Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter en huiswerk


Mij valt het zinnetje " ze neemt een loopje met bepaalde dingen" op. Het komt op mij heel erg negatief over. Alsof jullie zeggen dat ze het bewust doet om te stangen ofzo. Ik denk eerder dat dit een roep om hulp is en dat jullie als ouders op zoek moeten gaan (eventueel met hulp van de leerkracht op school) wat haar hulpvraag/behoefte eigenlijk is. Elk kind wil het graag goed doen, wil zijn/haar ouders tevreden stellen, dus ze doet het niet om jullie dwars te zitten. 
Je schrijft ook dat er afspraken gemaakt zijn, heeft zij daar inspraak in gehad of zijn haar die afspraken opgelegd? Belangrijk is om met haar te bespreken wat zij nodig heeft om haar huiswerk te kunnen maken? Welke plek in huis denkt zij zelf dat geschikt is? Wel moment vindt zij daarvoor geschikt? En is die plek/dat moment je dag hetzelfde of verschilt dat per dag. Wat vindt zij fijn? Werken met muziek of juist in complete stilte. Heb je het met haar over deze dingen gehad?
Daarnaast denk ik dat dochter als ze uit school komt gewoon eerst even moet ontladen en moet ontspannen. Ze heeft de hele dag al geconcentreerd en juist met ADHD lijkt het me dat ze echt even moet bewegen en energie eruit moet gooien voordat ze verder kan met huiswerk. 
Zie je kind niet als vervelend of lastig, maar kijk waar haar behoefte ligt en dus wat zij nodig heeft.

Laat haar leren combineren met bewegen.
Overgooien met een bal, op de fiets, wandelen, koppeltje duikelen, springen op de trampoline. 


Mijn ADD’er stampt er trouwens zo ter plekke een fantastische presentatie uit 🤦🏼‍♀️. Ze bereidt het wel voor (PowerPoint ed) maar oefent eigenlijk niet. En dan staat ze daar en gooit er zo iets uit. 

Op school zeg ik vaak tegen ouders: als school thuis een strijd wordt, haal school dan uit huis. Thuis moet een veilige plek zijn en niet een plek met strijd over school. Kijk allereerst wat er op school mogelijk is. Misschien kan ze eerder op school wat doen of na een korte pauze na schooltijd bij haar leerkracht oid. 


Ik heb twee ADD’ers. Hier is de afspraak: ik help je herinneren aan je schoolwerk. Daarna ligt de keuze bij jezelf. Het beste tijdstip is hier half uur na thuiskomst (en dan mogen ze best eerst met vrienden wat doen). Maar op een geven moment koos mijn zoon ervoor om het ‘s avonds Rond een uur of negen te doen. Dan had ie de rust ervoor. Overdag waren er veel te veel spannende dingen. Dochter (2e klas VO) werkt een half uur na thuiskomst heel goed. 

Hoe vaak krijgt ze haar medicatie? Het klinkt namelijk een beetje als ze zo uit haar dak gaat dat ze vooral last van het reboundeffect heeft. 

Frikandelspeciaal schreef op 07-09-2021 om 20:09:

[..]

In dit geval is het een soort van spreekbeurt, in andere gevallen zou ze dan een laag cijfer kunnen halen voor een toets.

Vorig jaar had ze eens een 3 voor een toets omdat ze niet het juiste geleerd had, maar die 3 boeide haar totaal niet, dus ik hou mn hard vast of ze er wel om zal malen als ze onderuit gaat zeg maar.

[..]

Dat zal ik zeker gaan doen ja en ik heb ook al gedacht aan de IB'er.

Onverschilligheid kan ook een coping mechanism zijn. Dat ze net doet alsof het haar niet boeit, maar dat het haar eigenlijk heel verdrietig maakt dat het haar niet lukt om het overzicht te houden en tot werken te komen.
Ik vind overigens niet dat school dan maar moet besluiten dat zij geen of minder huiswerk hoeft te maken vanwege haar adhd. Op de middelbare school en ook op een vervolgopleiding en werk later in haar leven zal ze ook niet minder hoeven doen vanwege haar aandoening. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zoveel is dat ze er uren per dag mee moet zijn. Waarschijnlijk maakt ze het in haar hoofd veel groter dan het is. 
Het kan misschien wel helpen om haar het huiswerk op school te laten maken. Of haar inspraak geven in wanneer ze het maakt. Nu hebben jullie bepaald dat het gemaakt wordt op de dag dat ze het op krijgt en dat ze daarna pas buiten mag spelen. Op die leeftijd is autonomie heel belangrijk. Geef haar een stukje regie én het vertrouwen dat ze daarmee om kan gaan. Dan is het aan haar om dat te laten zien.

