Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

18-07-2011 om 16:13

Evangelische "reclame" op obs

Ik haalde mijn zoon (groep 5 op een openbare school) vanmiddag op en hij kwam naar buuten met een stickervel van de Evangelische genootschap in Nederland, met allerlei teksten zoals Elk dag is een wonder.. Toen ik, lichtelijk verbaasd, vroeg hoe hij eraan was gekomen verteld hij dat de juf ze uitgedeeld had tijdens een spreekbeurt over het Evangelisch geloof. Hij vertelde ook dat leerling X zelf lid was, en juf ook, en dat ze allebei erover verteld hadden. Ik werd nogal boos, we hebben niets voor niets een openbare school gekozen, en we vinden laïciteit een groot goed. Ik ging even bij juf langs om even uitleg te vragen, maar juf deed alsof ik om niets boos werd en dat het gewoon om een leuk velletje met stickers ging. Ik ben ook even langs de directeur van de school gegaan, die bexoek had dus het werd kort. Ik ben van plan om het verder mirgen te bespreken maar wik graag een paar Nederlandse meningen horen.
Ik ben dus en geschokken over het uitdelen van stickers die gemaakt zijn in opdracht van een religieuse groep op een openbare school, en ik ben geschokken over het feit dat een juf openlijk over haar geloof verteld in de klas. Ik vind het niet kunnen eigenlijk. Oprnbaar en laïciteit moeten volgens mij hand in hand gaan, en ik was net zo verbolgen geweest over een katholiek, joods of islamitsch getint spreekbeur met ditto stickervellen. Nog erger vind ik dat het om de juf gaat, als het alleen een kind was geweest had het me minder boos gemaakt.
sini
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

18-07-2011 om 16:28

Ik hink....

Ik hink op twee gedachten. Als dit gedaan wordt op een dusdanige manier dat alle geloven aan bod komen dmv spreekbeurten enzo, zie ik het als een soort algemene ontwikkeling. Kinderen uitleggen welke geloven er zijn, en wat dit nou eigenlijk inhoudt, waarom niet. Als het bij deze presentatie alleen blijft, zou ik er ook niet blij mee zijn.

Hey sini

laat ik voorop stellen; ik snap je verontwaardiging wel. Ik zou ook zeker niet dat velletje stickers zonder doorvragen in de schooltas van kind gestopt hebben maar er zeker vraagtekens bij gezet hebben.

Onze oudste zat op een montessori school. Daar werd aandacht besteed aan eigenlijk alle feestdagen van alle geloven, dus zowel de islam als christelijk als katholiek. Kinderen die een bepaald geloof 'aanhingen' zeg maar mochten daar ook in alle openheid over vertellen. Op zo'n manier vind ik het alleen maar een verrijking en een beetje het op doen van 'algemene kennis' zeg maar over al die verschillende geloven in onze samenleving. Wij zijn zelf (bewust) niet gelovig, maar staan wel open voor het feit dat andere mensen andere keuzes maken, vaak voortvloeiend uit cultuur, achtergrond etc.

Uit jouw verhaal begrijp ik echter dat het hier iets eenmaligs is, van het geloof van juf en en klasgenootje. Dan wordt het toch wel een tikje andere zaak, en riekt het naar 'zieltjes winnen'. Dat vind ik, zeker op een openbare school, echt erg vreemd.

Terecht dus in mijn ogen dat je daar kritische vragen over hebt gesteld. Ik zou zeker een aparte afspraak maken met de directeur zodat hij in alle rust met jou kan bespreken wat hier de achtergrond van is. Wellicht kun je eens peilen bij bevriende ouders op school wat zij er van vonden? En wat vond je kind er overigens van? Wel interessant? Of is er niks van blijven hangen kan ook nog...

Mare

koentje

koentje

18-07-2011 om 16:33

Nou waarover

een kind zijn spreekbeurt doet mag het zelf weten, maar ik vind het puur slecht dat juf zich ermee bemoeit.
Ik kan me goed voorstellen dat je daar geirriteerd over bent!

