Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De masturbatieles van mijn kind op school (groep 3) Gesloten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pejeka1 schreef op 15-06-2022 om 22:08:

[..]

Het één gaat niet zonder het ander. Je hebt gelijk dat veelal kindermisbruik wordt gepleegd door personen uit de omgeving van het kind. Absoluut waar. Tegelijkertijd zie je dat het ouderlijk toezicht in de afgelopen decennia zienderogen is gedaald gemiddeld gezien, en ook daarmee wordt een deur wellicht niet wijd open gezet, maar toch zeker op een flinke kier waar het allerlei narigheid betreft.

Het ouderlijktoezicht heeft inmiddels juist extreme vormen aangenomen.

Kinderen worden digitaal gevolgd, mogen niet of nauwelijks alleen buitenspelen of staan onder toezicht van iemand anders.

Je wereldbeeld klopt niet.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het gewoon een verplicht vak op school (kerndoel 38). Waarbij het SLO (in opdracht van het ministerie van OCW) tussendoelen per groep heeft geformuleerd.
Dus het is niet iets wat jouw school verzint.
En hoe zo moet er overleg plaats vinden met ouders? Dat doe je toch ook niet met rekenen of taal?

Pejeka1 schreef op 15-06-2022 om 22:08:

[..]

Tegelijkertijd zie je dat het ouderlijk toezicht in de afgelopen decennia zienderogen is gedaald gemiddeld gezien

Mijn schoonvader zat laatst juist te vertellen dat zijn ouders helemaal geen tijd hadden voor de kinderen. Met 10 kinderen en één werkende ouder, was de moeder altijd bezig met wassen, aardappels schillen, boodschappen doen en het huis schoonhouden. 

En ik heb laatst in een onderzoek van de correspondent gehoord (het heet "de tweede", heel interessant) dat hoewel ouders nu meer werken (samen meer uur per week), ze nu meer tijd met hun kinderen doorbrengen dan toen de moeder minder werkte en meer thuis was. Is jouw uitspraak ergens op gebaseerd, of is dit enkel je eigen interpretatie?

Ysenda schreef op 16-06-2022 om 09:24:

[..]

Het ouderlijktoezicht heeft inmiddels juist extreme vormen aangenomen.

Kinderen worden digitaal gevolgd, mogen niet of nauwelijks alleen buitenspelen of staan onder toezicht van iemand anders.

Je wereldbeeld klopt niet.

En ze hebben een mobile telefoon die wij vroeger niet hadden. Mijn ouders wisten vroeger echt niet wat ik uitspookte. Toen ik een jaar of 14 was dan zei ik tegen mijn ouders dat ik naar een vriendin ging. Die vriendin vertelde thuis dat ze naar mij ging en dan doken we samen het cafe in en we bestelden bier want daar werd toen in die tijd ook niet naar gekeken om geen alcohol te schenken aan jongeren.

Volgens onderzoek besteden we veel meer tijd aan onze kinderen dan vroeger.
,,  Uit het onderzoek blijkt dat ouders in bijna alle onderzochte landen vandaag de dag meer tijd besteden aan de zorg voor hun kinderen dan hun ouders vijftig jaar geleden deden. In 1965 besteedde een moeder gemiddeld dagelijks 54 minuten aan de zorg voor de kinderen. In 2012 besteedden moeders bijna twee keer zoveel tijd aan de zorg voor hun nageslacht: 104 minuten per dag. De tijd die vaders met hun kinderen bezig zijn, nam nog veel sterker toe: van 16 minuten per dag (in 1965) naar 59 minuten per dag (in 2012). :"

Hier de link naar het onderzoek
https://scientias.nl/ouders-besteden-meer-tijd-aan-kinderen-dan-vroeger/#:~:text=Uit%20het%20onderzoek%20blijkt%20dat,de%20zorg%20voor%20de%20kinderen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-06-2022 om 09:49

Lieveheersbeest schreef op 16-06-2022 om 09:35:

[..]

Mijn schoonvader zat laatst juist te vertellen dat zijn ouders helemaal geen tijd hadden voor de kinderen. Met 10 kinderen en één werkende ouder, was de moeder altijd bezig met wassen, aardappels schillen, boodschappen doen en het huis schoonhouden.

En ik heb laatst in een onderzoek van de correspondent gehoord (het heet "de tweede", heel interessant) dat hoewel ouders nu meer werken (samen meer uur per week), ze nu meer tijd met hun kinderen doorbrengen dan toen de moeder minder werkte en meer thuis was. Is jouw uitspraak ergens op gebaseerd, of is dit enkel je eigen interpretatie?

