Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-12-2019 om 18:32

Examentraining Lyceo


Schylger Famke

Schylger Famke

15-12-2019 om 22:24

Tja

Het was het grootste deel in een maand, dus dan kan het helemaal in twee maanden, zou je zeggen. Dat is ook logisch, want je hebt in totaal 8 uur natuurkunde per week in de bovenbouw. Met 40 schoolweken kom je dus op 320 uur. Dus acht weken fulltime. Economie is ook 8 uur in de bovenbouw en dat was in een trimester in te halen. 10 weken met een werkgroep en een college per week.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2019 om 15:54

Schylger

De bovenbouw bij havo duurt 2 jaar. Bij vwo zelfs 3.

Aan de andere kant: die 8 lesuren per week lijken me dan ook wel weer erg veel.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Schylger Famke

Schylger Famke

16-12-2019 om 16:49

Over

drie jaar. Natuurkunde is 2 uur per week in vwo 4 en 3 in 5 en 3 in 6. Ik had ondertussen ook bedacht dat 8 weken voor de havo te veel was omdat de bovenbouw daar maar twee jaar diuurt.

Vroeger en nu

Ik in 86 en 88 eindexamen gedaan havo en vwo en nu 3 kinderen waarvan 2 al eindexamen gedaan hebben. Ik kan jullie zeggen dat tegenwoordig de druk veel hoger is, de kinderen meer moeten doen en ook nog eens de examens moeilijker zijn. En ik zat op een school die bekend stond als hele goede cognitieve school. Ik heb geprobeerd de examens te maken van mijn kinderen en ofschoon ik nog steeds heel goed thuis ben in de vakken en de kennis paraat is het mijn ervaring dat het maken van de toetsen een kunst op zich geworden is. Parate kennis is m.i. Ondergeschikt geworden. Begrijpend lezen en instinkers die je verleiden om de vraag fout te beantwoorden zijn nu het belangrijkst. Wat ze dus leren bij de examentraining zijn de “kunstjes”. Als je die kent dan heb je kans op een voldoende. En dat leraren op de middelbare school graag de lesstof willen aanleren en zich niet willen verlagen tot aanleren van trucjes pleit alleen maar voor hen maar daardoor wenden wel veel leerlingen zich tot de examntraining. Het hele eindexamen moet wat mij betreft op de schop. Als je tot de eindexamenklas bent gekomen dan heb je na de laatste klas met goed gevolg te hebben doorlopen gewoon recht op een diploma. Net zoals in veel andere landen.

Tamar

Tamar

16-02-2020 om 21:03

Eefy

Precies dit. Mijn thuiszitter kende de leerstof prima, maar haalde 4 1/2. Nu heeft ze examentraining gedaan en er ging een wereld voor haar open. Ze kreeg precies de kunstjes die ze moet vertonen.

Als je niet goed hebt geleerd, helpt examentraining ook niet veel. Het gaat om de trucs en structuren die je 8n het boek niet leert.

beste,
lyceo is een commercieel bedrijf die geen enkele toegevoegde waarde geeft aan de ontwikkeling en kennis van uw kind. bij lyceo draait alles om het geld dat ze kunnen pakken u. begeleiders die zich als grootste bazen opstellen.

hopend u hiermee voldoende te hebben geinformeerd

Natuurlijk is het een commercieel bedrijf en dat mag ook. Ze hoeven niks bij te dragen aan de ontwikkeling van mijn kind. Ze geven immers hooguit een bijspijker training van 2 dagen. En dat doen ze goed. Mijn kinderen hebben er baat bij gehad. Soms kan zo'n training handig zijn om de zaken op een rijtje te zetten en hiaten weg te werken. 

  1. eens met IngridT. Ik heb de afgelopen jaren les in de bovenbouw gegeven, en ik heb me vaak verbaasd over de ontzettende lakse houding van veel eindexamen leerlingen. Die pas ergens in maart voor hun CE wakker worden en bij de ouders bedelen op steunles, ouders die boos bij de docenten langskomen “wat is dit voor k… onderwijs dat mijn kind bijles nodig heeft” en pas na veel praten gaan inzien dat hun kind de afgelopen jaren blijkbaar meer tijd op Insta/tiktok en deg. doorgebracht heeft dan aan het leren van werkwoorden, formules en alles wat nog meer bij eindexamen komt kijken. Het is jammer…Sini
Sinilind schreef op 04-12-2021 om 12:42:
  1. eens met IngridT. Ik heb de afgelopen jaren les in de bovenbouw gegeven, en ik heb me vaak verbaasd over de ontzettende lakse houding van veel eindexamen leerlingen. Die pas ergens in maart voor hun CE wakker worden en bij de ouders bedelen op steunles, ouders die boos bij de docenten langskomen “wat is dit voor k… onderwijs dat mijn kind bijles nodig heeft” en pas na veel praten gaan inzien dat hun kind de afgelopen jaren blijkbaar meer tijd op Insta/tiktok en deg. doorgebracht heeft dan aan het leren van werkwoorden, formules en alles wat nog meer bij eindexamen komt kijken. Het is jammer…Sini