Laiciteit

Sini, je Franse achtergrond speelt ook op, denk ik. Het idee dat laïcité een grondhouding is van een openbare school is volgens mij erg Frans. Ik zou niet eens een goed Nederlands woord weten voor het begrip.

Maar ik ben met je eens dat de juf te ver is gegaan. Ik ben het eens met Koentje: spreekbeurt van een kind, ok, maar juf moet zich daar buiten houden. Het uitdelen van een 'leuk' velletje stickers met religieus geïnspireerde kreten is imho net een stap te ver. Stond Jezus er ook nog tussen, of deed die niet mee.

Ik ben het dus wel met je eens, maar hou er rekening mee dat dit voor veel Nederlanders lang niet zo'n principieel punt is als voor Fransen, en dat schouderophalen wel eens je deel zou kunnen zijn.

Groeten,

Temet

dc

dc

18-07-2011 om 18:33

Geen probleem

Ik zat vroeger op een openbare school, en op zo'n manier zijn alle geloven aan bod gekomen (kreeg zelfs een kleine koran uitgedeeld en mijn docent was echt niet islamitisch). Ik vind het juist goed dat je over alles een beetje leert en weet wat er bestaat. Zolang ze niet op school gaat bidden, zou ik me er verder niet zo druk om maken.

Mijn man kan zich ook zo druk maken over dit soort dingen, dus ik denk zeker dat je franse mentaliteit meespeelt

Maylise

Maylise

18-07-2011 om 18:50

Openbare school

Ik zou er ook niet zo blij mee zijn. Het kan natuurlijk dat een kind uit zichzelf heeft bedacht dat een spreekbeurt over zijn religie geven een leuk plan was en dat kind zelf die stickertjes heeft meegenomen. Dat zou ik niet zo erg vinden want als het onderwerp vrij is dan is het niet zo raar dat een kind een onderwerp dicht bij zijn beleefwereld kiest.
Waar ik echter niet zo blij mee zou zijn is dat de juf zich hier vervolgens ook mee bezig heeft gehouden. Juf hoort vind ik wel neutraal te blijven omdat ze een autoriteitsfiguur is.

In zijn algemeen vind ik bespreken van religie op een openbare school niet zo erg maar ik vond op de school van mijn kinderen dat er soms behoorlijk wat foutieve informatie werd doorgegeven tijdens de lessen maatschappijleer. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je niet alles tot in detail bespreekt. In zowel de lessen over islam, katholiscme en jodendom stonden een aantal dingen waarvan ik wist dat het allemaal net iets anders en genuanceerder lag. Dat heb ik ook op school aangeven en dat is toen veranderd maar wie weet wat er in de lessen over hindoeisme, protestantisme en boedisme stond wat ook wat anders lag. Daar heb ik veel minder verstand van. Het probleem was dat de juf ook gewoon niks van religie wist. Geeft niet maar ik zou het dan niet onderwijzen. Je onderwijst dingen zo makkelijk verkeerd.

Dit alles terzijde vind ik de spreekbeurt een grensgeval. Spreekbeurt onderwerp is blijkbaar vrij en dan mag religie ook. De fout zit hem wat mij betreft in de blijkbaar niet neutrale reactie van juf. Aan de andere kant we waren er niet bij dus wat juf nu echt in de klas gezegd heeft ligt misschien anders.

Hanne.

Hanne.

18-07-2011 om 22:42

Godsdienstonderwijs óók op een openbare school

Ik denk dat je van een koude kermis thuis gaat komen als je je verwacht dat op een openbare school religie en geloof niet ter sprake kunnen of mogen komen.

Op een openbare school is zelfs nadrukkelijk de mogelijkheid om godsdienstonderwijs te geven. Sterker nog vanaf komend jaar is er zelfs een beroepsopleiding docent godsdienstonderwijs voor openbare school.

