Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De masturbatieles van mijn kind op school (groep 3) Gesloten.

Mijn dochter (Groep 3) heeft op school de "Jouw lichaam is van jou"-les gehad en direct had dit effect. Ze meent dat zij nu alles met haar lichaam mag doen. Je zult begrijpen dat ik daar anders over denk. Je lichaam verminken of misbruiken vind ik echt niet ok. Ook niet als je dat zelf hebt besloten. Nou begrijp ik dat dit niet de bedoeling was van de makers. Maar ze hebben blijkbaar erg weinig fantasie wat betreft de belevingswereld van de kinderen. Toevallig kwam ik het volledige filmpje tegen en kon ik het bekijken. De titel van de les bleek een understatement te zijn, want de inhoud bleek ook nog de eerste masturbatie-les van mijn kind te zijn. Die de school, net als vele andere scholen, aanbiedt aan kleine kinderen zonder
dat de ouders dat weten. Met teksten als "...als je je geslachtsdeel met de hand aanraakt
krijg je soms een lekker kriebelig gevoel" te zien is een schommelend meisje met een touw tussen de benen met de uitleg dat dit erg plezierig kan zijn. De les is te zien op schooltv.nl.
https://schooltv.nl/video/jouw-lichaam-is-van-jou-je-lijf-is-van-jou/

Dit programma wordt aangeboden zonder dat de ouders daarvan op de hoogte zijn. Onder het mom van bescherming van kinderen tegen seksueel misbruik worden kleine kinderen aangezet om seksueel actief te zijn. Natuurlijk is het goed om seksueel misbruik tegen te gaan. Echter dan maar alle kinderen seksueel actief te maken en alles goed vinden als ze het maar zelf doen en/of plezierig vinden, lijkt mij het andere uiterste. Buiten het feit dat dit niet altijd waar is (uit huis geplaatste kinderen die geen zeggenschap over hun eigen lichaam hebben en gedwongen worden in instellingen te verblijven, bijvoorbeeld, of het feit dat je in Nederland als vrouw niet mag kiezen voor een keizersnede en gedwongen wordt een bevalling natuurlijk te volbrengen, zijn maar 2 voorbeelden van geen zeggenschap hebben over je eigen lichaam) is het erg aanmatigend te denken dat dit goed is voor (alle) kinderen.

De meeste kinderen zijn echt niet met seks bezig op de leeftijd van 7 jaar en zullen, God zij dank, nooit in aanraking komen met perverse figuren die in de film getoond worden, grijpend in de kruis van een kind. Hoe zijn deze beelden, die normaal in films voor boven de 16 jaar vertoond mogen worden, plotseling te rechtvaardigen? Omdat hun doelstelling goed is? Volgens mij zijn deze beelden net zo pervers als de beelden in de voor de jeugd verboden films. Deze glijdende schaal richting totale normloosheid is blijkbaar iets waar de ouders geen inspraak laat staan zeggenschap in hebben.

Ik weet dat ik, door dit onderwerp ter sprake te brengen, het op dit forum actief groepje tegen de haren in strijk. Het groepje dat alle kritiek of fouten van de kant van het onderwijs ontkent. Maar ik hoop op reacties van andere ouders en een echt gesprek over dit onderwerp, omdat ik weet dat er ook ouders zijn die gewoon goed onderwijs voor hun kleine kinderen wensen, in plaats van onderwerpen welke tijdens puberteit besproken dienen te worden. Deze stiekeme en extreme vroege voorlichting, aan kleine kinderen in de onderbouw van de lagere school, gaat naar mijn mening te ver.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De video is bedoeld als waarschuwing tegen misbruik en je haalt er blijkbaar een hele ander boodschap uit...bijzonder. Eerst post ook nog en meteen over seks met kinderen...tja dan weet je het wel. 

Ik heb het filmpje gekeken, maar ik snap je probleem echt niet. Ze benoemen alleen dat kinderen bij aanraking iets kunnen ervaren. Dan sluit die wipwap of dat touw toch juist mooi aan bij de leeftijd? In het filmpje zeggen ze zelfs nog expliciet dat je kind zelf ook geen dingen in zijn geslachtsdeel of mond mag stoppen. En wat bedoel je met dat je kind nu denkt dat ze alles mag doen? Dat ze een tattoo mag nemen? Dat ze masturberen heeft ontdekt? Bij dat laatste kun je toch prima aangeven dat dat mag doen, maar dan alleen op haar eigen kamer waar niemand bij is? Ik vind het dan ook een erg overtrokken bericht. Juist goed dat scholen aandacht besteden aan seksueel misbruik! Een kind kan dat niet jong genoeg leren dat een ander niet aan je lichaam mag zitten (medische hulp uitgezonderd natuurlijk). Juist voor kinderen die thuis geen voorlichting geven, vind ik dit soort lessen belangrijk...

