Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elinde

Elinde

23-04-2016 om 15:28

Eindexamen


klaar!

Dochter is klaar. Vandaag Grieks en Biologie. Allebei wel goed gegaan. Als natuurkunde nou ook nog een beetje meevalt, slaagt ze gemakkelijk. Pffff. Ik vond het best intensief. Dochter is nu ook erg moe. Morgen lekker uitslapen. Binnenkort begint ze met haar zomerbaantje.

Lusithania

Lusithania

24-05-2016 om 18:06

ook klaar

Zoon vond biologie gevoelsmatig zelfs gemakkelijker dan Engels. Nu een paar dagen tijd om uit te rusten.
Maandag heeft hij de hersteloperatie aan zijn ogen. Een zomerbaan zit er dan ook niet in.

lauren

lauren

24-05-2016 om 18:27

fijn

Fijn dat het voor jullie kinderen klaar is. Hier nog 2 dagen met op iedere dag een vak. Nu zit er een dochter achter mij op de bank enorm te mopperen. Ze ziet op tegen morgen.

Elfje65

Elfje65

24-05-2016 om 19:14

Zoon ook

Economie vandaag ging best goed. Wiskunde kon hij geen zinnig woord over zeggen. Hij vond het jammer dat er zo weinig kansberekening in zat. Rest van vakkwn gingen ook wel ok. Qua compensatiepunten zal het wel lukken, maar hij maakt zich zorgen om het gemiddelde van 5,5. Wel spannend.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-05-2016 om 19:33

klaar - en het blijft spannend

Vandaag was biologie het laatste examen, Daar was hij goed op voorbereid en het ging wel redelijk, heb ik begrepen.

En nu afwachten.... de kans dat hij in één keer slaagt, lijkt (erg) klein. Hij hoopt zelf vooral dat hij niet direct zakt en dus nog de kans krijgt om een herexamen te doen. Dat zal dan waarschijnlijk scheikunde worden. Omdat de examentrainingen zinvol waren, heeft hij alvast (vrijblijvend) een plekje gereserveerd voor een herexamentraining scheikunde. Ik wist niet dat zoiets bestond, maar wel dus. Een tweedaagse training op 18 en 19 juni. Hopelijk kan hij er inderdaad gebruik van maken en kan hij in september met zijn studie beginnen!

hier is dochter klaar

Gelukkig gingen de laatste examens (natuurkunde,MenO,Duits en biologie) beter dan de eerste (Nederlands ging bij haar wel zei ze, maar Engels en scheikunde vond ze erg moeilijk, wiskunde ging nog wel, t hield niet over, terwijl zij wel goed is in wiskunde maar er zaten een aantal leerlingen te huilen onder t examen zei ze.

Pfff ik had niet verwacht dat t zo zou gaan ze stond een 7,2 gemiddeld, dus we dachten dat wordt een rustig examen. Maar toen de eerste achter de rug waren was t echt paniek en heb ik heel wat moeten doen om dr weer rustig en geconcentreerd te krijgen. Ze heeft voor Engels echt een flinke onvoldoende(tussen 3-4) en Scheikunde twijfelt ze rondom een 5,3-5,6.
Nu heeft ze er iets meer vertrouwen in dat de gemiddelde 5,5 die afgelopen weken gescoord moet zijn gehaald gaat worden.
Wat ik wel vind opvallen is dat de redelijk goede leerlingen die we spreken, dus echt allemaal twijfelen nu omdat t zo lastig was. Vriendin zou cum laude slagen en geneeskunde gaan doen, dat haalt ze nu niet meer als de normering 0 is. Toch raar....normaal haalt ze wel hele goede punten en dan nu allemaal rondom 6?
En de Wiskundetopper gokt op een kleine 7? Normaal 9,3 of zo?
Kijk dat je iets lager zit door spanning of zo snap ik maar meer dan 2 punten lager?
We duimen maar!!

