uren apart les.
Zo kreeg zoon zijn extra uren sch/bio en een ander wiskunde.

De splitsing was na 6 maanden redelijk definitief en was je de eerste schoolexamens al aan het maken.

Ik heb dus niet het idee dat VmboT 3e klas net zo algemeen is en op hetzelfde niveau als Havo3.

Havo duurt dan ook 5 jaar. Met VmboT diploma (4 jaar) kan je door naar Havo4, mits je een aansluitend pakket hebt en hoge cijfers.
Niet naar Havo5, althans, hier niet.

Amsterdamse.

De eerste 2 jaar Mavo/Havo lopen redelijk gelijk op.
Maar dat ligt aan de combi brugklas.

Een Mavo leerling zal dat verschil zeker wel merken in een Havo/Vwo klas waar tenslotte ook Havo leerlingen in zitten.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-01-2018 om 17:29

Stevig mavoniveau

De school zegt dat er les wordt gegeven op stevig mavoniveau. Ik denk dat dat ook waar is, gezien de instroommogelijkheden naar havo.
Het was geen mavo/havo brugklas trouwens. Alleen mavo. De verschillen met een havo/vwo brugklas zullen er zeker zijn.

Laten we het begin niet vergeten

Wil "De eerste 2 jaar Mavo/Havo lopen redelijk gelijk op."
nou ja, niet zomaar redelijk gelijk.
Toch werkelijk met de wettelijke bedoeling dat leerlingen op kunnen stromen naar havo of zelfs vwo.

Zie Wet voortgezet onderwijs
Artikel 11a. Algemene voorschriften eerste twee leerjaren

Het onderwijs in de eerste twee leerjaren wordt zodanig ingericht dat met behoud van keuzevrijheid de doorstroming van leerlingen wordt bevorderd naar een van de profielen, bedoeld in de artikelen 10, 10b of 10d of naar het derde leerjaar voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en hoger algemeen voortgezet onderwijs en vervolgens naar de periode van voorbereidend hoger onderwijs, bedoeld in artikel 12.

Vanaf het derde jaar kan er een verschil ontstaan, maar dat hoeft niet.
Bij een minimum invulling missen leerlingen vanaf het derde jaar één of twee vakken tov havo (afhankelijk van het profiel).
De rest van de vakken is gelijk.
Bij een maximale invulling is er geen verschil, namelijk werkelijk met het doel om doorstroom naar havo mogelijk te maken.

Maar voordat we vergeten waar de discussie eigenlijk ook weer over gaat: de stelling is dat het vmbo steeds meer gemeden wordt.
Daarvan wordt gedaan alsof dat de teloorgang van het beroepsonderwijs als geheel zal betekenen en natuurlijk het verlies van vakmens.
Er wordt bovendien gedaan alsof dat veroorzaakt wordt door ouders die die beroep maar te min vinden voor hun kinderen.

Allemaal lariekoek.

Vmbo is een rare opleiding.
Was het maar een vakopleiding, zoals vroeger.
Betekende dat diploma nu maar wat.
Maar helaas, dat zit er niet in.

M Lavell

De Mavo was vroeger ook geen vakopleiding.
Het was wel duidelijker en met Mavo had je een diploma en was de leerplicht zo'n beetje klaar.

Vmbo is wat onduidelijker en niet voldoende voor een sk.
Daar mag best het één en ander aan veranderen.
De rest wat je er bij haalt; "zinloos", "stelt niets voor", "geen betekenis" enz. is gelukkig maar een mening.

Er zijn veel zinloze opleidingen, scholen en studies.
Die opleiden tot niets, of eenvoudig via de Loi kunnen worden gehaald.

Vooruit, is het Vmbo er één van.

bieb63

bieb63

16-01-2018 om 21:25

Niet eens Miriam

Net als hiervoor al is gezegd: het niveau van het VMBO-TL is gelijk (of zelfs iets meer dan MAVO). Wat anders dan de vroegere LTS of LEAO. Dat zijn feitelijk nu de VMBO-basis/kader opleidingen. Meer beroepsgericht. Terwijl het VMBO-TL (de naam zegt het al) net als de MAVO meer theoretisch is. Met óf doorstroom naar HAVO, anders naar het MBO (zoals vroeger ook vanaf de MAVO: ofwel naar HAVO, of naar MTS, MEAO enz).

