Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Doubleren Groep 3


ik heb het eerste werkboekje van veilig leren lezen er eens bij gepakt.  Wat de kinderen moeten doen wordt met pictogrammen aangegeven. 
De oefeningen bestaan vooral uit rondjes zetten, strepen trekken, een kruisje zetten (hierbij mogen de kinderen ook de letters schrijven als ze dat kunnen maar vanuit de methode gaan ze uit van kruisjes). 

Ik vind jouw beeld van de lesmethode niet realistisch. 
Deze discussie leidt wel af van waar het TO om gaat dus ik zal erover ophouden. 

---

---

01-04-2022 om 09:16

Net als met de Kanjertraining, sorry je komt met verkeerde informatie. Kan het niet staven en je verpest een beetje de sfeer hier met je kritiek die nergens op slaat. Heel veel generaties hebben prima leren lezen in Nederland dus zo slecht kán het niet zijn. 

Er bestaat een leerstofjaarklassensysteem waarin is vastgelegd wat kinderen in elke groep moeten leren. De cito's zijn daar ook op gebaseerd. Kinderen die wat meer moeite hebben met leren scoren daardoor lager dan kinderen die het heel snel oppikken. Dat is logisch. Als er op de cito dingen getoetst worden die niet behandeld zijn, ligt dat eerder aan de school dan aan de toets.
Als op de school van jouw kind kinderen die nog niet konden lezen bij aanvang van groep drie per definitie een achterstand hebben die ze niet meer inhalen, gaat er daar wat mis.

ik laat me nog een keer verleiden om offtopic te gaan. Citotoetsen hebben inderdaad altijd een paar opdrachten die kinderen nog niet gehad hebben. Dat komt omdat het een leerlingvolgsysteem is en het ook de kinderen eruit wil halen die misschien wat verder zijn zodat de school daar met de lesstof op aan kan sluiten. Dit kun je als leerkracht prima uitleggen. Is echt niet de hele toets maar een heel klein stukje ervan. 
Het overgrote deel van de kinderen lukt het om de stof in groep 3 bij te houden dus zeggen dat ze het helemaal verkeerd aanpakken lijkt me echt niet van toepassing

nu weer ontopic: 
TO hoe was je gesprek? Het is nog te vroeg om te spreken over wel of geen dyslexie. Ze kunnen hooguit kenmerken van.. zien (en problemen met  automatiseren, dus tempo is wel een signaal dat ze in de gaten houden, wil niet zeggen dat het dyslexie is).

Bij blijven zitten zou ik om een duidelijk plan vragen. Bij doorgaan zou ik ook vragen hoe ze omgaan met de achterstand in groep 4.

duizel schreef op 01-04-2022 om 11:42:

ik laat me nog een keer verleiden om offtopic te gaan. Citotoetsen hebben inderdaad altijd een paar opdrachten die kinderen nog niet gehad hebben. Dat komt omdat het een leerlingvolgsysteem is en het ook de kinderen eruit wil halen die misschien wat verder zijn zodat de school daar met de lesstof op aan kan sluiten. Dit kun je als leerkracht prima uitleggen. Is echt niet de hele toets maar een heel klein stukje ervan.
Het overgrote deel van de kinderen lukt het om de stof in groep 3 bij te houden dus zeggen dat ze het helemaal verkeerd aanpakken lijkt me echt niet van toepassing

Grappig toch, dat zelfs leraren aangeven dat het niet klopt, maar toch stug hier blijven volhouden dat er niets aan de hand is. De leerstof is op VWO niveau, de cito-toetsen lopen 1 jaar vooruit en veel kinderen behalen belabberde resultaten en leren om de helft over te slaan en maar middelmatig te scoren.

Veel kinderen met een normaal IQ blijven zitten (Iets wat in het buitenland vrijwel niet voorkomt). Terwijl ze veel meer uren op school moeten doorbrengen, resulteert het niet in hogere leerprestaties. Het lees- en rekenniveau van de Nederlandse kinderen daalt gestaag, jaar in jaar uit. Als je mij niet gelooft, kijk dan naar onderzoeken daarover

Overigens bestaan er geweldige leraren die hiermee weten om te gaan.

