Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De masturbatieles van mijn kind op school (groep 3) Gesloten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pejeka1 schreef op 15-06-2022 om 20:53:

[..]

Ik snap nooit waarom er zo'n ding van wordt gemaakt. Seksualiteit is gewoon een natuurlijk iets, net zoals regelmatig je behoefte moeten doen, of eten als je honger hebt, of slapen als je moe bent. Het is gewoon ingebakken in je mens-zijn. Dát er zo'n toestand van wordt gemaakt is met name te danken aan de tijden dat seks/seksualiteit en alles wat daarmee samenhangt, een taboe-onderwerp was, mede dankzij de kerken en andere instanties destijds, en de resten daarvan zijn blijkbaar nog steeds niet opgeruimd.

Tegelijkertijd snap ik ook de behoefte niet om kinderen al frontaal met seks en seksualiteit te confronteren voordat ze überhaupt geslachtsrijp zijn.

Precies! Heel normaal dus om dit zo af en toe samen te bespreken. 

Juist door het angstvallig allemaal verborgen te houden wordt het een enorm 'ding'. Iets met verboden vruchten...

Ysenda schreef op 15-06-2022 om 20:56:

[..]

Omdat je ze wil beschermen tegen mensen met minder goede bedoelingen. Dat als het ze toch overkomt ze duidelijk kunnen aangeven dat ze dit niet willen en er over durven te praten zodat hetvook echt stopt. En niet dat ze er pas jaren later over durven praten of helemaal niet.

Je kinderen beschermen kan alleen als je er zelf bént om ze te beschermen. Zodra je er zelf niet bent, omdat je carrière even belangrijker is dan je kind thuis hebben zodat het naar de opvang moet, of niet willen weten waar en met wie ze in de avond op straat rondhangen als ze ouder zijn, sterker nog, het wel OK vinden, staat de deur natuurlijk wagenwijd open voor minder wenselijke contacten. Je moet de ouders de kost geven die niet eens weten waar hun 12-13-14-jarige in de avond uithangen buitenshuis, en met wie, en waar. En dan vertrouwen ouders er maar op dat ze gewoon op het bankje op het plein rondhangen met leeftijdsgenoten, maar weten doen ze het niet. Laat staan dat ze die jongeren kénnen met wie ze rondhangen, of hun ouders. 

Wij hoefden vroeger niet op een bankje op het plein te hangen, want onze deur stond altijd wagenwijd open voor mijn vrienden en we zaten aan de grote tafel, soms een spelletje doen, soms slap zwetsen, soms melig, maar mijn ouders vonden het prima en bemoeiden zich er verder niet mee, hooguit om nieuwe flessen cola en een paar zakken chips of koekjes neer te zetten, en dan waren ze weer uit beeld. Maar tegelijkertijd konden ze natuurlijk in de gaten houden wat er gebeurde, vanuit de coulissen.

Jeetje we waren toch wel uitgepraat over deze foute interpretatie van het filmpje? Moet het nu weer helemaal opnieuw? 
Hou toch op!

Pejeka1 schreef op 15-06-2022 om 21:21:

[..]

Je kinderen beschermen kan alleen als je er zelf bént om ze te beschermen. Zodra je er zelf niet bent, omdat je carrière even belangrijker is dan je kind thuis hebben zodat het naar de opvang moet, of niet willen weten waar en met wie ze in de avond op straat rondhangen als ze ouder zijn, sterker nog, het wel OK vinden, staat de deur natuurlijk wagenwijd open voor minder wenselijke contacten. Je moet de ouders de kost geven die niet eens weten waar hun 12-13-14-jarige in de avond uithangen buitenshuis, en met wie, en waar. En dan vertrouwen ouders er maar op dat ze gewoon op het bankje op het plein rondhangen met leeftijdsgenoten, maar weten doen ze het niet. Laat staan dat ze die jongeren kénnen met wie ze rondhangen, of hun ouders.

Wij hoefden vroeger niet op een bankje op het plein te hangen, want onze deur stond altijd wagenwijd open voor mijn vrienden en we zaten aan de grote tafel, soms een spelletje doen, soms slap zwetsen, soms melig, maar mijn ouders vonden het prima en bemoeiden zich er verder niet mee, hooguit om nieuwe flessen cola en een paar zakken chips of koekjes neer te zetten, en dan waren ze weer uit beeld. Maar tegelijkertijd konden ze natuurlijk in de gaten houden wat er gebeurde, vanuit de coulissen.

