Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter doet niets voor school

Onze dochter zit in een vmbo-basis brugklas. Ze doet werkelijk waar helemaal niets aan haar schoolwerk. Als ze een so of proefwerk heeft neemt ze de boeken waaruit ze moet leren nog niet mee naar huis. (ze hebben een leerplein met kluisjes voor hun boeken e.d.) Nu is het frappante dat ze allemaal cijfers haalt rond de 7. Op haar rapport heeft ze een zes voor Nederlands vanwege dyslexie, drie achten en de rest allemaal zevens.  

Als we er wat van zeggen dan wordt ze boos en zegt ze dat ze gewoon goede cijfers haalt. Als ze hoge cijfers haalt dan is ze een nerd zegt ze. 

Hoe kunnen we haar het beste stimuleren?


Deze maatschappij is blij met een zesjesmentaliteit. Je wordt van overheidswege gestimuleerd om een zesje te zijn. 

Op de tegenwoordige MTS (dat heet nu MBO4-techniek) wordt zelfs geen wiskunde meer gegeven omdat de regering heeft bepaald dat kinderen beter kunnen leren rekenen op 3F-niveau.

Wees maar blij dat je kind een meer dan brave burger is, met veel zevens op haar lijst. Of laat haar naar een ander niveau gaan, waarschijnlijk zit ze te laag.

Een 7 is toch prima?

Niet meer zeuren over schoolwerk. Laat het bij haar.

Als je wil dat ze zich meer gaat interesseren voor kennis en "nerdy" dingen, geef dan zelf het goede voorbeeld door geïnteresseerd te zijn in de wereld om je heen, gesprekken met elkaar te hebben over actuele zaken waar zij bij is, boeken te lezen ipv op je telefoon of tablet te zitten, uitdagende (bord)spellen te spelen als familie, naar museums en het theater te gaan en / of haar het nut & het plezier van het toepassen van de schoolstof in het dagelijks leven te laten zien. Dat heeft niet onmiddellijk effect, maar levert uiteindelijk het meeste op. Misschien doen jullie dat al hoor, maar voor de zekerheid, want ik zie het keer op keer in de praktijk misgaan: het gedrag van de ouders, niet het gedrag van het kind, is vaak de sleutel tot interesse in school en leren om het leren.

mooie punten dus ze heeft geluk, hier ook een brugklasser die er ook met de pet naar gooit en helaas slechte punten heeft... hier dwing ik haar echt elke dag om te studeren en ik zit dan ook meestal naast haar of mijn man, verder hameren we erop dat als t zo doorgaat dat ze of blijft zitten of een niveau lager zal moeten gaan en dan is t huilen en drama maar ze zal t toch zelf moeten doen, maar ik weet ook wel dat die slechte punten niet heel motiverend zijn en als ze dus wel een mooi punt haald (komt wel voor) dan doe ik overdreven blij en dan merk ik dat ze er toch ff zelf voor gaat maar na een slecht punt haakt ze weer af dus mss een idee om aan te geven dat een 6 of 7 echt niet zo wow is, het is namelijk kantje boord, althans op de school van mijn dochter is een 6 of 7 net erdoor dus mss aangeven dat ze beter kan als ze wel studeerd en haar ook belonen als ze een hoger punt haald.

Gedeeltelijk herkenbaar.
Onze jongste heeft ook dyslexie en heeft het op de basisschool altijd erg moeilijk gehad. Hij was een harde werker en wist dat hij voor bijvoorbeeld een topotoets harder moest leren als een doorsnee leerling. Sinds hij op het VMBO-B zit merkte hij dat hij ook zonder te leren ineens voldoendes kon halen. De brugklas is hij eigenlijk heel gemakkelijk doorgekomen met mooie punten en minimaal leren. Alleen voor Engels moest hij wat meer moeite doen, mede door zijn dyslexie. Nu zit hij in de tweede klas en heeft hij al een paar flinke onvoldoendes gehaald. Wij proberen hem te stimuleren om op tijd te beginnen met leren, maar zelf ziet hij de noodzaak helaas nog niet. Het heeft hier al de nodige discussies opgeleverd. 

De cijfers zijn netjes, dan zou ik het niet zo erg vinden.
Dat gezegd hebbende.... Als ze nu niet leert om te leren word alleen maar lastiger als ze wel moet leren. Maar uiteindelijk moet je het loslaten en moet ze het zelf doen.

Als ze niets hoeft te doen voor voldoendes zit ze dus een niveau te laag. Ik zou kijken of school en zij ernaartoe kunnen werken dat ze na de zomervakantie start op een hoger niveau. 

