Sinilind
18-07-2011 om 16:13
Evangelische "reclame" op obs
Ik haalde mijn zoon (groep 5 op een openbare school) vanmiddag op en hij kwam naar buuten met een stickervel van de Evangelische genootschap in Nederland, met allerlei teksten zoals Elk dag is een wonder.. Toen ik, lichtelijk verbaasd, vroeg hoe hij eraan was gekomen verteld hij dat de juf ze uitgedeeld had tijdens een spreekbeurt over het Evangelisch geloof. Hij vertelde ook dat leerling X zelf lid was, en juf ook, en dat ze allebei erover verteld hadden. Ik werd nogal boos, we hebben niets voor niets een openbare school gekozen, en we vinden laïciteit een groot goed. Ik ging even bij juf langs om even uitleg te vragen, maar juf deed alsof ik om niets boos werd en dat het gewoon om een leuk velletje met stickers ging. Ik ben ook even langs de directeur van de school gegaan, die bexoek had dus het werd kort. Ik ben van plan om het verder mirgen te bespreken maar wik graag een paar Nederlandse meningen horen.
Ik ben dus en geschokken over het uitdelen van stickers die gemaakt zijn in opdracht van een religieuse groep op een openbare school, en ik ben geschokken over het feit dat een juf openlijk over haar geloof verteld in de klas. Ik vind het niet kunnen eigenlijk. Oprnbaar en laïciteit moeten volgens mij hand in hand gaan, en ik was net zo verbolgen geweest over een katholiek, joods of islamitsch getint spreekbeur met ditto stickervellen. Nog erger vind ik dat het om de juf gaat, als het alleen een kind was geweest had het me minder boos gemaakt.
sini
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Katrien
08-08-2011 om 12:36
Miriam
Hoe het komt dat dit op deze school wel mocht uitgedeeld worden aan iedereen? Ik heb er werkelijk geen idee van. Ik vond het bizar, maar heb er voor de rest niet op gereageerd.
Ik ga wel eens polsen op haar nieuwe school hoe hun regels daarover zijn. Want hoe meer ik er over nadenk, hoe vreemder ik het vind. Maar goed, Dochter gaat niet meer naar die school, dus laat ik het maar.
Katrien

dirksmama
08-08-2011 om 12:37
Je vraag
< >
Even onschuldig ja. En de vergelijking klopt niet. Homo ben je, daar kun je niet toe overgehaald worden, ik vind het goed dat kinderen simpelweg op school en thuis al horen dat homosexualiteit bestaat en dat er niets mis, vies, gek of vreemd aan is en tovenaars, ja hallo, sprookjes en fantasiewereld. Jij zit te suggereren dat ik blije stickers wel goed vind en homo's en Harry Potter niet. En dat blijf je in verschillende postings suggereren. Er is een heel klein deel in gelovig Nederland, zowel christelijk als moslim als hindoe, dat bezwaren heeft tegen heksen en potten. Maar jij blijft maar op zo'n manier schrijven dat het lijkt alsof alle gelovigen dat doen, het liefst nog keihard klokkenluidend en halleluja-zingend. O ja en vooral met het doel alles en iedereen die op hun pad komt te bekeren.
Harry Potter al dan niet homosexueel, mag wat mij betreft zoveel stickers op school uitdelen als hij maar wil. Ik ben christelijk opgegroeid, maar in mijn opvoeding heb ik altijd al over andere geloofsrichtingen geleerd. Dus ook over Lourdes en heiligen, ook over de 5 zuilen van islam en ook over de boeddha en over hindoeïsme. Ik verbaas me regelmatig over de onkunde van basisdingen van verschillende geloven bij anderen.
Je hebt gelijk dat ik me erger. Ik erger me aan de op mij dom overkomende vooronderstellingen van anderen over christenen en andere gelovigen. Zoals ik al in een eerder bericht schreef, die Volkskrantmentaliteit van ongeloof als een hogere trap in de evolutie van de mens. Lieve help dat is echt ZO ontzettend 19e-eeuws!

