Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

een 1 in groep 3


Ik denk dat dit kind mee gaat naar Spanje. 

Is het een 1 op de lijn van 1-10? Of een ander soort score van een tussentijds testje?
Ze zit pas ongeveer 4 maanden op school, dan schrijf je nog niet zoveel woordjes goed toch?
Aan de andere kant: blijkbaar vindt ze het (nog) lastig en dan is oefenen handig om een achterstand niet groter te laten worden dan nodig.

Dagelijks oefenen hoeft toch geen straf te zijn? Het is maar hoe je het brengt en dan bv de hoeveelheid afwisselen. 

Ik lees nu pas dat je dagelijks oefenen niet bevorderlijk vindt voor het leesplezier. Waarom niet? 
Het is ook maar net hoe je het als ouder brengt. Dochter zet zelf een timer van 10 min. Als ze daarna nog zin heeft leest ze verder en anders niet. Hoe meer ze lezen hoe beter ze worden, meestal dan. Zelf boekjes op niveau uitzoeken bij de bieb. 

Topics in deze trant heb ik al een aantal keren langs zien komen en in een aanzienlijk deel van de gevallen bleek de vork uiteindelijk toch wat genuanceerder in de steel te zitten.

Als er werkelijk een 1 als cijfer is gegeven vind ik dat ook stom in groep 3, maar ik ben benieuwd hoe het nou precies zit.

En leesplezier gaat overigens wel hand in hand met regelmatig lezen. Lezen wordt pas leuk als je het een beetje kunt en daarvoor is regelmatig lezen belangrijk. Dus ik zou dat zeker positief framen als ouder.
Pianospelen is ook niet leuk als je nooit verder komt dan Boer daar ligt een kip in 't water.

Fenyw schreef op 30-11-2022 om 18:39:

[..]

Misschien is dat de 1 in dit verhaal. Van alle woordjes één goed. Dus niet dat kind een 1 gekregen heeft maar dat wel denkt.

Haha, o ja, zou wat zijn: dat de juf er een 1 van ‘één fout’ onder gezet heeft en dat geïnterpreteerd is door kind als het cijfer 1 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

30-11-2022 om 23:09

Die 1 is een brief van onvermogen aan het adres van die leerkracht zelf! Waar leert het kind schrijven...? Bij hem/haar in de klas mag ik hopen. En dan een 1. Die leerkracht moet zich kapotschamen!

En huiswerk in groep 3 is al helemaal idioot. Hier heel klein beetje opdrachtjes in groep 7/8.

hier wordt aan alle ouders gevraagd om te lezen met je kind. Vooral in groep 3. De leerkracht kan niet elke dag alle kinderen individuele aandacht geven en als ouder is dat makkelijker in te plannen. 10 minnetjes moet je toch wel vrij kunnen maken op een dag toch. Het wordt geen huiswerk genoemd. Is vaak juist stimulerend want kinderen worden er zo beter in en vrijwel alles wordt leuker als je het beter kan. 
Bovendien gaan de boekjes zo ook sneller uit. Wij gaan gewoon naar de bieb en lezen als ouders ook wat voor. En wij deden dit ook niet elke dag maar wel 4 of 5 keer per week. Ook nu in groep 4 nog maar minder vaak. Kind leest nu ook vaker zelf. 
Als het thuis veel strijd oplevert zou ik dat zeker bespreken op school. 

Een 1 geven is absurd. Ik zou ervan uitgaan dat het iets anders zit als dat kind zegt. 

Daddy_gijs schreef op 30-11-2022 om 23:09:

Die 1 is een brief van onvermogen aan het adres van die leerkracht zelf! Waar leert het kind schrijven...? Bij hem/haar in de klas mag ik hopen. En dan een 1. Die leerkracht moet zich kapotschamen!

En huiswerk in groep 3 is al helemaal idioot. Hier heel klein beetje opdrachtjes in groep 7/8.

Sommige kinderen krijgen wel huiswerk in groep 3, omdat ze het met de reguliere oefening op school niet redden. 

Mazzel voor de kinderen dat ze bij jou op school nauwelijks huiswerk hebben hier begon het in groep 5 en inmiddels groep 7, elke week een toets, elke week 10 redactiesommen, 2 werkbladen. Spelling, 2 werkbladen. Taal, 2 werkbladen rekenen en 2 bladzijdes met woordenschat woorden.

Mag ik even reclame maken? Geen aandelen, maar voor beginnende lezertjes kan ik de Donald Duck junior aanbevelen. Let op: dezelfde nummers worden na 18 maanden herhaald, als je een abonnement neemt loopt dat 18 maanden. Maar ik zou geen abonnement nemen en af en toe een nummer los kopen, want als het kwartje valt kunnen ze al snel over naar de gewone Donald Duck. Tenzij je kind toevallig niet van strips houdt lijkt DD (junior of gewoon) mij de ideale oefening in lezen. Veel beter, imho, dan die zouteloze AVI-boekjes. Daarvan heb ik er op school de nodige ingezien,  die van Paul van Loon waren nog wel te doen maar de rest leek me echt stierlijk vervelend. 

