Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

23-12-2009 om 13:57

Drie keer te laat, brief naar leerplicht ambtenaar?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

02-01-2010 om 23:33

Miriam (o.t.)

Emmertje geduld hebben? Ik heb me voorgenomen om er wat minder van te gebruiken voorlopig dus ik heb over

Bastet

Bastet

03-01-2010 om 09:44

Kaaskopje

Hier sluiten de lokaaldeuren als de les begint,dan zijn ze alleen nog van binnen te openen.Dus te laat is echt te laat,en je komt er ook niet in zonder een briefje te halen.
En om 8.00 moeten alle leerlingen verzamelen die zich moesten melden,en wordt de presentielijst doorgenomen.
groetjes,bastet

Monique D*

Monique D*

03-01-2010 om 20:13

Leerplichtambtenaar en zoon van vriendin

De zoon van mijn vriendin heeft ook contact gehad met de leerplichtambtenaar. De reden is dat hij letterlijk niet zijn bed kon uitkomen omdat zijn slaap/waakrite helemaal verstoord was. Ik heb een tijdje geleden hierover een draadje opgestart.
Omdat dit de spuigaten uitliep heeft de school dit gemeld bij de lpa. Er verscheen eerst een officiele waarschuwing van de lpa. Dit loste het probleem helaas nietop. Moeders en zoon moesten zich bij de lpa melden en werden verhoord. Dat ging niet zachtzinnig toe. Lpa meldde dat hij hiervan een proces verbaal zou opmaken en dit zou doorsturen naar de kinderbescherming en de officier van justitie. Een taakstraf voor zoon hangt dan in de lucht. Moeders kreeg te verstaan dat zij hieraan wel diende mee te werken. Anders zou het er slecht voor haar uitzien (hechtenis bij het niet betalen van de boete). Ik had toen in die draad gevraagd of deze gang van zaken normaal was, maar heb geen antwoord hierop gehad. De lpa komt over als een boeman.
Zij hebben ook, onafhankelijk van elkaar, een gesprek met de Kinderbescherming gehad. Gelukkig was dit gesprek positief verlopen. Zij hebben inmiddels onderzoek gedaan naar dat gezin en dat is positief. Zij wachtten destijds ook op de uitslag. Het was toen wachten op een volgende oproep.
Ondertussen heeft de zoon bloedprikken gehad en is zoon onderzocht door de neuroloog, maar daar is helemaal niets uitgekomen. Tot grote teleurstelling van moeders, want dan zou Moeders zich niet meer hoeven te verdedigen omdat de uitslag van het onderzoek bekend zou zijn. Helaas bleef (ook na training) het probleem bestaan (de eerste 2 dagen lukte het wel om op tijd op school te komen, maar de woensdag was het breekpunt, dan lukte het niet meer). Het gevolg is dat ze zich morgenmiddag oponieuw moeten melden bij de lpa. Dit n.a.v. een melding van de verzuimcoördinator die het verzuim van zoon spuugzat was. De reactie van de verzuimcoördinator was dat hij maar eens een flinke taakstraf moet krijgen.
Morgen gaan ze dus weer naar de lpa toe, ze nemen bewijzen zoals kopie van het verwijsbriefje en bloedprikken mee en moeders zal gaan vertellen dat ze, op advies van de dokter naar een gedragstherapeut of psycholoog gaan om dit tot de bodem uit te zoeken. Vader denkt er hard over om hem op een internaat te plaatsen als dit gedrag niet ophoudt.
Blijkbaar zal alles dunnetjes over gedaan worden. Maar of dit de oplossing is? Zoonlief doet alsof het hem niets kan schelen, maar hij lijdt er wel onder..
Ik heb vernomen dat het niet standaard is dat de lpa het proces verbaal doorstuurt naar de kinderbescherming (is nogal wat).

Tinus_p

Tinus_p

04-01-2010 om 22:17

Monique

Monique:
Omdat dit de spuigaten uitliep heeft de school dit gemeld bij de lpa. Er verscheen eerst een officiele waarschuwing van de lpa. Dit loste het probleem helaas nietop."
Dat vind ik het zorgelijke van de hele lpa-aanpak; het lost het probleem niet op, want het voornaamste wapen is repressie. Ondertussne is er niemand die zich afvraagt hoe het komt dat een puber een totaal verstoord dagnachtritme heeft, waarom dat niet 'vanzelf' normaal wordt, en wat je daar effectief aan kunt doen.

