Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren Groep 3



Beste Leden,

Mijn dochter van 7 jaar zit in groep 3 en we zijn vandaag uitgenodigd voor een gesprek met de juf. Ze vertelde ons dat onze dochter het zwaar had en dat ze beter groep 3 kon doubleren.
Hierop heb ik aangegeven waarom ze dan tijdens het rapportgesprek geen onvoldoendes had en dat ze mij aangaf dat alles goed ging. Het gesprek was in februari. De juf gaf aan van ja maar dat is paar maanden geleden waarop ik ze dat het ergens in februari was dus niet zo lang geleden. Hierop heb ik aangegeven dat ik de hoop niet opgeef en weer aan de gang ga met oefenen. We hebben nu afgesproken dat we eind van de rit gaan kijken wat er zal gebeuren.

Toen ik samen met mijn dochter naar huis ging had ik een gesprek met haar over het doubleren. Waarop ze aangaf dat ze het wist en dat ze een voorbeeld moest zijn voor de nieuwe kinderen. Dus waarschijnlijk heeft de juf dit besproken met haar en dit vindt ik niet zo fijn. En dit geeft mij het gevoel dat ze al de hoop heeft opgegeven.

Het is namelijk zo dat we wisten dat onze dochter moeite had met lezen en rekenen. Hierop hebben mijn vrouw en ik extra mee geoefend waardoor ze over kon gaan naar de volgende kern. Dus heb nu beetje mijn twijfels over de manier van aanpak. Eerst klagen dat het niet goed gaat daarna weer wel en nu maandje verder aangeven dat ze beter moet doubleren.

Na het gesprek heb ik gebeld met de school een aangegeven dat ik er niet mee eens over de gang van zaken. De dame die ik aan de telefoon had, zei dat ze mijn dochter kende en dat ze van mening was dat ze het niet zou redden omdat ze kern 7 niet had gehaald en tot einde van het schooljaar niet zou redden door de achterstand. Dus weer geen hoop. Dit gaf ik ook aan waarop ze zei nee we gaan haar begeleiden en niet beoordelen van ja ze gaat het toch niet redden. Ik heb beetje het idee dat er iets niet klopt en hierdoor denk ik dat als we haar extra begeleiden en dat als ze het toch goed doet geen eerlijke kans zal krijgen omdat alles al is besloten.

Wie kan mij helpen met advies hierover. En wil toch weten wie uiteindelijk bepaalt of ze over gaat of niet en of wat het beste zal zijn met betrekking tot het doubleren.

Alvast Bedankt,

Serdar


BeneficialJay65

BeneficialJay65

23-03-2022 om 00:56

Vreemd dat dat in februari niet verteld is dat het niet goed ging. En wat een slechte juf als ze in maart denkt dat februari maanden geleden is. Zelf terug naar de schoolbank die juf.

Ik vind het vooral vreemd dat er in februari wordt gezegd dat het goed gaat en nu opeens niet.
En dat er eerst met je kind over doubleren wordt gesproken en daarna pas met de ouders. Stel je kind was helemaal overstuur thuisgekomen en jij wist nergens van, niet erg handig.

Ik
vermoed dat de school denkt dat als een kind thuis onderwijs krijgt
het toch niet mee kan komen met de rest. Terwijl het tegendeel het
geval is. Kinderen die de Wereldschool doen gaan heel vaak naar het
VWO. Onderzoek
laat zien dat kinderen waarvan de ouders betrokken worden bij het
onderwijs van het kind, het juist veel beter doen op school dan
kinderen die het zelf maar moeten rooien.

Ik vermoed dat je er niet
veel er aan kan doen omdat scholen vasthouden aan hun oordeel over
jouw kind. Wellicht kun je de leerstof bij de Wereldschool bestellen
en ermee aan de slag gaan. Daar kun je dan ook de tests doen. Wedden
dat je dochter opeens een paar niveaus hoger scoort? 

Op school is het
druk en rumoerig, de kinderen krijgen niet altijd voldoende gelegenheid tot het
oefenen met het geleerde en zijn druk met allerlei sociale aangelegenheden (vooral na de vakanties wordt veel aandacht besteed aan groepsvorming).
Ook heerst er het idee dat het kind zelf de taakjes moet oppakken en dat
de ouders niet mee mogen helpen. Hierdoor blijven kinderen met een
gewoon IQ soms zitten. Dit kan later een voordeel opleveren (een
jaartje ouder en wijzer), maar net zo goed een nadeel (het kind gaat
de school niet leuk vinden).

