Sinilind
18-07-2011 om 16:13
Evangelische "reclame" op obs
Ik haalde mijn zoon (groep 5 op een openbare school) vanmiddag op en hij kwam naar buuten met een stickervel van de Evangelische genootschap in Nederland, met allerlei teksten zoals Elk dag is een wonder.. Toen ik, lichtelijk verbaasd, vroeg hoe hij eraan was gekomen verteld hij dat de juf ze uitgedeeld had tijdens een spreekbeurt over het Evangelisch geloof. Hij vertelde ook dat leerling X zelf lid was, en juf ook, en dat ze allebei erover verteld hadden. Ik werd nogal boos, we hebben niets voor niets een openbare school gekozen, en we vinden laïciteit een groot goed. Ik ging even bij juf langs om even uitleg te vragen, maar juf deed alsof ik om niets boos werd en dat het gewoon om een leuk velletje met stickers ging. Ik ben ook even langs de directeur van de school gegaan, die bexoek had dus het werd kort. Ik ben van plan om het verder mirgen te bespreken maar wik graag een paar Nederlandse meningen horen.
Ik ben dus en geschokken over het uitdelen van stickers die gemaakt zijn in opdracht van een religieuse groep op een openbare school, en ik ben geschokken over het feit dat een juf openlijk over haar geloof verteld in de klas. Ik vind het niet kunnen eigenlijk. Oprnbaar en laïciteit moeten volgens mij hand in hand gaan, en ik was net zo verbolgen geweest over een katholiek, joods of islamitsch getint spreekbeur met ditto stickervellen. Nog erger vind ik dat het om de juf gaat, als het alleen een kind was geweest had het me minder boos gemaakt.
sini
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre
26-07-2011 om 23:06
Nee joh, cobi
Ze hoopt gewoon dat je de, als je daar toch zit, even de kast opruimt en de planken een lekker sopje geeft. Waar of niet, Gale?
En ik sluit me aan bij je schrijfgroepje hoor!
Maar alle gekheid op een stokje: ik vind dat een openbare school best godsdienstonderwijs mag geven, sterker nog, zou moeten geven - neutraal natuurlijk. Maar ik vind het wel raar dat een juf zich met een spreekbeurt bemoeit. En mij zou ook zo'n zieltjes-winnen-gevoel bekruipen, denk ik. (Geen Franse achtergrond). Mijn zoon gaat overigens naar een PC basisschool (bewust voor gekozen). Ik heb zelf openbaar onderwijs gedaan (ouders waren overtuidge atheïsten) en ik vond ook dat ik te weinig wist van de wereldreligies. Aangezien ik Engelse literatuur heb gestudeerd, heb ik dat tav de bijbel nog wel even fijn mogen inhalen, maar van de andere religies weet ik nog steeds te weinig. Oh, als ik toch eens tijd had voor zo'n cursus!

Fiorucci
27-07-2011 om 07:47
Izar
Dat hoort op elke school vind ik, gelukkig doen ze dat op de rk school van mijn dochter wel.

