Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2018 om 10:27

Daling instroom VMBO

'Zorgelijke' daling instroom vmbo: ouders willen opleiding met status - http://nos.nl/l/2211417


Ongetwijfeld

"En wat ik o.a. zeg, (iets anders gezegd) is dat het best eens zo kan zijn dat ouders met een lagere opleiding doorgekregen hebben wat er gaande was en vinden dat hun Mike naar hetzelfde niveau kan als van Mees. Dus als Mees met exact dezelfde resultaten als van Mike naar de havo kan, dan kan Mike dat zelf dus ook."

Eh... ja.
Overigens sterk meegeholpen door die toelatingsprocedures die nu eenmaal het vergelijken makkelijker maken.
Bovendien: ook mensen die voorheen de laagste opleiding wel voldoende vonden (kun je lekker snel gaan werken) hebben door dat de voordelen van een zo hoog mogelijke start groter zijn.
Vooral ook omdat je helemaal niet lekker snel kunt gaan werken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-01-2018 om 16:44

Wat ouders willen

Ik durf wel te bekennen dat ik mijn kind liever op de havo geplaatst had gekregen. Ik weet bijna zeker dat ze daar ook de zessen en zevens zou halen die nu in de mh-brugklas onvoldoende zijn voor bevordering naar 2h. Helaas, leerkrachts wil is wet en er was een hoge eindcito voor nodig om zijn advies van kader naar tl te krijgen. Er zitten nu kinderen in de hv-brugklas met een lagere eindcito.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2018 om 16:44

Tot mijn verbazing

zijn er nog steeds ouders die hun eigen niveau voldoende vinden voor hun kinderen. "Ik heb dat ook gedaan, dat is ook goed voor mijn zoon/dochter."

Als een jongen of meisje van 16 jaar een werkgever kan vinden die aansluit bij de BBL opleiding die jongen of meisje wil doen, kan hij of zij werken. Zelfs in 'mijn' tijd bestond dat al. Dat heb ik zelfs gedaan. Ik heb daar zelfs nog steno geleerd. . Steentijdperk dus.

Waar?

Je bedoelt Kaaskopje, dat jij steno geleerd heb op je werk?
Dat kan.

Zoek eens een bbl opleiding die zo werkt. Dat vind je echt niet.

Maar ondertussen kun je natuurlijk wel via je werk ook een opleiding doen. Het ROC is niet de enige opleider tenslotte. Een kantoorbaantje en een schroeverscursus, om maar wat te noemen.

Maar als 16 jarige mag je tegenwoordig niet eens meer de koffie rondbrengen (arbo-wet). Dus dat wordt wel lastig zoeken.

schaam je niet

Phryne "Ik durf wel te bekennen dat ik mijn kind liever op de havo geplaatst had gekregen."
En daar hoef je je niet voor te schamen.

Er is nu een weinig wat voor het vmbo spreekt.
En dan heb ik echt alleen over de opleiding.
Prietpraat over de school of de populatie gaat nergens over.
Er zijn namelijk beslist ook hele leuke vmbo scholen.

Maar ja, leuk...

bieb63

bieb63

17-01-2018 om 23:02

bs geeft alleen het uitstroom advies

Een kind met een vmbo-tl advies gaat vaak naar een vmno-tl/havo brugklas. Vervolgens bepaalt de vo school het vervolg, ofwel 2 vmbo- tl ofwel havo.

Risa

Risa

18-01-2018 om 00:16

Ik ben blij om mijn kind gelukkig te zien

Mijn zoon heeft op het vmbo al de technische richting gekozen omdat zijn interesse daar lag.Ned/Eng/Nat-Schei/Wis/en het praktisch vak met naast de praktijkuren ook technisch tekening lezen/CAD/vakleer. Voor hem een mooie voorbereiding op zijn mbo opleiding, die ook technisch is. 3/4 van de klas ging na het vmbo een andere richting in dan techniek dus ook dat is gewoon mogelijk. Volgens mij bestaat daar wat verwarring over onder sommige schrijvers hier. Vroeg een beroep moeten kiezen is onzin.

Nu doet hij een BBL opleiding en gaat nog 1 dag in de week naar school, ideaal. Wat betreft 16 jarigen mogen nog niks: ik denk dat er best wat oogjes dichtgeknepen worden als het om arbo en 16 jarige BBL'ers gaat. Hij draait lekker in het bedrijf mee en leert zo een hoop.Ploegen werken hoeft hij natuurlijk niet maar verdere beperkingen zou ik nu niet op kunnen noemen. Op de dag school krijgt hij tekeninglezen/wiskunde/vakleer/maatschappijleer/rekenen/nederlands/natuur-scheikunde. Het belangrijkste zit er wel in.