Tinus_p

Tinus_p

04-01-2010 om 22:21

Overigens

Slaapproblemen etc kunnen wijzen op een depressie; heeft iemand dat al wel eens gezegd??
Wat me opvalt, is dat het niet normaal wordt; een gezonde puber kan een nacht doorhalen of een reis naar Australië maken, en na ene paar dagen val je weer in een normaal ritme.

En kijk eens hier

Het helpt inderdaad geen biet: http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/274236/2010/01/05/Bestrijding-spijbelen-is-mislukt.dhtml
Aardig is de foto bij het artikel, waarop een of ander papiertje over de te-laat-actie prominent in beeld is.
Let op de zinsnede in het artikel: zaken worden niet op tijd afgehandeld wat mede komt door het toegenomen aantal zaken.

'Duh' om een vooraanstaand forummer te citeren.

Groeten,

Temet

Emma

Emma

07-01-2010 om 18:04

Op tijd komen moet

Mijn kinderen zitten op de basisschool en ook bij ons was de school genoodzaakt het beleid ten aanzien van te laatkomen aan te scherpen. En ik ben blij dat de school dat doet. Ik vind: je hoort gewoon op tijd te komen!!! En als ouder heb je de taak om dit soort gedrag je kinderne aan te leren door in ieder geval het goede voorbeeld te geven. Je wilt niet weten hoeveel ouders hun kinderen te laat op school afleveren. Doodleuk ruim een kwartier te laat of 5 minuten: te laat is te laat. Kennelijk is het nodig?? Ouders realiseren zich vaak niet de gevolgen van het te laat komen: te laatkomende kinderen verstoren de les klasagenoten en de leerkracht hebben hier last van. Je ziet overigens vaak bij ons dat het altijd dezelfde kinderen betreft die te laat komen. Natuurlijk is het maar de vraag of in inschakelen van de lpa zin heeft, maar wat anders? Je kunt het toch niet door de vingers kijken?

Marieke

Marieke

07-01-2010 om 19:09

Emma, daar ging het niet over

Het gaat er niet om dat kinderen maar lekker te laat moeten kunnen komen. Het punt is dat kinderen gecriminaliseerd worden vanwege het te laat komen en ouders boetes krijgen. Je kind gewoon zelf laten ondervinden wat de gevolgen zijn van te laat komen (het gaat hier om pubers) wordt door dergelijke overdreven (en dus ook nutteloze) maatregelen moeilijk. Gewoon de volgende ochtend om half 8 op school en bij de tweede keer 2 keer om half 8, dat is voor de gemiddelde brave borst die 's ochtends niet zo vlot is een heel effectieve maatregel. Voor de potentiële drop-outs werken deze draconische maatregelen toch niet en het zorgt alleen voor dat er veel geld gaat naar bureaucratie en niet naar kinderen die het nodig hebben.

Marieke

Je bent wat optimistisch Notoire te-laat-komers komen ook niet opdraven om 8 uur of 1/2 8 of wat je ook verzint. Sommige leerlingen en sommige ouders (en dan gaat het echt niet alleen over potientele drop-outs) zijn erg laconiek wat betreft te laat komen en daardoor zijn, neem ik aan, dit soort overdreven aandoende maatregelen in het leven geroepen. Je kunt het daar oneens mee zijn, maar ik zoek liever een goed alternatief.

Marieke

Marieke

08-01-2010 om 10:38

Biologische klok

Ik ben dit draadje begonnen met een vraag over normale kinderen, die uit een normaal gezin komen en waar niets bijzonders mee is behalve dat zij puber zijn.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de biologische klok in de pubertijd anders werkt, waardoor het moeilijk is om 's ochtends vroeg in actie te komen. Voor volwassenen is dit geen probleem meer, omdat de biologische klok zich dan weer heeft aangepast. Dus als ze het in de puberteit niet kunnen en als volwassene wel komt dit niet doordat ze iets geleerd hebben van draconische straffen, maar doordat zij hiertoe fysiek veel beter in staat zijn.

Oxalis: je zinnetje "Je kunt het daarmee oneens zijn, maar ik zoek liever een goed alternatief" irriteert mij enorm.
Ik maak mij er kwaad over dat gewone normaal functionerende kinderen uit een goed gezin met prima schoolresultaten (mijn kinderen!) met de winkeldieven en vandalen naar bureau HALT zouden worden gestuurd en gecriminaliseerd. Ik heb geen behoefte om oplossingen te bedenken voor disfunctionele gezinnen of voor mensen die gewoon anders zijn en waar men graag als brave borst naar wijst en hen regels oplegt, zodat ze lekker veilig net als iedereen worden.

