Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-12-2019 om 18:32

Examentraining Lyceo

Onze dochter doet aankomend jaar eindexamen vwo. Scheikunde vindt ze bijzonder lastig. Gek, want in de onderbouw ging dit als een trein, maar ergens in de 5e liep ze vast. Ze is getest hb en heeft faalangst. Dit zou hiermee te maken kunnen hebben.

Nu kwam er van school het aanbod voor examentraining van Lyceo. School geeft zelf ook een dag, Lyceo geeft 2 aaneengesloten dagen. Kosten 175 euro.

Nou willen wij natuurlijk ook graag dat kind slaagt. Maar het is best een bedrag.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Levert het werkelijk op wat ze beloven?


bicyclette

bicyclette

10-12-2019 om 18:46

Ja, ervaring. Natuurlijk levert het wat op: in 2 dagen wordt de volledige stof nog een keer doorgenomen. Dat is altijd winst. Of dit daadwerkelijk voor een hoger cijfer zorgt, dat kan natuurlijk niemand beloven. Zeker niet als er faalangst speelt.

Tihama

Tihama

10-12-2019 om 18:57

Hier heel positief

Dochter stond gemiddeld een 6,3 voor wiskunde.
2 dagen Lyceo. CSE was een 8,6.

Dat is dus ruim 2 punten hoger.

Ik denk dat het niet specifiek Lyceo was, maar dat 2 dagen geconcentreerd werken sowieso effect heeft.

Ik denk juist dat die extra training zinvol is als je faalangst hebt. Je hebt dan namelijk zoveel voorbeelden gehad, dat je meer herkenning van opgaven hebt bij het examen.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-12-2019 om 19:48

Tihama

2.3 punten voor 175 EUR lijkt mij een koopje.

We overwegen Lyceo voor 'gewoon' bijles in 2 HAVO/VWO. Iemand ervaring daarmee?

Manja

Manja

10-12-2019 om 21:43

Tis triest

Dat het moet. Maar examentraining levert meestal wel wat op. Mijn zoon deed het bij Luzac voor een herexamen. Haalde op zijn herexamen na die training 4 ! punten hoger op natuurkunde. Een 7,9 ipv een 3,9. Dik geslaagd dus.

Verbaasd

Hier geeft zoon als tweedejaars student bijlessen en examentraining. Hij boekt goede resultaten als ik hem mag geloven. Ik vind het ook weleens vreemd: waarom lukt het dan ineens wel? Wat voegt hij als student (niet eens in het bijlesvak) toe? Maar blijkbaar werkt het. In heel veel gevallen.
Hij geeft ook bijles aan onderbouwleerlingen. Is ook veel vraag naar en hij heeft er dus een prima baantje aan. Maar studenten worden wel geselecteerd hoor. Kennis van het vak is belangrijk naast didactisch talent. Een opleiding krijgen ze niet echt maar sommige mensen kunnen van zichzelf al goed uitleggen. En daar maakt Lyceo handig gebruik van.

vraag

De examentrainingen en betaalde bijlessen zijn volgens echt iets van de laatste 15, 20 jaar. Je vraagt je af hoe wij vroeger ons diploma haalden. Waren de lessen/docenten toen beter, de examens makkelijker, vielen er meer leerlingen uit?
Ik vind het namelijk heel fijn voor al die kinderen die dankzij die trainingen punten hoger scoren, maar het is natuurlijk wel vreemd dat goede cijfers dan vooral zijn weggelegd voor kinderen van ouders die dit kunnen betalen.
Het houdt trouwens niet per se op na het VO. Mocht je een kind hebben dat bijvoorbeeld geneeskunde wil doen, dan kun je je portemonnee trekken voor een training die voorbereidt op de selectietoets. (je kunt ook mazzel hebben en een kind hebben die zegt "als ik die toets alleen maar kan halen na een training, dan is die studie waarschijnlijk niks voor mij, ik probeer het gewoon zonder")

rode krullenbol

rode krullenbol

11-12-2019 om 08:24

Intrinsieke motivatie

Voorsprong kan remmen, terwijl achterstand nog wel eens stimuleert. En zolang het onderwijs en de samenleving in het algemeen elk individu op zijn eigen merites beoordelen, ligt emancipatie alleen maar voor de hand.