Anneke

Anneke

25-05-2016 om 09:14

gek

Het gekke is dat een VO een minpunt krijgt van de inspectie als het schoolexamen gemiddeld meer dan een halve punt afwijkt van het centraal schriftelijk. Dat zou dus niet makkelijk gehaald moeten kunnen worden toch?

Zoon moet hier vanmiddag nog scheikunde en dan is hij klaar.

Ja lijkt mij ook?

Nu hebben ze bij alles wel normering 0 aangehouden maar t viel me gewoon op, terwijl op de gewone schoolexamens er ook wel lagere punten vallen hoor bij leerlingen. Maar de goede leerlingen halen dan toch vaker een rond 7 of een 8 en nu niet als ze de voorspelling bij t controleren mogen geloven.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-05-2016 om 11:01

Normering

Even een hart onder de riem. Zit er dit jaar niet helemaal in, maar ik herinner me dat bij het examen van mijn zoon bij vrijwel ieder vak de normering in positieve zin werd bijna bijgesteld. Zal toch ook wel gaan gebeuren bij de examens die dit jaar zo moeilijk waren?
Sterkte allemaal met wachten op de uitslag!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-05-2016 om 12:29

Anneke en Lilian

Ik zou mij niet te veel zorgen maken hoor. De normering wordt pas achteraf vastgesteld. Het is niet zo dat het ene jaar leerlingen massaal lager scoren dan het andere jaar. Dan doet men dus 'gewoon' iets aan de normering.

Dat kinderen stress hebben en onzeker zijn of ze wel geslaagd zijn, is altijd zo. Daar is dit jaar geen uitzondering in. Nu valt het je alleen veel meer op omdat het om je eigen kind gaat. De meeste leerlingen slagen gewoon. Dat is ieder jaar zo en daar wordt 2016 geen uitzondering op. Echt niet. En de leerlingen die wel gaan zakken, zijn waarschijnlijk geen echte verrassingen (daarom maakt mijn zoon zich dus - terecht - wel grote zorgen)

Anneke

Anneke

25-05-2016 om 12:33

eigenlijk

is het dan gewoon een soort eindcito: zoveel procent moet een 550 halen dus we passen de normering er op aan. Het gemiddelde moet altijd ergens rond 535 liggen dus dan passen we de normering er op aan. Het zou fijn zijn als Engels op Havo er wat bij krijgt maar mijn zoon haalt liever een echt hoger cijfer op de herkansing. Hij heeft alle proefexamens waarschijnlijk veel beter gemaakt dan dit echte examen en dat is toch een beetje vreemd en komt niet alleen doordat hij rustig op zijn kamer alleen het examen maakt zonder druk.

Normering aanpassen is maar de helft van het verhaal

Als je niet goed tegen de paniek kan van "help het is heel anders dan ik dacht", gooi je in de paniek punten weg die bij een "normaler" examen wel gehaald zou hebben. Of hele vakken, een heel examen, omdat je denkt dat het toch niet meer lukt. Als er examenkandidaten beginnen te huilen omdat het te moeilijk is en dat goede leerlingen het met hen eens zijn, dat heeft weerslag op het hele examen.

Mijn zoon is overigens een koelere kikker dan ik voor mogelijk had gehouden. Hij kan nogal humeurig zijn als er van alles niet zo loopt als hij wenst/dacht, maar tijdens zijn examen is hij de rust zelve. "Ik doe mijn best, iets anders kan ik niet", zegt hij. Wat dat aspect betreft vind ik hem al geslaagd, wat het eindresultaat ook mag zijn. Ik hoop dat hij dat vast weet te houden, daar heeft hij veel aan in de toekomst. Zelf had ik had een cursus "examenvrees te lijf" om dat te leren.