Bovenstaande informatie over thuisonderwijs is natuurlijk nu helemaal niet relevant.  Het gaat namelijk niet om thuisonderwijs maar om bijspijkeren terwijl een kind niet mee kan komen op school. Ik kan mij juist voorstellen dat school zich extra zorgen  dat ondanks dat de ouders zoveel oefenen het nog steeds niet goed gaat. 

Het lastige is dat rapporten niet eerlijk zijn. Dat is aan de ene kan logisch want je wil ook geen negatieve rapporten uitdelen met allemaal onvoldoendes maar het zorgt er wel voor dat ouders een verkeerd beeld krijgen van een kind. Ik heb 4 kinderen. Als je naar hun rapporten kijkt dan lijkt het alsof ze allemaal wel even goed zijn. Zeker de oudste had geweldige cijfers voor toetsen en spreekbeurten maar dat beeld klopt niet. Mijn oudste ging naar een mavo/havo brugklas en heeft met heel veel moeite de havo afgerond. Mijn tweede ging naar het gymnasium. Mijn derde naar de havo. Mijn vierde zit nu in een vwo brugklas en haalt heel hoge cijfers zonder er hard voor te werken. Toch als je het rapport bekijkt en het commentaar dan krijg juist de jongste het meeste kritiek. Dat was nogal een luie donder namelijk en kon veel meer dan hij liet zien. Dat zagen ze op school ook. Oudste deed zijn best en werd daarvoor beloond. Realistisch was dat niet. Immers oudste had geflatteerde cijfers.  Als je dat niet door hebt kan je een totaal verkeerd beeld krijgen. Zo was mijn jongste zoon ooit boos omdat hij een voldoende kreeg voor een boekbespreking terwijl een ander kind het veel minder goed deed en een zeer goed kreeg. Reactie van de juf was dat hij veel beter kon en er geen moeite in gestopt had (klopt, hij had even snel het boek gelezen) en dat meisje weken bezig was geweest. Dus hij kreeg een voldoende voor eigenlijk een betere boekbespreking. Begrijpelijk maar het kan een verkeerd beeld geven aan de ouders van dat meisje want kijk eens wat een moeie cijfers zij heeft en waarom krijgt ze nou toch zo'n laag schooladvies? 

ik zou bij dochter van TS willen weten wat er precies fout gaat. Wat ziet de school? Hoe doet ze het op de cito's. Wat kan school doen om haar op niveau te krijgen. hoe gaat zitten blijven haar helpen en wat kan de school haar dan bieden? Nadeel van zitten blijven vind ik dat kinderen in groep 3 met een voorsprong beginnen dus heel goed voor het zelfvertrouwen maar ik zag bij een vriendje van mijn zoon dat halverwege het jaar zo'n beetje de hele klas alweer beter was. 

Leerstof
van de Wereldschool is heel relevant. Het is heel moeilijk om
achterstanden in te halen, terwijl je met 2 blz oefenstof voor
rekenen per dag en 2 blz oefenstof voor schrijven (en nog wat lezen) je
kind (met een normaal IQ) vrijwel moeiteloos op goed niveau houdt.

Leene

Leene

23-03-2022 om 17:15

Het is op z'n zachtst gezegd onhandig gecommuniceerd. Ook heel raar dat ze je dochter eerder dan jullie hebben ingelicht.
Dat is bepaald niet goed voor het onderling vertrouwen.
Dat gezegd hebbende zou ik toch heel goed kijken naar dochter. Als ze alleen elke keer ternauwernood naar de volgende kern gaat (wat is dat trouwens, ken ik niet) en alleen met jullie hulp gaat ze geheid vast lopen in groep 4. Op de basis school van onze kinderen doubleerde eigenlijk alleen in groep 3. Ook voor alle andere vakken is het uitermate belangrijk dat kinderen voldoende leesvaardigheid hebben. Anders blijf je achter de feiten aanlopen. Persoonlijk zou ik het advies volgen maar wel héél duidelijk maken dat je ontevreden bent over de communicatie.
Ik heb geen flauw idee of je kunt eisen dat je kind overgaat. Naar een andere school is ook lastig als ze van een andere school horen dat de resultaten niet goed zijn.