Om ook eens een helpende gedachte aan te reiken ...

Rode krullenbol

@Emma

@Emma

11-12-2019 om 08:25

Alkes

Niet helemaal van nu. Ik heb 100 jaar geleden ook bijles gehad: rekenen en wiskunde. Dat werd gegeven door een professional die er een fulltime baan aan had (natuurljjk niet alleen aan mij dus, haha). Ik ben ook getest op mijn 13e door een orthopedagoog.
Maar het klopt: mijn ouders hadden het geld daarvoor dus wat dat betreft is er helemaal niets veranderd.

Ontzettend lastig

Ik vind het echt heel lastig. Snap het ook niet (als docent)

Ik zie regelmatig leerlingen die in het examenjaar de kantjes er een beetje ( of best erg) af lopen, en die ook in de laatste lesweken voor het CE met geen stok in beweging te krijgen zijn, en die de ( deels facultatieve, gratis) examentrainingen op school zo vaak mogelijk overslaan. Diezelfde leerlingen vertellen dan later apetrots dat ze een heel weekeinde hebben gebuffeld tijdens een dure externe training, waar in principe precies hetzelfde gebeurt als we de laatste schoolweken doen. Namelijk alle stof er in een paar stevige sessies nog 1 keer helemaal doorheen jassen.

We hebben op school wel eens geroepen dat we voor onze eigen examentrainingen ook geld moeten vragen. Of ze ook in een weekeinde moeten organiseren.

Het enige wat msch een rol speelt is dat die externe trainingen vaak (heel) kort voor de echte examens plaatsvinden. Vaak in de meivakantie ( want de centrale examens starten vaak direct of heel kort na de meivakantie). Ik weet niet of het zou helpen als we onze facultatieve school- examen- trainingen in de vakantie zouden plannen. Even los van de praktische problemen natuurlijk, en het gevoelsmatige idee dat het eigenlijk niet perse een strak plan is om leerlingen te faciliteren in hun klaarblijkelijke neiging om zo last minute mogelijk aan de slag te gaan....

Ingrid

Tamar

Tamar

11-12-2019 om 14:26

Ingrid

Nou inderdaad. Mijn dochter had dankzij de examentraining tot totale verbazing van iedereen voor alle vakken een voldoende gehaald. Vervolgens strandde ze in het eerste jaar op de universiteit, want ze dacht dat ze het daar ook wel even op die manier kon doen.

Wel een happy ending: ze doet het jaar nu opnieuw en snapt nu wel wat er van haar verlangd wordt. Geen feestjes, keihard buffelen en alleen optrekken met nerdy vrienden die samen met haar naar de bieb gaan. Het is zwaar, maar ik heb nu goede hoop voor haar. En ik denk niet dat blijven zitten op het VWO haar zoveel gebracht zou hebben als dat gefaalde jaar op de uni, want ze heeft wel kunnen proeven van studeren. Dus tja, het is moeilijk.

@Emma

Tuurlijk zullen er vroeger ook mensen bijles hebben gehad, maar je zult toch niet ontkennen dat het aantal huiswerk/bijles/citotraining/examentraining instituten een veelvoud is van 30 jaar terug.
En blijft mijn vraag staan of er vroeger beter les werd gegeven, meer kinderen afstroomden, minder prestatiedrang was.

vlinder72

vlinder72

11-12-2019 om 19:18

Alkes

Ik denk dat het vroeg allemaal wat makkelijker was. Tenminste wat ik mij ervan kan herinneren. Toen ik eind jaren 80 op de Havo zat was het eindexamen jaar schoolexamens maken en daarna het centraal schriftelijk. Ik had 6 vakken. Onze schoolexamens waren niet vreselijk moeilijk. Toen was het nog heel normaal om gemiddeld een 7-8 te staan voor de schoolexamen en veel lager te halen op de centrale examens. Ook oefenden wij tot in den treure met examens.