Bastet

Bastet

08-01-2010 om 10:44

Oxalis

Nit waar,mijn zoon komt netjes om 8.00 opdraven als hem dat gezegd wordt.Dat hij nog wel eens te laat aankomt,wil niet zeggen dat hij lak heeft aan het gezag en de maatregelen van de school.
Groetjes,Bastet

Marieke

Marieke

08-01-2010 om 11:23

Bastet, hier precies zo

Grenzen opzoeken en proberen te verleggen hoort bij het gedrag van gezonde pubers. Dit is wat anders dan lak hebben aan alles en iedereen en geen enkel respect voor het gezag van school of de overheid.
Mijn zoon (16) reageert bijzonder chagrijnig als je hem 's ochtends wakker maakt, zeker als hij het eerste uur vrij heeft. Met 4 kinderen en 4 schema's (die per dag weer anders zijn, met lesuitval enzo) heb ik 's ochtends vroeg niet op mijn netvlies wie hoe laat waar moet zijn. Wellicht maakt mij in de ogen van de hardliners hier tot een onverantwoorde ouder
Ik heb afgesproken dat ik hem niet meer wek en dat het zijn verantwoordelijkheid is of hij op tijd op school is. Van de week heeft hij zich voor de tweede keer verslapen. Met een schaapachtige grijns constateert hij dat hij dus 4 uur moet nablijven (maar dat dit geen probleem is met een toetsweek in het vooruitzicht).
Moet er nu extra gemeenschapsgeld (belastingcenten!) worden uitgetrokken om dergelijke kinderen (of ouders zoals ik in een keurslijf te krijgen? Hebben we echt geen grotere problemen hier in het land?

Primavera

Primavera

08-01-2010 om 11:31

Zo werkt dat marieke

Het is nu eenmaal bijna onmogelijk om mensen te dwingen die iets echt niet willen, nergens aan meewerken en vrij ongevoelig voor straf blijken te zijn. Vandaar dat men op toch resultaten te halen zich gaat richten op de groep mensen die eigenlijk best willen, maar af en toe niet perfect blijken te zijn
Dus om dronken automobilisten aan te pakken gaat men zich focussen op de groep die hoogstens één glas drinkt. Om chronisch schoolverzuim tegen te gaan wordt de groep die alleen maar 3 uur eerder op vakantie wil en daardoor een kerstmaal of sportdag laat schieten hard aangepakt. En om slecht functionerende kinderen uit kansarme gezinnen waarvan altijd-te-laat-komen een symptoom kan zijn, gaan ze kinderen zoals die van jou criminaliseren.
Natuurlijk helpen deze maatregelen allemaal niet voor de groep die het werkelijke probleem vormt, maar dat doet er ook niet toe. Door deze groep artificieel groter te maken door ook lichte en incidentele gevallen er onder doen te vallen wordt het procentuele en absolute slagingspercentage van degenen die verantwoordelijk zijn voor het toezicht ineens een stuk groter.
Om een fictief voorbeeld te geven. Stel een school heeft eerst 20 probleemleerlingen die altijd te laat komen en door alles uit de kast te halen lukt het uiteindelijk om één uit deze gewoonte te halen. Dan heb je dus tot geld besteed voor slechts 1 leerling en 5% van de gevallen. Dat klinkt niet erg positief. Als je er echter voor zorgt door de eisen aan te scherpen niet 20, maar 200 leerlingen onder het etiket 'risicoleerling' vallen door 180 andere leerlingen die meer dan gemiddeld te laat komen ook als potentiële criminelen te bestempelen: dan zien de cijfers er ineens een stuk beter uit. Na evenveel tijd, geld en moeite blijken 180 van de 200 'probleem-leerlingen' verbeterend gedrag te vertonen. (Voor die ene van de 20 is natuurlijk geen tijd en budget meer). Dat is dus een slagingspercentage van wel 90% ipv 5%. Klinkt goed, niet?
Kortom het probleem veel groter maken dan het is, waardoor je legaal de eigenlijk niet-probleem gevallen aan kunt pakken loont. En zolang allerlei mensen, die nog niet ineens door dit mechanisme gecriminaliseerd zijn, blijven roepen dat het goed is om de boel hard aan te pakken zonder er zich in principe om te bekommeren WIE er nou eigenlijk hard aangepakt wordt en WAT voor een resultaat er werkelijk in de oorspronkelijke probleemgroep wordt bereikt door deze maatregelen (0,0), zal dit mechanisme wel zo blijven doorwerken.
Vandaar ook mijn voorstel in een ander draadje om juist op dit soort geldverslindende en doelloze mechanismes te besparen.
Groeten Primavera