Hij is zo ontzettend op zijn plaats. Gaat iedere dag met plezier naar zijn werk en waant zich een miljonair met zijn salaris.

Het denigrerende toontje van sommigen hier doet me daarom best wel wat. En ja, ik hoor het ook om me heen: hoger opgeleide ouders die datzelfde denigrerende toontje tegen hun vmbo kinderen aanslaan. Ik hoor het soms tenenkrommend aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2018 om 01:27

Miriam

Je bedoelt Kaaskopje, dat jij steno geleerd heb op je werk?===

Ik had het over een opleiding terwijl ik al aan het werk was, dus op de opleiding.

Mijn dochter heeft een jaar de opleiding Verzorgende IG gedaan, dat is ook een dag school en de rest werken.

Hoezo een kantoorbaan'tje'. Ook dat is serieus werk. En koffie voor je eigen collega's meenemen, mag een 16-jarige wel hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2018 om 01:31

Risa

Het denigrerende toontje van sommigen hier doet me daarom best wel wat. En ja, ik hoor het ook om me heen: hoger opgeleide ouders die datzelfde denigrerende toontje tegen hun vmbo kinderen aanslaan. Ik hoor het soms tenenkrommend aan.===

Ik ben het helemaal met je eens. Ik wilde het ook typen,maar ik zag dat het bij jou al staan.

gloria

gloria

18-01-2018 om 09:02

Kaaskopje

Zou je duidelijker willen aangeven als je iemand citeert?
Nu is het erg vermoeiend lezen, je steeds afvragend of jij citeert of niet.

Grappig, waar is dat denigrerende toontje? Ik zal wel slecht lezen.

@nnemoon

@nnemoon

18-01-2018 om 09:15

Voorbeeld van hoe het ook kan gaan.

Risa, super om jouw verhaal te lezen over je zoon. Dat hij na zijn VMBO een BBL opleiding is gaan doen en helemaal op zijn plek is. Ik ben zo blij dat er ook mensen positieve dingen vertellen over het VMBO.

De meesten vinden dat je aan een VMBO diploma niks hebt, maar het is een voorbereiding op het MBO. Aan een MAVO of HAVO diploma heb je ook nog niets omdat het te algemeen is dan ga je toch ook verder met een MBO of HBO opleiding?

bloemetje

bloemetje

18-01-2018 om 09:21

denigrerend toontje?

"Grappig, waar is dat denigrerende toontje? Ik zal wel slecht lezen."

Ik zie ook geen denigrerende toon hoor. Dat is toch echt persoonlijke inkleuring door degene die het leest. Mensen voelen zich snel persoonlijk aangesproken. Kritiek op het VMBO (als systeem, als huis) zoals Miriam Lavell dat geeft, wordt dan uitgelegd als 'ze vindt mijn kind niet de moeite waard'. Sommigen lijken er al moeite te hebben als iemand schrijft dat hij zijn kind liever op de havo wil hebben (terwijl die wens toch echt legitiem kan zijn).

Mensen vinden het blijkbaar erg moeilijk om op een wat abstracter niveau over onderwijs te praten.

bloemetje

bloemetje

18-01-2018 om 09:23

@nnemoon

"De meesten vinden dat je aan een VMBO diploma niks hebt, maar het is een voorbereiding op het MBO. Aan een MAVO of HAVO diploma heb je ook nog niets omdat het te algemeen is dan ga je toch ook verder met een MBO of HBO opleiding?"

Misschien moet je nog even teruglezen, o.a. de bijdragen van Miriam Lavell. Je mist het punt.

Maak concreet

Kaaskopje, dat denigrerende toontje is er niet. Ik hoop dat dat door de anderen al voldoende is uitgelegd.
Nogmaals: jij ziet steeds leerlingen voor je.
Ik heb het over het systeem. Over wel of niet voor vmbo kiezen als er keuze is.

Maar je laat nog iets in de lucht zweven. Namelijk dat je met vmbo wel iets zou kunnen wat je met havo/vwo niet kan.