Je opmerkingen dat het 'niets voorstelt' en 'niks is' is natuurlijk onzin. Waarschijnlijk doel je op het feit dat het geen sk oplevert (tenminste niet totdat je 18 bent). Dat is waar. Kun je over discussiëren. De achterliggende gedachte (of ik of jij het ermee eens ben/bent, is wat anders) is dat de gemiddelde leeftijd (15/16) bij diploma men te jong vindt om al te stoppen met leren, vandaar nog geen sk en dus door naar MBO. Iemand met een HAVO diploma heeft wel een sk. Heb je ook nog niks aan als je niet verder gaat doorleren, maar goed, ergens moet een grens getrokken worden, wat toelaatbaar is om te stoppen met leren (ofwel sk (minimaal HAVO of MBO diploma, ofwel 18). Hoe dan ook: het VMBO-TL is gewoon een diploma, ook al mag je dan nog niet stoppen met naar school gaan. Maar wat denk je nu als je gaat solliciteren, wat staat beter op je CV?:
Opleiding:
- 3 jaar HAVO, toelating klas 4, geen diploma, diploma MBO-4 apothekersassistente.
0f
- Diploma VMBO-TL sector zorg- en welzijn, diploma MBO-4 apothekersassistente

Jij mag het zeggen...

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2018 om 23:54

Waardeloos

Kern is dat een vmbo diploma een waardeloos diploma is.
Het betekent niks.===

Ik vind dit wel een boude uitspraak hoor. Met de kennis opgedaan op het vmbo kun je je verder ontwikkelen. Zo is het bedoeld. Aan een kaal mavo- of havo-papiertje en ook van vwo, moet ook een beroepsgerichte opleiding gekoppeld worden, anders is het net zo "waardeloos". Ik zou deze woordkeus alleen nooit gebruiken. Ik vind dat ongepast naar alle leerlingen die er op zitten.

@Emma

@Emma

17-01-2018 om 04:56

waardeloos

Geneuzel over wat meer "waarde" heeft: 3 of 4 havo of vmbo. Vmbo waardeloos dus. Die kinderen hebben hard gewerkt voor hun welverdiende diploma en kunnen nu verder op het mbo. Wat is daar waardeloos aan? De tijd dat je op je 15e was uitgeleerd is voorbij. Ik vind deze draad pas waardeloos.

Angela67

Angela67

17-01-2018 om 07:03

het is net als met kunst

het is waard wat een gek ervoor geeft.

Ik kan me wel vinden in de redenering dat een opleiding net zoveel waarde heeft als de maatschappij eraan hecht.
En als het animo voor VMBO inderdaad terugloopt (niet omdat iedereen opeens spontaan naar HAVO kan, maar omdat 'men' er zijn kind niet heen wil dan is dat toch echt een gevalletje 'de maatschappij dat zijn wij'. Dus 'waardeloos' klinkt wat rot maar daar komt het wel op neer. En dat dit waardeloze imago is ontstaan kun je achteraf verklaren door aantal elementen.

We weten dat politiek en wetgeving en maatschappelijke ontwikkelingen nooit helemaal synchroon lopen en dat het dus langere tijd kan duren voordat zaken in wetten verwerkt zijn. Met onderwijs is het volgens mij veel dramatischer: daar heeft helemaal niemand invloed op, ook niet in een zorgvuldig, langzaam proces. Scholen zijn volledig vrij en beïnvloeden vooral elkaar en kijken alleen naar degenen die zij in hun wereldje van belang vinden. De geldkraan zal nooit dichtgaan voor onderwijs en politiek mag niets zeggen. Tel uit je winst, waarom zou je als onderwijs naar de maatschappij luisteren. En als er zo'n beslissing wordt genomen als 'Vmbo diploma telt niet als SK' dan kun je er donder op zeggen dat er totaal niet nagedacht wordt op scholen wat daar dan de maatschappelijke bedoeling van is, etc. Die voeren dan gewoon nét uit wat er gezegd wordt, en dan gaan ze weer over tot de orde van de dag. Verder denkt de politiek dan: zie je wel we hebben wél invloed, goed hè! Maar ondertussen . . .

