Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:56:

[..]



In 1997 werd Willem-Alexander via een openbare belijdenis officieel lid van de Nederlandse Hervormde Kerk. 28 okt 2017
NOS: De koning en de kerk: vanzelfsprekend, en toch ook weer niet

Lees je je eigen linkjes wel? Hier staat in dat al sinds 1815 de Koning niet meer hervormd hoeft te zijn.

Heb je inmiddels al een voldoende antwoord op je vraag wat je moet met de geschiedenislessen van je kind? Ik zie namelijk dat we inmiddels zijn afgedwaald naar welk geloof de koning al dan niet heeft😅. 
Maar wat vind je van de tips tot nog toe? 

Maar kun je de vraag beantwoorden waaruit blijkt dat Katholieken slechts gedoogd worden? Heb je voorbeelden?

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 16:03 Topicstarter

MiniJCW schreef op 07-09-2023 om 15:59:

[..]

De godsdienst van de koning en de staatsgodsdienst staan los van elkaar. Dat heeft niets met elkaar te maken.

Des te meer een reden om de haat te schrappen uit de schoolboeken (en van de Schooltv) en een meer genuanceerd beeld te geven van wat er gebeurd is  

er wordt echt geen haatgezaaid tussen katholieken en protestanten. Zij stonden destijds tegenover elkaar,  maar nu niet meer. (Provincies in het zuiden zijn traditioneel katholiek). Er wordt toch ook geen haat gezaaid richting duitsers in geschiedenislessen over WO2. Duitsland is nu juist een bondgenoot.

 Maar een meer praktisch advies: kan je kind niet naar een katholieke basisschool?

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 16:03:

[..]

Des te meer een reden om de haat te schrappen uit de schoolboeken (en van de Schooltv) en een meer genuanceerd beeld te geven van wat er gebeurd is

Als je over dit simpele feit al niet de juiste bronnen weet te vinden, hoe weet je dan dat je andere bronnen wel betrouwbaar zijn?

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 16:12 Topicstarter

Mischa83 schreef op 07-09-2023 om 15:07:

[..]

Met ons bedoel ik de mensen die hier op het forum lezen en reageren. Het panel met de foute woke ideën is er alleen op de maandagmiddag.

Mijn antwoord op jouw vraag wat je hiermee moet;

Ik denk dat je je kinderen wel kunt vertellen dat jij het niet eens bent met dit deel van de geschiedenisles of het op zn minst een incompleet verhaal vindt. Ik zou dat op wat minder hysterische toon doen dan je hier doet als je de wens hebt dat ze er iets van opsteken, maar ieder z'n stijl natuurlijk.


Gelukkig maar, want ze waren erg vermoeiend

Een goede tip van jou

Wat met de bevooroordeelde mensen om haar heen, die naar de haat luisteren en deze verder verspreiden?

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 16:16 Topicstarter

Mugske schreef op 07-09-2023 om 16:05:

er wordt echt geen haatgezaaid tussen katholieken en protestanten. Zij stonden destijds tegenover elkaar, maar nu niet meer. (Provincies in het zuiden zijn traditioneel katholiek). Er wordt toch ook geen haat gezaaid richting duitsers in geschiedenislessen over WO2. Duitsland is nu juist een bondgenoot.

Kijk eens naar Schooltv "Welkom in de 80-jarige oorlog" hoe leuk het was om de katholilken te doden. Het was echt feest...

Maar niet alleen daar, vaak op het nieuws (o wee als de dader een katholiek is), in de politiek (o wee als een land katholiek is).

Ik dacht dat we daar voorbij aan waren, maar dat is niet zo. Zie de leerboeken geschiedenis.

mij bekruipt steeds het gevoel dat je waar je katholiek(en) schrijft, eigenlijk moslims/islam bedoelt. Probeer je een punt te maken? Dikke kans dat ik ze zie vliegen hoor, maar ik begrijp anders echt niet waar je het over hebt. En ik ben duidelijk niet de enige. 

Doemijdieglazenbol schreef op 07-09-2023 om 16:18:

mij bekruipt steeds het gevoel dat je waar je katholiek(en) schrijft, eigenlijk moslims/islam bedoelt. Probeer je een punt te maken? Dikke kans dat ik ze zie vliegen hoor, maar ik begrijp anders echt niet waar je het over hebt. En ik ben duidelijk niet de enige.

Nou, inderdaad. Het maakt het verhaal een stuk logischer.

Doemijdieglazenbol schreef op 07-09-2023 om 16:18:

mij bekruipt steeds het gevoel dat je waar je katholiek(en) schrijft, eigenlijk moslims/islam bedoelt. Probeer je een punt te maken? Dikke kans dat ik ze zie vliegen hoor, maar ik begrijp anders echt niet waar je het over hebt. En ik ben duidelijk niet de enige.

Ach de strijdkreet van de watergeuzen was liever Turks dan Paaps. https://historiek.net/liever-turks-dan-paaps-geuzen/104366/

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 16:23 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 07-09-2023 om 16:07:

Maar een meer praktisch advies: kan je kind niet naar een katholieke basisschool?

Helaas beperken de Katholieke scholen in het Noorden zich alleen tot feestdagen. Het curriculum is overeenkomstig de rest, gezien de subsidiëring door de overheid (denk ik). De leraren zijn niet katholiek en het bestuur ook niet, de lessen ook niet. En dat hoeft ook niet. Protestants is ook goed, vind ik, of openbaar. Ik heb al die jaren met plezier in Nederland op school gezeten. Maar nu worden er weer foute dingen gezegd, lijkt het. Wellicht is godsdienst meer in de picture? Want het leerboek van groep 5 legt uitgebreid uit wie de goden van de Grieken en de Romeinen waren, bijvoorbeeld, en ook hoe een klooster werkt.

Misschien is ze wel Civitas Christiana-aanhanger?

Wat een hypocriete reacties weer hier, zeg!

Als tijdens lessen over 11 september slecht gesproken wordt over moslims en de Islam de schuld krijgt is het forum te klein.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.