'Je bedoelt Kaaskopje, dat jij steno geleerd heb op je werk?=== Ik had het over een opleiding terwijl ik al aan het werk was, dus op de opleiding."
Welke opleiding? Hoe heette dat? Hoe werkte dat?
Wat is de equivalent die nu nog steeds zo werkt?
Geef een link.
Waar kunnen leerlingen die dit jaar examen vmbo doen en volgend jaar het liefst gaan werken zich aanmelden?

Kwalificatie.

Het punt is dat Vmbo niet voldoende is om te voldoen aan de kwalificatieplicht. Je haalt een diploma maar het is niet voldoende. Je moet doorleren.
Dat ben ik met M Lavell eens, dat is een feit.

Maar daardoor is het diploma voor mij niet onzinnig of waardeloos. Het is een basis om door te kunnen naar een vervolgopleiding in het Mbo.

Hoger opgeleid zijn biedt meer kansen op de arbeidsmarkt, meer keuze. Lijkt mij ook een feit. Maar niet ieder kind kan Havo of hoger of wil dat.

Maar dan doe je Vmbo en daarna Mbo en dan heb je alsnog een baan die "iedereen" kan, behalve kapster, aldus M Lavell. Of je hebt een "kantoorbaantje" en je mag zelfs geen koffie rondbrengen. Dat is het denigrerende gedeelte en onnodig.

Als iemand psycholoog is denk ik ook:"Dat kan iedereen en wat kan een psychiater niet wat jij kan, zinloos beroep, waardeloze opleiding".
Maar er is wel een startkwalificatie behaald, met Vmbo niet.

Dus Vmbo waardeloos in de zin van "voorbereidend" en "niet genoeg" kan ik in meegaan. Maar als het diploma er is, is dat een erkend prima diploma. Niets waardeloos aan. Ongeschoold is geschoold geworden en als het kan en het kind het wil, verder leren.
Wie klaar is met de schoolbanken kan BBL gaan doen en gaat geld verdienen, nee, dat is geen stage. Bij Bol loop je stage.
Ik vind het juist prima dat deze opties er zijn.

Het denigrerende komt voort uit de maatschappij. Mbo is het "afvalputje" heb ik ook wel voorbij zien komen.
Als Havo niet lukt kom je "daar terecht". En eerlijk is eerlijk, Mbo scholen maken er vaak een potje van. Slechte begeleiding, ongemotiveerde docenten, zinloze opleidingen en 16 jarigen die net zo zelfstandig moeten leren als op het Hbo, terwijl ze jonger zijn.
Of dat op het Hbo beter is geregeld?

Dus er zijn genoeg verbeter punten. Maar daarmee is een behaald diploma nooit waardeloos.

Triva

Triva

18-01-2018 om 10:02

tjonge

Moet nog op meer reageren maar mijn zoon, dan bijna 17 zal waarschijnlijk gewoon met BBL beginnen na zijn examen en mag dan alles doen. Hij hoeft niet eens een bedrijf te zoeken want hij gaat in zee met Installatiewerk Nederland http://iwnederland.nl/ . Je hebt ook nog Goflex en andere bedrijven.

Hij heeft stage gelopen met bijna 15 en 16 jaar en er waren een paar dingen die hij niet mocht doen (onder de grond, op een steiger) en een keer met een spekglad dak door ijzel moest hij weer naar beneden. Hij is overigens wel onder de grond, kruipruimte gegaan, omdat hij de dunste was Het werk wat hij wil doen kan hij voor 95% uitvoeren.

reprise

Anemoon "De meesten vinden dat je aan een VMBO diploma niks hebt, maar het is een voorbereiding op het MBO. Aan een MAVO of HAVO diploma heb je ook nog niets "

Je hoeft niet naar het vmbo om je voor te bereiden op het mbo.
Je kunt ook naar havo of vwo.
Er gaat niks beroepsgerichte verloren als je vmbo passeert.

Omgekeerd: als je toegelaten kunt worden op een havo-klas, dan is er geen enkele reden om 'toch maar liever' vmbo te gaan doen.

Risa "Mijn zoon heeft op het vmbo al de technische richting gekozen omdat zijn interesse daar lag.Ned/Eng/Nat-Schei/Wis/en het praktisch vak met naast de praktijkuren ook technisch tekening lezen/CAD/vakleer."
Dat is hartstikke mooi. Maar ik durf te wedden dat er leerlingen uit zijn leerjaar zijn die naar het havo zijn gegaan, die minder presteren op de exacte vakken dan jouw zoon.
Of eigenlijk: waarom mochten zij wel naar het havo en hij niet?