Fransien
08-08-2011 om 13:33
Eenheidsworst
Ja, die onverdraaglijke neutraliteit, dat wordt gewoon eenheidsworst. Straks geen luidende kerkklokken meer, want er zijn mensen die dat niet prettig vinden. Geen kerstdiner want daar zit iets christelijks of heidens in, geen paasontbijt, geen minaretten, geen vak godsdienst op school, want stel je voor dat de leraar of lerares zelf iets gelooft. Zullen we dan ook maar direct de vrije dagen die bij een geloof horen maar afschaffen? Geen kerstfeest meer, geen pasen, geen sinterklaas. Als je vrij wil neem je dat zelf maar.
Ik zie zo'n samenleving niet zitten. Ik zie het niet zitten dat ik om mijn overtuigingen belachelijk gemaakt wordt, ik zie het ook niet zitten dat iemand anders de kast in moet omdat er mensen kunnen zijn die er aanstoot aan nemen. Ik ben het niet eens met onverdraagzaamheid, van welk geloof die nou komt, en geen Harry Potter, Fantasia of wat dan ook, dat is een heel klein gedeelte van de conservatieve christenen. Ik ben het ook niet eens met de onverdraagzaamheid die hier uit sommige posts spreekt, alle gelovigen over 1 kam scheren is van hetzelfde kaliber als alle ongelovigen over 1 kam scheren.

M Lavell
08-08-2011 om 14:31
Pappen en nathouden
Dirksmama:"Maar jij blijft maar op zo\'n manier schrijven dat het lijkt alsof alle gelovigen dat doen, het liefst nog keihard klokkenluidend en halleluja-zingend."
Nou ja, dat dan toch alleen maar als jij je aangesproken voelt door het enkele begrip 'gelovigen'. Bovendienp een directe vraag van Katrien hierover heb ik al gezegd dat het feitelijk maar om een kleine groep gaat.
Maar dat maakt niet uit, want het is die kleine groep die in hoge mate de do's en don'ts op scholen bepaalt, ook op openbare scholen. Dat jij het als gelovige persoonlijk kennelijk niet zo aanhangt, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
De stickers kwamen van de evangelische hoek. Dat is bij uitstek een club waarbinnen homo's en tovenaars als directe bedreiging voor de kinderziel worden gezien, zie bijvoorbeeld de standpunten van hun politieke vertegenwoordiging de Christenunie.
De invloed van die club is groot, niet omdat de aanhang groot is, maar omdat er een grote kring van pappers en nathouders omheen staat die om de lieve vrede de kleine knorrigheidjes en intolerantie aan deze gemeenschap toestaat.
Zelfs daarmee zou je geen moeite hoeven hebben, als dat maar een consequent tolereren van intolerantie zou zijn: Zij uit de wind als het om homo's gaat, Sini uit de wind als het om hun stickers gaat.
Het alternatief is het omgekeerde: de school zoals ik die eerder schetste.
Dirksmama:"Ik erger me aan de op mij dom overkomende vooronderstellingen van anderen over christenen en andere gelovigen."
Waarvan akte. In weerzin van alle claims in deze discussie over niet gelovigen met bekeerdrang, is het toch heus een christen die dat verwijt voor het eerst maakt.
Dirksmama:"Zoals ik al in een eerder bericht schreef, die Volkskrantmentaliteit van ongeloof als een hogere trap in de evolutie van de mens. Lieve help dat is echt ZO ontzettend 19e-eeuws!"
Het is je eigen stropop. Ik ben geen evangelist en doe dan ook geen moeite je van dat beeld af te helpen. Vooral: ik betrek het niet op mezelf.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.
08-08-2011 om 16:01
Kerkklokken
Voor werkelijk iedere klapscheet die luider klinkt dan de voordeurbel moet vergunning worden aangevraagd. Behálve voor het luiden van kerkklokken. Echt, dat vind ik heel erg raar. De kermis mag hier ter plaatse niet draaien op zondag vanwege de zondagsrust. De kerkklokken van de diverse kerken mogen echter wel diezelfde zondagsrust verstoren. Bizar vind ik dat. Meten met twee maten.
Tirza

tonny
08-08-2011 om 18:22
Kerkklokken
ik zit er misschien naast, maar heb weleens begrepen dat (in sommige gevallen) de kerktoren van de gemeentelijke overheid is, en het gebouw zelf van de kerk. Iemand die dat weet?
Klokken die slaan, gewoon vanwege de tijd, kunnen even hinderlijk zijn als klokken die luiden vanwege een dienst.
(btw - Is luiden vanwege een begrafenis even hinderlijk als vanwege een kerkdienst op zondagmorgen?)
Als je wakker ligt en verzucht: mens, al twee uur en nog geen oog dichtgedaan!
Eigentijdse kerken hebben veelal geen klok, trouwens.