Ik hoefde geen profielwerkstuk te maken. Geen werkstukken te maken voor ik weet niet hoeveel andere vakken (ook nog in het eindexamenjaar). Mijn dag duurde elke dag tot 14.10 uur. Heel soms een uur langer. Mijn zoon had in zijn eindexamenjaar nog heel wat aanvullende opdrachten die ook allemaal gedaan moesten worden. Ook zat hij vaak nog op school tot zeker 4 uur.

Ook had hij een extra vak (7 ipv 6) en moest hij voor zijn eind examenvakken een bepaald gemiddelde halen. Niet alleen voor alle vakken maar ook voor ne, en en wi en dat is geen sinecure voor een dyslect.

Mijn zoon vond het vijfde jaar heel pittig. Ook had hij een paar beroerde docenten die dus niet zoals Ingridt alles nog een keer herhaalde maar tegen hem zeiden dat hij gewoon alles moest leren. Hij wist bij een paar vakken echt niet waar hij moest beginnen met leren. Wat moet je herhalen, wat niet. Geschiedenis en aardrijkskunde dat was wel duidelijk. Maar M&O en wiskunde? Hij heeft voor beide vakken een examentraining gedaan. Training zelf was niet eens zo boeiend maar het boek dat de kinderen kregen was een uitkomst. Dat was precies wat hij nodig had.

Kwam ook nog eens bij dat ze tot de meivakantie dagelijks les hadden, nog dingen moesten inleveren. Hij had zelfs nog school na de meivakantie maar toen is hij niet meer gegaan. Hij was op een gegeven moment wanhopig omdat hij niet meer wist wanneer hij nou eigenlijk moest gaan leren maar dat kan natuurlijk ook aan de school liggen.

En ook niet onbelangrijk.Wij werken als ouders allebei. Ik ben er niet als hij uit school komt zoals mijn moeder dat wel was. Mijn man is ook niet vroeg thuis. Ook dat schijnt een van de redenen te zijn waarom er zoveel kinderen naar dingen als huiswerkbegeleiding gaan. Niet alle kinderen kunnen zelfstandig aan de slag gaan maar hebben net dat zetje nodig.

Mijn zoon had overigens prima cijfers. Ook voor de vakken waarvoor hij geen examentraining had. Alleen voor Engels had hij een 4.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-12-2019 om 19:42

Eigenlijk

Eigenlijk vinden wij het ook van de zotte om dit te doen. Ben ook van mening dat een kind het gewoon op eigen kracht moet doen. Wij hebben ook nooit aan cito’s oefenen gedaan enzo.

Maar ja. Dochter staat er echt niet zo goed voor voor scheikunde. Sinds dit jaar pas trouwens. Ze wilde graag docent scheikunde worden, vandaar ook dit profiel. Ze starte in de 4e met een 9 voor de toets waarmee ze kijken hoe iedereen ervoor staat en om de koppels voor praktica te vormen. En zo is ze langzaam afgezakt. Met als dieptepunt een 2,8 voor een SE laatst. Vandaag heeft ze de herkansing gedaan en ze hoopt nu op een 5🤔
Volgens mij zit het echt een beetje tussen de oren.
Wij kunnen haar ook niet helpen. Scheikunde op dit niveau gaat ons petje echt te boven.

En dan krijg je dus zo’n aanbod. Misschien een punt hoger op het examen en belangrijker, misschien gaat ze er met een geruster hart in. Voor de andere vakken staat ze er prima voor en ze gaat iets studeren wat helemaal niks met scheikunde te maken heeft. Dus het is ook niet zo dat ze een valse start gaat maken.

Ik ga zo die training maar boeken😆

Vlinder72

Ik ging in jaren 70/80 naar middelbare school en ik had de meeste dagen tot het 8e uur les (half vier of zo) en soms tot het 9e. Mijn kinderen moesten weliswaar een profielwerkstuk schrijven, maar ik moest voor iedere taal ongeveer 15 boeken lezen. En daar kreeg je dan een mondeling tentamen over (de route van mijn zoon: geen boeken lezen, op internet wat samenvattingen zoeken en dan een ronkende presentatie houden over de 5(!) boeken die hij voor Nederlands moest lezen was toen echt niet mogelijk).
Toen ik op de middelbare school zat werkten mijn ouders ook. Veel van mijn klasgenoten hadden ouders die zelf geen vwo of havo opleiding hadden gedaan. Huiswerk hulp was er dan nauwelijks.
Maar wellicht vielen er toen veel meer kinderen tussen wal en schip.

