Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:34:

[..]

In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants (ik heb daar geen moeite mee, ik kom uit een gemengd gezin en de vader van mijn kind ook). Met daar bedoel ik in het Oostblok, zoals jullie dat zeggen. Hoor mij nou, tot voor kort beschouwde ik mijzelf als een Nederlandse.

Daar ga je al de mist in. Nederland heeft geen staatsgodsdienst. Van alle Nederlanders zegt 49% religieus te zijn, de grootste groep (20%) is Katholiek.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2020/religie-in-nederland

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag welke bronnen je gelooft en waarom je ze gelooft.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:45 Topicstarter

Coreopsis schreef op 07-09-2023 om 15:41:

[..]

Ja, ik was ook verbaasd toen ik dat vernam. 

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:45:

[..]

Ja, ik was ook verbaasd toen ik dat vernam.

Het is dan ook niet waar. 

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:34:

[..]

In Nederland worden Katholieken gedoogd, het officiële staatsgeloof is protestants (ik heb daar geen moeite mee, ik kom uit een gemengd gezin en de vader van mijn kind ook). Met daar bedoel ik in het Oostblok, zoals jullie dat zeggen. Hoor mij nou, tot voor kort beschouwde ik mijzelf als een Nederlandse.

Gedoogd? In welke zin dan? Ik heb daar dus nog nooit wat van gemerkt. 

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:46 Topicstarter

MiniJCW schreef op 07-09-2023 om 15:44:

[..]

Daar ga je al de mist in. Nederland heeft geen staatsgodsdienst. Van alle Nederlanders zegt 49% religieus te zijn, de grootste groep (20%) is Katholiek.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2020/religie-in-nederland

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag welke bronnen je gelooft en waarom je ze gelooft.

Dat zijn de peilingen. Het koningshuis bepaalst het staatsgeloof. Ik viel ook van mijn stoel af.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:46:

[..]

Dat zijn de peilingen. Het koningshuis bepaalst het staatsgeloof. Ik viel ook van mijn stoel af.

En hoe kom je aan deze "wijsheid"?

Onze Koningin is nota bene katholiek. Al was het destijds in 1964 nog wel echt nieuws dat Prinses Irene katholiek werd.


Nederland
(katholiek 1555-1579; Nederduits gereformeerd/Nederlands hervormd 1579-1796; 1816-1848), sinds de godsdienstvrede van Augsburg voerden de Habsburgers een beleid dat slechts het rooms-katholicisme toestond in hun Erflanden. De Nederduitsch Gereformeerde Kerk werd in 1579 de dominante kerk in de bij de Unie van Utrechtaangesloten opstandige gewesten, hoewel dit niet bij wet vastgelegd werd en dus geen 'echte' staatsgodsdienst voorstelde. De NGK werd wel publiekelijk bevoorrecht ten opzichte van andere godsdiensten, zoals het katholicisme, dat echter wel getolereerd werd. Gedurende de Franse tijd in Nederland bestond er geen staatsgodsdienst, maar tijdens het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden trachtte koning Willem I de Nederlandse Hervormde Kerk tot staatskerk te verheffen. In 1848 volgde de gelijkstelling van alle godsdiensten door de Grondwet van Thorbecke.

Nederland heeft dus sinds 1848 al geen staatsgodsdienst meer.
Overigens is ons koningspaar ook een mix van hervormd en katholiek.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:46:

[..]

Dat zijn de peilingen. Het koningshuis bepaalst het staatsgeloof. Ik viel ook van mijn stoel af.

En toen ben je geen onderzoek gaan doen in echt betrouwbare bronnen?

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:54 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 07-09-2023 om 15:45:

[..]

Het is dan ook niet waar.

De godsdienst is uit de officiële stukken geschrapt, maar voor zover ik weet is het nooit afgeschaft. 

Maar wellicht weet jij dat wel? Ik ben benieuwd

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:54:

[..]

De godsdienst is uit de officiële stukken geschrapt, maar voor zover ik weet is het nooit afgeschaft.

Maar wellicht weet jij dat wel? Ik ben benieuwd

1848 grondwet Thorbecke

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:56 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 07-09-2023 om 15:48:

Onze Koningin is nota bene katholiek. Al was het destijds in 1964 nog wel echt nieuws dat Prinses Irene katholiek werd.



In 1997 werd Willem-Alexander via een openbare belijdenis officieel lid van de Nederlandse Hervormde Kerk. 28 okt 2017
NOS: De koning en de kerk: vanzelfsprekend, en toch ook weer niet

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 15:59 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 07-09-2023 om 15:48:


Nederland
(katholiek 1555-1579; Nederduits gereformeerd/Nederlands hervormd 1579-1796; 1816-1848), sinds de godsdienstvrede van Augsburg voerden de Habsburgers een beleid dat slechts het rooms-katholicisme toestond in hun Erflanden. De Nederduitsch Gereformeerde Kerk werd in 1579 de dominante kerk in de bij de Unie van Utrechtaangesloten opstandige gewesten, hoewel dit niet bij wet vastgelegd werd en dus geen 'echte' staatsgodsdienst voorstelde. De NGK werd wel publiekelijk bevoorrecht ten opzichte van andere godsdiensten, zoals het katholicisme, dat echter wel getolereerd werd. Gedurende de Franse tijd in Nederland bestond er geen staatsgodsdienst, maar tijdens het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden trachtte koning Willem I de Nederlandse Hervormde Kerk tot staatskerk te verheffen. In 1848 volgde de gelijkstelling van alle godsdiensten door de Grondwet van Thorbecke.

Nederland heeft dus sinds 1848 al geen staatsgodsdienst meer.
Overigens is ons koningspaar ook een mix van hervormd en katholiek.

Des te meer een reden om de haat te schrappen uit de schoolboeken

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:56:

[..]



In 1997 werd Willem-Alexander via een openbare belijdenis officieel lid van de Nederlandse Hervormde Kerk. 28 okt 2017
NOS: De koning en de kerk: vanzelfsprekend, en toch ook weer niet

Als je even doorleest in jouw eigen link, staat daar precies wat ze zei: dat de koningin katholiek is.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 15:56:

[..]



In 1997 werd Willem-Alexander via een openbare belijdenis officieel lid van de Nederlandse Hervormde Kerk. 28 okt 2017
NOS: De koning en de kerk: vanzelfsprekend, en toch ook weer niet

De godsdienst van de koning en de staatsgodsdienst staan los van elkaar. Dat heeft niets met elkaar te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.