M Lavell
08-08-2011 om 19:13
Reformatie
tonny:"ik zit er misschien naast, maar heb weleens begrepen dat (in sommige gevallen) de kerktoren van de gemeentelijke overheid is, en het gebouw zelf van de kerk. Iemand die dat weet?"
Ja, dat komt voor. Dat is vaak nog een restje uit de reformatie. De Rooms Katholieke bezittingen vielen aan de toenmalige Nederlandse Staten. De scheiding van kerk en staat (na de Franse revolutie) is in die gemeentes nooit compleet geworden. De geloofsruimte is in die gevallen wel naar de kerk overgedragen, maar de staat (inmiddels gemeente) is eigenaar gebleven van de toren.
In die gevallen is het inderdaad formeel de gemeente die het lawaai maakt, al is dat dan wel weer in twee handen op een buik met de kerk.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
08-08-2011 om 19:23
Maakt niet uit pelle
Over de oorsprong van Kerstfeest zijn boeken volgeschreven en b.t.w. 'mijn' (italiaanse) Wikipedia zegt wat anders dan de jouwe.
Het woord Kerst komt van Christus en is wel degelijk een christelijk feest, alleen kan je nog over de datum problematiseren of die al dan niet geprikt is vanwege overeenstemming met een heidens feest of dat het een eigen christelijke reden heeft. Bijv. geboorte Christus 15 maanden na die van Johannes de Doper of dat het voor profeten juist omdat het profeten zijn gebruikelijk was dat sterfdatum en geboorte/totvleeswordtdatum overéén kwamen. Net zoals vaak voor Sinterklaas aangenomen wordt. (Ander feest van Christelijke oorsprong wat daarom als niet neutraal zijnde afgeschaft kan worden).
Het maakt verder niet uit wat voor oorsprong de datum van Kerstmis heeft, want heidens betekend niet automatisch ongelovig, maar gelovig in andere goden dan Christelijke.En ik hoef mijn kind toch zeker niet mee te laten doen aan de viering van een één of andere heidense godheid?
De oorsprong van de hedensdaagse Kerstboom is trouwens veel en veel jonger dan de viering van Kerstfeest en eeuwenver verwijdert van de tijd van de heidense goden. Beetje vreemd om te denken dat in de 15de of 16de eeuw mensen uit Talinn of Riga nog heidense goden aanbaden. En dan heb je ook nog mensen die een eeuwig groenblijvende boom op een één of andere manier aan Christus weten te verbinden en het vervolgens als een cristelijk symbool zien.
Waar het op neer komt met dit verregaande uitbannen van alles wat enige godsdienstige of juist heidense kleuring heeft is dat gelovigen kunnen weigeren aan Kerstfeest mee te doen, omdat het te heidens gevierd wordt en dus een aantastig, doelbewuste verloocheling van hun geloof is en niet gelovigen of anders gelovigen kunnen protesteren tegen Kerstvieringen omdat het juist te Christelijk is. Het enige wat er dan op zit is het ieder op z'n eigen manier al dan niet thuis te vieren (of we halen de kerstboom als heidens symbool weer binnen, hangen er engeltjes en heksen in en zetten we er een halve maan bovenop ipv de ster die de komeet symboliseert).
Ik heb het idee dat een veel niet -gelovigen van mening zijn dat openbaar = neutraal = atheistisch moet zijn, over dat neutraal = atheistisch zijn niet alle gelovigen het eens en die vinden dat als je een school wilt die verstoken is van iedere geloofssymbooliek je maar je eigen atheistische school moet stichten.
Groeten Primavera