MoederSterretje schreef op 08-04-2022 om 17:09:

[..]

Grappig toch, dat zelfs leraren aangeven dat het niet klopt, maar toch stug hier blijven volhouden dat er niets aan de hand is. De leerstof is op VWO niveau, de cito-toetsen lopen 1 jaar vooruit en veel kinderen behalen belabberde resultaten en leren om de helft over te slaan en maar middelmatig te scoren.

Veel kinderen met een normaal IQ blijven zitten (Iets wat in het buitenland vrijwel niet voorkomt). Terwijl ze veel meer uren op school moeten doorbrengen, resulteert het niet in hogere leerprestaties. Het lees- en rekenniveau van de Nederlandse kinderen daalt gestaag, jaar in jaar uit. Als je mij niet gelooft, kijk dan naar onderzoeken daarover

Overigens bestaan er geweldige leraren die hiermee weten om te gaan.

Waar haal je dit allemaal vandaan joh? Volgens mij leef jij echt in je eigen waarheid. 

MoederSterretje schreef op 01-04-2022 om 04:21:

[..]

Waarom mogen kinderen niet eerst het alfabet leren en vervolgens rustig leren lezen? Nu gebeurt alles tegelijk in groep 3. Alfabet, lezen, schrijven, spelling. Ik spreek leerkrachten die dit ook niet begrijpen. Ze zien veel kinderen in de problemen raken precies op de helft van het schooljaar in groep 3.

Letters leren en rustig leren lezen doen heel veel kinderen al op de peuter- en kleuterschool. 

Ik denk dat je een uitzondering bent als je de meeste letters nog moet gaan leren in groep 3.

Je snapt er niets van moedersterretje. 

Een cito toets is geen examen of proefwerk. Er is geen norm vastgesteld die je moet halen. Je kunt niet zakken of slagen. En het is ook geen toets over de stof die behandeld is. 

Het is de bedoeling dat bij het systeem van score I - V een verdeling tot stand komt van 20% per categorie (de oude verdeling van A-E is anders verdeeld). De toets is zo ontworpen dat gemiddeld in NL die verdeling gehaald wordt. In één klas zal dat anders zijn. Als het gemiddelde niet meer die verdeling heeft op landelijk niveau, dan wordt de toets opnieuw genormeerd of vernieuwd.

De uitslag zegt iets over de potentie per kind per onderdeel. Dat geeft nooit 100% garantie, het blijft een algemeen middel. Maar het helpt wel om op een neutrale manier een kind te toetsen. Dit is dan een inschatting naast die van de leerkracht zelf, inclusief de methode toetsen die wel toetsen wat behandeld is in de klas. De cito helpt ouder en leerkracht aan meer informatie. 

Misschien kun je je eigen discussie openen over het niveau van het onderwijs in NL?
Dan kunnen we hier verder meedenken over de oorspronkelijke vraag. 

Sas-OO schreef op 08-04-2022 om 17:38:

Het is de bedoeling dat bij het systeem van score I - V een verdeling tot stand komt van 20% per categorie (de oude verdeling van A-E is anders verdeeld). De toets is zo ontworpen dat gemiddeld in NL die verdeling gehaald wordt. In één klas zal dat anders zijn. Als het gemiddelde niet meer die verdeling heeft op landelijk niveau, dan wordt de toets opnieuw genormeerd of vernieuwd.

Laten we niet doen alsof de citotoetsen niet ook voor problemen zorgen. Juist ook door dat laatste. Omdat scholen door de inspectie mede worden beoordeeld op citotoetsscores ontstaat er de neiging bij scholen om vooral die stof aan te bieden die door cito getoetst  wordt (vergeet ook niet dat leerlingvolgsysteemcito's een aantal jaar meegaan). Als veel scholen dat doen dan wordt het dus nodig om de toets opnieuw te normeren. (en  gaan scholen vervolgens nog meer dat aanbieden wat de toets toetst, in plaats van dat wat nodig is om goed te leren lezen, schrijven en rekenen). Overigens valt dat natuurlijk deels ook wel  samen, maar deels ook niet is mijn indruk.

