Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren Groep 3


Maar de toetsen waren toch goed? Met wat hulp heeft ze het kind het wel gered. Waarom  zou ze dan niet met wat hulp de tweede helft kunnen redden? 

Kinderen krijgen in groep 3 extreem veel op hun bordje. Je hoeft alleen het eerste boekje te bekijken om steil achterover te slaan wat ze al moeten invullen terwijl ze officieel nog de letters en de cijfers moeten leren. Ik had dit al door voor mijn kind met groep 3 startte door een kennis met hoogbegaafde kinderen die toch niet goed leerden lezen en zij moest ingrijpen. Mijn kind  heeft een normaal IQ dus ik wist genoeg. In groep 1 leerde ik haar het alfabet en AVI 1 lezen, in groep 2 AVI 2 lezen en in groep 3 AVI 3 lezen. Mijn kind kon dus direct met de boekjes van school beginnen. Ik begrijp niet hoe andere kinderen het redden. Alles wordt tegelijk aangeboden. Nog voor je het alfabet beheerst wordt er van je verwacht dat je moeilijke woorden schrijft en hele teksten leest. Ik heb echt geluk gehad dat ik dit wist anders had mijn kind direct een achterstand opgelopen die heel moeilijk is in te halen, maar makkelijk te voorkomen. 

---

---

27-03-2022 om 12:33

duizel schreef op 27-03-2022 om 03:04:

[..]

Dan vul je in hoe deze school daarmee om gaat. Gelukkig is dat niet op iedere school zo. Overleg met de leerkracht en vragen naar wat ze concreet gaan doen dan in groep 3 is dus belangrijk.

Helaas gaat het op sommige (misschien wel veel, dat weet ik niet) zoals jij het zegt maar dat is echt niet overal zo. Dat weet ik dan wel weer uit ervaringen dichtbij.

Daarom is dat een vraag en ik heb er ervaring mee. School kan van alles beloven maar soms moet je al blij zijn dat daar 50% van uit komt. Het is te makkelijk om haar een zonboekje te geven en de aandacht naar de maan kindjes.

---

---

27-03-2022 om 12:35

MoederSterretje schreef op 27-03-2022 om 11:52:

Kinderen krijgen in groep 3 extreem veel op hun bordje. Je hoeft alleen het eerste boekje te bekijken om steil achterover te slaan wat ze al moeten invullen terwijl ze officieel nog de letters en de cijfers moeten leren. Ik had dit al door voor mijn kind met groep 3 startte door een kennis met hoogbegaafde kinderen die toch niet goed leerden lezen en zij moest ingrijpen. Mijn kind heeft een normaal IQ dus ik wist genoeg. In groep 1 leerde ik haar het alfabet en AVI 1 lezen, in groep 2 AVI 2 lezen en in groep 3 AVI 3 lezen. Mijn kind kon dus direct met de boekjes van school beginnen. Ik begrijp niet hoe andere kinderen het redden. Alles wordt tegelijk aangeboden. Nog voor je het alfabet beheerst wordt er van je verwacht dat je moeilijke woorden schrijft en hele teksten leest. Ik heb echt geluk gehad dat ik dit wist anders had mijn kind direct een achterstand opgelopen die heel moeilijk is in te halen, maar makkelijk te voorkomen.

Ik heb nog nooit zoveel onzin van jou gelezen en dat zegt wel wat. Wat een onwaarheden over moeilijke woorden schrijven en hele teksten lezen. En je hoeft de x y en q niet te kennen voor je hele zinnen leest!

stazegul86

stazegul86

27-03-2022 om 21:55 Topicstarter

Lotte78 schreef op 25-03-2022 om 09:25:

[..]

Dat wilde ik ook zeggen. Het kunnen aanwijzingen zijn voor dyslexie.

Om in aanmerking te komen voor een vergoed dyslexieonderzoek moet er 3x een E (V-) score zijn behaald. Dit mogen echter ook afnames zijn geweest in groep 3. Dus je zet haar niet stil.

Als ze aan doubleren denken, is er dan ook een plan waarin ze beschrijven wat voor extra's ze nu doen? Want als de aanwijzingen voor dyslexie blijven, is het wel zaak dat de school een dossier opbouwt. Zodat ze straks eventueel een onderzoek kunnen starten.

