Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elinde

Elinde

23-04-2016 om 15:28

Eindexamen


Triva

Triva

10-06-2016 om 12:16

yep

https://www.examenblad.nl/publicatie/20140827/rooster-voor-de-centrale-examens/2016#par9

Ik geloof wel dat die ochtend de scholen zelf moeten gaan rekenen of iemand geslaagd is op basis van al die eisen van gemiddeld minimaal dit en gemiddeld minimaal dat en kernvakken zus en zo. De ene school is daar wel sneller in dan de ander.

Juno

Juno

10-06-2016 om 12:16

..

Moemie

Moemie

10-06-2016 om 16:13

Gedeeltelijk reeds Geslaagd

Mijn ene dochter weet reeds dat ze voor het praktijkgedeelte van haar opleiding is geslaagd, het theoretische gedeelte volgt a.s. Donderdag ....

Dochter wordt vanaf 14 uur gebeld.
Ik hoorde van mijn zus, die op een (andere) VO school werkt, dat de discussies tussen eerste en tweede corrector dit jaar veel heviger zijn dan eerdere jaren. Ze heeft zelf al meer dan 6 uur aan de telefoon gehangen met 'haar' tweede corrector. En dat gaat dan van verschil van inzicht tot zelfs of er wel of niet een punt staat op een stippellijntje (examen Nederlands). Andere jaren ging het allemaal wat gemoedelijker, minder 'alsof er extra kinderen moeten zakken', aldus zus.

correcties ed

hoe zit dat dan precies met die correcties? Is dat altijd zo of heeft dat te maken met het aantal klachten voor een vak tijdens het eindexamen? En wie voert die uit?

lauren

lauren

11-06-2016 om 09:27

ook

Hier ook donderdag 16 juni.
Stoepkrijt, het kan ook zijn dat je zus en de corrector niet op 1 lijn zitten. Dat ze anders erover denken, dat kan ook. Dat kan los van het examen staan maar afhankelijk zijn van peroonlijkheid en inzicht van eerste en tweede corrector.

Moemie

Alvast gefeliciteerd met het geslaagde praktijkgedeelte van je dochter. Donderdag zal een spannende dag voor jullie zijn met twee examenkandidaten! Mijn dochter is dit jaar blijven zitten dus zij doet nog geen examen maar haar vriendinnen wel, dus wij wachten 16 juni ook vol verwachting af, leuk, die meiden die op de drempel van een nieuwe fase staan.

skik

Juffie

Juffie

11-06-2016 om 16:46

Hoe het werkt

De eigen docent kijkt eerst het werk na. Daarna wordt het naar een andere school gestuurd, waar een collega het werk als gecommitteerde nog eens integraal nakijkt. Afhankelijk van hoe grondig deze gecommitteerde te werk gaat, hoe goed het werk door de examinator nagekeken is en de duidelijkheid van het correctievoorschrift kan het gesprek tussen 1e en 2e corrector lang of kort duren. Dit jaar was niet anders dan andere jaren. Je hebt altijd docenten die de gok nemen en veel te soepel nakijken. Dan is het belangrijk dat een gecommitteerde goed werk levert. Elk jaar wordt in een pooling vastgesteld aan wie je gekoppeld bent. Je werk gaat naar een andere collega dan van wie je het werk ontvangt.

Moemie

Moemie

11-06-2016 om 17:03

Skik

Dank je wel voor je lieve berichtje. ik plaats donderdag zeker even een berichtje over de afloop. We duimen heel hard want voor een van mijn dochters zal het erom spannen. Hopelijk slagen ze toch alle twee.

ik weet hoe het werkt

Zus vertelde dat het op haar school dit jaar door het overgrote deel van de docenten als vervelender ervaren wordt dan andere jaren. Van alle vakken dus.
En juffie, ik stel de suggestie niet erg op prijs dat mijn zus de gok neemt om soepel na te kijken. Ze doet al 25 jaar examens, zonder ooit problemen te hebben met de 2e corrector.

als ik het goed begrijp

hebben de eigen docenten dus al vrij snel een indruk hoe zijn/haar leerlingen het examen gemaakt hebben? Ik dacht altijd dat de examens opgestuurd zouden worden en dat ook de docenten pas op de dag van de uitslag zouden weten welke leerlingen geslaagd/gezakt zouden zijn. Niet dat het voor mij van belang is verder maar ik vroeg het me gewoon af.