Misschien redt ze het nu nog door goed op te letten in de les, dat kan ook. Dat houdt wel een keer op. Ik ben het met Poezie eens dat ze te laag zit als ze er zo fluitend doorheen komt. Er zijn niet zo heel veel MBO-opleidingen waar ze uit kan kiezen met VMBO-basis, dus dat zou ik een reden vinden om te kijken of ze niet meer aankan. 

lekker toch. Als ze voldoendes haalt zal ze blijkbaar op school toch goed opletten.  Dus jij kan het verder loslaten. Ze heeft het duidelijk onder controle

ik begrijp ook niet helemaal waarom
Je boos op haar bent als zij 3 achten, zevens en1 zesje staat. Ik zou enkel zeggen; wat goed schat! Knap gedaan

Maakt het nou uit dat ze thuis niets doet? Ze managed het prima. Dat verdient een compliment 

En ‘ dan zit ze te laag’ is onzin.  Waarom moet een kind perse op zijn tenen lopen. Ze zit gewoon goed.  En vmbo basis kan ze doorstromen naar een niv 2 en daarna niv 4 en goud geld verdienen. Wellicht lekker een opleiding waar je ook geen huiswerk voor hoeft maar in de praktijk leert. Past sommige veel beter 

Docent vmbo hier. 
Vaak is het onderwijs op basis-niveau zo ingericht dat ze in de eerste twee jaar thuis niet veel hoeven te doen en krijgen ze veel ruimte om op school te leren. Dit is enerzijds om deze leerlingen succeservaringen op te laten doen en anderzijds omdat deze kinderen vaak veel executieve functies matig ontwikkeld hebben nog. En daarbij is het maken van huiswerk niet altijd even effectief wanneer een leerling niet verder ‘kan’ omdat de opdracht niet begrepen wordt. 

Het lijkt erop dat ze misschien op een te laag  niveau zit. Ik weet niet waarom er voor basis is gekozen maar het is misschien goed om het gesprek met de school aan te gaan en kijken of ze door kan stromen naar een hoger niveau. 

Ik zou een tutor inhuren. Weet ze al wat ze wil 'worden' later? Kan ook een goede motivator zijn....

Titiv schreef op 27-01-2023 om 22:43:

mooie punten dus ze heeft geluk, hier ook een brugklasser die er ook met de pet naar gooit en helaas slechte punten heeft... hier dwing ik haar echt elke dag om te studeren en ik zit dan ook meestal naast haar of mijn man, verder hameren we erop dat als t zo doorgaat dat ze of blijft zitten of een niveau lager zal moeten gaan en dan is t huilen en drama maar ze zal t toch zelf moeten doen, maar ik weet ook wel dat die slechte punten niet heel motiverend zijn en als ze dus wel een mooi punt haald (komt wel voor) dan doe ik overdreven blij en dan merk ik dat ze er toch ff zelf voor gaat maar na een slecht punt haakt ze weer af dus mss een idee om aan te geven dat een 6 of 7 echt niet zo wow is, het is namelijk kantje boord, althans op de school van mijn dochter is een 6 of 7 net erdoor dus mss aangeven dat ze beter kan als ze wel studeerd en haar ook belonen als ze een hoger punt haald.

Pfieuw

Help je haar ook daadwerkelijk, of zit je er alleen maar naast om te dreigen? Snap je zelf eigenlijk wel wat ze moet doen voor school? Het klinkt allemaal niet erg opbouwend moet ik zeggen. En dan op een school zitten waar 6 of 7 ook nooit genoeg is. Bah! Ik zou er ook geen zin in hebben.

TO; hoe ging het op de basisschool met je dochter? Vraag eens aan de mentor hoe het georganiseerd is. Misschien is er wel weinig of geen huiswerk en zijn daar die leerpleinen voor. Als school ook de indruk heeft dat ze alles met twee vingers in haar neus doet zit ze misschien een niveau te laag, maar het kan ook zijn dat ze de succeservaringen juist nodig heeft. Dat ze hoge cijfers haalt is toch fijn? Ik zou daar niet boos om worden. 

En wat een geneuzel hier over de 'zesjesmentaliteit' 'in Nederland'. Er zijn genoeg kinderen die er hard voor moeten knokken en die hebben hun voldoendes dus dubbel en dwars verdiend!

Ik herken dit. Zoonlief is zo zijn hele middelbare schooltijd doorgegaan. En nu is hij derdejaars universiteit en ik zie hem oprecht zelden studeren. Hij gaat wel naar colleges en hij zegt te ‘studeren’ in de trein op weg naar de universiteit of huis. En allemaal goede resultaten.

Ik vind het prima zo, altijd gevonden. Het is een gelukkig kind, nu jongvolwassen man.
Ik zou stoppen met je zorgen maken en je dochter niet onder druk zetten. Vooral blij zijn met hoe het gaat. Wel eens met anderen hier, misschien zit je dochter op een te laag niveau. Misschien kan ze naar de MAVO en heeft ze meer uitdaging. Zou dat eens bespreken op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.