Tatemae schreef op 07-09-2021 om 22:24:

[..]

Ik denk dat dit echt een mooie nieuwe zienswijze kan worden voor jullie.

Gun haar haar levenslessen, laat haar dat ervaren.

Maak een plan met school hoe ze deze levensles gaat leren.

En laat dan los, zonder "ik zei het toch"

Veel kinderen weten prima wat ze nodig hebben, alleen moeten wij als volwassenen soms onze oude denkwijzen loslaten. Laat haar de krijger zijn die haar probleem verovert.

Hier ben ik het echt zó niet mee eens. Voor ADHD’ers kan de wereld erg onoverzichtelijk, chaotisch en onveilig voelen. Ze hebben heel veel ondersteuning, begrip, structuur, duidelijkheid en begeleiding nodig van ouders en leerkrachten. Kijk naar het plaatje van Mlah, dat zegt het wel zo’n beetje. 

Lizzyliz schreef op 08-09-2021 om 12:29:

[..]

Hier ben ik het echt zó niet mee eens. Voor ADHD’ers kan de wereld erg onoverzichtelijk, chaotisch en onveilig voelen. Ze hebben heel veel ondersteuning, begrip, structuur, duidelijkheid en begeleiding nodig van ouders en leerkrachten. Kijk naar het plaatje van Mlah, dat zegt het wel zo’n beetje.

Dit inderdaad. Waarom zou je haar in het diepe gooien als ze niet kan zwemmen? Dat is geen levensles.

Maar TO geeft aan dat het elke keer strijd en ruzie is. Denken jullie dan echt dat dat beter is voor een ADHD-er? 
Ik zeg ook niet dat je niet moet helpen, maar wel dat je heel goed met elkaar moet afstemmen wat je wel en niet doet en het probleem vooral ook neerlegt waar het thuishoort: namelijk op school. 
Thuis moet niet steeds over school gaan!

Overleg vooral met school over een goede samenwerking hierin.

Mijn dochter heeft -op de basisschool- echt moeten ervaren dat als je huiswerk niet doet, je resultaten wel eens tegen kunnen vallen. En dat dat niet lekker voelt. Daarna ontstond er toch meer ruimte voor een andere aanpak (en hulp zonder strijd).

Nog een tip: mijn dochter deed leerwerk al stuiterend op de trampoline. Dat werkte goed! Je kunt ook overhoren terwijl je een balletje overgooit. Verzin maar wat. Op school -als de focus weer eens helemaal weg was- stuurde de leerkracht mijn kind wel naar buiten om even een rondje om de school te hollen 

Wat ik ook wil zeggen: ADHD-ers ervaren veel 'falen'. Ten eerste omdat dingen vaak niet lukken en ten tweede omdat ze nogal eens commentaar krijgen op hun gedrag. Een negatief zelfbeeld ligt dan op de loer.

Wat denk je dat elke keer weer thuis strijd over huiswerk met een kind doet?  

Amaranth schreef op 08-09-2021 om 12:31:

[..]

Dit inderdaad. Waarom zou je haar in het diepe gooien als ze niet kan zwemmen? Dat is geen levensles.

Je gooit haar niet in het diepe, want je werkt samen met school. 

Ik denk dat iedere dag strijd meer kapot maakt in de relatie, zelfvertrouwen en motivatie.

waarom zoveel huiswerk? Mijn jongste zoon is net in de brugklas begonnen. Mijn vier kinderen hadden op wat topo en een boekverslag/spreekbeurt na nooit huiswerk. 
 
Is al dat huiswerk wel noodzakelijk? Kan ze het niet op school doen? 