Ik dui met je mee Moemie

Ik hoop van harte dat ze alle twee de vlag uit kunnen hangen donderdag.

skik

Elinde

Elinde

11-06-2016 om 23:53

Vraag ik me ook af

Weten de docenten nu dan al welke leerlingen het niet gaan halen? Of bespreken ze dat niet met elkaar en weten ze alleen voor hun vak wat de resultaten zijn?

Juffie

Juffie

12-06-2016 om 00:10

Niet de bedoeling...

Ik heb helemaal niets willen suggereren, al snap ik dat het zo over komt. Ik herken alleen niet dat er dit jaar meer gedoe is, daar reageerde ik op. En dan ga ik niet van mijn school uit, maar van de berichten op de examenfora. In de pooling worden scholen vaak voor een deel aan elkaar gekoppeld, dus dat van acht vakken de examens van dezelfde school komen. Wij komen weleens tegen dat op een bepaalde school over het algemeen meer of minder ruimte genomen is met de correctie, en dat kan dan voor gedoe zorgen. Dat is dan nog lang geen landelijk fenomeen natuurlijk. Nederlands was wel een lastig examen dit jaar. Mijn collega's hebben ook nogal geworsteld met het voorschrift en met tweede correctie.

En om op de vraag van Zebra terug te komen: ja, je weet als docent snel hoe het ervoor staat. Dat ziet de tweede corrector trouwens ook precies, want de schoolexamencijfers worden meegestuurd.

Juffie

Juffie

12-06-2016 om 00:14

Elinde

Je weet de cijfers niet precies, want de normering wordt pas donderdag a.s. bekend gemaakt. Docenten weten wel van elkaar hoe het gemaakt is, maar alles blijft speculatie: tussen een N-term van 0 en 2 zit een groot verschil natuurlijk...

en die normen

wat houdt dat in? Die N-norm bijvoorbeeld?

Triva

Triva

12-06-2016 om 11:36

Ramadan

De afgelopen jaren valt Ramadan aan het eind van het schooljaar en mijn jongste vindt dat heel zielig omdat de kinderen uit zijn klas die er aan mee doen nu van alles mislopen wat de rest van het jaar niet gebeurt.

Nu bedacht ik het volgende: over een jaar of twee valt Ramadan voor een deel in de examentijd voor een jaar of 4. Hoe zouden ze (de leerlingen zelf) daarmee omgaan vraag ik mij af. Dit was natuurlijk nog niet eerder een groot probleem want het was ruim 30 jaar geleden dat dat zo was

Juffie

Juffie

12-06-2016 om 12:00

N-term

Per vak wordt aan de hand van de moeilijkheidsgraad van het examen en evt. fouten een normering vastgesteld, tussen de 0 en 2. Je weet hoeveel punten je leerlingen behaald hebben, bijvoorbeeld 30 van de 50, maar het cijfer is nog onbekend (in dit voorbeeld tussen de 5,4 en de 7,4). Het is niet zo dat het landelijk gemiddelde op een bepaald cijfer uit moet komen.

Nog een opmerking: de inspectie neemt in de beoordeling het verschil tussen schoolexamen en CSE-cijfer niet langer mee.

Juffie

Juffie

12-06-2016 om 12:04

Toevoeging

Door ervaring, het lezen van examenfora, bijeenkomsten van vakdocenten in de regio waarbij het examen besproken wordt en onderbuik heb je natuurlijk wel een idee hoe hoog de normering zal zijn. En hoeveel punten de leerling die een 5,6 voor het schoolexamen staat minimaal nodig heeft om voldoende uit te komen...

Elfje65

Elfje65

14-06-2016 om 18:59

Wat erg dat afwachten

Hoe dichter we bij de datum komen hoe nerveuzer ik uword. Vreselijk. Een maand geleden was ik zo overtuigd dat het goed zou komen. Nu niet meer. Het is geen ramp als het niet lukt. We hebben vavo of een her. Maar het zou zo jammer zijn. Hebben jullie dat ook?

