Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
felija schreef op 13-09-2023 om 22:39:

[..]

Ze eindigt wel iedere keer met een lachende smiley.

Die smiley kan ook een doel hebben; dat er weer een slinger aan het rad van avonturen wordt gegeven. En toegegeven, het werkt.

kenfan schreef op 14-09-2023 om 10:54:

[..]

Bakte je ouders zelf? Of gingen jullie naar de shoarmaboer? Want dan valt dat keiharde protestants nog wel mee.

Nou, ik weet zelf best in wat voor omgeving ik ben opgegroeid er werd op zondag nog geen ijsje gekocht of verfkwast/grasmaaier aangeraakt (al viel mijn huishouden mee in vergelijking met dat van de ouderlingen en kosters in mijn familie). Dus zelf bakken inderdaad. 

ToetieToover schreef op 14-09-2023 om 04:53:

[..]

Ik ben dan weer benieuwd waar jij een discussie hebt gelezen?

Je legt de nadruk op het verkeerde deel van wat ik bedoelde; ik vond Meesje hilarisch👍


MoederSterretje schreef op 14-09-2023 om 09:41:

[..]

Kortom, geen multi-culti meer, maar verplicht de nieuwe ideologie van veganisme


Handig, worden we allemaal pastafari en is er geen discriminatie meer op het geloof!  Kunnen we ook stoppen met dit draadje. Slotje erop en klaar 😇

https://kerkvanhetvliegendspag...

MoederSterretje schreef op 14-09-2023 om 09:14:

[..]

Ik heb mij echt slap gelachen. Helaas, velen nemen de serie serieus en geloven in die onzin over de slechte katholieken

Wie dan?

MoederSterretje schreef op 14-09-2023 om 09:41:

[..]

Dat zijn sprookjes. Ik heb dat (heel lang geleden) gezien en het duurt echt lang voor het dier sterft (nu is dat verboden in het land waar ik vandaan kom). Maar omdat de moslim- vrienden dat doen, kiezen veel Nederlanders voor het volledig afschaffen van het eten van vlees.

Kortom, geen multi-culti meer, maar verplicht de nieuwe ideologie van veganisme

Ik kan je vertellen dat er voor de meesten een nét andere reden is om maar geen vlees te eten. 

Waarom doe je dat? Van die halve gekke verbanden leggen? 

AnnaPollewop schreef op 14-09-2023 om 09:34:

[..]

Ja, en dat dier verliest al binnen een halve minuut het bewustzijn door het bloedverlies. Kippen worden overigens ook zo geslacht, halsslagader doorsnijden en leegbloeden. Als het mes goed scherp is voelt het beest er maar weinig van en bewusteloosheid treedt snel op.

Dat een stalen pin door de kop geen pijn doet maken we onszelf wijs. En dat elk dier in de reguliere slacht netjes pijnloos gedood is voor het de verdere verwerking in gaat ook.

Neemt niet weg dat in de islamitische landen waar op grote schaal geslacht wordt (zoals Indonesië) , ook veel misstanden voorkomen. Het meest diervriendelijk is uiteraard de dieren niet fokken en niet eten.

overigens hoorde ik recent dat als een dier bij halal slachten niet binnen x minuten doodgebloed of bewusteloos is (bij kleine dieren als kippen geen problemen, maar hoe groter het dier, hoe groter de kans dat dat gebeurt), dat het vlees dan alsnog niet halal beoordeeld wordt. En dan belandt het alsnog in het 'reguliere gehakt'. Geldt dus m.n. voor rundvlees.

Mevrouw75 schreef op 14-09-2023 om 13:53:

[..]

Wie dan?

Ik ben ook heel benieuwd wie........

MoederSterretje

MoederSterretje

14-09-2023 om 18:22 Topicstarter

MamaE schreef op 13-09-2023 om 11:12:

[..]

Dit ja. Al die polders die we drooggemalen hebben, daar groeide niks, die konden alleen voor veeteelt gebruikt worden. En dan zet je er koeien neer en de mensen die daar wonen eten dat dan dus ook. In gebieden aan/rond de zee met veel vissers eten ze veel vis, zowel op Urk als in Volendam.

Dit heeft echt niks met geloof te maken. Het verbod op varkensvlees staat overigens wel in de bijbel, oude testament (ik meen ergens in leviticus, maar ik ben katholiek dus vergeef me mijn gebrek aan kwantitatieve bijbelkennis).
Vroeger mocht je als katholiek op vrijdag geen vlees eten, maar wel vis. Dat is een verwijzing naar het laatste avondmaal. Het was een vastendag. Net als aswoensdag en officieel ook de hele veertigdagentijd én de adventstijd. Dat vond ik als puber een hele rare regel. Dat moslims en joden geen varken mogen omdat het onrein is en hindoes geen rund omdat ze heilig zijn, dat vond ik tenminste nog consequent, ook al was het niet mijn opvatting. Maar dat je alles mag eten behalve op een bepaalde dag, daar snapte ik niks van.

