Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-05-2011 om 11:27
Zoon moet over een jaar zijn profiel kiezen. Dat wordt N&T (VWO), dat is helder. Maar hij moet dan ook een tweede vreemde moderne taal kiezen. Duits of Frans. Hij is in allebei erg goed. En allebei de docenten proberen hem argumenten te geven waarom hij voorál hun vak moet kiezen.
Zoon vindt het moeilijk om te kiezen. Nu kan hij wellicht ook vragen of hij ze allebei kan doen (ik heb nog geen idee hoeveel mogelijkheden er zijn binnen de roosters). Maar hij vraagt ons om argumenten die hij af kan wegen.
Ik heb zelf de neiging om Frans aan te raden. Spaans zou ik nog zinvoller vinden, maar dat is geen keuze.
Hebben jullie tips?
Tihama
23-05-2011 om 20:36
Astrid
Ha, jouw zoon klinkt als de mijne. Voor de bovenbouw gaat hij helaas pech hebben: die hangt aan elkaar van de essay's, tekstverklaringen, boekverslagen enzovoort. Presentaties hooguit eentje per jaar, idioom mwah, ook niet echt veel meer.
Tirza
23-05-2011 om 21:20
Zoon
Zoon is eruit. Vanavond deelde hij mee dat het Frans gaat worden. Argument: het is een andere taalfamilie. De Germaanse talen kent hij al genoeg, aldus zoon.
En alle talen nemen: nee, dat liever niet
Tihama
23-05-2011 om 21:32
Leuk liedje van jaap fischer
Echt, ik vind het geweldig. Zo raak. Het raakt me echt.
Titel: Laatst nog een aardige Duitser ontmoet.
Moest ik aan denken bij de posting van Massi.
Overigens heeft mijn man het ook prima gered met 3 jaar VWO-duits in onze vriendelijke duitse familie.
Ik denk wel dat het uitmaakt of je Duits naderhand nodig hebt in familie/relatie danwel zakelijk. In het laatste geval zou ik dan liever 5 jaar duits hebben gehad.
maar de keuze is gemaakt! Ik denk dat ik ook voor dat taalfamilieargument zou zijn gegaan.
23-05-2011 om 22:37
Ach
Ach, hij heeft nog bijna een jaar om een definitieve keuze te maken, dus wellicht denkt hij er over een half jaar weer anders over. Dochter zit nu in 3 gym en wist zeker dat ze frans zou kiezen bij haar NT profiel, maar na een heleboel leesteksten en luistertoetsen dit jaar heeft ze nu vol overtuiging voor duits gekozen. Het kan verkeren...
Groet,
Jujube