Nee het is niey dyselxie. Ze moet haat tempo opkrikken. We zijn nu al dagen aan het oefenen en krijgt bijles van een juf. Die geeft ook aan dat het echt de tempo is. Ik ga donderdag op gesprek en kijken wat de uitslag is.

MoederSterretje schreef op 27-03-2022 om 11:52:

Kinderen krijgen in groep 3 extreem veel op hun bordje. Je hoeft alleen het eerste boekje te bekijken om steil achterover te slaan wat ze al moeten invullen terwijl ze officieel nog de letters en de cijfers moeten leren. Ik had dit al door voor mijn kind met groep 3 startte door een kennis met hoogbegaafde kinderen die toch niet goed leerden lezen en zij moest ingrijpen. Mijn kind heeft een normaal IQ dus ik wist genoeg. In groep 1 leerde ik haar het alfabet en AVI 1 lezen, in groep 2 AVI 2 lezen en in groep 3 AVI 3 lezen. Mijn kind kon dus direct met de boekjes van school beginnen. Ik begrijp niet hoe andere kinderen het redden. Alles wordt tegelijk aangeboden. Nog voor je het alfabet beheerst wordt er van je verwacht dat je moeilijke woorden schrijft en hele teksten leest. Ik heb echt geluk gehad dat ik dit wist anders had mijn kind direct een achterstand opgelopen die heel moeilijk is in te halen, maar makkelijk te voorkomen.

Op wat voor school zit je kind dan toch? Dit klopt gewoon niet. 

stazegul86 schreef op 27-03-2022 om 21:55:

[..]

Nee het is niey dyselxie. Ze moet haat tempo opkrikken. We zijn nu al dagen aan het oefenen en krijgt bijles van een juf. Die geeft ook aan dat het echt de tempo is. Ik ga donderdag op gesprek en kijken wat de uitslag is.

Het is nog te vroeg om te zeggen of het wel of geen dyslexie is hoor. Een laag tempo (en dus misschien een automatiseringsprobleem) kan later wel duiden op dyslexie. Het hoeft niet zo te zijn, kan wel. 

Als het alleen aan het tempo ligt zou doubleren niet mijn voorkeur hebben. Dat is als de basis echt onvoldoende is voor de volgende groep of als er grote hiaten zijn in de kennis en vaardigheden. Als de kennis er is, gaat ze zich alleen maar vervelen de tweede keer groep drie.

duizel schreef op 28-03-2022 om 05:45:

[..]

Op wat voor school zit je kind dan toch? Dit klopt gewoon niet.

Bekijk het Starboekje Nederlands van groep 3 eens en het rekenboekje van blok 1

---

---

31-03-2022 om 13:42

MoederSterretje schreef op 31-03-2022 om 13:38:

[..]

Bekijk het Starboekje Nederlands van groep 3 eens en het rekenboekje van blok 1

Zet dan een link neer of maak een foto...

MoederSterretje schreef op 31-03-2022 om 13:38:

[..]

Bekijk het Starboekje Nederlands van groep 3 eens en het rekenboekje van blok 1

Je weet toch wel dat die worden voorgelezen? Pas in groep 4 wordt verwacht dat kinderen dat zelfstandig doen. (en daarom is het ook belangrijk dat voordat je naar groep 4 gaat de beginselen van het lezen goed genoeg beheersd worden.

---

---

31-03-2022 om 13:45

Daglichtlamp schreef op 31-03-2022 om 13:43:

[..]

Je weet toch wel dat die worden voorgelezen? Pas in groep 4 wordt verwacht dat kinderen dat zelfstandig doen. (en daarom is het ook belangrijk dat voordat je naar groep 4 gaat de beginselen van het lezen goed genoeg beheersd worden.

Precies dat dacht ik ook wel maar ja als je eenmaal ziet dat er iets mis lijkt te zijn zie je alleen maar wat je wilt zien. Heel bijzonder. 

Daglichtlamp schreef op 31-03-2022 om 13:43:

[..]

Je weet toch wel dat die worden voorgelezen? Pas in groep 4 wordt verwacht dat kinderen dat zelfstandig doen. (en daarom is het ook belangrijk dat voordat je naar groep 4 gaat de beginselen van het lezen goed genoeg beheersd worden.

