Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-12-2019 om 18:32

Examentraining Lyceo


Floria

Floria

14-12-2019 om 05:36

Maar triva

Hoezo veel? In de meeste kleinere landen leren ze veel talen. Ben je nog nooit een Luxemburger of een Fin tegengekomen?

En de keuze, tja. Of het nou Chinees of Russisch is, een zwakke taalleerling op een lager schoolniveau gaat met andere keuzes nog meer moeite hebben dan met Frans. Klinkt leuk, keuze, maar dat is leuk voor mij, niet voor de scholier die slecht is in talen. Ik heb geen moeite met talen; in v5 heb ik nog een taal erbij gedaan ipv vrij of typen, maar daar zag je ook al dat v5 het makkelijker leerde dan de h4 helft van de groep. Laat staan als het een nog vreemdere taal was geweest met tig naamvallen en/of een ander alfabet....

Anemone

Anemone

14-12-2019 om 10:20

Leraar Duits

Er is een enorm tekort aan leraren Duits, dus die infrastructuur is inmiddels behoorlijk afgebrokkeld. Vrijwel niemand wil dat vak meer geven. Kan me voorstellen dat dat ook met de interesse van leerlingen in het vak te maken heeft. Het is niet populair. Dus er zijn te weinig leraren en te weinig geïnteresseerde leerlingen voor het vak. Lijkt me toch een goed moment om je te bezinnen op nut en noodzaak en alternatieven.

Alle genoemde competenties die je met het leren van een taal ontwikkelt, kun je natuurlijk ook op andere manieren ontwikkelen. En als Engels blijft met een andere vreemde taal naar keuze, blijft die competentieontwikkeling sowieso bestaan.

Kyana

"een taal is veel meer dan alleen een praktische vaardigheid. Het biedt je ook toegang tot een andere cultuur, muziek, boeken, kunst, geschiedenis, filosofie en manier van denken en kijken"
Ik weet niet of jij nog recent kinderen op vwo kent die Frans of Duits als eindexamenvak hebben, maar ik kan je verzekeren dat die het vwo diploma kunnen halen met een minimale vaardigheid van de taal. Ik geloof dat ze ook een of twee boeken moesten lezen.
Ik ken twee kinderen die een 7 op eindlijst voor frans hadden maar die nauwelijks in staat zijn om een franse krant te lezen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2019 om 13:34

Alkes

Ik schep natuurlijk graag op, maar laat ik de eerste zijn om toe te geven dat ik met mijn uit de tachtiger stammende zesje voor VWO Frans ook best moeite heb met Franse kranten. Ik kon mijn eigen interviews in Le Monde nauwelijks lezen en dan had ik het nog wel zelf gezegd!

Met Duits en Engels heb ik daarentegen weer geen problemen.

Ad Hombre

Ik denk niet dat het onderwijs Frans vroeger beter was. Ik denk wel dat je er niet zoveel aan hebt zoals anderen wel lijken te denken.
Zeker passieve kennis van het Engels en Duits zullen in NL gemiddeld veel hoger liggen dan die van Frans. Engels is overal om ons heen en Duits lijkt tenminste nog een beetje op het Nederlands (wat vooral voor verstaan handig is)
(nu wel nieuwsgierig wat jou een interview in Le Monde heeft opgeleverd)

braam

braam

14-12-2019 om 17:13

zonde

Ik heb zelf alle talen gekozen in mijn eindexamenpakket en heb daar zoveel spijt van gehad. Ik vind het echt zonde. Ik ben na de middelbare school een jaar in Frankrijk geweest. Ik trok op met andere Nederlanders. Ik had de eerste paar weken wel voordeel t.o.v. degenen die geen Frans in hun pakket hadden, maar dat trok zo snel bij. Na een maand was hun Frans net zo goed/slecht als ik. Toen ik 10 jaar later weer eens in Frankrijk was, was mijn Frans zo vreselijk slecht dat ik alsnog overal Engels sprak.

Toen ik later ander werk wilde gaan doen in een beta-richting liep ik er wel tegenaan dat ik zo weinig algemene kennis had. Nauwelijk inzicht in wis-, natuur- en scheikunde en biologie. Ik mis dat ook bij discussies over nieuwe technologieen zoals genetische manipulatie, hyperloops, etc. Ik mis zelfs de basiskennis om populair wetenschappelijke artikelen hierover te volgen. Ook helpen van kind met huiswerk was lastig. En dat zijn geen onderwerpen die je jezelf wel even aanleert als je het echt nodig hebt. Dat ik ooit "Le Petit Prince" in het Frans heb gelezen weegt daar niet echt tegenop.