Aan de andere kant: er zijn een aantal beroepsrichtingen, juist ook de technische, waarbij het bijzonder voordelig is om tussentijds van havo of vwo over te stappen naar Mbo-4. (dus na 3 jaar met overgangsbewijs naar de 4e). Als je weet wat je wil is dat een hele goed keuze.
(Veel goedkopere opleiding, salaris tijdens je stage, stage op het mbo verkort de studieduur in het hbo)

Dat kan, dat mag, dat gebeurt.
Je hoeft niet eerst vmbo gedaan te hebben. Wel vmbo gedaan hebben levert je geen voordeel op.

Ervaringsverhaal: bij mijn dochter op de hbo opleiding zeevaart zaten een aantal leerlingen die eerst mbo gedaan hadden. Sommigen via het vmbo, sommigen via het havo of zelfs vwo. Het verschil: de havisten en vwo-ers hadden uitgebreidere instructie wis- en natuurkunde gehad. Er was niks "nieuw".

De anderen (vmbo-ers) kwamen, ondanks hun diploma mbo-4, daadwerkelijk instructie tekort.

Dit alles betekent inderdaad dat de leerlingen die geen keus hebben, die aangewezen zijn om vmbo omdat ze niet toegelaten worden op havo of vwo, feitelijk zijn aangewezen op het rest onderwijs. Tweede keus.

De argumenten die Paul Rosemoller nu in het nieuws strooit, doen alsof het geweldig onderwijs is waar mensen denigrerend over doen. Hij heeft ongelijk. Het is niks. Het gaat nergens over.
Het zou beter zijn als dat onderwijs verbeterd wordt. Als vmbo onderwijs iets was waarmee je iets kunt wat zonder dat onderwijs niet kan.

Vroeger... heel vroeger.. was dat zo. Toen leverde het je een middenstandsdiploma op.

Idee: laat het vmbo diploma een concrete voorbereiding op je rijbewijs zijn.
Dat lijkt me wat. vmbo transport, af te ronden met een rijbewijs.....
Met 18 jaar natuurlijk.

Bedrijven

Triva "Hij hoeft niet eens een bedrijf te zoeken want hij gaat in zee met Installatiewerk Nederland http://iwnederland.nl/ . Je hebt ook nog Goflex en andere bedrijven."
Mooi! Applaus!!

Ja, dat klopt.
Maar dat hoort dan ook niet tot het 'gewone' onderwijshuis vmbo - mbo via de gewone scholen en het ROC. Het is een bedrijfsopleider. Daar zijn er ook heel veel van.
Precies daarom zou het een voordeel zijn als vmbo wel een sk zou opleveren.
Leerlingen kunnen dan mogelijk via een zomerbaantje aan de slag en als dat goed bevalt, dan kunnen ze wel degelijk terecht bij zo'n bedrijfsopleider.

Ik ken zelfs iemand die via die weg alsnog een aan hbo gelijkwaardige opleiding is gaan doen.
Van havo aan de slag als stratenmaker, nu in de opleiding weg en waterbouw in een BBL achtige constructie. (Officieel heet dat dan niet zo omdat het niet in het gewone gesubsidieerde onderwijshuis zit)

Nog een voorbeeld dan, of twee

eerst VMBO, daarna werk, BBL MBO2 kok; inmiddels MBO3 behaald en bezig met MBO4. Op het ROC echt een goede (ik mopper veel, maar dit is een bloeiende uitzondering) theoretische en praktische ondersteuning voor wat in de praktijk geleerd moet worden. Een simpel voorbeeld: op het werk koken, via school paddenstoelen leren herkennen. In de praktijk leert hij dingen die hij op school niet kan leren, op school dingen die hij in de praktijk niet meer kan leren (welke werkgever gaat met zijn mensen de bossen in?
Dochter MBO3, daarna MBO4, leert op school de talen, en codes, maar in de praktijk wat het betekent als je bij een vliegtuigmaatschappij niet hebt ingecheckt vooraf (50 euro extra betalen), omdat vervolgens in het spaans duidelijk te maken aan boze klanten. Wel BOL, dus de stagevergoeding is minimaal, maar zonder opleiding was ze niet op die plek terecht gekomen.
Het is mogelijk om beroepsonderwijs te combineren met een leerzame beroepspraktijk. Nu genoeg positieve dingen, anders ga ik straks weer los over wat er mis gaat op de MBO's.