M Lavell
27-07-2011 om 09:59
Wat naief!
Cobi toch. Ik dacht dat je wereldwijzer was. "Dan zou juf ook voor zich moeten houden dat ze een vriendin heeft. "
Lieverd, bij jou op school halen ze zelfs de engeltjes uit de boom. Denk je nu werkelijk dat lesbische juf daar openlijk en ontspannen over kan vertellen in de klas? Of evangelische juf blijzinnig stickers uit kan delen?
Het is de uitvoeringspraktijk dat confrontaties gemeden worden. Zo worden onderwerpen gemeden (homo's, zelfs jodenvervolging) of maar vluchtig behandeld (evolutietheorie). Zo worden hoofddoeken en homo's geweerd.
Cobi:"Jij vereenzelvigt alle christenen met een kleine, fundamentalistische groep om je er dan neerbuigend over uit te laten. Een beetje van hetzelfde wat die meneer met \'t rare haar over de islam doet."
Dankjewel, maar je hebt het helemaal mis. Kennelijk ben je ziende blind voor wat er bijvoorbeeld ook op jouw school zichtbaar is. Of misschien ben je wel vooral Hollands Conflictvermijdend, dus niet zeuren over die stickers graag, dan kunnen we met zijn allen net doen alsof we zo vreselijk ludiek en tolerant zijn. Je kunt Sini's klacht dan ook met gemak op 'de Franse volksaard' schuiven.
Maar wat je eigenlijk doet is om de hete brei heendraaien, sussen, pappen en nat houden.
Mijn samenvatting: Nu het normaal is dat de engeltjes uit de kerstboom gaan, de homo's babbeltjes over thuis weg moeten laten, Darwin in het kleinste hoekje van het schoolboek staat, schoolboeken zorgvuldig op woordgebruik gecensureerd worden, en alles wat je zo gek niet kunt verzinnen, is het uitdelen van evangelische stickers een gotspe.
In een schoolwereld waarin homo's homo kunnen zijn, engeltjes vrolijk kunnen bengelen, Boeddha een hoek in de gang heeft, de evolutietheorie op de vloer van de gang is uitgetekend, 100 weesgegroetjes op het plafond van de klas hangen, ga zo maar door, daar kunnen sticker prima worden uitgedeeld.
Ja, lijkt me een leuke schoolwereld. Maar zo is ie niet.
Groet,
Miriam Lavell

tonny
27-07-2011 om 12:32
@dianne en verder
jouw stickervel zou best kunnen na een spreekbeurt over dit onderwerp (ik weet alleen niet waarop we die stickers moeten plakken, maar dat heb ik met alle stickers
Dat het paganisme in opkomst is kan ik me wel voorstellen. Terug naar oorspronkelijkheid zonder dogma's en geschillen - denk ik?
Heb er gisteravond nog wat over liggen nadenken, over de goden op je stickers. Ik moest vooral denken aan de meester in de derde klas die bij geschiedenis spannend vertelde over Wodan, Donar en Thor.
En ik merk dat ik hecht aan een monotheistische visie. Abraham die uit het veelgodendom werd weggeroepen.
We kunnen hier nog lang over doorpraten.
Dat het op school niet is zoals in de bonte schets die Miriam geeft, is vast omdat we de kinderen niet het bos willen insturen. Er bestaat zoveel om over na te denken, daar is een lang leven niet eens toereikend voor. Daarom in de basisschooltijd maar low profile.
Wat mij betreft leren ze op alle scholen wat feiten over alle (grote) religies.
Wat je er al dan niet aan beleeft (iets anders dan die feitelijke laag), is iets wat je thuis meekrijgt.

M Lavell
27-07-2011 om 12:54
Kus
tonny:"Er bestaat zoveel om over na te denken, daar is een lang leven niet eens toereikend voor. Daarom in de basisschooltijd maar low profile. "
Kijk, en daarom hou ik nou van je. Je denkt echt na over de discussie en maakt daarin ook echt nieuwe afwegingen. Heerlijk!
We zijn het zomaar eens geworden ondanks verschillende opvattingen.
Cobi heeft natuurlijk gelijk dat het niet eenvoudig is om met alle gevoeligheden rekening te houden, maar tegelijkertijd is het nog veel ingewikkelder om open te zijn over alles, zoals ik schetste in mijn schoolgebouw als lunapark van levensbeschouwing.
Waar voor mij elke sticker, beeltenis of spreuk zonder moeite tot feestelijk behang of goed bedoelde goodie kan dienen, gaat voor de goegemeente op dat die teksten en beeltenissen te diep gelaagd of zwaar beladen zijn om er de kinderen casual mee te confronteren.
Die goegemeente (de grootste groep) is het niet eens over het wat (de een valt over relistickers, de ander over toverheksen). Men is het erover eens dát je kinderen niet overvalt met dat wat in de grote mensenwereld gevoelig ligt.
Ik ben het daar trouwens niet mee eens. Geef mij maar het lunapark. Maar ik leg me zonder morren neer bij de status quo, mits mensen die over relistickers vallen dan ook hun zin krijgen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
27-07-2011 om 13:09
Fijne vakantie cobi
Ik zal me niet bezondigen aan natrappen of vuile ballen op de man.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
27-07-2011 om 13:28
Neutraal
Sini:"juf is een machtsfiguur en als zodanig mag geen eigen politiek of godienstige mening hebben. Ik wil dus niet dat juf in de klas vertelt of ze op Wilders heeft gestemd (stel een kind doet zijn spreekbeurt over de PVV) Precies hetzelfde, alleen is de ene gerespecteerd en de andere niet. "
Ik heb niet de indruk dat het een wel en het ander niet gerespecteerd is. Zeker in het vo is het vrij normaal dat de leerkracht wel eigen politieke of levensbeschouwelijke meningen uit, maar dan wel in de context van een discussie met de klas. Ik kan me voorstellen dat dat in het bo ook voorkomt, in groep 8 ofzo.
Er is zelfs theorie achter, namelijk die van het leren omgaan met verschillen. Verschillende meningen. Juf heeft er een, sommige leerlingen hebben een andere, toch kun je daar samen over praten. Dat geeft toch neutrale ruimte aan discussie.
Maar partijfolders uit laten delen als goodie bij een spreekbeurt mét daaraan toegevoegd de mededeling van juf 'ik stem ook op die partij' is wel over de schreef.
Net als die stickers.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
27-07-2011 om 14:11
Pelle
Wij hadden een maatschappijleraar die standaard een andere mening had dan de meesten in de klas. Juist om een discussie te ontlokken. Het is heel goed mogelijk dat dat vaak zijn eigen mening was, geen idee. Als hij zei: Ik vind....had dat zijn eigen mening kunnen zijn, maar misschien ook wel helemaal niet.