Primavera
08-08-2011 om 19:56
Zondagsrust
Volstrekte rust willen op zondag is typisch protestants en de laatste zondagswet stamt uit 1953. Het gaat daarbij niet zozeer om 'rust' als om 'geen afleiding van het kerkelijk gebeuren' en daarom mogen kerkklokken wel luiden. Andere geloofsbeleidingen of uitingen van levensovertuigingen die geluid maken mogen trouwens ook (alleen niet in de nabijheid van kerken), dus wat let je
Nederland is één van de weinige landen die die ouderwetse regel zo strict aanhoudt en dan ook nog voor de hele zondag. Als je naar bijv. sportevenementen kijkt zie je dat Nederland vaak als enige de zaterdag lang aanhoudt, terwijl de rest al eeuwen op zondag speelt. Nu er officieel bijv. ook koopzondagen zijn is die hele wet zo obsoleet geworden dat die nodig aan vernieuwing of afschaffing toe is. Volgens de zondagswet mag trouwens volgens mij de burgemeester wel toestemming geven om een kermis na 13.00 te openen. Dat hij dat niet doet zal wel aan zijn politieke kleur liggen.
Groeten Primavera

NaShA
08-08-2011 om 20:07
Kermis op zondag
is hier ook uit den boze en wij hebben burgemeesters van diverse pluimage gehad. Wel nu een naar christelijk neigend college en daardoor is winkels open op zondag ook van tafel geveegd, wat best dom is als je net een mooi duur nieuw winkelcentrum hebt gebouwd met grote winkelketens.
Alleen het zwembad, dat mag wel op zondag open...

Tirza G.
08-08-2011 om 23:28
En dat is dus ook zo'n dingetje
Waarom zou een zondagsclub moeten afwijken en op zaterdag moeten spelen? Het zou toch op z'n minst om-en-om kunnen ofzo.
Tirza

dirksmama
09-08-2011 om 03:47
M lavell
Vooral: ik betrek het niet op mezelf.
Ik ook niet. Maar jouw reactie druipt van het tegendeel.

tsjor
10-08-2011 om 11:08
Inzet
'Het COC wil dat informatie over seksualiteit, waaronder homoseksualiteit, een verplicht onderwerp wordt op school. Maw: dat het mogelijk is dat een leerling een spreekbeurt houdt over homoseksualiteit en na afloop stickers uitdeelt van het COC, waarbij de leerkracht dan ook nog zegt: Ik ben ook homo. ' Mirjam, na: met andere woorden' zou je moeten schrijven: dat de leerkrachten verplicht worden om voorlichting te geven over homoseksualiteit'. Het gaat niet om de invulling van een spreekbeurt van een leerling. Het gaat om 'staatsopvoeding'.
De achtergrond is, dat Henk Knol zich terecht bezorgd maakt over leerlingen die zelfmoord plegen als ze ontdekken dat ze homoseksueel zijn.
Een kritische reactie op het voorstel is te vinden in het artikel van Gerben van Loenen in Trouw: 'Hoe tolerant zijn wij homo's eigenlijk zelf'.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/2823383/2011/07/30/Hoe-tolerant-zijn-wij-homo-s-eigenlijk-zelf.dhtml
Jongeren plegen helaas om veel redenen zelfmoord. Een onbereikbare liefde (homo/hetero), gepest worden, jezelf te dik vinden, of het gebrek aan zingeving van het bestaan.
Als overheid zou ik de zorg voor het voorkomen van suïcide onder jongeren wel op me nemen, maar voor het onderwijs ben je dan gebonden aan de kaders die er zijn vanwege de verschillende kleuren van het onderwijs.
Tsjor

tsjor
10-08-2011 om 11:23
Fantasia 2
'Hier in Nederland mogen Katholieke (gelovige) scholen homofiele leerkrachten weigeren en velen doen dat ook.'
En nu aantallen, Mirjam. Hoeveel katholieke scholen weigeren homoseksuele leraren?
Wat je blijkbaar helemaal hebt gemist is de periode vanaf de jaren zestig in de katholieke wereld. Mensen als de katholieke psychiater Trimbos stonden voorop in het pleiten voor acceptatie van homoseksualiteit. Die visie werd uitgedragen op opleidingen, scholen en in tijdschriften die populair waren. Gevolg was dat op katholieke scholen homoseksualiteit als eerste bespreekbaar werd. Ze waren pioniers. Evenals de zusters (nonnen) die in de huisarts overhaalden om de meisjes die aan hun zorg waren toevertrouwd de pil te geven, zodat ze niet zwanger zouden worden.
Natuurlijk, in Pennsylviana (USA) is nog een rooms-katholieke school te vinden die een leraar ontslagen heeft vanwege homoseksualiteit. En ik snap dat je daar blij mee bent, omdat het past in je beeld van wat katholieken zouden moeten zijn (op zijn ergst en in de meest radikaal doorgedachte karikatuur van de letter).
Ik neem aan dat je ook over getallen beschikt voor Nederland. Ik hoor die graag van je.
Tsjor