Ik durf onderhand de stelling wel aan het weggegooide energie is, als je denkt dat er overeenkomsten zijn tussen scholen en dat er 'dus' een bepaalde gedeelde richting is, dat er bepaalde verklaarbare logica achter zit met: het is allemaal toeval.

Je zou met die energie beter een politieke partij kunnen oprichten die probeert het onderwijsbestel te hervormen. Niet dat ik vind dat alles op de schop moet, maar welke belangen met het huidige (antiek) onderwijsbestel gediend worden . .. dat zijn niet die van de leerling.

gr Angela

@nnemoon

@nnemoon

17-01-2018 om 07:27

VMBO waardeloos?

Ik vind het VMBO helemaal niet waardeloos. Mijn zoon zit in de brugklas en zit daar op zijn plek. Ze bezoeken regelmatig bedrijven of er komt iemand op school iets vertellen over een bepaalde beroep. Hij wordt op deze school voorbereid op een MBO opleiding. Prima toch? Soms denk ik weleens dat een VMBO B/K beter aansluit op een MBO opleiding dan een MAVO diploma juist vanwege de praktijk ervaring. Er zitten op een VMBO ook gewoon gemotiveerde kinderen die er keihard voor moeten werken. Die serieus hun huiswerk maken en leren voor de toetsen.

Angela67

Angela67

17-01-2018 om 07:32

Annemoon

voor het individuele kind gaat het over een ander soort 'waarde', het gaat hier over onderwijskundige inrichting in het algemeen. Wij als ouders op dit moment (en dus onze kinderen) hebben het te doen met wat er is, dus ik waardeer de goede leraren die er zijn, ik probeer te bedenken wat voor mijn individuele kinderen het beste zou zijn van waar we uit kunnen 'kiezen'. Maar dat laat onverlet dat ik vind dat het niet klopt en dat je een grote groep kinderen niet op een goede manier klaarstoomt voor onze maatschappij.
gr Angela

@Emma

@Emma

17-01-2018 om 07:41

Angela

Naast alle keuzes die in het onderwijs moeten worden gemaakt (ik geef je geen ongelijk) zijn er veel mensen die ondanks dat "waarde"loze onderwijs hun weg vinden in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Het gaat dan over doorzettingsvermogen, praktische instelling, in je ontwikkeling kunnen meedeinen op de arbeidsmarkt, flexibiliteit. Dat is niet perse afhankelijk van of je nou op het vmbo terecht komt of niet.
Dit is een forum met ouders. Een waardeoordeel over het vmbo, op welke manier dan ook, valt bij veel mensen niet goed.

@Emma

@Emma

17-01-2018 om 07:42

Angela

Ik lees nu ook je laatste post

Triva

Triva

17-01-2018 om 07:49

bieb

Net als hiervoor al is gezegd: het niveau van het VMBO-TL is gelijk (of zelfs iets meer dan MAVO). Wat anders dan de vroegere LTS of LEAO. Dat zijn feitelijk nu de VMBO-basis/kader opleidingen. Meer beroepsgericht. Terwijl het VMBO-TL (de naam zegt het al) net als de MAVO meer theoretisch is. Met óf doorstroom naar HAVO, anders naar het MBO (zoals vroeger ook vanaf de MAVO: ofwel naar HAVO, of naar MTS, MEAO enz)."

Met kader mag je ook naar mbo4. Kader ligt dichter bij mbot dan bij basis. Je kunt er alleen niet mee naar de havo. Waarom proberen zoveel mensen een wig te drijven tussen kader en t en andere mensen tussen t en havo en de volgende groep tussen havo en vwo? Die mensen hebben haast altijd hun kinderen op het hoogste niveau vd twee...

Arme kinderen

Kaaskopje "Kern is dat een vmbo diploma een waardeloos diploma is.
Het betekent niks.=== Ik vind dit wel een boude uitspraak hoor. Met de kennis opgedaan op het vmbo kun je je verder ontwikkelen. "
Je betrekt het op de leerlingen. Alsof ik iets zeg over de leerlingen die vmbo doen.
Daar zeg ik niks over. IK zeg iets over de opleiding die ze doen. Of eigenlijk, waarop ze zijn aangewezen.
Want inderdaad: wie kan kiezen, kiest niet voor vmbo.
Daarmee blijven de leerlingen die niet kunnen kiezen over.

