Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examendraadje 2022

De examens gaan bijna beginnen. 
Zijn er hier nog meer ouders van examenleerlingen?

Hoe gaan jullie er mee om, hoe zijn de kandidaten er onder etc.


Schemerlampje schreef op 19-05-2022 om 15:18:

[..]

Hoezo? Het geeft een marge aan. Tussen 6,2 en 8,2 bijvoorbeeld. Berekent met N-term van 0 tot 2.

Dat bedoel ik. Je weet dus nog niets, behalve in jullie geval dat het een voldoende is 🤷🏼‍♀️. 

En dat is op basis van de antwoorden waarvan je kind denkt dat het dat aantal punten waard is. Docenten kunnen het heel anders nakijken en waarderen (muv meerkeuze). 

Dochter had vandaag vwo natuurkunde. Ze vond het erg moeilijk, werd ook afgeleid door het onweer (daar is ze bang voor). En ze baalde dat er geen elektriciteit in zat. Daar had ze de laatste dagen erg op geoefend omdat ze dat lastig vond. Ze kwam met zelf nakijken uit op een cijfer tussen de 4,8 en 6,8. Dus dat viel haar nog een beetje mee.
IngridT kun jij iets over het examen zeggen? Ik ga het morgen zelf ook proberen te maken. Ook het VMBO-examen wat “mijn” leerlingen hebben gedaan. (Ik ben TOA, geen docent)

maar is die n norm meestal gewoon een 1?

Kikki39 schreef op 19-05-2022 om 22:55:

maar is die n norm meestal gewoon een 1?

Nee, dat kan heel verschillend zijn. Dat hangt af van hoe moeilijk het examen was.

oh, dus over de punten echt niks te zeggen. Maar onder de 1 gebeurt dat vaak?

Kikki39 schreef op 19-05-2022 om 22:57:

oh, dus over de punten echt niks te zeggen. Maar onder de 1 gebeurt dat vaak?

Vorig jaar bij Engels op het VWO was het 0,7. Tot teleurstelling van dochter die daardoor net geen 8 als eindcijfer had. 
Of het vaak gebeurt weet ik niet.

Kikki39 schreef op 19-05-2022 om 22:57:

oh, dus over de punten echt niks te zeggen. Maar onder de 1 gebeurt dat vaak?

Als het examen te makkelijk was, ja. 
Als een bepaald percentage een cijfer haalt dat boven een bepaald gemiddelde ligt dan is dat vaak een teken dat het examen te makkelijk was. 
Ze kijken naar het gemiddelde van de CE-cijfers over een aantal jaar. Stel dat dat een 6,3 was. Nu wordt er gemiddeld een 6,8 gehaald. Dat is een stuk hoger (klinkt gek maar voor examens is dat zo). Dat kan een teken zijn dat het examen wat aan de makkelijke kant was. Er zijn meer factoren die meespelen, waaronder hoe goed de individuele vragen gemaakt zijn. 

In ieder geval. Ik zocht de tabel met n-termen van de afgelopen jaren maar kan hem zo even niet terugvinden. Er waren zeker meerdere examens die een n-term onder de 1 hadden. 

Op examenblad.nl kan je alle n-termen van de afgelopen jaren vinden. Zoek op jaartal, niveau, vak, tijdvak en dan omzettingstabel normering. 

schemerlampje…ik heb t snel bekeken, ga het morgenvroeg echt maken (heb 2 leerlingen in mijn speciaal onderwijs klasje die vwo examen doen, dus moet het idd ook nakijken ) 

eerste indruk: niet zo’n fijn begin. Eerst veel leeswerk, gelijk modelleren, en daarna quantum mechanica. Dat zijn niet de lievelingsonderwerpen van veel leerlingen. 
maar op  t eerste  gezicht leek het niveau me meevallen. Er zaten best een aantal recht toe recht aan opgaven in. Wel opvallend veel afleidingen van formules (volgens mij 3 stuks!,) en (net als bij de havo) amper iets over krachten, en maar heel summier elektriciteit. Ook niet echt iets met energie trouwens. Dat zit er meestal ook wel in. Beetje bijzonder dus qua mix van onderwerpen. Maar niet perse extreem  lastig. 
Hoop voor jouw kind dat t meevalt ( als ze zich zelf nakijken met behulp v correctiemodellen zijn ze trouwens vaak te streng. Zeg dat maar even! Wij geven de punten gemakkelijker/ sneller. Echt waar!)

 

Voor dochter zijn de laatste uren van de middelbare school geslagen. Ze eindigde gisteren en vandaag met de vakken die ze het liefst doet en die ze ook het makkelijkst vindt: gisteren natuurkunde en vandaag wiskunde. En dan komt ze straks thuis en is ze in principe klaar. Misschien nog uit eigen vrije wil en als ze daar nog zin in heeft een her als ze denkt dat ze daardoor cum laude kan slagen maar het verplichte deel zit er dan op. Ik vind het maar ‘raar’, is het zomaar voorbij, de kindertijd! En apetrots, dat ben ik ook. Wat een kanjer, die kleine meid van mij! 

Alvast gefeliciteerd met je dochter, Mija! Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen: van heel intensief ergens naar toe werken, naar opeens klaar, over en uit. Maar dit is pas het begin. Vanaf nu kan ze haar eigen keuzes gaan maken, is ze daar geheel vrij in. Hoe mooi is dat! Wat gaat ze komend jaar doen?

Schelpenpaadje schreef op 20-05-2022 om 14:11:

Alvast gefeliciteerd met je dochter, Mija! Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen: van heel intensief ergens naar toe werken, naar opeens klaar, over en uit. Maar dit is pas het begin. Vanaf nu kan ze haar eigen keuzes gaan maken, is ze daar geheel vrij in. Hoe mooi is dat! Wat gaat ze komend jaar doen?

Ze gaat natuur- en sterrenkunde studeren en heeft daar ontzettend veel zin in! Daar ben ik ook heel blij om, dat ze zo oprecht gepassioneerd is over de studie die ze kiest, dat ze zo’n duidelijke keuze maakt op gevoel. Als zij motivatie heeft, gaat ze als een speer dus dit geeft mij veel vertrouwen. Ik vind het sowieso belangrijk dat ze iets kiezen waar ze zin in hebben. Je brengt de rest van je leven een heleboel tijd door op je werk dus als je een studie kiest die je goed ligt en waar je je bed voor uit wil komen, heb je een mooie basis! 

Dochter vandaag de laatste 2 examens. Vanmorgen Grieks en dat was slecht gegaan appte. Vanmiddag Wiskunde B. Ik hoop dat ze daar nog een beetje energie voor over heeft.

Ha Mija, je geeft antwoord op een vraag die ik had, namelijk of je alleen kan herkansen als je zakt, of ook als je geslaagd bent maar een hoger cijfer voor een bepaald vak wil. Dat laatste dus.
Zoon sprak een maandje geleden wel de hoop op een cum laude uit, maar ik denk niet dat hij nog iets gaat herkansen als hij gewoon slaagt. 
Het harde leerwerk zit erop voor hem. Volgende week nog Frans, maar daar hoeft hij niet serieus voor te leren. En hij gaat biologie studeren, dus dat cijfer voor Frans maakt niemand nog wat uit. 

Zo voor dochter zit het erop. Wiskunde B ging wel goed, dacht ze. Grieks gaat ze straks nakijken, maar ze verwacht een dikke onvoldoende. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.