Bij mijn dochter in de klas zaten twee kinderen die  groep 3 gedoubleerd hebben. Zij kwamen dus bij de klas van dochter erbij. Beide ouderparen waren achteraf heel blij, ook al omdat de klas waar ze bij kwamen heel sociaal was. Mijn zoon heeft een vriendje gehad die in groep 3 is gedoubleerd. Heeft ook heel goed uitgepakt ( voor mijn zoon was het erg die moest door in een nare klas) deze jongen kreeg weer zelfvertrouwen en nieuwe vrienden.
Ik zelf heb dus alleen positieve verhalen gehoord, dat kleurt mijn visie 
Ik zou ook kijken hoe ze sociaal functioneert en rond vragen hoe de klas waar ze inkomt is. Hoeveel kinderen zitten daarin etc.
Echt het is niet het einde van de wereld een jaar overdoen. 

stazegul86

stazegul86

23-03-2022 om 18:42 Topicstarter

Mijn dochter was van school gewisseld dus ze begon bij een nieuwe school. Haar juf is een strenge dame wat ik zelf fijn vond voor de discipline. Alleen heeft ze in de eerste maanden zitten huilen en heeft een hekel aan haar juf. We hebben aangegeven op school of ze van klas mocht veranderen. En helaas was dit niet mogelijk. Ik ben dus bang dat als ze dalijk moet doubleren moeite zal krijgen met haar motivatie en zij zelf denkt nu al dat ze gepest zal worden. Ik heb het zelfde ervaren als kind. Ik zelf had ook moeite met de taal en rekenen alleen werd ik extra begeleid vanuit mijn school. 

Ik heb nu een gesprek aangevraagd bij de school en zal duidelijk mijn standpunten doornemen met ze. Zoals de miscommunicatie, strenge juf, emotionele afweging van mijn kind en dat de twee dames de hoop al hebben opgegeven. 

Mijn dochter wordt te snel afgeleid en te snel zenuwachtig waardoor ze fouten maakt. Meeste kinderen hebben het moeilijk bij de overgang na groep 3. Ook lees ik op het internet heel weinig positieve verhalen mbt doubleren. Dus wat mij het meeste ook zit is dat mijn dochter misschien weer kan bijbenen na extra aandacht alleen ben ik bang dat de school al heeft besloten. 

Ik denk zelf aan 2 opties: 1. andere school en of voorwaardelijke overgaan naar groep 4.

---

---

23-03-2022 om 21:17

MoederSterretje schreef op 23-03-2022 om 10:54:

Ik
vermoed dat de school denkt dat als een kind thuis onderwijs krijgt
het toch niet mee kan komen met de rest. Terwijl het tegendeel het
geval is. Kinderen die de Wereldschool doen gaan heel vaak naar het
VWO. 


Zou dat niet komen door het opleidingsniveau vd ouders die voor wereldschool kiezen?

--- schreef op 23-03-2022 om 21:17:

[..]

Zou dat niet komen door het opleidingsniveau vd ouders die voor wereldschool kiezen?

Dat kan ook meespelen  Maar ik lees dat TO haar kind al les heeft gegeven met goed gevolg

Mijn vraag zou zijn hoever ze dan achterloopt. Is het wel haalbaar om in groep 4 te beginnen. En daar dan eventueel te doubleren. Of is haar lezen zo zwak dat ze niet mee kan komen met de taalboeken. Ik zou voorkeur geven aan doublure in groep 4 omdat in dat jaar de basis wordt gelegd. In groep 3 draait het voornamelijk om leren lezen, leren schrijven en automatiseren tm 10. 
In groep 4 komt echt de taal, spelling en rekenen om de hoek kijken.

stazegul86

stazegul86

25-03-2022 om 06:11 Topicstarter

Zelf oefen ik al enkele dagen met haar en rekenen gaat wel goed. Alleen heeft ze moeite met rekenen met geld. Ze spiegelt vaak de letters b en d. Heeft soms moeite met ei,ij en ui. Ze wordt zenuwachtig met een stopwatch erbij omdat ze dan bv. aantal woorden moet lezen binnen 1 minuut. En tijdje geleden was het zo dat ze steeds ging hakken in plaats van zoemen. Deze problemen lees ik vaak terug op het internet wat een moeite is voor meerdere kinderen. Maar ben door jou ook tot conclusie gekomen om aan te geven dat ze in groep 4 kan doubleren want, in groep 3 is het niet echt alles mbt taal en rekenen. Ze had al moeite met de nieuwe juf omdat ze streng was en is pas enkele maanden begonnen  met het wennen aan de nieuwe school en juf. Daarom denk ik dat als ze nu groep 3 opnieuw moet doen dat ze dan meer is gefrustreerd.  