M Lavell
27-07-2011 om 14:52
Voordoen
Pelle:"Ik zie een leerkracht in het VO toch liever als de discussieleider dan dat hij/zij meedoet met de discussie met zijn/haar eigen mening. "
Dat kan ik me goed voorstellen, maar als je kinderen het discussieren wilt leren, dan moet je dat toch voordoen. Al is het maar om te laten zien dat het niet eng is om je eigen mening te geven.
Als een leerkracht zélf krampachtig zijn mond zou moeten houden over wat ie er zelf van vindt, dan wordt het wel erg lastig om de les ter bevordering van mondige vrije meningsburgers tot een leerzame te maken.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
27-07-2011 om 15:57
Te abstract
Jemig, debatclub. Dat lijkt me een tikkeltje te abstract voor groep 8 en voor de brugklas.
Maar je hebt gelijk hoor, die leerkracht kan ook een 'ik doe maar alsof' mening geven. Al zal dat in het heetst van de strijd volkomen verloren gaan bij de toehoorders. Fio zei ook al zoiets.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
27-07-2011 om 16:16
Pelle
"Een debatclubje leert toch ook niet discussieren met alleen de eigen mening?"
Precies mijn punt. Daarom nam de leraar vaak een standpunt in wat haaks stond op die van de meesten in de klas. En dat kon zomaar zijn eigen mening zijn, of niet. Nogmaals, geen idee.
Ik vind overigens dat een leraar best een mening mag hebben, mits discussie mogelijk is. Ik heb het meest geleerd van dergelijke leraren.

dc
27-07-2011 om 16:59
Betere morele waarden - izar
"Alsof atheisten elkaar graag de kop inslaan, bestelen, liegen en overspel plegen."
Had op de middelbare school fikse discussie hierover met mijn godsdienstleraar. Hij vond dat ook, want niet-gelovigen hadden geen reden om goed te zijn. Ik als atheist vertelde hem dat ik hem een hypocriet vond. Alleen maar aardig zijn naar je medemensen toe omdat je anders gestraft gaat worden? Het is nooit meer goed gekomen tussen ons

karpoezi
27-07-2011 om 22:43
Politiek in de klas
Toen ik (heel vroeger) op de middelbare school zat, hadden we twee geschiedenisleraren die in de gemeenteraad zaten, 1 voor de PPR, en de ander voor het CDA. Verder een maatschappijleraar die zeer links georienteerd was, en een zeer gelovige aardrijkskunde leraar die dat ook regelmatig in z'n lessen liet merken. Leuk! Hele heftige discussies riep dat op, zeker met een aantal jeugdige VVD'ers in de klas, en een aantal streng gereformeerde kinderen uit het zeer religieuse dorp verder op. Ik vind eigenlijk dat je de middelbare scholieren erg onderschat als je vindt dat de leerkracht niet duidelijk voor z'n mening mag uitkomen. Pubers zijn niet gek, en heel goed in staat om een eigen mening te vormen, of eventueel lekker overal tegen in te gaan. Wat schiet je op met al dat voorzichtige en neutrale gedoe? Let wel, ik heb het nu over de middelbare school, het verhaal van Sini vind ik heel anders.