Gelukkig ijsvogeltje

Ik denk dat ze op de andere vakken echt wel voldoende compensatie heeft om die 3 weg te poetsen, zelf weet ze t nog niet zo.
Moedermop, wij waren ook verbaasd om onze normaal nuchtere dochter zo te zien. Ik denk dat het wel geholpen heeft dat we na die 2 vakken hebben gezegd: nu je herpakken, kom op. Je hebt kennis voor een 7 altijd dus waarom zou je nu ineens een laag punt halen.

Alles gehad

Zoon is klaar nu met examen Havo, scheikunde ging goed zonder verrassingen. Natuurkunde en Duits vielen tegen, maar niets echt verprutst. Hij heeft verder niets nagekeken, dus het is nog te hopen dat zijn gevoel overeen komt met zijn cijfers.

lauren

lauren

25-05-2016 om 19:06

en vandaag

Vandaag filosofie. Dit examen is nieuw opgezet, er was weinig oefenmateriaal. Ook betstaat er niet iets als samengevat. Ze wist niet zo goed wat te verwachten, vooraf. Ze vond het lastig, ze kan er verder niet zo heel veel van zeggen.
Nog eentje, morgen, aardrijkskunde. De laatste loodjes vallen zwaar, vooral omdat sommigen al klaar zijn. Ze heeft ook gezegd dat ze bang is voor de 5,5 gemiddeld. Ik denk dat het de zenuwen zijn en de spanning etc. Ik denk dat ze het wel redt. Vrijdag gaat ze op vakantie, lekker.

Yura

Yura

25-05-2016 om 21:13

Ook klaar

Zoon was gister ook klaar. Bio ging redelijk. Vandaag lekker wezen shoppen en morgen heel lang uitslapen, want hij hoeft pas om 5 uur te werken. Dus dat uitslapen kan rustig tot 4 uur zijn. Hoewel hij een stuk minder moe lijkt dan in de periode van zijn se's, misschien door de vitamine d pillen die ik hem ben gaan geven. Ik had zelf een tekort en ik herkende zoveel symptomen bij hem, dat het me verstandig leek om hem ook maar wat extra te geven zo voor het eindexamen.
Wij hopen ook vooral dat hij met een her kan slagen en niet volledig zakt, bij hem komt dat overigens minder door de eindexamens dan door de schoolexamens, hij ging er gewoon niet geweldig in. Hij had de schoolexamens nodig om de cijfers op te halen en dat is niet altijd even goed gelukt lijkt het.
Zoon is ook alvast voor een herexamen-training in geschreven.
Lusithania, heel veel succes met de operatie van je zoon, is hij dan rond 16/6 weer een beetje op de been denk je?

Anneke

Anneke

25-05-2016 om 22:42

pubers....

Ik was vanavond aan het werk en krijg een smsje dat mijn zoon te laat was voor de sporttraining dus daar niet meer naar toe ging.

Ik sms terug hoe scheikunde ging.

Krijg sms terug: eentonig.

Ik vraag nog: eentonig makkelijk of moeilijk maar daarna geen bericht meer.

Pubers!

Ik zei vanmorgen: Nog 1 examen! bromt tie terug: nog twee... Ik denken, oja hij gaat in ieder geval Engels nog een keer proberen, grapjas.

Achter de rug

Zoon vond frans idioot gemakkelijk, en is er vast van overtuigd dat hij zijn schamele 5,5 opgehaald heeft tot een vette 7. We zullen zien. De examenperiode is hier heel ontspannen verlopen. Zoon blaakt van zelfvertrouwen dat hij het atheneum in 1 x gaat halen. En dat terwijl we in de meeste schooljaren minstens 1 x een verontrustend telefoontje of email van de mentor hebben gehad. Ik geloof dat ik hem de afgelopen maanden harder heb zien studeren dan in alle jaren hiervoor.

Yura

Yura

26-05-2016 om 13:49

Kenfan

Behalve dat zelfvertrouwen herken ik alles. Hier is zoon er wat minder zeker van. Hij verzucht nu wel, had ik maar wat harder gewerkt voor de SE's.

lauren

lauren

26-05-2016 om 17:18

ook klaar

Dochter is ook klaar. Vandaag aardrijkskunde. Ze appte dat het wel ok ging. Dat kan dus alle kanten op bij haar. Ik hoor het straks wel. Morgen gaat ze op vakantie dus vanavond spullen pakken.