En hoe denk je dat dat komt? De maatschappij dat zijn wij ... S je de verhalen van onze ouders hoort was het nog veel anders. Het verschil constateren is nuttig maar dat je je verbaast en of het niet snapt is beetje beside the point. Zeker als je in het onderwijs werkt en dus veel voorbeelden ziet . Dan is het toch meer een fact of life dan iets om je over te blijven verbazen? Ik zou zou zeggen dat het dan meer zin heeft om in de onderbouw te gaan werken en vanaf dat punt proberen het examen besef te vergroten. Als het al vergroot moet worden?

Gr Angela


dan

dan

04-12-2021 om 13:36

Onze zoon heeft destijds wel een examentraining gevolgd voor wiskunde B, het ene onderdeel ging hem namelijk goed af maar andere onderdelen minder goed. Hij heeft er wel wat aan gehad, zei hij zelf. Was toen 50 euro voor 2 dagen, dacht ik. Aanmelden ging via school. 

Angela
Ik weet niet zeker of ik je post begrijp, eerijk gezegd. Ten eerste werk ik in allebei (onder- en bovenbouw), en ik probeer zeker de leerlingen te steunen in hun leerproces en erop toe te zien dat ze “leren leren” zoals het heet. Dat hoort bij mijn vak. Maar er zijn ook veel dingen die bij de ouders liggen en daar heb ik geen invloed op (gebruik telefoon en gamen thuis onder andere). De opvoeding ligt toch grotendeels aan de ouders.
Sini

Sinilind schreef op 07-12-2021 om 12:05:

Angela
Ik weet niet zeker of ik je post begrijp, eerlijk gezegd. Ten eerste werk ik in allebei (onder- en bovenbouw), en ik probeer zeker de leerlingen te steunen in hun leerproces en erop toe te zien dat ze “leren leren” zoals het heet. Dat hoort bij mijn vak. Maar er zijn ook veel dingen die bij de ouders liggen en daar heb ik geen invloed op (gebruik telefoon en gamen thuis onder andere). De opvoeding ligt toch grotendeels aan de ouders.
Sini

Je schreef: ik heb me vaak verbaasd over de ontzettende lakse houding van veel eindexamen leerlingen. Die pas ergens in maart voor hun CE wakker worden en bij de ouders bedelen op steunles, ouders die boos bij de docenten langskomen “wat is dit voor k… onderwijs dat mijn kind bijles nodig heeft” en pas na veel praten gaan inzien dat hun kind de afgelopen jaren blijkbaar meer tijd op Insta/tiktok en deg. doorgebracht heeft dan aan het leren van werkwoorden, formules en alles wat nog meer bij eindexamen komt kijken.

'Vroeger' deden onze ouders netjes wat de notabelen zeiden en was er één doorgaande lijn. Dat is al lang en breed losgelaten na de verzuiling, laat staan met de komst van internet/social media, en nu komen we erachter dat kwaliteit iets is wat voor iedereen iets anders betekent. 

Dat bedoel ik met de verbazing. Het verbaast mij niet en ik heb daarom extra bewondering voor docenten. Het is ingewikkeld om helder te maken wat je minimum eisen zijn die ook nog eens realistisch zijn. 

Dus het klopt dat je geen invloed heb op de ouders en de opvoedingswijze en alle verschillende kwaliteitscriteria en verwachtingen, maar juist daarom moet je je niet verbazen. Want dat is essentie van de kwaliteitsdiscussie én alle  'eisen' die aan onderwijs gesteld worden om maar iets op het curriculum te zetten (terwijl wij oudjes denken: dat leer je toch thuis...).


gr Angela 



Ah Angela,
Ja dan zijn we het met elkaar eens geloof ik. En voeg eraan toe dat de afgelopen 22 maanden ouders hun handen vol hebben gehad aan hun eigen werk op afstand doen (in de meeste gevallen) en de kinderen managen die ook thuis aan het werk moesten zijn/waren. Ik kan me niet voorstellen wat het moet zijn geweest voor ouders met 2 banen en jongere kinderen, mijn jongste zat in de zesde en was prima in staat zijn spullen te regelen (en kreeg er ook nog na 1 maand lock-down zijn diploma erbij...) 
Terug naar de oorspronkelijke vraag: over Lyceo en andere bijles klassen. Als het onderwijs goed gegeven werd en leerlingen goed zouden doen wat ze opgedragen werd (luisteren en meedoen in de lessen, leer- en huiswerk op orde hebben), als ze het geluk hadden om niet langdurig ziek te zijn tijdens het schooljaar, en een thuisbasis waar rust en steun aanwezig zijn) dan zou je geen bijles nodig hebben in de meeste gevallen. Jammer genoeg is er vaak 1 of 2 van bovenstaande dat niet goed gaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.