In jouw geval dendy

Zou ik precies hetzelfde doen. Zonder twijfel. Onmiddellijk.

( en dit is niet t soort leerlingen waar ik het in mijn eerdere berichtje over had)

vlinder72

vlinder72

11-12-2019 om 20:25

Alkes

Mijn ouders hielpen ook nooit. Ze hebben zich sowieso nooit met school bezig gehouden.

Mijn zoon moest wel boeken lezen. Zowel voor Engels als Nederlands.

Maar jij wil volgens mij heel graag horen dat kinderen tegenwoordig teveel gepushd worden en het eigenlijk niet kunnen. Ik denk dat dat niet zo is. Wel vind ik de Havo lastiger geworden. Er komen veel te veel dingen bij die ze ook nog allemaal moeten doen en mijn zoon had bijvoorbeeld voor M&O zo'n dramatisch slechte docent dat de school dat zelf ook in zag en vlakvoor het examen nog bijspijkerlessen ging geven. De meeste kinderen stonden er toen helaas al zeer slecht voor. Wij hadden al eerder onze twijfels over de M&O lessen en het lesmateriaal dus wij hadden onze zoon al opgegeven voor een examentraining.

Ik geloof er niks van dat kinderen het niveau niet aankunnen en het dan wel na een training van twee dagen kunnen. Net als Ingridt denk ik dat ze vaak te laat beginnen, geen overzicht hebben wat ze nou precies moeten leren en soms een minder goede voorbereiding gehad hebben (zoals de belsbberde M&O docent van mijn zoon). Er zullen vast ook wel wat ouders zijn met genoeg geld die denken "doe maar voor elk vak zo'n training, dat scheelt een hoop gedoe thuis". Persoonlijk ken ik niemand die meer dan 1 of 2 trainingen gedaan heeft. Sterker nog. De meeste vrienden van mijn zoon deden het zonder.

Vlinder72

"Maar jij wil volgens mij heel graag horen dat kinderen tegenwoordig teveel gepushd worden en het eigenlijk niet kunnen" Ik vraag me echt af waar jij dat leest.
Nee ik vind dat niet. Ik denk wel dat ouders vaker denken dat hun kind het niet kan. Of dat ze een soort verplichting voelen om bijlessen/examentraining etc te geven. Want ja het aanbod is er volop en waarom maak je er dan gebruik van als je het kunt betalen. Het zou goed kunnen dat havo of vwo moeilijker is geworden dan vroeger of minder overzichtelijk of gestructureerd, ik vind dan dat de bal bij scholen ligt om te zorgen dat leerlingen dan toch hun diploma kunnen halen. Wat ik juist heel graag niet wil horen is dat er een verdere tweedeling ontstaat in onderwijs en dat kinderen alleen met betaalde hulp hun diploma kunnen halen.

Anders voor 1 keer

Anders voor 1 keer

11-12-2019 om 21:13

Bijles

Mijn moeder kreeg al bijles toen ze bij de nonnen op school zat, want ze wilde naar de hbs. Zonder bijles haalde je het toelatingsexamen niet.

2018...

Nog steeds rond de 45 % havo/ vwo

Ander verschil.

Even nagezocht op CBS site.

In 1990 ging ongeveer 30 % van alle groep 8 leerlingen naar het havo of vwo. In 2010 ( recenter kon ik zo snel even niet vinden, zal zo even verder zoeken) was dat 45 %.

Dat is DE HELFT meer!! Er vanuit gaande dat het onderwijsniveau hetzelfde is gebleven en dat is het dan toch niet zo gek dat het misschien voor de leerlingpopulatie in zn geheel lastiger is geworden het diploma binnen te slepen?

Tuurlijk, we worden ook steeds wat slimmer ( alhoewel, laatste jaren lopen de prestaties in nl weer wat terug i. Vergelijking met diverse buitenlanden) ... maar zo’ snekke groei vsn het aandeel H/V leerlingen.....eigenlijk best logisch.

Ingrid

Bovenstaande berichtjes had ik volgens mij...