anders

anders

08-01-2010 om 14:30

Marieke

"Moet er nu extra gemeenschapsgeld (belastingcenten!) worden uitgetrokken om dergelijke kinderen (of ouders zoals ik in een keurslijf te krijgen? Hebben we echt geen grotere problemen hier in het land?"
Jazeker want, om in jouw terminologie te blijven, anders moet er later weer op kosten van de belastingbetaler een uitkerinkje geregeld worden voor een ongeschoolde schoolverlater

Marieke

Marieke

08-01-2010 om 14:35

Anders

Of je hebt mijn postings en bv Primavera's niet gelezen of de strekking ervan ontgaat je geheel.

anders

anders

08-01-2010 om 15:40

Ik geloof van niet marieke

ìk heb altijd een beetje een allergie van opmerkingen over belastingcentjes dat levert meteen inkoppertjes op.

Reactie

Natuurlijk zijn er ook kinderen die wel keurig om 8 uur komen, ik overdreef wat , maar willen jullie dan dat iedereen die te laat komt dat gewoon moet kunnen doen en verwacht je dan dat ze later als ze volwassen zijn wel keurig op tijd zijn? Marieke, "Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de biologische klok in de pubertijd anders werkt, waardoor het moeilijk is om \'s ochtends vroeg in actie te komen", wauw, dat is makkelijk 'ja, sorry baas, ik ben puber, dus mijn biologische klok is anders, het is niet mijn schuld dat ik te laat ben" Ben toch bang dat het supermarktbaantje gauw weer verdwenen is. En hoe zit het met al die pubers (de mijne bijv.) die wel keurig op tijd zijn, andere biologische klok? En met die volwassenen die ook altijd te laat of op het allerlaatste moment aankomen rennen, hun biologische klok heeft het aanpassen overgeslagen? Zo kunnen we overal wel een excuus voor verzinnen. En wat betreft het zinnetje: "met de winkeldieven en vandalen naar bureau HALT zouden worden gestuurd en gecriminaliseerd" kinderen die te vroeg vuurwerk afsteken komen ook vaak uit keurige gezinnen, maar gaan ook naar HALT, zijn ook geen crimineeltjes. "Ik heb geen behoefte om oplossingen te bedenken voor disfunctionele gezinnen" ik geloof niet dat te laat komen te maken heeft met disfunctionele gezinnen. Maar ws praten we langs elkaar heen omdat jij te laat komen geen probleem vindt (proef ik uit je reactie, maar misschien vergis ik me) en ik het zelf vreselijk irritant als mensen altijd te laat of op het laatste nippertje komen, maar dat zal mijn afwijking wel zijn

Bastet

Bastet

08-01-2010 om 16:15

Nogmaals

We stellen toch nergens dat te laat komen geen probleem is.Ik doe mijn best mijn zoon op tijd richting school te krijgen,en als hij dan toch door bijv. oeverloos getreuzel te laat komt,is de consequentie voor hem,dus bij drie keer te laat om 8.00 komen.
Moet ik daar oprecht wakker van liggen?Toe zeg.Hij leert het vanzelf wel hoor,is mij ook gelukt,ik ben nu altijd bijzonder op tijd en vaak te vroeg.Komt goed.
Groetjes,Bastet