Dat een kind hier een spreekbeurt over geeft en ook nog een stickervel uitdeelt lijkt me dus prima passen in het openbaar onderwijs. Als het een spreekbeurt over heksen was geweest en ze hadden heksen stikkers gekregen. Had je het dan ook een probleem gevonden?

Waar je wel een punt hebt is dat de docent zich er 'tegenaan' heeft bemoeid. Godsdienstlessen horen nl wel door een vakkracht gegeven te worden. En daarbij moet op een openbare school ruimte zijn voor verschillende religies.

Kortom, uitzoeken hoeveel de juf zich er nu helemaal tegenaan heeft bemoeid. Aangeven dat je dat niet prettig vindt, en het er verder bij laten.

Kijk ook eens op: http://www.voo.nl/discussies/Godsdienst_en_levensbeschouwing_horen_bij_de_openbare_school

http://www.gvoenhvo.nl/nieuws/openbare-school-onderwijst-ook-in-religies.html

Fianna

Fianna

19-07-2011 om 07:09

Waarom geen religie op obs?

Ik vind dat je niet kan zeggen dat er op een openbare school geen religie ter sprake mag komen. Lijkt mij nou iets dat bij opvoeding hoort, weten dat het bestaat, en welke vormen er zijn. Soort maatschappijleer oid. Ik vind het anders als een openbare school een religie beoefent, dus katholieke vieringen heeft oid. Dat kan natuurlijk niet en daarvoor is een obs openbaar, dat er geen religie wordt beoefend. Maar erover vertellen? Je wou toch niet dat religies worden doodgezwegen? Ze horen wel bij de maatschappij!
Als het een eenmalige bespreking is van 1 soort religie samen met het uitdelen van stickers zou ik trouwens ook niet zo gecharmeerd zijn.
Maar er over vertellen, waarom niet?

Fianna

Fianna

19-07-2011 om 07:11

Izar

Bij mijn weten is een openbare school wél verplicht om leerlingen de mogelijkheid te bieden om godsdienstlessen te volgen. Ouders mogen dan wel besluiten hun kind er niet aan te laten deelnemen.

Tirza G.

Tirza G.

19-07-2011 om 12:58

Openbaar bestaat niet

Althans, ik ben het nog niet tegen gekomen. Alle openbare scholen die ik ken besteden sowieso aandacht aan Kerst en Pasen. En van de vrije dagen met Hemelvaart en Pinksteren zijn ze ook niet vies. Als kers op de taart dan ook nog aandacht voor de niet-westerse religies, wauw.

Tirza

En hier

De school van zoon heeft erg veel moslimleerlingen, dus wordt er ook aandacht besteed aan het Suikerfeest. Wat inhoudt dat de kinderen desgewenst in hun nieuwe outfit naar school mogen komen (vaak worden ze voor dat feest in het nieuw gestoken) en dat de ouders lekkere hapjes mogen aanleveren. Over de religieuze achtergrond verder vziw geen woord.
Aan Kerst wordt meer aandacht besteed, maar daar weet men het Kindje Jezus ook zorgvuldig buiten de deur te houden. Ik herinner me van het liedje "kling klokje klingelingeling" nog de zinsnede " voor die blijde klanken/ willen wij God danken" maar dat soort zinnen zijn uit zoons versie verdwenen.

Groeten,

Temet

Wilma

Wilma

19-07-2011 om 16:01

Openbaar bestaat wel

Tirza G. schrijft dat openbare scholen niet vies zijn van Kerst en Pasen, vanwege de vrije dagen. Maar volgens mij zijn dat landelijke vrije dagen en zijn die niet verbonden aan openbare school of bijzondere school.

Hier op school, ook een openbare school, wordt wel een Winterfeest gevier en een Lentefeest, maar het heet niet Kerst of Pasen en er komt ook geen geloof om de hoek kijken. Zelfs engeltjes niet en die vind ik persoonlijk nog wel redelijk neutraal.