Tirza G.
27-07-2011 om 23:18
Pelle
Volgens mij heb jij nog geen kind op het VO. Jij gaat nog genieten, de komende jaren. Mijn zoon had een maatschappijles-leraar die in de 1e kamer zat voor de SP. Ofzoiets. Die man had het zwaar tussen de VVD-ertjes
Tirza

Fiorucci
28-07-2011 om 11:32
Pelle
Maar stel, het is wel de mening van de leraar en hij meldt dat en passant ook, vindt je het dan wel een probleem?

Tirza G.
28-07-2011 om 16:24
Pelle
Het goeie nieuws is: dat ga jij niet merken. Want het valt je kind niet op. Ik weet nog heel goed dat bij ons vroeger (ach gossie) de geschiedenisdocent twee volle lesuren besteedde aan de PvdA en alle overige politiek partijen er in een halve les doorheen jaste. Dat vonden wij toen wel raar, maar het boeide ons onvoldoende om daar actie in te ondernemen ofzo. Rot op, je gaat toch geen móeite doen.....De meeste docenten zijn linkse semi-intellectuelen in mijn ervaring.
Tirza

Fiorucci
28-07-2011 om 18:06
En al merk je het
En ach, al merk je het, ik had een geschidenisleraar die bepaald geen VVD stemde en dat wist iedereen. Hij gaf er echt wel eens blijk van, maar ik heb nooit de indruk gehad dat het problemen gaf. Dat je zes pagina's uit het telefoonboek moest overschrijven als je aan het keten was, dat wist iedereen wel..

mopperkont
30-07-2011 om 20:05
Geloof iets anders dan politieke overtuiging
Voor mij, als atheist is een geloof iets anders dan een politieke overtuiging. Over politiek kun je discussieren, over geloof niet.
Mijn kinderen zitten op een openbare school. Ik zou het erg vervelend vinden wanneer de juf zeer duidelijk religieus is, omdat ze dan haar geloofwaardigheid voor mijn kinderen verliest. De juf gelooft in dingen die er niet zijn. Domme juf, denken ze dan. Hoe kunnen ze dan weten of de rest van wat ze van haar moeten aannemen WEL waar is?
Ik denk dat dit ook andersom een probleem kan zijn bij Christelijke opgevoede kinderen. Die denken dat de juf die denkt dat God niet bestaat een steekje los heeft, en misschien maken ze zich dan zorgen dat ze naar de hel gaat.
Dus geloof en stickers graag thuislaten op de openbare basisschool wat mij betreft. Op de middelbare school ligt dat anders, dan kunnen ze al wat meer aan.

Fiorucci
31-07-2011 om 08:34
Mopperkont
Nee, zo werkt het niet. Mijn kinderen zitten/zaten op een katholieke school, en ze vinden hun leerkrachten heus niet dom omdat ze geloven. En zo zijn ze door mij ook niet opgevoed,hoewel wij duidelijk niet gelovig zijn. Ik heb hen geleerd dat sommigen geloven ,anderen niet, of een ander geloof dan het christelijke hebben. En dat dat prima is en een goede verstandhouding niet in de weg hoeft te staan.