En ook zonder huiswerk komt het heus wel goed. Je kan toch niet echt oefenen met wat erop je afkomt op de middelbare. Nu al zoveel gedoe rond huiswerk is heel vervelend. Dus ik zou ook eens met school gaan praten of het wel echt nodig is al dat huiswerk.
 

Marty1984 schreef op 07-09-2021 om 14:50:

Net nu lijkt het mij nog wel het geschikte moment om op haar bek te gaan.
Begin groep 7, september, ... dus als 't fout loopt nog een heel jaar om de boel terug recht te trekken.
Het heeft minder gevolgen dan bijvoorbeeld half groep 8 of op 't voortgezet onderwijs.

En weet de juf gelijk welk vlees ze in de kuip heeft.

Je hoeft haar ook geen heel jaar op haar bek te laten gaan. Paar weken/maanden. In overleg met de school. Leg het probleem voor en bespreek mogelijke oplossingen.

Ze moet nog wel even naar school en dan elke dag zo'n strijd bij het huiswerk, dat gaat je heel veel energie kosten.

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

08-09-2021 om 21:08 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 07-09-2021 om 21:26:

Ze heeft ADHD en heeft een totaal andere aanpak nodig dan kinderen zonder ADHD. Ik zou haar nooit haar buitenspeeltijd afnemen. Ze heeft het zo hard nodig om te ontladen van alle (in)spanningen van de dag. Ze moet zoveel harder werken dan de andere kinderen. Dat is voor haar een vreselijk erge straf. Daarom staat ze nu help te roepen uit het raam en weigert ze nog maar iets te doen wat jij zegt.

Bespreek op school dat huiswerk maken niet lukt. Ze kan misschien een kwartiertje wat doen en dan lekker naar buiten om te spelen. School kan besluiten haar minder te geven of om haar te vragen het te proberen ipv dat het per se moet. Of misschien mag ze in de klas alvast wat doen.
Ik vind het echt heel sneu voor jullie dochter dat ze niet begrepen wordt.

Ik vind jou hier heel, heel kort door de bocht. We doen namelijk alles, maar dan ook echt alles om haar te begrijpen en het voor haar zo makkelijk mogelijk te maken. Sinds we weten dat zij dit heeft, dik 5 jaar al, cijferen we onszelf weg om haar alle tijd en aandacht te geven en haar zo goed mogelijk te begrijpen en te begeleide .Echter, ze is ook gewoon een kind die regels nodig heeft en best eens mag weten dat ze niet alles zomaar kan doen rn dat was gister het geval.

Ze speelt elke dag buiten, meerdere uren en ook nog na het eten nu het nog licht is.

Je oordeel raakt me echt heel hard.

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

08-09-2021 om 21:14 Topicstarter

Aardbei_86 schreef op 07-09-2021 om 22:32:

Mij valt het zinnetje " ze neemt een loopje met bepaalde dingen" op. Het komt op mij heel erg negatief over. Alsof jullie zeggen dat ze het bewust doet om te stangen ofzo. Ik denk eerder dat dit een roep om hulp is en dat jullie als ouders op zoek moeten gaan (eventueel met hulp van de leerkracht op school) wat haar hulpvraag/behoefte eigenlijk is. Elk kind wil het graag goed doen, wil zijn/haar ouders tevreden stellen, dus ze doet het niet om jullie dwars te zitten.
Je schrijft ook dat er afspraken gemaakt zijn, heeft zij daar inspraak in gehad of zijn haar die afspraken opgelegd? Belangrijk is om met haar te bespreken wat zij nodig heeft om haar huiswerk te kunnen maken? Welke plek in huis denkt zij zelf dat geschikt is? Wel moment vindt zij daarvoor geschikt? En is die plek/dat moment je dag hetzelfde of verschilt dat per dag. Wat vindt zij fijn? Werken met muziek of juist in complete stilte. Heb je het met haar over deze dingen gehad?
Daarnaast denk ik dat dochter als ze uit school komt gewoon eerst even moet ontladen en moet ontspannen. Ze heeft de hele dag al geconcentreerd en juist met ADHD lijkt het me dat ze echt even moet bewegen en energie eruit moet gooien voordat ze verder kan met huiswerk.
Zie je kind niet als vervelend of lastig, maar kijk waar haar behoefte ligt en dus wat zij nodig heeft.