...in omgekeerde volgorde geschreven,.,,heel bijzonder....😀

Anoniem

Anoniem

11-12-2019 om 21:59

En dan nog verschillen per regio

Ben het eens met jou IngridT. En jouw percentages zijn dan nog eens landelijke cijfers. Kijk je bijvoorbeeld alleen naar Amsterdam, daar kreeg in 2019 ruim 56% van de kinderen een havo, havo/vwo of vwo advies.

Anemone

Anemone

11-12-2019 om 22:23

Niveau of curriculum?

Als ik naar mijn eigen kinderen kijk denk ik niet dat het aan het niveau van de opleiding ligt of hoe moeilijk het is. Het gaat er vooral om dat ze niet te motiveren zijn, en eerlijk gezegd vind ik het curriculum ook erg verouderd. Het is allemaal veel te saai voor deze snelle / vluchtige tijd. Waarom topo keren als er Google maps is, woordjes stampen als je translate kunt gebruiken. Waarom geen programmeren of digitale vaardigheden als standaard vak op school? Of creatief denken, ondernemerschap, innovatie... vorige week was er nog een onderzoek in het nieuws dat kinderen school behoorlijk oninteressant vinden. Volgens mij is dat echt een groot probleem voor deze generatie leerlingen.

Anders

Ik denk ook dat Ingrid het juist ziet. Diploma's zijn in deze tijd veel belangrijker dan vroeger en veel ouders willen gewoon het hoogst haalbare. Dat was in mijn tijd en omgeving niet zo en bij mijn man ook niet. Je mocht naar het VWO als je het kon maar dat deed je dan gewoon zelf. Lukte het niet op eigen kracht dan ging je naar de Havo. Was ook prima en je was meteen geen stuudje meer. Je kreeg een wat vlottere uitstraling, want op de Havo was meer lol te beleven!
In mijn geval maakte ik braaf mijn huiswerk. Lanterfanten kon bij mij thuis absoluut niet. Eigenlijk was huiswerk maken al bijna niets doen. Zou ik niet voor school werken, dan moest ik.mijn ouders helpen, dus schoolwerk was eerder een fijne vlucht dan een vervelende taak.
Bij mijn eigen kinderen was ik ook vrij laconiek, heb eigenlijk nooit met iets geholpen. Vooral eigen verantwoordelijkheid dus. Maar ik moet toegeven dat onze zonen met gemak door het VWO rolden. Dat zal vast niet alleen door mijn opvoeding komen.

Ingrid

O ja. Ingrid, ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat zo'n instelling als Lyceo voor een docent niet perse fijn voelt. Jij doet vijf of zes jaar je best maar wat blijft hangen is dat ze door zo'n training geslaagd zijn. De docenten deugden niet maar Lyceo bla bla. Het zou eigenlijk niet zo moeten zijn.
Misschien een troost voor jou: sommige studenten vinden hun Lyceobijbaan zo leuk dat ze besluiten leraar te worden. Dat vind ik dan wel weer een mooi iets.

Sam

Sam

11-12-2019 om 23:42

Hier best een brave dochter

in vwo5 maar wat ik iedere keer weer opnieuw merk is dat ze blijkbaar niet zoveel oppikt uit de lessen.
Ze leert wel, best hard, voor haar toetsen maar ze doet het bijna allemaal thuis. Ik vraag me vaak af wat ze dan in de lessen doet. Krijg ik niet echt antwoorden op, maar meestal klaagt ze dan wel over saaiheid vd lessen etc.
Ik sluit niet uit dat er ook genoeg andere zaken spelen in de lessen met klasgenoten, ligt dus zeker niet alleen aan docenten.
Maar wel vraag ik me vaker af of het nog wel zo'n ideaal systeem is, het 'leren' in overvolle klassen met veel onrustige leerlingen door elkaar.
Ook denk ik zeker dat de inhoud tegenwoordig onvoldoende aansluit. Niet alleen bij interessegebieden van pubers maar vooral ook bij realiteit. Liever zou ik zien dat ze goede media training kreeg, opzet van echt goed onderzoek etc.
Dochter leert ook echt alleen om toetsen goed te kunnen maken, leren vanuit interesse is daar absoluut ondergeschikt aan, zonde.