En even over Sini's vraag. Ik zou er geen moeite mee hebben als een spreekbeurt over het geloof zou gaan. Wel zou ik het wat minder vinden als juf zich er ook mee ging bemoeien. Maar dat zou ik ook hebben als een kind een spreekbeurt had over rugby en de juf die toevallig ook rugby speelt, bemoeit zich dan met de spreekbeurt. Een spreekbeurt is voor een kind.
Dat zieltjes-winnen zie ik niet zo trouwens, ik kan me best voorstellen dat kind of juf dat stickervel 'gewoon leuk voor de kinderen' vindt.

Fianna

Fianna

19-07-2011 om 17:35

Joyeux

Tijdens godsdienst les kun je uiteraard meerdere godsdiensten aan bod laten komen, zeker bij een openbare school. En nogmaals, ik zou niet weten waarom je op een openbare school geen godsdienst les zou mogen krijgen. Ik vind het heel belangrijk dat kinderen meekrijgen wat voor soorten godsdiensten er zijn, zeker in het kader van tolerantie en accpetatie enz. Het is toch onderdeel van de samenleving? En ik vind les krijgen over een godsdienst (dus puur informatief) heel wat anders dan het belijden, vieringen hebben enz enz. Dat laatste past idd niet bij een openbare school.

cqcq

cqcq

19-07-2011 om 18:03

Dit zijn de regels voor openbaar onderwijs uit de wpo

WPO, Artikel 46. Karakter openbaar onderwijs

1. Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden.
2. Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing.
3. Openbaar onderwijs wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.

WPO, Artikel 50. Mogelijkheid godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs

Het bevoegd gezag stelt de leerlingen in de gelegenheid op de school, binnen de schooltijden, godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te ontvangen. Van de tijd daaraan te besteden worden ten hoogste 120 uren per schooljaar meegeteld voor het aantal uren onderwijs dat de leerlingen krachtens artikel 8, zevende lid, aanhef en onder b, ten minste moeten ontvangen. Voor de leerlingen die dit onderwijs niet volgen, voorziet het bevoegd gezag in andere onderwijsactiviteiten op de school.

WPO, Artikel 51. Leraren godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs

Godsdienstonderwijs wordt gegeven door leraren daartoe aangewezen door kerkelijke gemeenten, plaatselijke kerken, of rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid die zich blijkens hun statuten het geven van godsdienstonderwijs ten doel stellen. Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs wordt gegeven door leraren daartoe aangewezen door volledige rechtsbevoegdheid bezittende organisaties op geestelijke grondslag.

Het bevoegd gezag ziet erop toe dat dit onderwijs uitsluitend wordt gegeven door een leraar die blijkens een daartoe strekkende verklaring van de aanwijzende instantie:

a. voldoet aan de bekwaamheidseisen die krachtens artikel 32a, eerste lid, voor het geven van dat onderwijs zijn vastgesteld, en
b. zijn bekwaamheid onderhoudt.

Wat ben je?

op een openbare school in nl hoef je niet te verzwijgen wat je bent, man, vrouw, homo, moslim, christen, naturist, harreltjes.
Je mag alleen niet anderen overhalen dat ook te worden.

Ik ken meerdere gelovigen ( christen, moslim, hindoe) die in het openbaar onderwijs werken. Die mogen daar gewoon over praten. En als ze willen mogen ze bidden.

Als het een spreekbeurt was en juf was er mee bekend, dan is er geen verschil tussen iets over hockey of postzegels verzamelen en een juf die dat ook doet en een over een kerk.

Dus ook van mij: schouderophalen.

Openbaar is openbaar, niet agnostisch of atheïstisch.
Maar misschien is er wel een markt voor. Wettelijk gezien mag je zon school gewoon oprichten.