Dus in plaats van te zeggen "we gaan lezen oefenen want dat moet van school" zou ik zeggen "ik heb een cadeautje voor je" en dan de DD Junior geven. 

Temet schreef op 01-12-2022 om 08:40:

Mag ik even reclame maken? Geen aandelen, maar voor beginnende lezertjes kan ik de Donald Duck junior aanbevelen. Let op: dezelfde nummers worden na 18 maanden herhaald, als je een abonnement neemt loopt dat 18 maanden. Maar ik zou geen abonnement nemen en af en toe een nummer los kopen, want als het kwartje valt kunnen ze al snel over naar de gewone Donald Duck. Tenzij je kind toevallig niet van strips houdt lijkt DD (junior of gewoon) mij de ideale oefening in lezen. Veel beter, imho, dan die zouteloze AVI-boekjes. Daarvan heb ik er op school de nodige ingezien, die van Paul van Loon waren nog wel te doen maar de rest leek me echt stierlijk vervelend.

DAn had die school wellicht weinig keuze want er is tegenwoordig veel te kiezen qua avi boekjes. Of je het stierlijk vervelend vind is ook een kwestie van smaak.

Dagelijks oefenen voor lezen lijkt me helemaal niet slecht, elke avond voor het slapengaan even samen gaan zitten met een boekje en dan om en om wat voorlezen.
Beter elke dag kort en plezierig dan een of twee keer per week heel lang. Wat je leest maakt niet veel uit, als het maar leuk is en een beetje duidelijk lettertype heeft.

Temet schreef op 01-12-2022 om 08:40:

Mag ik even reclame maken? Geen aandelen, maar voor beginnende lezertjes kan ik de Donald Duck junior aanbevelen. Let op: dezelfde nummers worden na 18 maanden herhaald, als je een abonnement neemt loopt dat 18 maanden. Maar ik zou geen abonnement nemen en af en toe een nummer los kopen, want als het kwartje valt kunnen ze al snel over naar de gewone Donald Duck. Tenzij je kind toevallig niet van strips houdt lijkt DD (junior of gewoon) mij de ideale oefening in lezen. Veel beter, imho, dan die zouteloze AVI-boekjes. Daarvan heb ik er op school de nodige ingezien, die van Paul van Loon waren nog wel te doen maar de rest leek me echt stierlijk vervelend.

Dus in plaats van te zeggen "we gaan lezen oefenen want dat moet van school" zou ik zeggen "ik heb een cadeautje voor je" en dan de DD Junior geven.

Lezen kun je ook oefenen door gewoon spontaan woordjes die je tegenkomt te laten lezen. 

We stonden in de Hema taart te kopen voor zoon zijn 3e verjaardag en hij vroeg wat de getallen in de vitrine waren en somde ze op. Later deed hij dat ook met woordjes en dat kun je als ouder ook zelf stimuleren. 

Ik las vroeger de Donald Duck en de Suske en Wiske helemaal stuk, maar veel woordjes las ik niet ik keek vooral plaatjes.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

01-12-2022 om 10:21

Decembermamma schreef op 01-12-2022 om 07:14:

Sommige kinderen krijgen wel huiswerk in groep 3, omdat ze het met de reguliere oefening op school niet redden.

Ja, dat is op de school van mijn kinderen ook. Als er grote achterstand ontstaat (ook in groep 3) door wat voor reden dan ook, krijgen de kinderen -- in overleg met de ouders -- extra lesstof mee naar huis. Dus bijvoorbeeld bij langdurige ziekte, of een taal-achterstand. Of als het kind steeds uit het raam kijkt ipv de lesjes uitvoert, kregen ze het ook mee naar huis om thuis af te maken. Of dat dan ook daadwerkelijk gebeurde, was aan de ouders, want er ontstond geen discussie als het dan thuis niet werd afgemaakt (maar dan wordt de achterstand natuurlijk wel steeds groter, omdat de lesjes steeds moeilijker worden)

Maar dat is mijns inziens wat anders dan 'huiswerk in groep 3'.

Ik heb niet alles gelezen maar ik vraag me af of ze echt een cijfer 1 heeft gehad..? Hier krijgen ze op hun chromebook soms ook 'maar' 1 ster als ze veel foutjes maken. En 5 sterren is het beste; dan beheersen ze het en hebben ze vaak geeneen fout gemaakt.

(Die taak kunnen ze dus ook oefenen en als ze het vaker doen en er beter in worden dan worden het dus al snel meer sterren).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.