Tsjor

VMBO

Geen leerplicht, maar leerrecht. Het VMBO zou een gewaardeerd diploma moeten opleveren (niks: je meot nog twee jaar verder), en dan een leerrecht: proficiat jongen/meisje, je hebt een diploma, je mag verder leren, je mag ook gaan werken, maar je hebt het recht om op een gegeven moment in je leven alsnog een MBO af te ronden. In de praktijk bestaat dat in feite al, maar het is voor werkenden soms lastig om uit te vinden waar ze dan iets kunnen leren. De meeste open dagen en voorlichtingen zijn gericht op de middelbare-school-verlaters.
Voordeel: de jongeren die echt geen zin meer hebben in school weten, dat ze met een diploma op 16-jarige leeftijd van school af zijn. Geen rekentoetsen meer die ze toch niet halen, of taaltoetsen waar ze hun hele leven al voor gezakt zijn.
Tweede voordeel: als jongeren na enkele jaren ontdekken dat ze ergens iets meer moeten leren of een diploma nodig hebben is het 'normaal' dat ze hun leerrecht benutten en alsnog of via BBL of via BOL of zelfs via avondonderwijs (bestaat dat nog) een gewenst (!) diploma halen.
Wat is daarvoor nodig: een goed adviespunt, waar mensen terecht kunnen die later in hun leven verder willen leren: wat kan ik doen, wat moet ik daarvoor doen etc.
Grootste hindernis: de studiefinanciering. Wie betaalt het. Als je echt werk wil maken van 'een leven lang leren' dan moet daar meer over nagedacht worden.

Tsjor

Nog een toevoeging op de twee voorbeelden

Iemand die vanuit HAVO meende in te kunnen stromen in het werk als kok op een MBO-4 was hopeloos ongeschikt. Je moet wel een ui kunnen snijden.

Tsjor

M Lavell

"Je hoeft niet naar het vmbo om je voor te bereiden op het mbo.
Je kunt ook naar havo of vwo."

Natuurlijk kan dat, niemand zegt dat dat niet kan. Einde cito toets, geen indeling meer op resultaten en mening leerkrachten en iedere 12 jarige gaat minimaal naar de Havo. Prima. Laten we Mavo en lager afschaffen.

.

"Idee: laat het vmbo diploma een concrete voorbereiding op je rijbewijs zijn.
Dat lijkt me wat. vmbo transport, af te ronden met een rijbewijs.....
Met 18 jaar natuurlijk."

Op je 14e/15e op de Mavo en lager tijd vrijmaken om iedereen een rijbewijs te geven en richting transport te duwen. Als extraatje of verplicht? En waarom 18? Omdat de leerplicht dan over is?
Maar dat bereik je nu ook met Mbo 2 en leerlingen die kiezen voor transport. Middenstand was een extraatje via de Mulo/Mavo, met een vermelding op je diploma. Aangezien er nog geen vakdiploma was, ondernemerskwaliteiten niet afdoende, en dus een zinloze vermelding, is dat afgeschaft.

Triva

Triva

18-01-2018 om 11:30

miriam

Wees eens duidelijker, niet elke vmboleerling zit tegen havo aan en mijn havist had het niet fijn gevonden om tussen vmbo-basis leerlingen te zitten. Daar moet je toch echt een andere oplossing voor vinden.

Daarnaast: mijn zoon is helemaal gelukkig als hij met BBL kan beginnen, ik heb hem ook niet gelukkiger gezien dan tijdens zijn stages. Meer van al die theorievakken, Frans en Duits heeft hij nooit gehad heeft hij niet nodig en werkt hem alleen maar tegen.

Er moet gewoon een zesjarige opleiding komen waarna je met een beroep van school kan als jij dat wil, van mij hoeft het niet. Vier jaar VMBO en twee-vier jaar MBO vind ik prima. Je doet niemand tekort. Wil je MBO doen na de havo: lekker doen maar mijn zoon heeft qua praktijk toch echt een streepje voor nu op de havisten.

bloemetje

bloemetje

18-01-2018 om 11:33

is het echt zo moeilijk te begrijpen?

Wil: "Einde cito toets, geen indeling meer op resultaten en mening leerkrachten en iedere 12 jarige gaat minimaal naar de Havo. Prima. Laten we Mavo en lager afschaffen."

Je trekt het compleet uit z'n verband. Is het echt zo moeilijk te begrijpen?

