Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

een 1 in groep 3


Avi-boekjes hebben we nooit wat aan gevonden. Wat zoon wel lag, waren "ou-der-wet-se lees-boek-jes" zoals Bakkertje Deeg.

Hij las pas op zijn achtste een héél pocketboekje in één keer uit. Robinson Crusoë. 

Toen hij de diagnose dyslexie kreeg (10 jaar), kwam het advies om veel Geronimo Stilton te gaan lezen.

1001004001506969.jpg

Ik had vroe-ger pre-cies het-zelf-de boek-je

Ik had ze al-le-maal, en de leukste was Bakkertje Deeg gaat naar Bloemdorp 💓.

Hier ook een kind dat lezen niet leuk vond, en het thuis niet wilde doen omdat het schoolwerk was. Tot we hem wat te lezen gaven dat hem wel boeide. Inderdaad de Donald Duck en Suske en Wiske, maar ook bijvoorbeeld 'Mijn eerste encyclopedie' en bijvoorbeeld de hele serie Hoe en waarom-boeken, die heeft hij ook allemaal al op zijn 5e uitgelezen. Hij kwam gewoon echt niet door die Avi-boekjes heen. Die verhaaltjes waren echt veel te kinderachtig voor hem en het taalgebruik stond veel te ver van zijn belevingswereld af. Dus ook ik raad aan om uit te zoeken waar je kind wél warm voor loopt qua onderwerp of verhaal en dat aan te bieden. Dat werkt volgens mij vele malen beter dan verplichte eenheidsworst Avi-boekjes.

Jonagold schreef op 01-12-2022 om 11:55:

Hier ook een kind dat lezen niet leuk vond, en het thuis niet wilde doen omdat het schoolwerk was. Tot we hem wat te lezen gaven dat hem wel boeide. Inderdaad de Donald Duck en Suske en Wiske, maar ook bijvoorbeeld 'Mijn eerste encyclopedie' en bijvoorbeeld de hele serie Hoe en waarom-boeken, die heeft hij ook allemaal al op zijn 5e uitgelezen. Hij kwam gewoon echt niet door die Avi-boekjes heen. Die verhaaltjes waren echt veel te kinderachtig voor hem en het taalgebruik stond veel te ver van zijn belevingswereld af. Dus ook ik raad aan om uit te zoeken waar je kind wél warm voor loopt qua onderwerp of verhaal en dat aan te bieden. Dat werkt volgens mij vele malen beter dan verplichte eenheidsworst Avi-boekjes.

Het eerste AVI boekje dat mijn dochter las,  stiekem in bed 5 jaar oud was naar een park voor pret.  's Middags gehaald in de bieb en om 21.00 kwam ze viel in de hand uit bed. Mama kunnen ze niet gewoon pretpark schrijven?  Een park voor pret klinkt zo ingewikkeld! Dit was een avi-niveau waarbij alle woorden nog uit 1 lettergreep moesten bestaan. 

Gewoon lekker lezen waar de interesse van het kind ligt en hier en daar een beetje helpen als het woord ingewikkeld is. Dat hele avi gebeuren was zelfs voor de dyslect hier in huis niet te doen.  25 bladzijdes nikszeggend gewauwel.

wij kijken ook wel eens op het makkelijk lezen plein. Is eigenlijk voor kinderen met dyslexie maar daar staan ook informatieve boeken met een lager avi niveau. 

Bakblik schreef op 01-12-2022 om 12:20:

[..]

Het eerste AVI boekje dat mijn dochter las, stiekem in bed 5 jaar oud was naar een park voor pret. 's Middags gehaald in de bieb en om 21.00 kwam ze viel in de hand uit bed. Mama kunnen ze niet gewoon pretpark schrijven? Een park voor pret klinkt zo ingewikkeld! Dit was een avi-niveau waarbij alle woorden nog uit 1 lettergreep moesten bestaan.

Gewoon lekker lezen waar de interesse van het kind ligt en hier en daar een beetje helpen als het woord ingewikkeld is. Dat hele avi gebeuren was zelfs voor de dyslect hier in huis niet te doen. 25 bladzijdes nikszeggend gewauwel.

Precies, er is toch geen kind dat park voor pret zegt?? Zo maak je het lezen onnodig ingewikkeld. Hoewel ik erg veel bewondering heb voor de schrijvers van die Avi-boekjes hoor, want jee, wat is dat ingewikkeld, schrijven met uitsluitend woorden van 1 lettergreep...

Haha ja, en dan wordt het dus -omdat het perse met één lettergreep moet zijn- peen i.p.v. wortel. En wij maar lachen als we er weer eentje hardop hoorde voorlezen:

"en haas zegt: wie weet waar de peen is?"

Jippox schreef op 01-12-2022 om 12:38:

Haha ja, en dan wordt het dus -omdat het perse met één lettergreep moet zijn- peen i.p.v. wortel. En wij maar lachen als we er weer eentje hardop hoorde voorlezen:

"en haas zegt: wie weet waar de peen is?"

Vos zoekt de peen en haas zoekt de peen.

Mama als ze nou gewoon zeggen:

Vos en haas zoeken de wortels! 