Examenmam

Examenmam

14-06-2016 om 19:26

Vreselijk

Mijn dochter maakt zich niet druk. Niet tijdens de examens en nu nog niet. Ze bereidt zich al wel voor op de her, want die zit er dik in. Het worden waarschijnlijk 2 onvoldoendes en dan moet ze onafgerond gemiddeld een 6 staan. Dat zou misschien kunnen, maar van de examens die goed gingen heeft ze de antwoorden niet genoteerd...dus die kon ze niet goed nakijken. Whaaa, die gingen wel redelijk. ( ned, wisB, nat en schei) Als ze inderdaad genoeg zou hebben aan een her, dan zie ik het wel zitten. Haar docent vindt dat ze de kennis wel heeft, maar het schort aan de uitvoering ( multiple choice). Een voldoende voor engels (havo) zal er niet in zitten en de n-term voor biologie zal niet hoog genoeg zijn. Ik tel de nachtjes tot de norm bekend is, gun het haar zo.

Yura

Yura

15-06-2016 om 10:32

Afwachten

Gelukkig ben ik niet de enige die het erg vindt. Ik probeer er zo min mogelijk aan te denken, maar als ik er even aan denk zoals nu, dan krimpt mijn maag gewoon in elkaar. Man heeft gelukkig toch vrij kunnen krijgen om samen af te wachten, vanaf 2 uur wordt er gebeld. Maar die kan er nog slechter tegen dan ik, dus of hij nu het beste gezelschap is? Zoon slaapt denk ik die dag gewoon tot 5 voor 2, ik wou dat ik dat kon.

Lusithania

Lusithania

15-06-2016 om 10:40

Hier

Door de vreselijke hoofdpijn en daardoor een leeg hoofd weet zoon zeker dat hij gebeld wordt. Als het een her is, dan is het goed nieuws.
Als hij zou zakken vindt hij dat eigenlijk helemaal niet zo erg. Dan hoeft hij namelijk niet te kiezen over wat hij volgend schooljaar gaat doen.
Met zijn ogen gaat het nu beter maar hij heeft nog steeds altijd hoofdpijn. Het is dan moeilijk kiezen of je gaat studeren of een tussenjaar neemt. Wat dat betreft geeft zakken 'rust'.

niet gebeld worden

tussen 13 en 14 uur betekent geslaagd! Dan moeten ze om 15 uur naar school voor definitieve cijferlijst.
Zoon vindt het minder spannend dan ik.

kun je ook een vak herkansen

om een hoger cijfer te krijgen als je wel geslaagd bent?

Dit vroeg mijn zoon zich net af. Bijvoorbeeld als er een krappe voldoende is gehaald maar het wel een belangrijk vak is bij de vervolgopleiding?

Yura

Yura

15-06-2016 om 17:06

Zebra

Ik dacht wel dat dat kon hoor, in mijn tijd in ieder geval wel. Maar ja toen mocht je ook 2 vakken herkansen, ik dacht nu nog maar 1.

Triva

Triva

15-06-2016 om 17:15

zebra

Natuurlijk kan dat. Hier word je dan op de uitslagdatum van de her alleen niet meer gebeld omdat je al geslaagd bent. Wel goed opletten, hier moeten ze voor vrijdag 12 uur het papier voor de herkansing hebben ingeleverd.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-06-2016 om 18:24

Morgen

Dochter heeft morgen een bijeenkomst met de vijfdeklassers die examen hebben gedaan. Er is wel al door de leerkrachten bekend gemaakt dat iedereen een voldoende heeft gehaald. Die weten het dus al een tijdje.

Elfje65

Elfje65

15-06-2016 om 20:54

Vesper

Bedoel je van 1 vak of het hele examen?

Triva

Triva

15-06-2016 om 20:57

Vesper

Dat waren alleen de goede leerlingen begreep ik en iedereen kan weten of zijn cijfer tussen bijv de 5,5 en de 7,3 zit, je weet alleen niet welk cijfer het precies is, de leerkrachten dus ook niet, zie hierboven ergens de uitleg (de 0, 1 en 2).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.