Ik veronderstel op het romantische beeld dat het vroeger beter was, wanneer de moeder in de keuken stond en voor de kinderen zorgde. 
Maar vraag me niet hoever hij daarvoor teruggaat want ik had op mijn zesde al huissleutels en dat was in de jaren tachtig. 

Valdemar schreef op 16-06-2022 om 09:49:

[..]

Ik veronderstel op het romantische beeld dat het vroeger beter was, wanneer de moeder in de keuken stond en voor de kinderen zorgde.
Maar vraag me niet hoever hij daarvoor teruggaat want ik had op mijn zesde al huissleutels en dat was in de jaren tachtig.

Ja en mijn ouders kende echt niet alle ouders van vriendjes en vriendinnetjes want vanaf de eerste klas ( nu groep 3) ging bij ons( jaren 80) in ieder geval iedereen zelf naar school lopen. Die ouders zagen elkaar zelden dus als ik bij iemand ging spelen wisten mijn ouders ook niet watvoor mensen dat waren. Ik zie anno nu juist dat veel kinderen gebracht worden en dat ouders veel meer contact met elkaar hebben.

Gaat mij er vooral om dat je kinderen weerbaar maakt, niet bang, maar weerbaar. Niet alleen waarschuwen voor de vreemde man met snoepjes of de " onderbroek regel", maar ook duidelijk je grezen aan leren geven. En dat is echt te laat als je daar pas in groep 8 mee begint.

Sorry als forummers zich wellicht ergeren aan mijn stukjes. Maar ik durf in alle bescheidenheid te stellen dat ik hier veel ervaring mee heb en vaak de negatieve gevolgen zie bij leerlingen die slecht of te laat zijn voorgelicht.

Lotte78 schreef op 16-06-2022 om 09:26:

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het gewoon een verplicht vak op school (kerndoel 38). Waarbij het SLO (in opdracht van het ministerie van OCW) tussendoelen per groep heeft geformuleerd.
Dus het is niet iets wat jouw school verzint.
En hoe zo moet er overleg plaats vinden met ouders? Dat doe je toch ook niet met rekenen of taal?

Ja precies, ouders kiezen voor een school en de school voert de lessen uit, deal with it!

De een vindt een les voorlichting niks, want die heeft zich in zn hoofd gehaald dat kind er spontaan sexueel actief van wordt.

De  veganistische ouders van Bibi zijn het niet eens met de boerderijles

De ouders van Valentijn vinden de geschiedenisles te gruwelijk, kan dat niet wat minder.

De ouders van Vlinder willen de computer uit de klas hebben ivm straling

De school bepaald punt.

Gingergirl schreef op 16-06-2022 om 10:58:

[..]

Ja precies, ouders kiezen voor een school en de school voert de lessen uit, deal with it!

De een vindt een les voorlichting niks, want die heeft zich in zn hoofd gehaald dat kind er spontaan sexueel actief van wordt.

De veganistische ouders van Bibi zijn het niet eens met de boerderijles

De ouders van Valentijn vinden de geschiedenisles te gruwelijk, kan dat niet wat minder.

De ouders van Vlinder willen de computer uit de klas hebben ivm straling

De school bepaald punt.

en vaak heeft de school daarin niet geheel een vrije keuze.

Elke school moet voldoen aan de kerndoelen. Dus op elke school komen ze in aanraking met die verschrikkelijke geschiedenis, horen ze over andere geloven en krijgen seksuele voorlichting en leren gebruik te maken van digitale leermiddelen.

Dit is gewoon bij wet bepaald.

Nu een vraag aan TO. Nu je weet dat dit aanbod komt op school en je aangaf dit liever zelf met je kind te bespreken. Wat ga je nu doen? Ga je bijvoorbeeld kijken wat er aanbod komt in elke groep(zie web site SLO)  en zelf al voorlichting geven vooraf? Of ga je dan liever het achteraf bespreken nadat het op school aanbod is geweest?

Wow ik schrok even van de titel van dit oude draadje, maar het valt dus behoorlijk mee gelukkig

Zoals we kunnen lezen denken ouders er verschillend over, daarom is het niet goed dat kinderen er klassikaal mee geconfronteerd worden.

Seksuele 'vorming' geeft me al de kriebels, vorming is aan ouders niet aan de staat.

marcel6888 schreef op 06-03-2024 om 09:28:

Zoals we kunnen lezen denken ouders er verschillend over, daarom is het niet goed dat kinderen er klassikaal mee geconfronteerd worden.

Seksuele 'vorming' geeft me al de kriebels, vorming is aan ouders niet aan de staat.

Gaat dit over jouw seksuele kriebels? Gadver Dit draadje is twee jaar oud, verzin eens wat anders zou ik zeggen. 

Lady_Violet

Forum Moderator

Moderator

06-03-2024 om 09:41

Dit topic is gesloten. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.