Dan ben ik sneller klaar en snap ik het tenminste!  Wie zegt er nou peen tegen wortel!

Ik heb in eens een rare gedachten kronkel. Zou iemand spatie ziekte (alsin onnodig plaatsen van spaties in woorden die aan elkaar horen) kunnen krijgen door dat de eerste woorden die we lezen bestaan uit een letter greep?
Dat je van af het begin al niet goed op pikt dat lange woorden ook goed kunnen zijn? 
Zat net elders op het forum een stukje te lezen dat bijna onleesbaar was door de door de midden gehakte woorden en foute af brekingen.

Sorry Wilgenkatje voor het vervuilen van je topic.

Bakblik schreef op 01-12-2022 om 13:02:

[..]

Vos zoekt de peen en haas zoekt de peen.

Mama als ze nou gewoon zeggen:

Vos en haas zoeken de wortels!

Dan ben ik sneller klaar en snap ik het tenminste! Wie zegt er nou peen tegen wortel!

Hup snel door naar een volgend AVI-niveau.

Doet me denken aan de in zogenaamd makkelijke taal geschreven geschiedenisboeken voor VMBO. Allemaal losse zinnetjes zonder tekstverbanden of signaalwoorden. En dan over onderwerpen als Israël en de Palestijnen of WOII. Geen touw aan vast te knopen 🤯

Die leerlingen krijgen ook een 1 als ze het niet snappen

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-12-2022 om 14:17 Topicstarter

MamaE schreef op 30-11-2022 om 17:41:

Mijn dochter krijgt vanaf groep 3 huiswerk. Eén blaadje taal/spelling en één blaadje rekenen per week en het verzoek om thuis ook te lezen. Op rapporten staat zeer goed/goed/voldoende/matig/onvoldoende, maar ze krijgen geen cijfers per toets mee naar huis. En er staat ook altijd een tekst op het rapport die motiverend is. Dat kan best iets zijn als 'je hebt nog moeite met spelling, maar je doet erg je best en rekenen gaat al heel goed, ga zo door met je inzet'. Ik vind het erg demotiverend en ontzettend slecht voor het zelfvertrouwen om een kind dat pas net is begonnen met leren een 1 te geven omdat er te veel fout is. Het hoeft echt niet allemaal goed geteld te worden en administratief een één opschrijven kan, maar niet zo naar het kind communiceren van 'je kunt er niks van'. Ik geloof dat ik hier zeker een gesprek over aan zou gaan met school. Vooral over wat ze hiermee willen bereiken en of ze zich realiseren wat dit met het zelfbeeld van kinderen doet.

Ha MamaE en alle andere reageerders, ik heb het nog even gecheckt. Want inderdaad, voor ik het weet worden er halve waarheden verspreid. 

Er staat een 1 in het systeem dat de leerkracht bijhoudt. Ze heeft de moeder van kleindochter hierover gebeld (die deze 1 natuurlijk niet heeft gemeld, maar er wel van schrok) en haar aangespoord meer te oefenen omdat kleindochter anders straks de toets niet haalt. Ze probeert dat dagelijks maar als ze een avonddienst heeft (zorg) komt het er niet van. Zou niet gek zijn als de BSO er iets mee deed,  met een speelse swing. Vader natuurlijk ook; hij is een praktisch opgeleid persoon voor wie boeken/voorlezen geen vanzelfsprekende dagelijkse kost zijn. Dingen over de natuur vertellen/laten zien en treinbanen bouwen ligt hem meer.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-12-2022 om 14:19 Topicstarter

Ginevra schreef op 30-11-2022 om 19:14:

Topics in deze trant heb ik al een aantal keren langs zien komen en in een aanzienlijk deel van de gevallen bleek de vork uiteindelijk toch wat genuanceerder in de steel te zitten.

Als er werkelijk een 1 als cijfer is gegeven vind ik dat ook stom in groep 3, maar ik ben benieuwd hoe het nou precies zit.

Klopt Ginevra. Zie boven.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-12-2022 om 14:21 Topicstarter

Temet schreef op 01-12-2022 om 08:40:

Mag ik even reclame maken? Geen aandelen, maar voor beginnende lezertjes kan ik de Donald Duck junior aanbevelen. Let op: dezelfde nummers worden na 18 maanden herhaald, als je een abonnement neemt loopt dat 18 maanden. Maar ik zou geen abonnement nemen en af en toe een nummer los kopen, want als het kwartje valt kunnen ze al snel over naar de gewone Donald Duck. Tenzij je kind toevallig niet van strips houdt lijkt DD (junior of gewoon) mij de ideale oefening in lezen. Veel beter, imho, dan die zouteloze AVI-boekjes. Daarvan heb ik er op school de nodige ingezien, die van Paul van Loon waren nog wel te doen maar de rest leek me echt stierlijk vervelend.

Dus in plaats van te zeggen "we gaan lezen oefenen want dat moet van school" zou ik zeggen "ik heb een cadeautje voor je" en dan de DD Junior geven.

Wat een goed idee, ik wist niet dat dat bestond!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.