Triva

Triva

12-12-2019 om 08:14

Anemone

"Waarom topo keren als er Google maps is, woordjes stampen als je translate kunt gebruiken. "

Vroeger waren er ook al atlassen waar je plaatsen in kon opzoeken. Een taal leren zonder woordjes leren kan niet. Heb je betere argumenten dan dit want je hebt best een punt?

Angela67

Angela67

12-12-2019 om 08:33

triva

nou ja over het topo-gebeuren heb ik wel zitten nadenken.

Wat ik best handig zou vinden is dat in een topo-leermethode vanuit 'groot/abstract/overzicht' gewerkt wordt naar 'meer detail en hoe vind ik dat dan'.

Dus op het bijbehorende niveau (klassen/schoolniveau) beeldend toelichten hoe de aarde geografisch is ingedeeld, hoeveel continenten/landen er zijn, hoe het soms langs geologische grenzen ingedeeld is en soms ook niet. Veel beeldmateriaal met uitzoomende drones en satellietbeelden, niet te 'druk' met mensen,havens, steden etc.

Focus op landverdeling, niet meteen combineren met alle menselijke activiteiten. Dat denken ze nu met combinatie mens/maatschappij/topo/economie te doen. Ik denk dat dat niet werkt maar dat je een goede topo basis moet leggen als apart vak.

Als je leerlingen een grove indeling hebt kunnen leren kun je gaan detailleren op continent-niveau etc. maar telkens met dezelfde insteek dat je leert herkennen waar landen/steden kunnen liggen. En wat het dan ongeveer voor land is. Australië is een land, maar ook een continent en 'zo' ziet het er ongeveer uit en dit zijn de steden/rivieren. Als leerlingen dat kunnen en je leert ze met Google Maps zaken opzoeken (ook de geografische kenmerken met de diverse kaarten, spelen met routebeschrijvingen, afstanden) dan gaat het vast meer leven. Je kunt toetsen maken die een nieuwsbericht aanhalen en dat je eruit moet halen welk land of stad het kan spelen en waarom. Topo dus als aparte vaardigheid.

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

12-12-2019 om 08:54

Anemone

"Waarom topo keren als er Google maps is, woordjes stampen als je translate kunt gebruiken. Waarom geen programmeren of digitale vaardigheden als standaard vak op school?"

Wat dacht je van ouders die naar hun kinderen uitstralen dat ze op school toch niks nuttigs leren, met idiote verhalen over Google maps en translate...

En de evergreen: programmeren!

Het typische is dat mensen die *wel* echt verstand hebben van digitale vaardigheden daar in mijn ervaring allemaal heel anders over denken.

https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/bill-gates-and-steve-jobs-raised-their-kids-techfree-and-it-shouldve-been-a-red-flag-a8017136.html

"It's interesting to think that in a modern public school, where kids are being required to use electronic devices like iPads," the authors wrote, "Steve Jobs's kids would be some of the only kids opted out."

Net als de mijne...

Programmeren

Dat programmeren ja, het stokpaardje van velen. Terwijl dat nou juist een vaardigheid is die leerlingen NIET nodig hebben! Waarvoor?
Wat wel belangrijk is: leerlingen moeten die enorme hoeveelheid informatie die er elke dag op ze af komt op waarde kunnen schatten. En daarvoor heb je kennis nodig, van hoe de wereld werkt, van geschiedenis en topografie en economie en maatschappij en biologie. Je moet een goede taalbeheersing hebben, zodat je echt begrijpt wat je leest en hoort en dit ook zelf onder woorden kunt brengen. Je moet logisch kunnen redeneren en drogredenen herkennen. Dit zijn allemaal dingen die je niet even op kunt zoeken als het zo uitkomt. Wat jij googelt kan totale onzin zijn en dat weet je dan niet. Dit zijn de dingen die ze op school moeten leren en goede docenten kunnen daarvoor zorgen.
Ik zie wel een probleem in de aandachtsspanne van leerlingen. Er is zoveel afleiding, ze zijn gewend dat alles snel gaat en afwisselend is. Maar het verwerven van echte kennis en vaardigheden gaat niet snel. Dat kost tijd en aandacht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.