dc
31-07-2011 om 10:08
Da's wel erg zwart-wit hoor
Hoe zit het dan met het respecteren van een ander's z'n mening? En een andere mening kunnen ze op de basisschool ook al prima aan hoor.
"omdat ze dan haar geloofwaardigheid voor mijn kinderen verliest. De juf gelooft in dingen die er niet zijn. Domme juf, denken ze dan."
Voed jij je kinderen zo op? Ik zou zeggen "de juf gelooft, ik niet. Kijk jij later maar wat je er zelf van vindt.".
Jouw reactie doet me een beetje denken aan mijn moeder. Die vond dat gelovigen "zwak" waren, want als je sterk bent dan heb je geen god nodig. Nou met zo'n houding valt er verder weinig te respecteren inderdaad. Beetje jammer vond ik dat zelf.
En over geloof kun je trouwens prima discussieren. Ik heb een cursus gevolgd over wereldgodsdiensten, en we hebben wat afgediscussiëerd! Maar als je een ander z'n mening afdoet als "onzin en dom", ja dan ben je natuurlijk zo uitgepraat.

dirksmama
03-08-2011 om 03:57
Starheid
over geloven valt wel degelijk te discussiëren!
Ik bemerk juist bij atheïsten (ook gewoon een geloof) vaak een starheid die discussie erg moeilijk maakt.
Bijvoorbeeld het idee dat je alleen maar neutraal zou kunnen zijn als je niet mag zeggen wat voor isme je thuis aanhangt. Als een juf niet mag zeggen op school dat ze lid is van de een of andere kerk, dan mag ze ook niet zeggen dat ze niets gelooft, dan mag ze ook niet zeggen dat ze vegetariër is of lesbo of Ajacied.
Iemand die haar kinderen niet corrigeert als die denken dat juf dom is omdat juf gelooft in iets dat niet zou bestaan of juist niet gelooft dat zoiets bestaat, zo iemand geeft wat mij betreft blijk van een starre dogmatische instelling. Zoiets vind je zelfs bij de SGP nauwelijks meer.

Kees
03-08-2011 om 08:49
Zieltjes winnen
"Ik haalde mijn zoon (groep 5 op een openbare school) vanmiddag op en hij kwam naar buiten met een stickervel van de Evangelische genootschap in Nederland, met allerlei teksten zoals Elk dag is een wonder.. Toen ik, lichtelijk verbaasd, vroeg hoe hij eraan was gekomen verteld hij dat de juf ze uitgedeeld had tijdens een spreekbeurt over het Evangelisch geloof. Hij vertelde ook dat leerling X zelf lid was, en juf ook, en dat ze allebei erover verteld hadden".
Juf had ze uitgedeeld, juf is lid, net als het jongetje. Dit riekt wel degelijk naar zieltjes winnen en dan ook nog op zo'n doortrapte manier zeg! Ik zou hier echt werk van maken bij de directie en desnoods ook de Medezeggenschapsraad inschakelen.
Juf is een gezaghebbend figuur; een autoriteit! Er is een ongelijke machtspositie tussen juf en de kinderen. Dit had ze nooit zo mogen doen.
Zeker als dit het enige spreekbeurt over geloof is, is het helemaal fout! Behandel dan ook de andere geloven, maar nee….dat is het 'm nou juist..dat is niet te bedoeling. Dit is gewoon sneaky zoals overigens vele evangelische groepen te werk gaan! Onder het mom van een spreekbeurt nog wel en dan nog via kinderen! Bah!
Afspraak maken met de directuer, stickervel meenemen en op zijn bureau neerleggen en hem eens laten vertellen hoe hij dat ziet. Dit kan echt niet!

Kees
03-08-2011 om 09:33
Misbruik machtspositie
Kijk, waar het mij om gaat is dat de juf haar machtspositie (bedoeld dan wel onbedoeld) heeft misbruikt in dit geval. Kinderen willen altijd in de gunst vallen bij hun "meerdere" en juf had dat kunnen en zelfs moeten weten!
Door te zeggen dat Ook Zij lid is van die club wekt al dan niet onbedoeld de indruk dat dat toch wel een hele goede club is en kinderen willen graag ergens bij horen. Wat is er nu mooier als de juf er ook nog bij hoort…..
Daar zit 'm voor mij nou net de kneep. Ik zeg niet dat die hele groep nu bekeerd is, maar al zijn het er maar 2 die beïnvloed zijn….ik bedoel maar..en "wat juf zegt is toch goed?". Snappie waar ik heen wil?
Als dat kereltje die spreekbeurt had gehouden en juf had verder niets gezegd en zich op de achtergrond gehouden en zich dus neutraal had opgesteld, prima; niks mis mee.