Primavera

Primavera

08-01-2010 om 16:26

Sprookjes

Oxalis:"ik het zelf vreselijk irritant als mensen altijd te laat of op het laatste nippertje komen, maar dat zal mijn afwijking wel zijn "
Anders:"Jazeker want, om in jouw terminologie te blijven, anders moet er later weer op kosten van de belastingbetaler een uitkerinkje geregeld worden voor een ongeschoolde schoolverlater"
Hieruit concludeer ik dat Anders overtuigd is dat vaker-te-laat-komen recht evenredig gerelateerd is met ongeschoolde uitkeringtrekker worden, wat zou kunnen worden vermeden door te laat komers te criminaliseren. Oxalis lijkt me van mening dat hard op treden zal helpen om later heel Nederland overal en altijd minstens 5 minuten van te voren aanwezig te laten zijn, zodat mensen zoals zij zich niet meer hoeven te ergeren.
Mag ik dan voor stellen om Sinterklaas af te schaffen om te voorkomen dat volwassenen die in hun kindertijd zo opgroeien later nog steeds hardnekkig in sprookjes blijven geloven ook al spreken de feitelijke waarnemingen die tegen?
Groeten Primavera

anders

anders

08-01-2010 om 16:39

Welnee primavera

wel even me laatste berichtje lezen

anders

anders

08-01-2010 om 16:42

Overigens primavera

ik ben zelf een groot voorstander van te laat komen: punctualiteit komt ontzettend leeghoofdig op mij over.

Marieke

Marieke

08-01-2010 om 18:23

Overdrijven

Tjee Oxalis, met mijn verhaal over de biologische klok bedoel ik uiteraard niet dat er een intern mechanisme zit ingebakken dat voorkomt dat je op tijd komt. Dûh, moet ik je dat echt uitleggen?
Dat supermarktbaantje argument is tevens overtrokken. De baas van de supermarkt doet echt niet de deur klokslag op tijd dicht om ze een kwartier buiten te laten staan en dan een preek te geven of ze te ontslaan.

Ik vind te laat komen niet goed en ik vind dat mijn kind op tijd moet zijn. Ik vind ook dat dit een zaak is tussen mijn kind, de school en de ouders. De school boet enorm aan ontzag en respect in om dergelijke kleine overtredingen uit handen te geven aan officiële instanties.
Winkeldieven en vandalen komen ook uit keurige gezinnen, maar zitten wel met hun jatten aan andermans spullen; crimineel wat mij betreft. En te vroeg vuurwerk afsteken past helemaal in dit rijtje etterbakjes. Leuk om met je baby tussen de knallende rotjes boodschappen te moeten doen.
Drommel vat het samen in één zin, mogen we inderdaad weer gewoon zelf onze kinderen opvoeden.
En voor "Anders" die allergisch is voor argumenten over belastinggeld, ik ben allergisch voor mensen die zonder de discussie te volgen one-liners droppen.

mirreke

mirreke

08-01-2010 om 18:52

Marieke, schooltijden

Voor puberbreinen, die nu nog in ontwikkeling blijken te zijn en daarom soms heel andere ritmes aanhouden, zou het beter zijn om de scholen veel later te laten beginnen, pas om een uur of tien, elf.
Pubers blijken pas veel later op de avond slaaphormonen te gaan aanmaken, en dus veel later te slapen. Toch heeft de puber nog steeds veel slaap nodig. Dat vroege opstaan druist er compleet tegenin. Mijn dochter heeft er ook veel moeite mee, maar zet om zeker te zijn dat ze wakker wordt haar wekker extra vroeg, zodat ze wel rustig wakker kan worden. Mijn zoon gaat dat nu ook al doen. In het weekeinde slapen ze dan weer wat bij...
Een heel gedoe, vind ik zelf.

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2010 om 23:38

Precies

De VO-school hier heeft de schooltijden aangepast, die zijn nu beter afgestemd op de bustijden. Heel goed, heel goed denk ik dan. Twintig minuten later beginnen (en dus ook 20 minuten later uit) is het maar liefst geworden. Een gemópper! Echt-niet-normaal! Die arme kinderen zijn Zo Laat Uit met de nieuwe tijden! Alle clubjes, baantjes, hobby's en vriendschappen komen in het gedrag. Tssssssssssk.
Ik denk dat we er híer in elk geval nog niet aan toe zijn om de aanvangstijd naar 11 uur te verschuiven

Tirza (avondmens)

Marieke

Tja, helaas ken ik ze, de bazen die jongeren ontslaan omdat ze herhaaldelijk een paar minuten te laat komen, maar wie weet zijn zij uitzonderingen. En ja, drommels, natuurlijk mogen we zelf weer gaanpvoeden, zijn we nooit mee gestopt, maar bij mij hoort 'leren op tijd te komen' bij de opvoeding, bij anderen weer niet, dit is een onbetekend punt (al maken sommigen zich er wel echt druk over, ik niet trouwens hoor, al lijkt dat misschien zo), maar waar liggen de grenzen wb zelf opvoeden, maar dat is een andere discussie, die hier niet hoort, dus ik hou verder m'n mond

Drommels

Ik kan me best voorstellen dat het soms moeite kost om je kind te leren op tijd op te staan, maar het is toch ook niet zo dat zo'n LPA al met boetes etc om de hoek komt kijken als een leerling 3 x in een bepaalde periode te laat komt, mogelijk een gesprekje oid, maar geen echte maatregelen, dus je hebt aanleertijd

Drommels?