Fianna

Fianna

19-07-2011 om 22:30

Joyeux

' Omdat de term \'godsdienstles\' over het algemeen gebruikt wordt voor de lessen over de bijbel en over god op christelijke scholen. En ik wil niet dat mijn dochter te horen krijgt dat de bijbel echt is.'

Dat is jouw interpretatie van wat godsdienstles inhoudt. Voor mij kan godsdienstles ook gewoon les zijn over allerlei godsdiensten. Zo had ik dat ook bedoeld toen ik het over godsdienstlessen had. Je kan vinden dat het onder maatschappijleer valt, maar dat is weer een ander discussie punt. Mijn punt is dat je prima op een openbare school over godsdiensten kunt leren en dat het dus zeker geen onderwerp is dat gemeden moet worden.
Of jij godsdiensten wel of niet tolerant vindt is wel een heel andere (ook interessante) discussie, maar zeker geen reden om godsdienst te mijden als onderwerp op school. Ben zelf overigens atheist en mijn kinderen zitten op een openbare school, waar oudste volgend jaar in groep 5 kan kiezen tussen godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk onderwijs als extra vak. Hij mocht van mij zelf kiezen en koos voor het levensbeschouwelijke alhoewel hij het onderwerp godsdienst ook interessant vond.

Evangelisch genootschap

Ik vind een reclamepraatje van een leerkracht in groep 5 van heel andere orde dan uitleg over godsdiensten/levensovertuigingen op een OBS. Vakleerkrachten zijn al jaren wegbezuinigd overigens.
Ik snap de boosheid van Sini

dc

dc

20-07-2011 om 10:53

Joyeux

enne, de bijbel is echt hoor.

Bij mij op de openbare lagere school ging maatschappijleer niet over de verschillende godsdiensten, dat werd bij godsdienst besproken. Zonder dat er bij gezegd werd dat het "echt" was. Er werd gewoon uitgelegd wat geloof was, welke er waren en waar ze in geloofden.

Waar jij het over hebt is meer catechisme. Dat is belijdende godsdienst. En dat heb je niet op een openbare school.

Leandra

Leandra

20-07-2011 om 21:00

Gvo/hvo

Kunnen kinderen kiezen in groep 7. En gvo staat dan voor godsdienstig vormend onderwijs. Hierin komen dus alle godsdiensten aan bod en niet maar 1. Er wordt over verteld net als bij geschiedenis. Is een apart vak waar kinderen voor kunnen kiezen. Tijdens de ak/gs lessen komen de geloven heel summier aan bod. Maatschappijleer is er volgens mij niet op de basisschool.Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen weten wat de verschillende godsdiensten inhouden. Al is het alleen maar om de wereld om hen heen beter te begrijpen en voor hun algemene ontwikkeling. Net als geschiedenis. Zo'n stickervel zou ik trouwens ook niet waarderen... Zo'n spreekbeurt kan prima, maar ik vind dat juf zich neutraal hoort op te stellen.

groeten Leandra

Groetjes Leandra

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 21:37

Leandra

Daaruit kunnen mijn kinderen ook kiezen, in groep 5 dan. Zoon heeft gekozen voor hvo. Waar stond dat ook al weer voor?

tonny

tonny

21-07-2011 om 19:14

Nouou joyeux - beetje o.t.

zo geef je wel érg veel eer aan die Joodse heerser hoor!

In de derde eeuw na Christus was er al lang geen 'Joodse heerser' meer. Een Romeinse keizer, dat wel, maar die was niet Joods.

De bijbel is niet door één persoon geschreven, hoe kom je daar nou bij.

tonny

tonny

21-07-2011 om 19:15

Ah sorry,

ik zag even niet dat je jezelf al corrigeerde.

Maar wie was volgens jou dan die Joodse heerser in de derde eeuw voor christus?

tonny

tonny

21-07-2011 om 19:17

Eens met cobi

'Waarschijnlijk zijn juf en jongen lid van een klein, zeer hecht kerkgenootschapje en zien ze daar elkaar elke week. Dat zal juf verteld hebben.'