Fiorucci
03-08-2011 om 18:29
Dirksmama
Nee, als de een gelooft en de ander niet ben je natuurlijk snel uitgepraat, dat lijkt me volstrekt logisch. Ik vind het heel interessant om te horen hoe mijn (zeer gereformeerde )buurvrouw haar geloof beleeft en wat voor invloed dat heeft op haar leven (heel veel invloed) maar over het al dan niet geloven zijn we het snel eens. Zij gelooft, ik niet.

dirksmama
04-08-2011 om 14:16
Bewijzen?
Izar, niemand vraagt jou toch te bewijzen of iets wel of niet bestaat?
Ik zie atheisme als een religie, vooral vanwege de fanatieke vasthoudendheid van veel atheisten om anderen van hun gelijk te overtuigen, of het dedain waarmee er gesproken wordt over anderen die niet hun overtuiging aanhangen.

Fiorucci
04-08-2011 om 14:55
Dirksmama
Jammer dat je atheisten grotendeels over een kam scheert. Ik ken gelovigen die exact hetzelfde doen, en gelovigen en atheisten die dat helemaal niet doen, waaronder ik zelf, en mijn buurvrouw bijvoorbeeld.
Ik vind het helemaal prima als iemand gelooft. Maar ga mij niet, zoals ooit iemand trachtte, mij vertellen dat mijn dochter is overleden omdat wij onze lieve heer niet toelaten in ons leven, want dan zet ik je het huis uit, nog voor je je thee op hebt. (echt gebeurd)

FayW
04-08-2011 om 17:32
Onzin dirksmama
Ken jij alle atheisten dan? Ik denk dat een groot deel van de mensen gewoon niet zo met het geloven in een god bezig is, maar het ook niet zoveel kan schelen als anderen dat wel doen. Zolang je er elkaar maar niet mee lastig valt. Red mij niet, haha.

Tineke
04-08-2011 om 18:52
Atheïst
Als overtuigd atheïst, agnost en filosofisch materialist, volg ik momenteel een christelijke opleiding, waardoor ik ook op christelijke scholen voor de klas sta. Ik heb nog niemand proberen te overtuigen van mijn gelijk. Vooral omdat mijn gelijk alleen voor mij geldt. En zelfs voor mezelf ben ik niet altijd even streng, sommige periodes ben ik minder materialistisch dan andere. En ik kan me prima bewegen in christelijke kringen, waaronder met verve bijbelverhalen vertellen.
Ik herken mezelf niet bepaald in de boude uitspraak van Dirksmama.

Limi
04-08-2011 om 19:01
Dirksmama
Ik geloof niet in een god en daardoor speelt het ook geen enkele rol in mijn leven. Het is dus geen religie; het is er gewoon niet.

Sancy
04-08-2011 om 22:59
Ik heb een scheurkalender op het toilet, ik las toevallig een toepasselijk stuk daarover. Laat ik het even overtypen:
"Atheïsme wordt als tegenhanger van geloof maar al te vaak met religie vergeleken. Dit terwijl atheïsme inhoudelijk niet meer is dan een ontkenning van de noodzaak tot geloof. Desondanks wordt het fanatisme waarmee sommige atheïsten uiting geven aan hun gebrek aan geloof bijzonder vaak tegenover religieus extremisme geplaatst.
Het is tevens in sommige religieuze kringen bon ton om te stellen dat de onwelwillendheid van atheïsten om bepaalde vormen van argumenteren of zelfs het bedrijven van zogenaamde religieuze wetenschappen - zoals creationisme - te accepteren, vergelijkbaar is met de meest volhardende vorm van religieus dogma.
Atheïsten bestrijden deze lezing. Een atheïst neemt simpelweg iets niet aan wat niet afdoende beargumenteerd of bewezen kan worden. Als de weigering om onbewezen stellingen voor waar aan te nemen dogmatisch is, dan zijn atheïsten dus dogmatisch op zoek naar de waarheid."
(Eric Schoorl - 365 goddeloze dagen 2011, 4 augustus 2011)