Dat gaat uiteindelijk zover dat bij het Nederlands eindexamen (ook gemaakt door cito), het niet alleen gaat om je kennis van het Nederlands maar ook vooral om je vermogen om een toets te interpreteren zoals cito dat bedoeld heeft.

Ik ben blij dat in mijn tijd het eindexamen nog gewoon bestond uit het maken van een samenvatting èn het schrijven van een opstel. Dat was wat minder goed eenduidig te normeren, maar je moest wel gewoon laten zien dat je het Nederlands beheerste.

Ik snap wat je bedoelt.
Mijn bedoeling was om lezers te informeren dat de cito geen examen is. 
Want moedersterretje schrijft onzin.
Ik zal haar vanaf nu negeren. "Don't feed" in mijn hoofd houden. 

MoederSterretje schreef op 08-04-2022 om 17:09:

[..]

Grappig toch, dat zelfs leraren aangeven dat het niet klopt, maar toch stug hier blijven volhouden dat er niets aan de hand is. De leerstof is op VWO niveau, de cito-toetsen lopen 1 jaar vooruit en veel kinderen behalen belabberde resultaten en leren om de helft over te slaan en maar middelmatig te scoren.

Veel kinderen met een normaal IQ blijven zitten (Iets wat in het buitenland vrijwel niet voorkomt). Terwijl ze veel meer uren op school moeten doorbrengen, resulteert het niet in hogere leerprestaties. Het lees- en rekenniveau van de Nederlandse kinderen daalt gestaag, jaar in jaar uit. Als je mij niet gelooft, kijk dan naar onderzoeken daarover

Overigens bestaan er geweldige leraren die hiermee weten om te gaan.

Grappig toch dat je dit tegen een leerkracht zegt. Ik ken ook geen andere leerkrachten die er zo over denken zoals de leerkrachten die jij kent. Maar de tip die je kreeg over je eigen topic  openen is wel een goede denk ik

stazegul86 schreef op 27-03-2022 om 21:55:

[..]

Nee het is niey dyselxie. Ze moet haat tempo opkrikken. We zijn nu al dagen aan het oefenen en krijgt bijles van een juf. Die geeft ook aan dat het echt de tempo is. Ik ga donderdag op gesprek en kijken wat de uitslag is.

Heb je een goed gesprek kunnen voeren Stazegul? 

Dit topic gaat natuurlijk eigenlijk om jouw situatie...

MoederSterretje schreef op 27-03-2022 om 11:52:

Kinderen krijgen in groep 3 extreem veel op hun bordje. Je hoeft alleen het eerste boekje te bekijken om steil achterover te slaan wat ze al moeten invullen terwijl ze officieel nog de letters en de cijfers moeten leren. Ik had dit al door voor mijn kind met groep 3 startte door een kennis met hoogbegaafde kinderen die toch niet goed leerden lezen en zij moest ingrijpen. Mijn kind heeft een normaal IQ dus ik wist genoeg. In groep 1 leerde ik haar het alfabet en AVI 1 lezen, in groep 2 AVI 2 lezen en in groep 3 AVI 3 lezen. Mijn kind kon dus direct met de boekjes van school beginnen. Ik begrijp niet hoe andere kinderen het redden. Alles wordt tegelijk aangeboden. Nog voor je het alfabet beheerst wordt er van je verwacht dat je moeilijke woorden schrijft en hele teksten leest. Ik heb echt geluk gehad dat ik dit wist anders had mijn kind direct een achterstand opgelopen die heel moeilijk is in te halen, maar makkelijk te voorkomen.

Wat een rare afwijkende school zit jouw kind. Mijn oudste zat 2019-2020 in groep 3. Kwam hakkend en plakkend lezend binnen (avi 0). Ging na de herfstvakantie in zon werken ipv maan. Ik heb alle boekjes gezien. Ze hoeven echt niks moeilijks. Ze starten bij ons met leren van 3 letters (kim) en leren daar woorden van maken (ik , mik). En dan steeds een letter erbij. rond de kerst hadden ze alle letters gehad. En moeilijke woorden en hele teksten is geen sprake van. 
in mijn omgeving ging groep 3 bij bijna alle kinderen prima, terwijl er bijna geen enkele voorbij niveau avi start-m3 begon (oude avi 1 dus, de meesten avi 0)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.