Een paar vreemde talen aanbieden in de onderbouw lijkt me prima, inderdaad nuttig om kennis te hebben van wat meer talen, maar Frans of Duits kiezen in de bovenbouw zou ik echt niet aanraden.

Over onderwerp: bij Lyceo hangt het denk ik erg af van de docent. Ik ken ook een paar studenten die daar bijles geven. Ik was best verbaasd dat ze voor die wiskundetrainingen ook hbo studenten geschiedenis aannemen die een paar jaar geleden geslaagd zijn voor hun eigen havo-examen. Dan sta je toch niet echt boven de stof, en dat zou ik wel willen voor zoiets. Misschien is dat goed genoeg voor leerlingen die de stof best begrijpen en gewoon de extra oefening nodig hebben, maar ik twijfel of het genoeg is voor de leerlingen die echt grote gaten hebben in hun kennis.

Ik vind het ook heel jammer dat het nodig is, maar ben ook echt verbaasd over hoe weinig er lesgegeven wordt bij sommige vakken. Bij Nederlands besteden ze bij kind op school meer dan de helft van de lestijd aan lezen (in een leesboek). Ik snap wel dat dat belangrijk is, maar ik snap niet dat daar zoveel lestijd aan besteed wordt, en nauwelijks aan het oefenen van tekstbegrip en de belangrijkste grammatica. Toetsen en opdrachten worden door meer dan de helft van de docenten niet besproken, krijg je niet mee naar huis, zodat je geen idee hebt wat je nu fout doet. Dan toch maar bijles/training.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-12-2019 om 17:21

Juist profijt gehad van al die talen

op mijn wo-studie.

Vakliteratuur was veelal in het Duits en in het Frans. En her en der ook in het Engels. Ik had mijn hoofd- en bijvakken niet kunnen doen zonder een gedegen basis in al die talen. Waarbij ik niet wil zeggen dat eindexamen VVWO in al die vakken per se noodzaak was. Voor Frans denk ik wel. Voor Duits en Engels (destijds nog niet verplicht) was het zonder eindexamen ws ook wel gelukt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-12-2019 om 17:27

Wat betreft examentraining

Ik denk dat ik wel overstag zou gaan als ik het gevoel had dat dat een laatste zetje zou kunnen geven om het examen wel te halen. Al was het maar in het zelfvertrouwen.

Ik deel ook wel de zorg dat er een tweedeling ontstaat tussen leerlingen waar de ouders het wel en niet kunnen betalen. Maar nu wij het wel kunnen betalen, kiezen we er toch wel voor om wel bijles/dyslexiebegeleiding enz in te zetten als dat nodig is.

Triva

Triva

14-12-2019 om 17:42

Aagje

Kijk eens of die studie die jij toen deed nog steeds gegeven wordt met Duitse en Franse vakliteratuur? En mocht dat zo zijn dan denk ik nog steeds dat dat maar heel zelden voorkomt nu in bijna 2020. Zeker Frans.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-12-2019 om 18:00

Nou

Ik weet dat wel zeker. In mijn vak zijn weinig toonaangevende Nederlandse wetenschappers. Dus als je iets wilt, zou je echt andere talen moeten beheersen.

Schylger Famke

Schylger Famke

14-12-2019 om 18:46

@Braam

Mijn oudste moet dit jaar zijn profiel kiezen. Ik ben juist blij dat hij zo verstandig is zijn hart te volgen en op dit moment gaat voor een C&M profiel met alle talen, geschiedenis, filosofie en kunst. En dat hij niet omdat het zo 'nuttig' zou zijn vakken als scheikunde en biologie kiest, die hem niet interesseren. Hij is de enige in zijn klas die voor CM gaat. Ik ben trots dat hij zijn eigen weg durft te gaan.

Triva

Triva

14-12-2019 om 19:01

Aagje

En hoe lossen die studenten in Frankrijk dat op en nu, jaren na jouw studie schrijven ze hun stukken nog steeds niet allemaal in het Engels?

Flavia

Flavia

14-12-2019 om 19:33

Triva

Ja, zelfs als ze een internationale stage hebben gedaan gaat het verslag van de Franse studenten in het Frans.
De verdediging kon dan wel met een tolk in het Engels.
De internationale stage was verplicht voor deze universitaire studenten.

Flavia

Flavia

14-12-2019 om 19:34

Niet lang geleden

Dit was in 2017 en 2018, dit jaar hadden we geen stagiair wegens reorganisatie bij onze afdeling.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-12-2019 om 19:44

Ook

Duits is een belangrijke taal in mijn vakgebied, nog steeds.
Dat kon ik vroeger ook niet weten.