Dat is toch niet realistisch, er altijd bij zijn. Dus niemand zou mogen werken omdat je 24/7 naast je kinderen moet staan. Kinderen gaan op een bepaalde leeftijd toch zonder toezicht buitenspelen. Dat is juist ook een belangrijk leerproces; zelfredzaamheid. 

Gingergirl schreef op 15-06-2022 om 21:49:

[..]

Dat is toch niet realistisch, er altijd bij zijn. Dus niemand zou mogen werken omdat je 24/7 naast je kinderen moet staan. Kinderen gaan op een bepaalde leeftijd toch zonder toezicht buitenspelen. Dat is juist ook een belangrijk leerproces; zelfredzaamheid.

Absoluut. Maar wel als er een ouder thuis is 20 meter van het speelveldje waar ze terechtkunnen, na schooltijd, en ze niet worden overgeleverd aan een opvangsituatie die gelukkig meestal goed gaat, maar soms ook niet. En wel als je als ouder weet waar je kind in de avond uithangt, met wie, en dat je ook de ouders van die kinderen waar ze mee samen zijn kent, en weet wat ze doen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-06-2022 om 22:03

Pejeka1 schreef op 15-06-2022 om 21:21:

[..]

Je kinderen beschermen kan alleen als je er zelf bént om ze te beschermen. Zodra je er zelf niet bent, omdat je carrière even belangrijker is dan je kind thuis hebben zodat het naar de opvang moet, of niet willen weten waar en met wie ze in de avond op straat rondhangen als ze ouder zijn, sterker nog, het wel OK vinden, staat de deur natuurlijk wagenwijd open voor minder wenselijke contacten. Je moet de ouders de kost geven die niet eens weten waar hun 12-13-14-jarige in de avond uithangen buitenshuis, en met wie, en waar. En dan vertrouwen ouders er maar op dat ze gewoon op het bankje op het plein rondhangen met leeftijdsgenoten, maar weten doen ze het niet. Laat staan dat ze die jongeren kénnen met wie ze rondhangen, of hun ouders.

...

Met deze opmerking ga je compleet voorbij aan het gegeven dat misbruik in het leeuwendeel gepleegd wordt door een bekende waarbij het niet zelden een familielid betreft. 
Net goed dat kinderen in een neutrale omgeving hierover ingelicht worden en hen geleerd wordt wat lichamelijke grenzen zijn en hoe ze zich kunnen wenden naar een vertrouwenspersoon. Echt, bekijk het filmpje eens. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

15-06-2022 om 22:04

Bakblik schreef op 15-06-2022 om 21:32:

Jeetje we waren toch wel uitgepraat over deze foute interpretatie van het filmpje? Moet het nu weer helemaal opnieuw?
Hou toch op!

Goh ja, ze kunnen dit topic beter dicht gooien. Dezelfde discussie wordt nu weer helemaal opnieuw gedaan. 

Valdemar schreef op 15-06-2022 om 22:03:

[..]

Met deze opmerking ga je compleet voorbij aan het gegeven dat misbruik in het leeuwendeel gepleegd wordt door een bekende waarbij het niet zelden een familielid betreft.
Net goed dat kinderen in een neutrale omgeving hierover ingelicht worden en hen geleerd wordt wat lichamelijke grenzen zijn en hoe ze zich kunnen wenden naar een vertrouwenspersoon. Echt, bekijk het filmpje eens.

Het één gaat niet zonder het ander. Je hebt gelijk dat veelal kindermisbruik wordt gepleegd door personen uit de omgeving van het kind. Absoluut waar. Tegelijkertijd zie je dat het ouderlijk toezicht in de afgelopen decennia zienderogen is gedaald gemiddeld gezien, en ook daarmee wordt een deur wellicht niet wijd open gezet, maar toch zeker op een flinke kier waar het allerlei narigheid betreft.

Pejeka1 schreef op 15-06-2022 om 21:52:

[..]

Absoluut. Maar wel als er een ouder thuis is 20 meter van het speelveldje waar ze terechtkunnen, na schooltijd, en ze niet worden overgeleverd aan een opvangsituatie die gelukkig meestal goed gaat, maar soms ook niet. En wel als je als ouder weet waar je kind in de avond uithangt, met wie, en dat je ook de ouders van die kinderen waar ze mee samen zijn kent, en weet wat ze doen.

Dat zegt helemaal niks hoor. Misbruik wordt in de meeste gevallen gepleegd door een bekende van het kind ipv een vreemde. En dat kan ook 20m van je huis gebeuren, zie de situatie van het jongetje Gino.