Het maakt niet uit dat de vragen worden voorgelezen, je moet wel iets invullen, is het niet? Als je dat niet kunt, lig je al 1-0 achter en is het heel erg moeilijk om het achterstand nog in te halen. 

Dit geldt ook voor de methodetoetsen en de Cito-toetsen M3 (laat staan E3), die zijn echt op hoog niveau. De Cito's van rekenen al helemaal. Ik heb nagevraagd hoe het zit en het blijkt dat de Cito-toetsen alvast de stof van het volgend jaar testen. De logica ervan ontgaat mij volledig. Dit werkt enorm demotiverend. Kinderen krijgen het gevoel dat ze niets kunnen. Waarom toetsen ze niet gewoon het geleerde? Zoals dat in andere landen gebeurt? En de kinderen plezier kunnen krijgen in het leren? 

Doordat mijn dochter kan lezen vult ze de boekjes vrijwel foutloos in en nog krijgt ze commentaar. Ik heb echt medelijden met de andere kindjes. 

Waarom mogen kinderen niet eerst het alfabet leren en vervolgens rustig leren lezen? Nu gebeurt alles tegelijk in groep 3. Alfabet, lezen, schrijven, spelling. Ik spreek leerkrachten die dit ook niet begrijpen. Ze zien veel kinderen in de problemen raken precies op de helft van het schooljaar in groep 3.

MoederSterretje schreef op 01-04-2022 om 04:21:

[..

Waarom mogen kinderen niet eerst het alfabet leren en vervolgens rustig leren lezen? Nu gebeurt alles tegelijk in groep 3. Alfabet, lezen, schrijven, spelling. Ik spreek leerkrachten die dit ook niet begrijpen. Ze zien veel kinderen in de problemen raken precies op de helft van het schooljaar in groep 3.

Dat lijkt mij nou echt de manier om kinderen kwijt te raken. Eerst het alfabet leren zonder echt te leren lezen. Ik heb bij jouw reacties steeds het idee dat jij uitgaat van een klein aantal kinderen die niet mee kunnen komen omdat je eigen dochter allemaal problemen op school heeft. Echter, de meeste kinderen doen het goed in groep 3. Die kunnen het leren lezen en rekenen prima aan. 

Toetsen worden afgenomen om het niveau van kinderen te bekijken. Natuurlijk zitten daar ook moeilijkere vragen bij. Hoe meet je anders het verschil tussen een 1 en een 5?  En een 5 is niet slecht en een 1 is niet supergoed. Twee van mijn kinderen konden heel goed rekenen die hebben vanaf groep 3 de rekencito's altijd foutloos gemaakt. En ze waren zeker niet de enigen. Ik begrijp dat als je kind niet zo goed is en moeilijk meekomt dat die toetsen moeilijk lijken maar het gaat niet om jouw dochter. Het gaat om alle kinderen in de klas. 

Het onderwijs wordt niet samengesteld om ervoor te zorgen dat de heel langzame kinderen in eigen tempo eerst rustig kunnen leren lezen. Hoewel er wel van alles uit de kast getrokken wordt om ze te helpen heb ik gemerkt bij een van mijn kinderen. Het is voor alle kinderen. En mijn kinderen die zeker niet briljant waren (mijn oudste zoon ging naar een mavo/havo brugklas na de basisschool) hadden zich doodverveeld als ze alleen maar een beetje hadden mogen lezen in groep 3. Mijn ervaring is ook niet dat heel veel kinderen in de problemen komen en ik ken ook niet allemaal leraren die graag eerst alleen het alfabet aan kinderen willen leren en daarna de kinderen pas willen leren lezen. 


---

---

01-04-2022 om 09:08

Op de M3 toets haalt 20% een V en 20% een I
Als de toetsen te moeilijk zouden zijn dan zou dat niet gebeuren dus nee je kletst echt onzin. Iets met klok en klepel. Er zijn een paar moeilijke vragen om te weten of het een I of een II wordt en die kinderen horen allang zon te zijn bij M3. 

https://www.edumax.nl/faq/wat-betekenen-de-cito-abcde-niveaus-en-iiiiiiivv/

En je wilt echt dat ze de X, Y en Q leren voor ze zinnen gaan lezen? Na de derde week kunnen ze het simpelste boekje lezen en trots dat ze zijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.