Dus tja, ergens is het toch wel goed geweest dat ik op mijn 13e nog niet hoefde te kiezen tussen frans en duits.

Voor de niet- dyslecten bieden al die extra talen juist een verrijking, en je leert het nu eenmaal makkelijker op je 13e dan je 23e. Verder, naast een basis meer keuzevrijheid lijkt mij helemaal prima.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-12-2019 om 19:59

Triva

Ik gok dat er in alle deelgebieden van mijn vak genoeg in het Frans is om mee toe te komen voor een master in deze tijd. Dus de studenten uit Franstalige landen zijn in het voordeel.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-12-2019 om 20:01

Geldt denk ik ook

voor Duits- en Engelstaligen. Die hebben in hun eigen taal ook genoeg voor een master. Behalve in 1 specifiek deelgebied. Daarvoor moet je denk ik nog steeds Frans kunnen lezen.

braam

braam

14-12-2019 om 20:47

destijds

Ik was destijds ook wel trots op mezelf dat ik voor zo'n eigenwijs pakket koos, met allemaal talen, geen wiskunde (hoefde toen nog niet). Ik dacht ook echt dat ik een alfa kind was, hoewel ik best goede cijfers had op alle vakken. Voor mijn huidige vakgebied is Engels de standaardtaal, en als je een andere taal zou moeten leren dan is Chinees duidelijk de beste keus. Je weet op je vijftiende echt nog niet hoe je zelf over twintig jaar bent, en hoe de wereld er dan uitziet (mijn vakgebied bestond toen nog niet). Ik zou nooit meer kiezen voor alle talen, ook omdat het ontzettend saai was omdat er zoveel herhaling in zat. Dat grammatica-inzicht heb je op een gegeven moment ook wel, en de boeken die je leest zijn ook weer niet zo ontzettend boeiend dat dat het de moeite waard maakt. En dan is het eindniveau inderdaad zo laag dat je nog steeds moeite hebt met het lezen van een krant in die taal. Met in plaats van Frans en kunst wiskunde en biologie/scheikunde heb je nog steeds je pakket met veel aandacht voor cultuur, maar ook een bredere ontwikkeling waar je later meer aan hebt.

Maar ik weet dat de meesten dat niet met me eens zijn; hier op de open dag ook voorlichting van een decaan die toch volhield dat het belangrijk was een pakket te kiezen dat aansluit bij wie je bent en wat je wil.

Schylger Famke

Schylger Famke

14-12-2019 om 22:11

ben de trotse. Kind vindt het niet meer dan logisch om zijn interesse te volgen. Hij weet heel goed wie hij is en leest heel graag, dus ik verwacht niet dat hij spijt krijgt. Net zo min als ik spijt heb van de talen die ik heb gekozen (wel van wiskunde). Wiskunde is verplicht, dus daar hoeft hij Frans of kunst niet voor te laten vallen. De middelbareschoolstof van in ieder geval economie en natuurkunde blijk je in een paar weken in te kunnen halen, dus mocht hij tzt toch nog een vak nodig hebben voor zijn studie kan hij het beter dan inhalen dan drie jaar een vak te hebben dat hem niet boeit.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2019 om 01:55

Nou dat lijkt me sterk

Economie weet ik niet, maar vwo stof natuurkunde haal je niet in een paar weken in.

Beiden

Persoonlijk vind ik het niet nodig om de talen af te zetten tegen beta vakken. Beiden zijn belangrijk en hoe belangrijk kan je inderdaad op je 15de nog niet overzien. Uiteindelijk zijn talen voor mijn werk veel belangrijker geweest dan natuurkunde maar dat had natuurlijk ook anders kunnen lopen. Dat weet je niet van te voren.
Ik vind het goed dat kinderen zo lang mogelijk een zo breed mogelijke ontwikkeling krijgen, inclusief talen en beta vakken.

Wat betreft profiel keuze zou ik vooral aanraden om te kiezen waar je goed in bent, waar je interesse in hebt en ook waar je meerdere richtingen mee op kan. Het is inderdaad lastig als blijkt dat je geen bepaalde studie kan volgen omdat je een bepaald vak niet heb. Dus zeker als je niet een uitgesproken aanleg hebt kan je het beste zo breed mogelijk kiezen.