Over scholen; de vereniging van katholieke scholen in Nederland heeft onderling afgesproken dat ze onderwijs geven vanuit een katholieke grondslag (of wat daar nog van over is), maar voor iedereen die die grondslag respecteert en dat ze dus geen leerlingen willen uitsluiten op basis van geloof. Ik vind dat alle scholen dat zouden moeten doen.
Openbare scholen weren religie ook niet. Er wordt geen onderwijs gegeven vanuit één bepaalde grondslag, maar er is wel ruimte voor allerlei verschillende godsdiensten. Dat is ook prima. Zeker op multiculturele scholen lijkt het me leerzaam om aan allerlei aspecten van religie aandacht te besteden. Juist zodat kinderen leren dat het er is en dat het voor een ander belangrijk is. Zonder dat je dat zelf moet geloven. Je kunt kinderen prima leren dat sommige mensen in een God geloven en andere mensen niet.

Ik heb regelmatig contact met de katholieke scholenstichting van mijn school. Over de discriminatie en over het ontbreken van de "katholieke grondslag". Ze zijn erg aardig. Protestants overigens. Ik geloof gereformeerd. Niets op tegen  

Maar helaas nergens een katholiek te bekennen en de katholieke cultuur is er ook niet. Ook de andere scholen bezocht met hetzelfde resultaat (directie is of atheïst of woke of gewoon protestants). Ze weten niet eens wat de katholieke cultuur is. De naam is gekozen volgens mij vanwege commerciële overwegingen (trekt veel ouders aan, maar ook geen katholieken

Dit zou niet erg zijn als men ons niet zou dwingen om de cultuur van een ander over te nemen, maar multi-culti zou respecteren

Geen illusies meer. Ik ken iemand die werkt in een uitbeenderij. Deels vlees voor de halal markt, deels voor de gewone markt en deels voor de bio markt. Maar als er voor het ene of het andere deel te weinig is, kiepert men het gewoon door elkaar....

bieb1963 schreef op 14-09-2023 om 18:52:

Geen illusies meer. Ik ken iemand die werkt in een uitbeenderij. Deels vlees voor de halal markt, deels voor de gewone markt en deels voor de bio markt. Maar als er voor het ene of het andere deel te weinig is, kiepert men het gewoon door elkaar....

Zo zal dat in het onderwijs ook zo gaan; wanneer in een dorp zowel een  katholieke school  als een protestantse school kampt met te weinig lln, zegt de overheid gewoon ‘kieper maar bij elkaar’.


In de link over de geschiedenis van financiële steun aan bijzondere scholen die dus niet openbaar zijn, zit blijkbaar een politiek gekonkel. Op voorwaarde dat er een mannenkiesrecht ingevoerd werd, ging de deur open voor financiële gelijkheid voor alle scholen.  De christelijke en bijzondere scholen kregen ook recht op financiële steun, gelijk aan de openbare scholen met als doel om zo bekwame leraren voor de klas te kunnen zetten. De overheid hechtte namelijk veel waarde aan de kwaliteit van het onderwijs.

Speelt al sinds 1848: grondwet vrijheid van onderwijs



https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/schooloverkoepelend/stichten-fuseren-en-sluiten-van-scholen/het-nederlandse-schoolsysteem/

MoederSterretje schreef op 14-09-2023 om 18:22:

[..]

Ik heb regelmatig contact met de katholieke scholenstichting van mijn school. Over de discriminatie en over het ontbreken van de "katholieke grondslag". Ze zijn erg aardig. Protestants overigens. Ik geloof gereformeerd. Niets op tegen

 

In deze buurt is een nieuwe school opgericht en dat kon alleen als de fundamenteel anders was dan wat er al was. Dus openbaar, katholiek, christelijk etc.. dat werd dus katholiek want de rest was er al en ze wilden zich weer niet onderscheiden als jordan school of vrije school. Dat wil in de praktijk zeggen dat ze de katholieke feestdagen vieren maar actief uit de bijbel voorlezen doen ze niet. Als je dat soort onderwijs wilt, ga dan in het zuiden wonen, daar vind je dat vast wel. Of in België. Daar kan je dan  ook nog uit twee talen kiezen.

Valt tegen hoor. Veel scholen zijn hier in naam katholiek en er wordt aandacht besteed aan sint Maarten, Kerst, carnaval en een beetje Pasen, maar dat is vooral voor de leuk en weinig inhoudelijk. Echt lessen over godsdienst en verschillende geloven hebben veel scholen niet eens meer.
Geeft niks, doen wij thuis wel. Ik denk oprecht dat mijn dochter van acht meer weet over geloof dan menig leerkracht. 
Oké, niet de maat der dingen want mijn man is theoloog en docent levensbeschouwing.

Ik vind geloof iets voor achter de voordeur en gebedshuizen. Wil je je kind onderwijzen in geloof dan moet je daar zelf maar voor zorgen. 

MoederSterretje schreef op 14-09-2023 om 18:22:

[..]

Ik heb regelmatig contact met de katholieke scholenstichting van mijn school. Over de discriminatie en over het ontbreken van de "katholieke grondslag". Ze zijn erg aardig. Protestants overigens. Ik geloof gereformeerd. Niets op tegen

Maar helaas nergens een katholiek te bekennen en de katholieke cultuur is er ook niet. Ook de andere scholen bezocht met hetzelfde resultaat (directie is of atheïst of woke of gewoon protestants). Ze weten niet eens wat de katholieke cultuur is. De naam is gekozen volgens mij vanwege commerciële overwegingen (trekt veel ouders aan, maar ook geen katholieken

Dit zou niet erg zijn als men ons niet zou dwingen om de cultuur van een ander over te nemen, maar multi-culti zou respecteren

Wat is ‘de’ katholieke cultuur?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.