Nou, het hoeft niet 'klein en zeer hecht' te zijn natuurlijk. Maar als juf en die leerling elkaar daar geregeld zien, is het natuurlijk wel erg raar om dat nu ineens nadrukkelijk te verzwijgen. Dat zouden ze ook niet doen als ze allebei tennisten. Of zoiets.

Openbaar is niet atheistisch of agnostisch, zei iemand anders al. Neutrale mensen bestaan niet.

Fianna

Fianna

21-07-2011 om 22:03

Izar

' Ik weet dat scholen verplicht zijn godsdienstlessen aan te bieden maar ouders hebben de keuze hun kinderen er aan deel te laten nemen.'

Euh, dat is geloof ik ook wat ik zei
Vziw zijn de godsdienstlessen die op school van mijn zoon worden aangeboden niet belijdend. Ik zou dat ook absoluut niet nodig vinden.
Hm, op zich vind ik het prima dat er onderwijs over godsdienst te volgen is op een openbare school, maar dat een openbare school verplicht is om het aan te bieden, ik weet niet meer zo goed wat ik er van moet vinden.

Hanne.

Hanne.

21-07-2011 om 22:50

Iets ingewikkelder

Het ligt nog een klein stapje ingewikkelder.

Openbare scholen zijn verplicht om godsdienstonderwijs te bieden als ouders er om vragen (artikel 50 en 51 WPO). Maar dat laatste is natuurlijk een vaag begrip. Als 1 van de 700 ouders het vraagt is dat dan voldoende of moeten er minimaal 351 zijn die er om vragen of ....?

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2011 om 23:11

Joyeux

Ik weet zeker dat je het boek van Paul Verhoeven over Jezus heel interessant zult vinden.

Tirza

tonny

tonny

21-07-2011 om 23:25

Abraham en david - en dan nog wat

leefden bepaald niet in dezelfde tijd - voor zover ze als historische personen hebben geleefd. Daar zat héél lang tussen.

Veel wat nu het Oude Testament is, is opgeschreven tijdens de ballingschap.

Maar goed, we raken zeer off topic bij de blije stickers vandaan. Ik heb trouwens nog nooit van een Evangelisch Genootschap gehoord, en ik verbeeld me toch wel heel veel christelijke groeperingen te kennen.

'Elke dag is een wonder'
Wat vind je nou zo erg aan die tekst Sini? Dat is toch gewoon zo? Als een mens zich niet meer verwonderd over dingen maar alles als vanzelfsprekend aan zich voorbij laat trekken, is er niks meer aan in het leven

kaatje43

kaatje43

21-07-2011 om 23:38

Protestant christelijke school alle godsdiensten

"Omdat de term 'godsdienstles' over het algemeen gebruikt wordt voor de lessen over de bijbel en over god op christelijke scholen."
Hoewel wij absoluut atheïst zijn, zitten mijn kinderen op een Prot.Christ. school en krijgen daar het vak godsdienst. Alle godsdiensten komen hier aan bod. Wat mij betreft valt het gewoon onder algemene ontwikkeling. Als je het onder het vak Maatschappijleer wilt laten vallen, zullen ze dat pas in de vierde krijgen. Ik vind het fijn dat ze al op jongere leeftijd meer erover te weten komen.
IK ken ook een Katholieke school waar je inderdaad een bijbel in je boekenpakket hebt. Daar zou ik dus niet zelf voor kiezen, omdat dat mij teveel een richting op dwingt.

dc

dc

22-07-2011 om 12:00

Joyeux

Je hebt het enkel over het oude testament. Wat denk je van het nieuwe testament? Het gedeelte waar het christendom in feite op gebaseerd is? (anders waren we joden?)

Fianna

Fianna

22-07-2011 om 12:46

Is dat zo? Ik dacht dat het rooms-katholicisme op het Oude Testament is gebaseerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.