"Jij bent toch ook geen mevrouwtje of meneertje?" ligt eraan naast wie ik sta, soms ben ik echt maar een mevrouwtje Sorry, flauwe opmerking, maar ik vind het ook een vreemde opmerking van jou. Het is blijkbaar verschillend per regio/plaats/LPA, ik ken het wel als 'gesprekje', heel vriendelijk, zonder consequenties etc., dus ik noem het ook een gesprekje. Te laat komen tijdens de lessen door heeft trouwens niets meer te maken met biologische klokken of wat dan ook, maar met al dan niet rechtstreeks, zonder kletspraatjes tussendoor, naar het volgende lokaal lopen, dat kan iedereen volgens mij (okee, misschien even naar het toilet, maar dat kun je eerst even gaan melden aan de leraar).

Bastet

Bastet

10-01-2010 om 09:43

Uit bed halen

Mijn zoon komt op tijd uit bed,helemaal zelf,maar treuzelt gewoon enorm.Er zijn verschillende manieren van te laat komen!
bastet

Monique D*

Monique D*

10-01-2010 om 17:37

Op tijd komen is niet altijd makkelijk

"Leren op tijd komen is onderdeel van de opvoeding. Dat betekent dat je het moet leren. En dat het fout kan gaan.
Ik heb geen zin in gelazer met de LPA, dus ga ik mijn puber uit bed halen. Want ik ben zo'n stomme moeder die geen gedoe met instanties wil. "
Welke ouder heeft daar wel zin in? Je hebt dan het idee dat je wordt opgeroepen bij de politie voor verhoor.. en hij maakt dan proces verbaal voor het OM. Het kind kan dan een taakstraf krijgen bij HALT. Mijn zoon maakte gekscherend een opmerking dat dit gelijk wordt gesteld als iemand doodrijden, iemand tot moes in elkaar slaan of een vrouw/kind verkrachten. Die krijgen ook taakstraffen.. (wat voor land leven wij eigenlijk)?
Het lijkt wel alsof de school de laatkomers zelf niet voldoende kan aanpakken en het daarom escaleert naar de lpa die behalve het kind, ook de ouders onder handen neemt. En dat is jammer. De school besteedt dit uit..
En natuurlijk moet je op tijd komen. Dat moet je ook later bij de baas. Maar dat neemt niet weg dat dat, wat eigenlijk niet moeilijk moet zijn (op tijd komen) wel complex is als je een puber hebt bij wie door een verkeerd afgestelde biologische klok of gezondheidsredenen (waar niet altijd een vinger op te leggen is). Zeker als je moet verdedigen tegen lpa's, kinderbescherming, kinderrechter, etc.
Zie mijn verhaal over de ervaringen van de zoon van mijn vriendin met lpa.

Astrid

Astrid

10-01-2010 om 20:23

Ik laat mijn kind van af nu te laat komen

Zoon (11) is sinds hij in de brugklas zit nu 2x te laat gekomen en zeker 20x nog net op tijd. Hard fietsen gaat niet, want school is slechts 5 min. van huis.

Zoons wekker gaat om 6.45 en om 7.45 wil ik dat hij klaar is. Hij verdomd het. Zoon hoeft behalve aan te kleden (wassen doet hij 's avonds) en een paar boterhammen te eten niks te doen in dat uur. Z'n brood staat al gesmeerd klaar. Zelfs z'n fiets zetten we al buiten.

Zoon is autistisch. Hij heeft totaal geen tijdbesef. Voorheen jutte we hem een uur op zodat hij nog net op tijd vertrok. Hij vond ons alleen maar irritant. Nu doen we dat net meer en hij zoekt het maar uit, dan komt hij maar te laat. Ik weet het ook niet meer. Ook dat te laat komen boeit hem totaal niet. Misschien moet hij eens een keer goed straf krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.