Lusithania

Lusithania

26-05-2016 om 19:47

Yura

De verwachting is dat zoon nog steeds dubbel ziet na de operatie. De hoop is dat het dan te corrigeren is en anders krijgt hij een donkere lens i.p.v. het ooglapje.
Het is afwachten. Wel is het zo dat ook al ziet zoon dubbel, hij zonder ooglapje verder moet. En juist dat dubbelzien geeft zo ontzettend veel hoofdpijn.

Tjee, dat is wel erg frustrerend lijkt me!

Want van die hoofdpijn wordt je echt gek!!

Yura

Yura

27-05-2016 om 12:22

Lusithania

Wat ontzettend naar zeg, wel petje af hoor voor je zoon, dat hij zich zo door de examens geslagen heeft met hoofdpijn en al.

16 juni

Nog 20 dagen...

Hoe gaat het met jullie school met bellen? Zelf had ik een school die zou bellen voor 12 uur als je gezakt was, dus kreeg ik een hartverzakking omdat mijn broer om 12:01 opbelde om me te feliciteren!

School van mijn zoon belt altijd, maar de gezakten eerst. Dat wordt dus nog steeds nagelbijten.

mentor belt

Hier belt de mentor zijn mentorleerlingen, of ze nu gezakt of geslaagd zijn. Op dochters school mogen de zesdeklassers zelf hun mentor kiezen. De mentor van mijn dochter heeft maar vier mentorleerlingen, dus ik ga er vanuit dat het dus snel gebeurd is, dat bellen.

Moemie

Moemie

27-05-2016 om 16:08

Tweeling

Mijn dochters hebben allebei eindexamen gedaan. Ze hebben een verschillend niveau en ze ziiten op verschillende scholen. Van mijn ene dochter ben ik overtuigt dat ze geslaagd is. Echter mijn andere dochter heeft het zwaar gehad en het zal erom spannen of ze geslaagd is. Ik hoop zo dat ze alle twee geslaagd zijn. Het zou echt sneu zijn anders....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-05-2016 om 16:22

telefoontje mentor

Zoals bij Stoepkrijt (zelfde school).
De mentor van zoon heeft 10 mentorleerlingen, dus dat duurt wellicht iets langer. Zoon hoopt dat hij bovenaan het lijstje staat omdat hij het meest 'kritiek' staat. Ik hoorde net dat ze met zijn vriendengroepje bij elkaar gaan zitten in afwachting van de uitslag. Daarna gezamenlijk naar school om de voorlopige cijferlijsten op te halen en (hopelijk voor zoon...) zich in te schrijven voor een herexamen. Of om toch feest te vieren natuurlijk, maar we blijven realistisch.

Yura

Yura

27-05-2016 om 20:34

Geprobeerd

Vandaag geprobeerd om deze info uit zoon te krijgen, maar hij heeft geen idee. Of wel maar heeft geen zin in mij vandaag, ik stoor hem maar onder het gamen, kan ook haha. Gister op stap geweest om het einde van de examens te vieren, dus hij is vandaag niet erg gezellig. Eigenlijk was hij al die tijd tijdens de examens gezelliger . Nou ja als die info er niet op tijd uit komt, vraag ik het wel aan de moeder van zijn beste vriend (is inmiddels een goede vriendin van mij, ze zijn al vanaf hun 6e beste vrienden), zo doe ik dat wel vaker, vriend is meer van het spraakzame type.

examens

havo natuurkunde en Duits waren wat lastig, volgens zoon. Rest viel mee dus we hopen op geen telefoontje van de mentor op 16 juni.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-06-2016 om 10:43

Uitslagen

Zijn op alle scholen op 16 juni de uitslagen bekend?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.