Ik weet dat ze niet opzettelijk een loopje met ons neemt, maar soms voelt dat wel zo.

De afspraken die wij gemaakt hebben, hebben we samen met haar gemaakt. Alles in overleg en haar inspraak gegeven om zo samen te komen tot een goede oplossing.

Uiteraard krijgt ze na school de tijd om even te ontspannen en te ontladen. Ze hoeft echt niet meteen door en ze wordt ook niet uren aan haar huiswerk gezet, de eindtijd is duidelijk afgesproken.

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

08-09-2021 om 21:20 Topicstarter

MamaE schreef op 08-09-2021 om 10:05:

[..]

Onverschilligheid kan ook een coping mechanism zijn. Dat ze net doet alsof het haar niet boeit, maar dat het haar eigenlijk heel verdrietig maakt dat het haar niet lukt om het overzicht te houden en tot werken te komen.
Ik vind overigens niet dat school dan maar moet besluiten dat zij geen of minder huiswerk hoeft te maken vanwege haar adhd. Op de middelbare school en ook op een vervolgopleiding en werk later in haar leven zal ze ook niet minder hoeven doen vanwege haar aandoening. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zoveel is dat ze er uren per dag mee moet zijn. Waarschijnlijk maakt ze het in haar hoofd veel groter dan het is.
Het kan misschien wel helpen om haar het huiswerk op school te laten maken. Of haar inspraak geven in wanneer ze het maakt. Nu hebben jullie bepaald dat het gemaakt wordt op de dag dat ze het op krijgt en dat ze daarna pas buiten mag spelen. Op die leeftijd is autonomie heel belangrijk. Geef haar een stukje regie én het vertrouwen dat ze daarmee om kan gaan. Dan is het aan haar om dat te laten zien.

Ze is op zich wel een strebertje, en niet snel tevreden met een cijfer dus dar kan best zo zijn. Heb het niet eerder zo bekeken.

Ik ben het met je eens dat school haar niet hoeft te ontzien hoor, want zo werkt het later inderdaad ook niet.

Zo heel veel huiswerk krijgt ze overigens niet hoor. Het zijn toetsjes over de hoofdstukken die ze gehad hebben en nu toevallig een soort spreekbeurt. Ze hoeft dus echt geen uren per dag te blokken, don't worry

TS: ga alsjeblieft met school om de tafel en geef duidelijk aan (o.b.v. de diagnose) dat huiswerk een strijd is. Probeer daarnaast ondersteuning/begeleiding i.v.m. ADHD te krijgen.

Wij kregen voor kind de diagnose veel later, maar het heeft ons flink wat frustraties gekocht: inderdaad huiswerk was een ramp, tot ver op het VO, zelfs op HBO nog. 
Het heeft ons bijna de relatie met kind gekost, die continue frustraties over en weer.
Gelukkig kan kind er nu beter mee overweg en geeft zelf aan "dat we het zo slecht niet gedaan hebben"... Maar het had zo ontzettend anders kunnen lopen.

Zoek dus alsjeblieft nogmaals ondersteuning, van school, en via cursussen omgaan met ADHD o.i.d.: soms werkt een iets andere benadering wel of beter

Heel veel sterkte, want het valt gewoon niet altijd mee

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

09-09-2021 om 10:03 Topicstarter

Lief, dank je wel.

Vervelend om te horen dat het bij jullie zo lang een strijd is geweest, maar wel heel fijn om te horen dat jullie kind vindt dat jullie het goed gedaan hebben. 

Ik kan je zeggen dat mijn man en ik ontzettend veel doen en gedaan hebben om te leren omgaan met ADHD door middel van therapieën, coaching sessies, korte lijnen met instanties en met school, etc. Daar heb ik al heel heel vaak schaamte opzij moeten zetten, omdat het altijd voelt alsof je alles verkeerd doet. Opmerkingen zoals hier dan gemaakt worden over dat wij ons kind niet zouden begrijpen, raken me dan ook heel hard. 

Ik heb de leerkracht afgelopen week al voorzichtig ingelicht over de situatie en ik probeer contact te krijgen met de IB'er. 

En nee, het valt zeker niet altijd mee. Ik vind het gewoon verrot zwaar, als ik het zo mag zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.