Ik ben niet van de school die voor hen doet alsof ze een geweldige opleiding doen.
Ik ben van de school die vindt dat deze leerlingen recht hebben op een betere opleiding.

Ik erger me dan ook bijzonder aan prietpraat over 'onderwaardering van vakkennis' of ouders die hun kuiken een uil wanen.

Dat leidt allemaal maar af van het werkelijke probleem.
vmbo zit als onderwijshuis intrinsiek slecht in elkaar en hangt van minachting van leerlingen aan elkaar. Het leent volop van de gedachte dat leerlingen die 'niet zo goed met hun hoofd zijn' per definitie 'beter met hun handen' zijn. Met als gevolg dat deze leerlingen meestal al in de 2e klas (met 12/13/14 jaar), moeten weten welk beroep ze gaan kiezen als ze eenmaal wel die startkwalificatie hebben; dat is dus minstens 4 jaar later.

De bollebozen mogen al die tijd onaangeroerd dromen dat ze alles kunnen worden, maar voor de vmbo leerling geldt de harde werkelijkheid. Met een schijn van nut en noodzaak belanden ze daar waar er plaats is (niet elke school heeft zoveel keus in beroepsrichting), doen ze net zo vaak wel of niet hun stinkende best als de bollebozen, en moeten dan een examen doen met alle gewichtigheid die daarbij hoort.

Dan krijgen ze een diploma met het bericht dat ze nog niet klaar zijn.

De bollebozen zijn wel klaar na het examenritueel. Er is iets afgerond. Er een jaar worden gevlierfloten. Over de wereld gereisd. Vakken gevuld, geld verdiend, waar de bolleboos maar zin in heeft.

De vmbo-er moet door. Naar het mbo.
Waar de bollebozen hem links en recht gepasseerd zijn, want die zitten er ook, alleen dan reeds lang op niveau 4 ook al kunnen ze geen keukenmes of hamer vasthouden.
Zij worden de bazen die gaan vertellen wat de, nog steeds voor hun diploma ploegende vmbo ers, moeten gaan doen.

En die bazen natuurlijk, die besluiten wie ze aannemen.
Op de werkvloer verschijnen hun evenbeelden. Havo, vwo. Ze kunnen nog niks met hun handen, maar als ze kunnen sjouwen en een Ikea montage-handleiding kunnen lezen, dan zijn ze al bijzonder bruikbaar.

Een vriendje van mijn zoon deed vmbo en daarna mbo horeca.
Hij werkte voor een schijntje, een stage vergoeding bij de lokale kroeg om zijn opleiding af te maken.
Ik zie hem nog gaan op dat terras. Ik vond het wel bij hem passen eigenlijk.
Maar hij had er zijn buik vol van. Nog twee maanden zei hij, en dan kan ik eindelijk doen wat ik wil: De bouw in!

Mind you, zonder vakdiploma's dus.

En wat hij gelijk had. Want mijn dochter deed -zonder diploma- hetzelfde werk als hij, maar bij een veel deftiger restaurant en met een veel beter salaris. Zij financierde daar haar veel deftiger hbo-opleiding zeevaartschool mee.

Kapper. Ik geloof dat je voor kapper wel echt naar school moet.
Hoewel daar ook allerlei cursussen voor zijn. Maar out of the bleu aangenomen worden in een kapperszaak zit er volgens mij niet in.

Diploma's kunnen een economisch voordeel opleveren: makkelijker een baan, meer geld verdienen.
Voor vmbo gaat dat niet op.
Vroeg gaan werken kan ook een economisch voordeel opleveren: makkelijker een baan (je bent jong), geld verdienen terwijl je nog geen verplichtingen hebt (jonger dan 18).

Geef jongeren die aangewezen zijn op het vmbo een opleiding met minder lesuren en de kans om te gaan werken. Dán heeft vmbo een voordeel. Maak de opleiding bovendien af. Dat mag best duren tot 18 jaar. Maar dat centraal schriftelijk tussendoor zonder betekenis, dat gaat nergens over.

Vmbo-t kan gewoon samen met havo. Desnoods maak je een zes jarig havo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.