Heb aankomende week een gesprek aangevraagd dus ga dit ook voorleggen bij ze en mochten ze niet van besluit veranderen dan zal ik kijken voor een nieuwe school.

Ik heb er geen moeite mee als ouder dat ze moet doubleren. Alleen vindt ik de aanpak en communicatie van school slecht. Tevens eerst benoemen dat het goed gaat en daarna weer niet een slechte inschatting. We hebben ook aan het begin van de schooljaar gevraagd om een switch naar een andere klas wat niet mogelijk was. Ik zal na het gesprek even laten weten wat er is afgesproken.

Bedankt iedereen voor de tips!

Lotte78 schreef op 24-03-2022 om 08:36:

Mijn vraag zou zijn hoever ze dan achterloopt. Is het wel haalbaar om in groep 4 te beginnen. En daar dan eventueel te doubleren. Of is haar lezen zo zwak dat ze niet mee kan komen met de taalboeken. Ik zou voorkeur geven aan doublure in groep 4 omdat in dat jaar de basis wordt gelegd. In groep 3 draait het voornamelijk om leren lezen, leren schrijven en automatiseren tm 10.
In groep 4 komt echt de taal, spelling en rekenen om de hoek kijken.

En anders ook gesprek met IB erbij. Aangeven dat jullie niet tegen doubleren zijn, maar jullie je afvragen of dit wel het juiste moment is. Je mag maar 1x doubleren op de basisschool (uitgezonderd de kleuterverlenging van de najaarsleerlingen) . De vraag is of groep 3 dan de klas is waar het meeste leerrendement is te halen. Juist omdat eerste half jaar het aanleren van letters is. Of dat dit in groep 4 is. Dan gaat ze misschien niet ideaal over. Maar 2x groep 4 geeft een sterkere basis. Vooral omdat je aangeeft dat tempolezen een probleem is. En verwisselingen met tweetekenklanken. Dus het technische aspect, het kunnen lezen lukt haar wel. Je zou ook nog kunnen vragen naar de analyse vd Avi toets. (de tekstlees toets) Haalt ze die niet op fouten of op tempo? Of behaalt ze die wel en alleen de DMT (woordjesleestoets) niet. Veel kinderen kunnen makkelijker teksten lezen. Want dan halen ze wel uit de context of het boos of doos moet zijn. 
Zeker als tekstlezen wel lukt . Of wel correct wordt gelezen , maar in een lager tempo, vraag ik me af of groep 4 niet beter is.
Hoe ging de overgang groep 2 naar groep 3? Waar er toen ook zorgen?  

---

---

25-03-2022 om 08:59

Pas op, als het dyslexie is zet je haar nu letterlijk een jaar stil. Het duurt dan lager voor ze drie keer een lage score heeft. Je kunt ook zelf hulp zoeken: een logopedist met dyslexie als specialiteit kan haar nu ook helpen. 

Maar goed ik ben helemaal niet zo'n voorstander van doubleren. Vaak is een aanpassing om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeftes zinvoller. Maar als het echt moet dan zijn er 3 leerjaren waar ik dit vaak zinvol vindt. Groep 2 (waarbij sociaal  emotionele prob. de grootste rol speelt, maar dat is weer een ander verhaal want vaak wordt dat een combi met gr2/3 )  groep 4 of groep 7.  Zeg ik als oud IB-er. Maar ik weet dat er scholen zijn, die er anders tegen aankijken. Ik kom het in mijn werk als onderwijs adviseur nog veel tegen

--- schreef op 25-03-2022 om 08:59:

Pas op, als het dyslexie is zet je haar nu letterlijk een jaar stil. Het duurt dan lager voor ze drie keer een lage score heeft. Je kunt ook zelf hulp zoeken: een logopedist met dyslexie als specialiteit kan haar nu ook helpen.

Dat wilde ik ook zeggen. Het kunnen aanwijzingen zijn voor dyslexie. 

Om in aanmerking te komen voor een vergoed dyslexieonderzoek moet er 3x een E (V-) score zijn behaald. Dit mogen echter ook afnames zijn geweest in groep 3.  Dus je zet haar niet stil.

Als ze aan doubleren denken, is er dan ook een plan waarin ze beschrijven wat voor extra's ze nu doen? Want als de aanwijzingen voor dyslexie blijven, is het wel zaak dat de school een dossier opbouwt. Zodat ze straks eventueel een onderzoek kunnen starten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.