Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter en huiswerk


mijn dochter wilde zelf ook geen hulp (totaal ander verhaal overigens). Nu een half jaar verder en wat is ze blij. Het is wel onder schooltijd misschien dat dat ook scheelt. 

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

07-09-2021 om 17:57 Topicstarter

Duiveninhetnieuws schreef op 07-09-2021 om 15:42:

Ik snap je gevoel, want je wilt je kind helpen en niet in de kou laten staan, en niet haar verdere schoolloopbaan nog lastiger maken. Maar: je doet haar hier uiteindelijk geen plezier mee. Ze moet het zelf doen, en als ze hulp nodig heeft moet ze daarom vragen, en dan geef je die natuurlijk. Bespreek dit vooral ook met school, dat jullie geen zin meer hebben in elke keer gedoe thuis, en dat je het een tijdje op z’n beloop gaat laten. Laat je dochter maar een keer op haar donder krijgen, of nablijven, omdat ze haar zaken niet voor elkaar heeft. Zo gaat het in het echte leven ook.

Ja, je hebt hier mee helemaal gelijk, maar ik vind dat wel lastig.

Op de basisschool is het juist een heel goed moment om dat redelijk ongestraft uit te proberen. Het heeft niet zoveel gevolgen als het eens een week of 3 helemaal misloopt. Beter dan dat het pas misgaat als ze op de middelbare zit.

Haar school, haar leven, haar probleem. Leg haar uit dat het haar verantwoordelijkheid is, dat je haar zeker wil helpen, maar dat zij de lead heeft. En dan laat je het. Tuurlijk kan je haar wel eens aan iets helpen denken en als ze een vraag heeft help je, maar geen discussies voeren. Dit is een perfecte leeftijd om haar te leren dat er consequenties zitten aan keuzes. 

MamaE schreef op 07-09-2021 om 14:57:

Elke dag strijd voeren zou ik niet aan beginnen. Bied je hulp aan om haar te helpen met plannen/overhoren, maar ga geen dingen voor haar maken als zij het niet doet. Daar leert ze niks van behalve dat andere mensen dingen voor haar gaan oplossen als ze zelf geen verantwoordelijkheid neemt. Nu kan ze nog 'op haar bek' gaan, ervan leren en het zonder al te veel problemen herstellen. Uiteindelijk zal ze het, nu en ook op het vo, toch echt zelf moeten doen.
ADHD is vervelend en lastig, misschien een reden waardoor het moeilijk wordt, maar geen excuus om niks te hoeven doen.

Hier kan ik me wel in vinden. Als jij blijft sleuren leert ze het niet zelf te doen. Nu is die ruimte er nog, straks zit ze op het VO en komt die val haar duurder te staan. Snap dat het als ouder tegenstrijdig voelt om je kind bewust te laten struikelen, maar probeer de lange termijn voor ogen te houden. Jij kunt dat diploma niet voor haar halen straks, dat zal ze echt zelf moeten kunnen

Oh, spuit 11 zie ik...

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

07-09-2021 om 18:59 Topicstarter

MissBobby schreef op 07-09-2021 om 17:52:

mijn dochter wilde zelf ook geen hulp (totaal ander verhaal overigens). Nu een half jaar verder en wat is ze blij. Het is wel onder schooltijd misschien dat dat ook scheelt.

Wat fijn!! Onder schooltijd scheelt inderdaad heel veel denk ik!

NightNurse schreef op 07-09-2021 om 18:03:

Op de basisschool is het juist een heel goed moment om dat redelijk ongestraft uit te proberen. Het heeft niet zoveel gevolgen als het eens een week of 3 helemaal misloopt. Beter dan dat het pas misgaat als ze op de middelbare zit.

Ja daar heb je, net als de anderen, een punt. Ik moet dat echt gaan proberen. 

Man wat is dit moeilijk.

Nu ook, staat heel het huis weer bol. Na naar escapade vanmiddag mag ze nu vanavond niet meer buitenspelen. Ze blijft maar drammen en is net toch naar buiten gesneakt. Ik heb haar naar binnen gehaald en nu is het 1 groot drama. Ze roept dat ze weg gaat lopen, staat help te roepen boven uit het raam (an sich nog wel komisch) en weigert te gaan douchen. Van de therapeut heb ik geleerd kalm te blijven, maar de tranen zitten me zo hoog. Ik heb het gevoel alleen maar te falen.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

07-09-2021 om 19:01

Wat gebeurd er dan als ze haar huiswerk niet maakt? Dan moet ze dus morgen naar school zonder gemaakt huiswerk. Dan moet ze dat tegen de onderwijzer zeggen. Dan volgt er misschien een waarschuwing of gelijk straf. Bij een volgende keer niet maken krijgt ze misschien straf of een onvoldoende. Dat is op die leeftijd al best indrukwekkend. Dus misschien is dat wel veel leerzamer dan haar nu te dwingen. De consequenties van het niet maken liggen bij haar en misschien zullen die een veel grotere indruk maken dan dwang van jullie kant.