Kees
10-08-2011 om 17:23
Leuke wending dit draadje….
van de bekeringsgeile juf naar de homoseksuele leraar!
enne..ik ben nog steeds een vent hoor; en een echte hetero ook nog LOL

tsjor
11-08-2011 om 09:49
Bezwaar
Ik maak bezwaar tegen de term 'bekeringsgeile'. Discussiëren kan, schelden of een karikatuur maken vind ik ongepast.
Als de juf kinderen zou hebben opgeroepen om zondagmorgen naar hun kerk te komen, dan zou het wat anders zijn.
Overigens is 'het leven is een wonder' geen direct bijbelcitaat. Het staat ook niet in een of andere christelijke geloofsbelijdenis. 'Allah is groot' is een geloofsbelijdenis.
Misschien helpt 'het leven is een wonder' wel die ene puber die de zinloosheid van het bestaan ervaart over een drempel om toch maar geen suïcide te plegen en iets anders tegen het leven aan te kijken. Daar heb je zelfs geen God voor nodig.
Tsjor

tsjor
11-08-2011 om 10:15
Bodem
Mirjam: 'De consensus is dat er met gevoeligheden rekening gehouden wordt: niet de vrijheid van het uiten telt (wie het niet leuk vindt hale de schouders op), maar juist de vrijheid om van uitingen verschoond te blijven van uitingen (zie het weglaten van engeltjes).'
Dan hebben we wellicht de bodem van deze ontwikkeling binnenkort zo ongeveer wel bereikt. Als het leven van een zinnetje al zo'n reactie oproept en als we kinderen moeten vrijwaren van een mogelijke confrontatie met zinnetjes die door iemand uitgelegd kunnen worden als religieus (of politiek of filosofisch)dan ontstaat er een basis van absolute intolerantie.
Voor een volledige lijst van te schrappen uitdrukkingen, zie: 'http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_uitdrukkingen_en_gezegden_ontleend_aan_de_Bijbel
Enkele voorbeelden:
Een berg werk verzetten
Op twee gedachten hinken (toespraken van Joop den Uil screenen!)
De beker aan je voorbij laten gaan (zeer diep christelijk).
Mijn visie: als de bodem is bereikt zullen we toch onze mate van tolerantie weer moeten opbouwen. De basis daarvoor wordt: accepteren dat er mensen zijn die anders denken dan jij, daar notie van nemen en er zelfstandig over kunnen nadenken en je eigen mening vormen. Kinderen moeten dat leren. Op school en thuis. Daarom is het ook belangrijk dat school en thuis niet samenvallen. Niet alleen de juf heeft autoriteit voor een kind, ook de ouders hebben dat. Als ouders zich sterk genoeg voelen kunnen ze zo'n 'belaging' aan en rustig, stevig een eigen visie daarnaast leggen.
Terug naar de grote lijn: kind komt thuis met een sticker waarop staat 'het leven is een wonder' De sticker is uitgedeeld bij een spreekbeurt over een kleine christelijke groepering. In plaats van de lijn: 'juf mag dat niet uitdelen' zou ik liever de vraag willen stellen: wat zeg je dan als ouder aan je kind?
Mogelijke suggesties:
'ja, het leven is een wonder, maar ik geloof niet een wonder van God, maar van de natuur.'
'Ja, jij bent een wondertje en daar ben ik blij mee.'
'Nee, het leven is geboren worden en sterven en daar tussenin moet je maar zien wat je doet'.
Etc. Roep om gevrijwaard te blijven van bepaalde uitdrukkingen komt mijns inziens vooral voort uit verlegenheid om zelf daar iets over te zeggen. Als je zelf als ouder sterk genoeg bent kun je zo'n sticker wel aan. Wat voor visie je ook hebt.
Tsjor