Mijn oudste kinderen hebben hun profiel gekozen. Mijn zoon doet C&M en heeft alle talen in zijn pakket. Daar hebben we wel een gesprek over gehad omdat je toch bepaalde studies uitsluit. Die wil hij waarschijnlijk toch niet doen. En uiteindelijk is er niks verloren omdat je natuurlijk best een vak kan inhalen als je opeens toch besluit om scheikunde te gaan studeren. Dat kost je een jaar maar dat is ook niet veel op een mensenleven. Mijn dochter wil misschien wel medicijnen of iets in die richting gaan doen dus heeft zijn een exact profiel gekozen. Door je profiel een beetje slim te kiezen en 1 of 2 extra vakken te doen sluit je heel weinig uit en kan je zowel alfa als beta vakken behouden. Mijn dochter doet bijvoorbeeld naast de verplichte vakken ook geschiedenis.

Schylger Famkre

Schylger Famkre

15-12-2019 om 06:48

@Ginny

Het was havo. Ik zou het na moeten vragen, maar een vriend van me heeft in een deel van de zomervakantie natuurkunde gedaan, omdat hij dat nodig had voor zijn gewenste vervolgstudie. Volgens mij ging het niet uit van de vervolgstudie, dus vermoedelijk waren het geen capita selecta.

braam

Ik heb destijds eindexamen gedaan in 6 talen en geschiedenis (dat dat toch mogelijk was is lastig voor te stellen). Ik deed dat uit louter laksigheid. School stond buitengewoon laag op mijn prioriteitenlijstje en omdat ik redelijk goed in talen was, was dit makkelijkste weg om mijn diploma te halen,
Ik heb achteraf ook spijt gehad dat ik geen wiskunde en economie heb gedaan. Ik was helemaal niet slecht in wiskunde, maar het leek me te veel moeite. Als het destijds verplicht was geweest, had ik in ieder geval geleerd om iets te doen waar ik wat moeite in moest steken.
Economie heb ik nog grotendeels tijdens studie/werk in kunnen halen. In mijn vakgebied is Engels de enige vreemde taal die je moet beheersen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2019 om 11:14

Ja de highlights Schylger

Dat geloof ik wel, maar dat is toch echt andere koek dan het volledige pakket.
Maar het is een interessante optie voor mijn dochter, die natuurkunde heeft laten vallen en dat nu voor een vervolgopleiding mogelijk toch nodig heeft. Zo’n verkorte opleiding zou dan een mooie oplossing zijn. Dus als je dat nog eens zou willen navragen?

Overigens, tot mijn grote verbazing doe ik nu ook meer met taal dan met natuurkunde in mijn huidige werk. Dat had ik vroeger echt niet kunnen bedenken.

Schylger Famke

Schylger Famke

15-12-2019 om 11:26

@Ginny

Ik zal het vragen, maar het is natuurlijk wel al ruim een kwart eeuw geleden.

Bo

Bo

15-12-2019 om 12:34

@Ginny

Daarom, kinderen moeten kiezen op interesse en waar hun sterke kanten liggen. Ze kunnen nog helemaal niet weten wat ze later gaan doen. Zo ken ik kunstwetenschappers die nu in de IT zitten, een verpleegkundige die marketing manager is en ga zo maar door. Je kunt niet verkeerd kiezen, je interesses kunnen later wel veranderen.

Overigens heeft mijn man werktuigbouwkunde aan de TU gestudeerd en dat werd voor sommige vakken echt een worsteling. Er werden veel Duitse boeken gebruikt en dat had hij natuurlijk al vroeg laten vallen. Ook beta's krijgen er meer mee te maken dan ze lief is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2019 om 14:19

Ik ben een beta.

En ja juist daarom is taal ook belangrijk voor beta’s, ik liep in de eerste jaren van mijn studie en werkzame leven ook vast op mijn redelijk gebrekkige leesvaardigheid in Duits. Opgegroeid in de grenstreek en spreken en verstaan was nooit een probleem, maar lezen (van technisch Duits) schijnt dan toch weer andere koek te zijn.

Schylger Famke

Schylger Famke

15-12-2019 om 19:57

@Ginny

Het was toch de vervolgopleiding die voorzag in een cursus van een maand waarin een groot deel van de lesstof van 4 en 5 havo werd behandeld, voor scheikunde of natuurkunde. Weet eigenlijk niet of je ook beide kon doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-12-2019 om 20:51

Ginny

" maar lezen (van technisch Duits) schijnt dan toch weer andere koek te zijn."

Da's zeker andere koek. De Duitsers en Fransen houden niet zo van Engelse leenwoorden dus technische teksten zijn nogal een uitdaging in die talen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2019 om 22:08

Dan denk ik Schylger

Dat het alleen dat deel van de natuurkunde en scheikunde was dat voor die opleiding van belang was. Dat is toch niet hetzelfde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.