Wellicht kun je ook de leerkracht even informeren tegen welk probleem je aanloopt en wat je van plan bent (als je dat zou uitvoeren), dan kan hij/zij daar ook op inspelen en er aan meewerken

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

07-09-2021 om 20:09 Topicstarter

Kyana schreef op 07-09-2021 om 19:41:

Wat gebeurd er dan als ze haar huiswerk niet maakt? Dan moet ze dus morgen naar school zonder gemaakt huiswerk. Dan moet ze dat tegen de onderwijzer zeggen. Dan volgt er misschien een waarschuwing of gelijk straf. Bij een volgende keer niet maken krijgt ze misschien straf of een onvoldoende. Dat is op die leeftijd al best indrukwekkend. Dus misschien is dat wel veel leerzamer dan haar nu te dwingen. De consequenties van het niet maken liggen bij haar en misschien zullen die een veel grotere indruk maken dan dwang van jullie kant.

In dit geval is het een soort van spreekbeurt, in andere gevallen zou ze dan een laag cijfer kunnen halen voor een toets.

Vorig jaar had ze eens een 3 voor een toets omdat ze niet het juiste geleerd had, maar die 3 boeide haar totaal niet, dus ik hou mn hard vast of ze er wel om zal malen als ze onderuit gaat zeg maar.

MoederBarberin schreef op 07-09-2021 om 20:00:

Wellicht kun je ook de leerkracht even informeren tegen welk probleem je aanloopt en wat je van plan bent (als je dat zou uitvoeren), dan kan hij/zij daar ook op inspelen en er aan meewerken

Dat zal ik zeker gaan doen ja en ik heb ook al gedacht aan de IB'er. 

Ze heeft ADHD en heeft een totaal andere aanpak nodig dan kinderen zonder ADHD. Ik zou haar nooit haar buitenspeeltijd afnemen. Ze heeft het zo hard nodig om te ontladen van alle (in)spanningen van de dag. Ze moet zoveel harder werken dan de andere kinderen.  Dat is voor haar een vreselijk erge straf. Daarom staat ze nu help te roepen uit het raam en weigert ze nog maar iets te doen wat jij zegt. 

Bespreek op school dat huiswerk maken niet lukt. Ze kan misschien een kwartiertje wat doen en dan lekker naar buiten om te spelen. School kan besluiten haar minder te geven of om haar te vragen het te proberen ipv dat het per se moet. Of misschien mag ze in de klas alvast wat doen. 
Ik vind het echt heel sneu voor jullie dochter dat ze niet begrepen wordt. 

Positief benaderen, succeservaringen op laten doen, oog hebben voor haar welbevinden, afwisseling tussen inspanning en ontspanning, ondersteunen bij het structureren van het huiswerk. Ik lees hier in dit topic helaas niets over. 

Hier ook een zoon met 'issues'; geen ADHD, maar zeer ernstige dyslexie. Hij wordt bijna 12 en zit in groep 8. Het maken van een werkstuk is dus een drama. Wij willen hem ook niet 'op zijn bek laten gaan' en helpen zo goed als we kunnen. Wat we hier doen (met wisselend succes):
- nobelprijs voor geduld winnen
- tijd stellen/afbakenen hoe lang we bezig gaan of aangeven dat er een hoofdstuk klaar moet (afhankelijk van hoe het gaat)
- Laten werken met zijn oma (online); met haar gaat het veel beter. 
- Zoon kan inmiddels goed aangeven wat hij zelf nodig heeft en ik kan er beter rekening mee houden. In de eerste versie stikt het van de fouten en is er geen zin die goed loopt. Dat is dan zo, daar mag ik i.e.i niets van zeggen. Dat komt pas in een volgende versie. 
- een onverwacht 'cadeautje', bv. een stukje chocola om het gezellig te houden.

ADHD of dyslexie scheelt nog al, maar de overeenkomst is dat beide een stoornis is. Geen luiheid, jongheid of 'het komt wel', maar echt een belemmerende factor die blijft. Met alle support zal het steeds beter gaan, maar nooit vanzelf. Daarom gaat we hier ook voor steunen. 
TO: heeft je dochter medicatie of dat ooit overwogen?   
Kan je een andere manier bedenken waarop je dochter kan laten zien dat ze de stof beheerst? Bv. de helft maken (en dan zelf kiezen welke). in plaats van schrijven een gekleurde gelpen kiezen of typen, lievelingsmuziek (rustig) op/lievelingsstoel/op de bank. Nou ja, allerlei voorwaarden dus creeeren waardoor het wel lukt. En dan heel langzaam terug naar een normale setting. 

Veel succes en sterkte! 

Jippox schreef op 07-09-2021 om 15:58:

Het gaat niet om "op haar bek laten gaan", integendeel. Het gaat erom dat ze nu een belangrijke les te leren heeft, en dat kan beter nu dan over 1 of 2 jaar.
Dus stop de strijd. Ga in gesprek met school en leg uit hoe het eraan toe gaat en wat jullie eventueel wel maar ook wat jullie niet bereid zijn te doen thuis (zoals elke dag strijd).
En vervolgens laat je het los. Huiswerk is iets van school, dus consequenties van het niet maken moeten ook komen van/op school. Niet thuis!

Ik denk dat dit echt een mooie nieuwe zienswijze kan worden voor jullie.

Gun haar haar levenslessen, laat haar dat ervaren. 

Maak een plan met school hoe ze deze levensles gaat leren. 

En laat dan los, zonder "ik zei het toch"

 Veel kinderen weten prima wat ze nodig hebben, alleen moeten wij als volwassenen soms onze oude denkwijzen loslaten. Laat haar de krijger zijn die haar probleem verovert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.