Kees
11-08-2011 om 11:53
Tsjor
Mooie woorden van je. Het ging trouwens over een sticker vel met meerdere van die teksten….maar goed. Het gaat er echter niet om of ik als ouder wel of niet sterk genoeg ben om zo'n sticker aan te kunnen (die kan ik best aan); het gaat erom dat ze aan KINDEREN uitgedeeld zijn en dat juf zich er ook tegenaan bemoeit heeft. Kinderen kunnen dit soort dingen nog niet goed overzien en zijn dus makkelijk beïnvloedbaar. Er zijn zelfs volwassenen die zich nog makkelijk laten beïnvloeden, laat staan Kinderen! Tja en als de juf het zegt…..dan zit het wel goed! Daar zit bij mij het pijnpunt.
Je zget het zelf ook al:
"De basis daarvoor wordt: accepteren dat er mensen zijn die anders denken dan jij, daar notie van nemen en er zelfstandig over kunnen nadenken en je eigen mening vormen. Kinderen moeten dat leren."
Juist! En die kinderen kunnen daar dus nu nog niet zelfstandig een mening over vormen; sterker nog…dat doet juf wel voor ze!

tsjor
11-08-2011 om 12:13
Je hebt ongelijk
Kinderen gaan niet pas een mening vormen als ze dat kunnen, ze moeten het leren vanaf het begin. De grootste opinievormer ben je zelf, de ouder. En dat begint al heel jong. Als kinderen naar school gaan (4 jaar, of 5 jaar als je ze langer in je eigen waarheid wil koesteren) dan komen ze in aanraking met andere mensen en andere meningen. Vanaf dat moment al leren kinderen om zelf een mening te vormen. Primitief wellicht (jantje is stom), maar toch.
Als ouder heb je voldoende tijd en kansen om tegenwicht te bieden aan de juf. Sterker nog, als je wil dat je kind een eigen mening ontwikkelt is het heel prettig als het kind de kans krijgt meerdere meningen te leren kennen. Wanneer wou je daar dan mee beginnen? Wanneer mogen kinderen van jou dan iets anders zien, lezen of horen dan wat overeen komt met jouw mening en levensopvatting?
Nogmaals: ik denk dat je het beste kunt gaan nadenken over de vraag hoe je de kracht van je eigen levensovertuiging (zoiets zeggen wij niet) kunt neerzetten naast die van een ander ten opzichte van je kind. Op een positieve manier, dus niet door de ander zwart te maken, maar door je eigen levensovertuiging neer te zetten. En dan er rekening mee houden dat je kind ook tegenover jouw levensovertuiging (zoiets doen wij niet) een andere overtuiging kan ontwikkelen (maar ik wel).
Tsjor

Kees
12-08-2011 om 16:55
Tsjor
Ware het niet dat het hier om een juf gaat die neutraal behoort te zijn en niet haar levensovertuiging dient aan te prijzen bij haar leerlingen zoals het er hier naar uitziet.

Massi Nissa
12-08-2011 om 20:25
Maar kees
Ik begrijp twee dingen niet. Ten eerste beweer jij dat jonge kinderen nog geen eigen mening vormen, maar die van de juf (kunnen) overnemen. Ik zou zeggen, kom eens voor de grap bij mij thuis kijken. Mijn dochter van vier staat bol van de eigen meningen, dwars tegen die van haar ouders (en dus de belangrijkste meningverstrekkers) in. Volgens mede-kleuterouders is ze zeker geen uitzondering.
Ten tweede ben ik zelf juf en zou ik niet weten hoe ik volledig neutraal voor de klas zou moeten staan. Ik heb een links-liberaal-humanistische levensovertuiging (ofzoiets) en ik weet zeker dat ik die overtuiging uitstraal, overigens zonder actief te evangeliseren. Niemand is neutraal.
Overigens zou ik me ook ergeren aan die stickertjes, maar dat is meer omdat ik me graag en snel erger aan evangeliserende christenen (heb als kind iets te vaak verplicht met stroopwafels van de zending moeten leuren).
Groetjes
Massi

Kees
12-08-2011 om 22:02
Je zegt het zelf al...
"….overigens zonder actief te evangeliseren"
Dat is nou NET wat deze juf dus doet en waar ik over val.