Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter doet niets voor school


Onze dochter zit ook op basis, maar wel in een b/k klas (eerstejaars). Ze moet behoorlijk veel doen om goede cijfers te halen. Volgende week heeft ze vijf toetsen. Alleen Engels is al 40 pagina’s en drie bladzijdes woordenschat. Duits net zo. En wiskunde vindt ze moeilijk, dus dat oefenen we iedere avond een kwartiertje. Ze heeft ook biologietoets over hoe cellen zijn opgebouwd en chromosomen en dna. En met nask moet ze leren over branders, stoffen (vast, vloeibaar en gassen) en hoe je massa berekent etc. Ik vind echt wel pittig voor een 1 vmbo-b leerling. Wij zijn er als ouders ook best druk mee. Dus ik weet niet meer wie het schreef, maar het is echt niet zo dat de vmbo-b nauwelijks tot geen huiswerk heeft. 

Niet alles gelezen, maar hier hadden de BB-klassen nooit huiswerk mee. Daar deden ze alles op school, ook boeken bleven op school.
En toch ruime voldoendes halen? Toch eens een gesprek aanvragen of ze naar een KB-klas kan? Dan heeft ze na de VMBO wat meer mogelijkheden op het MBO.

Lizzyliz schreef op 29-01-2023 om 17:01:

Onze dochter zit ook op basis, maar wel in een b/k klas (eerstejaars). Ze moet behoorlijk veel doen om goede cijfers te halen. Volgende week heeft ze vijf toetsen. Alleen Engels is al 40 pagina’s en drie bladzijdes woordenschat. Duits net zo. En wiskunde vindt ze moeilijk, dus dat oefenen we iedere avond een kwartiertje. Ze heeft ook biologietoets over hoe cellen zijn opgebouwd en chromosomen en dna. En met nask moet ze leren over branders, stoffen (vast, vloeibaar en gassen) en hoe je massa berekent etc. Ik vind echt wel pittig voor een 1 vmbo-b leerling. Wij zijn er als ouders ook best druk mee. Dus ik weet niet meer wie het schreef, maar het is echt niet zo dat de vmbo-b nauwelijks tot geen huiswerk heeft.

Hier op school heeft basis geen huiswerk, boeken blijven ook op school. Ligt er maar net aan hoe een school het inricht.

Lizzyliz schreef op 29-01-2023 om 17:01:

Onze dochter zit ook op basis, maar wel in een b/k klas (eerstejaars). Ze moet behoorlijk veel doen om goede cijfers te halen. Volgende week heeft ze vijf toetsen. Alleen Engels is al 40 pagina’s en drie bladzijdes woordenschat. Duits net zo. En wiskunde vindt ze moeilijk, dus dat oefenen we iedere avond een kwartiertje. Ze heeft ook biologietoets over hoe cellen zijn opgebouwd en chromosomen en dna. En met nask moet ze leren over branders, stoffen (vast, vloeibaar en gassen) en hoe je massa berekent etc. Ik vind echt wel pittig voor een 1 vmbo-b leerling. Wij zijn er als ouders ook best druk mee. Dus ik weet niet meer wie het schreef, maar het is echt niet zo dat de vmbo-b nauwelijks tot geen huiswerk heeft.

Bij ons op school heeft basis helemaal geen NaSk. TL heeft dat pas in de tweede en ook op havo en vwo hebben ze dat pas in de tweede. Ook Duits hebben ze niet in de eerste. Chromosomen en dna komen ook pas in de bovenbouw vmbo-TL , het zit niet in het examenprogramma van basis/kader. Dus dit vind ik wel heel bijzonder.

Ik vind het ook heel bijzonder. Ik had de mentor gemaild, omdat het nu 8 toetsen zijn geworden met daarnaast nog huiswerk en ze moeten iedere dag ook nog gewoon tot 14.30 uur naar school. Maar ze zei dat het de belevenis van ons eigen kind is dat het veel is. Andere kinderen ervaren dit niet zo. En dat school echt rekening houdt met het feit dat het vmbo-basis is. Nou, het is ook de ‘belevenis’ van ons als ouders. 

Ze hebben trouwens de Nova-methode vmbo-b/k voor Nask.

En Biologie voor jou-methode vmbo-b/k voor Biologie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.