Aanzetten om seksueel actief te zijn?
Het gaat om het aanraken van je eigen geslachtsdeel in dat stukje. En met 7 jaar hebben kinderen dat allang gevoeld hoor, zit niets seksueels achter. Dat is jouw interpretatie. 
Daarnaast vind ik dat seksuele voorlichting niet vroeg genoeg kan beginnen, aangepast op het kind. Kinderen halen overigens vanzelf die informatie eruit waar zij vragen over hebben of nieuwsgierig naar zijn, de rest ontgaat ze. 

Viva-amber schreef op 28-05-2022 om 19:24:

De video is bedoeld als waarschuwing tegen misbruik en je haalt er blijkbaar een hele ander boodschap uit...bijzonder. Eerst post ook nog en meteen over seks met kinderen...tja dan weet je het wel.

Ik moest meteen denken aan de hetze tegen de kanjertraining. 

Hier heb je laatst toch ook een een topic over geopend? Of het kwam in ieder geval ter sprake in een andere discussie.

ik heb geen kinderen, maar ik heb wel gekeken naar de video. 

Ik vind het allemaal wel meevallen.  Hoezo stimuleert het kinderen om seksueel actief te zijn? Om het woordje 'kriebel'?

Dat is echt maar één zin in een video waar het juist gaat ook grenzen aangeven en het respecteren van een 'nee'.  Dat lijkt mij zinvoller dan heel hard van leer trekken over het seksuele wat jij erin ziet. Dat ligt meer aan jou dan aan de insteek van het programma. Jij kijkt met de ogen van een volwassen naar een programma voor kinderen van 7-8 jaar.

30 jaar geleden was het geen oog voor op school hoor! Gelukkig zijn we met onze tijd meegegaan!




Ik heb het filmpje gekeken en ben het helemaal met je eens. Vind dit echt te ver gaan  ik heb totaal geen zin in discussie verder maar wilde laten weten dat je echt niet als enige zo denkt. Man en ik gaan hier ook naar vragen bij het zoeken naar een school voor zoon. 

Mevrouw75 schreef op 28-05-2022 om 19:32:

[..]

Ik moest meteen denken aan de hetze tegen de kanjertraining.

Ik ook. Het lijkt opzet.

Ik vind het een goed filmpje. De boodschap is duidelijk voor kinderen van die leeftijd. Jij maakt er zelf gekke ideeën bij.

Mijn kind was zich al op hele jonge leeftijd bewust van een bepaald gevoel tussen haar benen. Heeft niks met seks te maken en alles met haar eigen lichaam ontdekken. Als jij daar seks mee gaat associëren ben jij verkeerd bezig. Ouders die hun kinderen verbieden hun eigen lichaam te ontdekken ontnemen hun kinderen lichaamsvrijheid en zadelen ze op met vervreemding van hun eigen lichaam op latere leeftijd. Ik vind het heel gezond om al op jonge leeftijd te praten over het lichaam en de grenzen. Alles op niveau uiteraard. 

nou ik vind de sexuele voorlichting behoorlijk ver gaan tegenwoordig op basisscholen hoor. Als mijn kind van 6 s’ avonds in zijn bedje tegen me zegt “ als jij en papa gaan knuffelen en hij stopt zijn piemel in jouw plassertje dan komt er een baby “ , dan vind ik dit nog niet behoren bij deze leeftijdsgroep. Zelfs de 4 jarigen op deze school hebben ze al over zaadjes verteld. Sorry maar ik vind het absurd. Ik was zelf zover dat als een papa en een mama knuffelen dan komt er een zaadje bij een eitje en dan komt er een baby. Dat was tot nu toe voldoende. Ik had het ook liever zelf verteld dan de leraren op school. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

28-05-2022 om 20:04

Lisabette schreef op 28-05-2022 om 19:27:

Ik heb het filmpje gekeken, maar ik snap je probleem echt niet. Ze benoemen alleen dat kinderen bij aanraking iets kunnen ervaren. Dan sluit die wipwap of dat touw toch juist mooi aan bij de leeftijd? In het filmpje zeggen ze zelfs nog expliciet dat je kind zelf ook geen dingen in zijn geslachtsdeel of mond mag stoppen. En wat bedoel je met dat je kind nu denkt dat ze alles mag doen? Dat ze een tattoo mag nemen? Dat ze masturberen heeft ontdekt? Bij dat laatste kun je toch prima aangeven dat dat mag doen, maar dan alleen op haar eigen kamer waar niemand bij is? Ik vind het dan ook een erg overtrokken bericht. Juist goed dat scholen aandacht besteden aan seksueel misbruik! Een kind kan dat niet jong genoeg leren dat een ander niet aan je lichaam mag zitten (medische hulp uitgezonderd natuurlijk). Juist voor kinderen die thuis geen voorlichting geven, vind ik dit soort lessen belangrijk...