Tuurlijk is het handig en nodig om te weten waar je kind uithangt en met wie maar dat houdt misbruik niet perse tegen.

Dat is erg een gedachte van vroeger toen je vooral gewaarschuwd werd voor vreemden.

Mug schreef op 15-06-2022 om 22:04:

[..]

Goh ja, ze kunnen dit topic beter dicht gooien. Dezelfde discussie wordt nu weer helemaal opnieuw gedaan.

Of je volgt het gewoon niet als je, je eraan ergert Kan ook...

Pejeka1 schreef op 15-06-2022 om 22:08:

[..]

Het één gaat niet zonder het ander. Je hebt gelijk dat veelal kindermisbruik wordt gepleegd door personen uit de omgeving van het kind. Absoluut waar. Tegelijkertijd zie je dat het ouderlijk toezicht in de afgelopen decennia zienderogen is gedaald gemiddeld gezien, en ook daarmee wordt een deur wellicht niet wijd open gezet, maar toch zeker op een flinke kier waar het allerlei narigheid betreft.

Ik herken dat persoonlijk niet hoor. Vroeger was er veel minder toezicht omdat mensen veel naiever waren omdat er over veel dingen niet gesproken werd. Wat je niet ziet bestaat niet. Ouders zijn nu veel kritischer.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-06-2022 om 22:25

Gingergirl schreef op 15-06-2022 om 22:17:

[..]

Ik herken dat persoonlijk niet hoor. Vroeger was er veel minder toezicht omdat mensen veel naiever waren omdat er over veel dingen niet gesproken werd. Wat je niet ziet bestaat niet. Ouders zijn nu veel kritischer.

Eens als je schrijft dat er vroeger veel minder toezicht was (als kind, dik dertig jaar geleden, was ik vaak uren van huis zonder dat mijn ouders precies wisten waar ik was), maar ik zou het niet wijten aan naïviteit. 
Tegenwoordig zijn ouders gewoon veel banger dan vroeger, is er minder sociale controle en hebben ze vaker de neiging om hun kind constant onder hun vleugels te houden. Vandaar ook dat de term helicopterouders zo'n snelle opgang maakte, terwijl voor het kind op zich zij eigenlijk de grootste dreiging zijn (misbruik, mishandeling). 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

15-06-2022 om 22:27

Gingergirl schreef op 15-06-2022 om 22:11:

[..]

Of je volgt het gewoon niet als je, je eraan ergert Kan ook...

Je hebt gelijk , ik ga 'm uit mijn lijst gooien. 

Vroeger gingen kinderen dan wel veel minder naar opvang en waren vrouwen veelal thuis, toch was er zeker niet meer toezicht. Kinderen gingen al veel jonger overal zelfstandig naartoe, waren hele dagen buiten in het vertrouwen dat ze wel weer een keer opdoken. We accepteren tegenwoordig veel minder risico's. We eisen steeds meer van elkaar en professionals. 
Naar een opvang gaan is niet per se slecht, daar leren kinderen ook veel en ze spelen met leeftijdsgenootjes die er thuis niet altijd zijn. 
Het is zelfs gezond dat ouders niet altijd weten waar hun kind precies is. Dingen doen die je ouders niet weten is goed voor de zelfontplooiing. Mijn kind (7) mag al een paar jaar zelfstandig buiten spelen in de speeltuin in de straat. In het begin ging ik nog af en toe kijken, inmiddels niet meer. Als ze bij iemand thuis gaat spelen moet ze dat komen melden, dat wel. We laten haar nog niet hele middagen alleen thuis of buiten als we niet thuis zijn. Dan gaat ze naar de BSO. Af en toe even alleen thuis, maximaal een uurtje, dat kan wel. 

En pubers die bij iemand thuis gaan chillen doen dat vaak waar er een soort keet in de tuin staat of een aparte serre/keuken is afgesloten van de ruimte waar de ouders zijn of ergens waar de ouders op dat moment niet thuis zijn. Vanaf de middelbare school ken je als ouders niet meer alle klasgenoten en vrienden van je kind. Dat is nu eenmaal zo, deal ermee. 

MoederSterretje schreef op 15-06-2022 om 19:05:

Voor zover ik weet heb ik geen problemen met dit onderwerp en ben ik heel vrij daarin. Waar ik minder blij mee ben als gefrustreerde ambtenaren gaan bepalen hoe ver mijn kind in haar ontwikkeling is en dat zij per se nog voordat ze daar interesse in heeft erop gewezen moet worden. 

Wat een vreselijk trieste uitspraak dit. Echt, plaatsvervangende schaamte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.