Bloemetje.

Ja, ik begrijp er niets van. Er wordt nu transport bijgehaald, wat moet een 14/15 jarige Mavo leerling daarmee? Dan maken we één opleiding tot je 18e, met groot rijbewijs, waarom als je het transport niet in wil?

Zie ook Triva.

"Wees eens duidelijker, niet elke vmboleerling zit tegen havo aan en mijn havist had het niet fijn gevonden om tussen vmbo-basis leerlingen te zitten. Daar moet je toch echt een andere oplossing voor vinden".

Niet onderscheidend

Triva "Wees eens duidelijker, niet elke vmboleerling zit tegen havo aan en mijn havist had het niet fijn gevonden om tussen vmbo-basis leerlingen te zitten. Daar moet je toch echt een andere oplossing voor vinden."

Nog een keer: wie kan en mag kiezen kan beter naar het havo/vwo.
Dat is vanwege het feit dat het vmbo een armoedig en niet onderscheidend onderwijsstelsel is.

Wie niet mag kiezen, komt vanzelf in het vmbo.
Dat is een negatieve keus, of eigenlijk dwang. Er is niets beters voor hen.
Een onderwijshuis dat niks extra's te bieden heeft.

Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

De oplossing zit niet in het doen alsof vmbo wel een fantastisch model is en iedereen die dat tegenspreekt verwijten maken over arrogantie of neerbuigende taal. De oplossing is ook niet doen alsof de vakmensen verloren gaan zonder vmbo. Dat is namelijk gewoon allemaal niet waar.

De oplossing is onderwijs maken dat WEL onderscheidend is.

Zoals sommige mbo opleidingen nu al onderscheidend zijn en voordelen bieden ten opzichte van havo en vwo, waardoor leerlingen switchen: kiezen voor de beroepsopleiding ipv het havo of vwo diploma.
(Veel goedkopere opleiding, je kunt meteen aan de slag, salaris tijdens je stage, stage op het mbo verkort de studieduur in het hbo)

Deuren openen

"Geen leerplicht, maar leerrecht. Het VMBO zou een gewaardeerd diploma moeten opleveren (niks: je meot nog twee jaar verder), en dan een leerrecht: proficiat jongen/meisje, je hebt een diploma, je mag verder leren"
Precies. En het zou heel wat zijn als het daarmee deuren opent die voor anderen gesloten zijn.

Dit vind ik een slecht voorbeeld:"Iemand die vanuit HAVO meende in te kunnen stromen in het werk als kok op een MBO-4 was hopeloos ongeschikt. Je moet wel een ui kunnen snijden."
Je zal ze de kost moeten geven die met vmbo diploma op zak nog steeds geen ui kunnen snijden, of kassa kunnen bedienen, of....
Juist omdat heel veel leerlingen er belanden uit negatieve overwegingen (wordt nergens anders toegelaten) en juist ook omdat ze zo vroeg al specifieke beroepskeuzes moeten maken, doen heel veel leerlingen een opleiding in iets dat ze hoegenaamd geen sodemieter interesseert.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2018 om 13:36

Gloria

Ik richtte mij tot Risa en haalde een stukje uit haar tekst. Zij zal dat begrepen hebben. Ik gaf aan dat ik het met haar eens was. Maar het was niet mijn tekst, zoals je nu zult zien.

3 jaar HAVO in 4 jaar

'Wie niet mag kiezen, komt vanzelf in het vmbo.
Dat is een negatieve keus, of eigenlijk dwang. Er is niets beters voor hen.
Een onderwijshuis dat niks extra's te bieden heeft.'
Behalve dan 3 jaar HAVO in 4 jaar. Het enige voordeel van HAVO is dat je hetzelfde niveau in 3 jaar bereikt.

Tsjor

Vanuit VMBO

'Je zal ze de kost moeten geven die met vmbo diploma op zak nog steeds geen ui kunnen snijden, of kassa kunnen bedienen, of.....'.
Die beginnen dan meestal op MBO-2, leren daar de uien snijden, en op MBO-4 niveau maken ze een maaltijd die ik niet meer kan betalen. Met een stevige basis (MBO2,3 en 4) en heel wat meer leerjaren in de praktijk (in totaal 5 leerjaren, waarvan ook 5 praktijkjaren).
HAVO/VWO schept ook illusies als het gaat om het niveau waarop je in het beroepsonderwijs terecht kunt en wat je daarmee kunt doen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.