Dat kun je als ouder inderdaad doen. Dit moet je als ouder feitelijk ook doen. Als onderdeel van de voorlichting. Maar naar mijn mening zijn er maar twee mensen die een kind wegwijs zouden moeten maken in de wereld van seksualiteit en op jongere leeftijd dus masturberen. Het idee alleen al dat dit in groep 3 al buiten het gezin aan de orde komt, vind ik niet ok. 

TS is wel erg suggestief. En houdt er een beetje nauwe blik op na. En trekt veel uit zijn verband. Doe het zelf anders maar veroordeel niet zo sterk. Het filmpje is gemaakt om kinderen zorgvuldig te informeren. En als je dat niet wilt moet je de school van je kinderen vragen dit niet te vertonen in bijzijn van jouw kinderen. 

Helena71 schreef op 28-05-2022 om 20:04:

[..]

Dat kun je als ouder inderdaad doen. Dit moet je als ouder feitelijk ook doen. Als onderdeel van de voorlichting. Maar naar mijn mening zijn er maar twee mensen die een kind wegwijs zouden moeten maken in de wereld van seksualiteit en op jongere leeftijd dus masturberen. Het idee alleen al dat dit in groep 3 al buiten het gezin aan de orde komt, vind ik niet ok.

Daar ben ik dan juist weer blij mee. Dat duidelijk wordt dat we het als maatschappij belangrijk vinden om de grenzen van de ander te respecteren. En als we er op tijd mee beginnen wordt de seksuele ontwikkeling iets wat er gewoon bij hoort, net zoals dat je andere dingen leert. Juist door hier pas heel laat iets mee te doen wordt het een beladen iets. 'Het' gesprek over de bloemetjes en de bijtjes.

Daarnaast zijn er ouders die seksuele voorlichting uitstellen of afstellen. Omdat ze denken dat hun kind er nog niet aan toe is, of omdat ze zelf vinden dat hun kind er nog niet aan toe is (terwijl die kinderen dat soms al wel zijn en alvast zelf gaan experimenteren, alleen dan op basis van de info die ze al dan niet hebben opgegaan via andere kanalen).

Saga schreef op 28-05-2022 om 20:11:

[..]

[…]

Daarnaast zijn er ouders die seksuele voorlichting uitstellen of afstellen. Omdat ze denken dat hun kind er nog niet aan toe is, of omdat ze zelf vinden dat hun kind er nog niet aan toe is (terwijl die kinderen dat soms al wel zijn en alvast zelf gaan experimenteren, alleen dan op basis van de info die ze al dan niet hebben opgegaan via andere kanalen).

Of omdat ze hun kind misbruiken. Ook dat gebeurt helaas en dan is zo’n duidelijk filmpje van groot belang. Trouwens ook als iemand anders het kind misbruikt en de ouders, zoals veel ouders, niet zo expliciet voorlichten. Ik ken via mijn werk helaas veel jongeren die als kind misbruikt zijn en veel van hen komen er pas als puber achter dat dat misbruik is. Dit filmpje maakt heel duidelijk wat wel en niet mag en wat je kunt doen als er iets gebeurt dat niet oké is. 

Piratenkoningin schreef op 28-05-2022 om 20:20:

[..]

Of omdat ze hun kind misbruiken. Ook dat gebeurt helaas en dan is zo’n duidelijk filmpje van groot belang. Trouwens ook als iemand anders het kind misbruikt en de ouders, zoals veel ouders, niet zo expliciet voorlichten. Ik ken via mijn werk helaas veel jongeren die als kind misbruikt zijn en veel van hen komen er pas als puber achter dat dat misbruik is. Dit filmpje maakt heel duidelijk wat wel en niet mag en wat je kunt doen als er iets gebeurt dat niet oké is.

Dat ook nog inderdaad

Ik heb de leeftijd van een grootmoeder. En ik heb het filmke ook bekeken. 

Ik vind het heel mooi uitgelegd en verwoord. TO schrijft in haar OP dat dit aan kinderen wordt getoond zonder dat de ouders het weten. Maar dat vind ik juist goed. Het zijn net de (kwetsbare) kinderen die in een incestomgeving zitten waar thuis nooit over die dingen wordt gesproken. Ook in gezinnen waar geen incest is, zal niet overal over het thema van het filmpje worden gesproken. En die kinderen moeten ook gewaarschuwd worden. Maar gelukkig spreken een hoop ouders wel met hun kinderen over wat mag en niet mag.

Ik vind het echt een mooi voorbeeld om kinderen te waarschuwen. Ook dat tandarts, dokter, ... onder een categorie vallen waarvoor je meestal geen achterdocht hoeft te hebben, aan bod komen, is een mooie nuance.

Conclusie: TO, ik begrijp niet waar jij het probleem ziet en vind het erg dat er in deze tijd nog kinderen zijn met ouders die rond dit thema denken zoals jij. En dat je dan de link legt naar zelfbevrediging is helemaal te zot voor woorden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.