Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


Als je je er nu al druk om maakt, heb je nog voldoende tijd om er iets aan te doen. Boek examentrainingen of bijles. 

De generatie die in 2020 eindexamen deed had er in mijn ogen het minste "recht" op.  Die hebben nog tot half maart 2020 normaal les gehad en in mei zouden de examens al zijn. Die hebben effectief maar 6 weken onderwijs gemist.
De kinderen die dit jaar examen moeten doen hebben veel langer onderwijs gemist en dus hiaten in hun kennis.
Ik kan de beleidsmakers niet meer volgen

ik twijfel. Ik heb 2 examenkandidaten. Een in havo 5 en 1 in vwo 6. Ik zie achterstanden maar vooral stress rondom besmettingen. Weer thuisblijven terwijl dat eigenlijk niet kan want presentatie PWS etc.

Wij kunnen ons examentrainingen veroorloven maar lang niet iedereen kan dat. 

Ik twijfel daarom of het eerlijk is maar nu eerst maar eens komende periode goed doorkomen. 

Phlora schreef op 06-12-2021 om 08:43:

Als je je er nu al druk om maakt, heb je nog voldoende tijd om er iets aan te doen. Boek examentrainingen of bijles.

Nou ik heb dit jaar geen eindexamenkandidaten maar vind het wel vreemd. Mijn oudste deed examen in 2020 6 weken onderwijs gemist. 

Jongste deed vorig jaar examen MAVO, had veel meer gemist. Volgend schooljaar doet hij examen HAVO, nog veel meer gemist, vergeet niet dat ze nu om de haverklap in quarantaine zitten.  Hij heeft in mijn ogen meer recht op compensatie dan mijn oudste. Bijles en examentraining moet je als ouders ook maar net kunnen betalen. 

Zo wordt het steeds meer kansenongelijkheid waar ze in Den Haag nou juist van af zeggen te willen.

Helemaal mee eens, hele vreemde gang van zaken dit.
Deze groep heeft het meest gemist!
En moeten nu ook regelmatig in quarantaine of weer 2 dagen thuis in afwachting van testuitslag én missen wederom veel lessen want docenten zijn ook ziek/afwezig/quarantaine.

Ik vind het niet eerlijk nee.

Alle scholen hebben een hoop geld gehad wat moet gaan naar de ondersteuning van leerlingen. Er zijn (iig hier in de regio) examentrainingen en bijles gratis of bijna gratis te krijgen op school. 
Dus de moeite waard om na te vragen. Enig risico is wel, als alles weer in lockdown gaat moet school regelen dat het digitaal door kan gaan. 

Ik heb een mavo examen klant. Van de 4 jaar die hij nu heeft op de middelbare is alleen het eerste 'normaal' geweest, 75% van de hele opleiding niet. En school doet echt haar best, maar optimaal is het niet.
En school biedt ook examentraining aan maar dat is het toch ook net niet. 

Dus deze beslissing om nu niet soepel te zijn die begrijp ik ook niet. Juist deze leerlingen zijn hard getroffen in hun onderwijs carriere. 

Ik denk er anders over. De eerste groep was voor mij te begrijpen. Plotseling veranderd de wereld en je hebt geen tijd om je aan te passen, want je moet eindexamen doen. Heel logisch dat je daarin wordt geholpen.
Dit jaar had ik al mijn ernstige bedenkingen erbij. Natuurlijk is het vervelend wat er gebeurt, maar iedereen zag het aankomen, iedereen in hetzelfde schuitje, dus waarom de beslissing om de eindexamens zoveel makkelijker te maken? Natuurlijk krijg je later dat er wordt gekeken naar welk jaar je eindexamen hebt gedaan als jij 'een van de' kandidaten bent. Een ander risico dat je loopt is dat er nog meer mensen stuk lopen in de vervolgopleidingen. Gaan we die ook allemaal 'makkelijker' maken omdat het zo naar is voor de jongeren?

Dus dat we weer terug gaan naar het normale niveau vind ik niet meer dan logsich. Je wilt niet dat het hele niveau in Nederland lager wordt omdat er een pandemie is. Ja, het is voor een groep van de leerlingen moeilijker omdat er minder les gegeven is. Aan de andere kant, de groep waar het om gaat heeft ook meer tijd om te leren, daar er niet naar school gefietst hoeft te worden en er verder weinig gedaan kan/mag worden. Juist nu kunnen jongeren die heel veel moeite hebben met het volgen van klassikale lessen en liever zelfstuderen exeleren. Wees blij met de kans die deze groep krijgt.

Wellicht zal een grote groep een jaar langer bezig zijn om het niveau te halen dat nodig is voor het behalen van het begeerde diploma. Dat maakt dat het diploma net zo waardevol is als alle jaren daarvoor (dus zonder de versoepelingen). Het verlagen van het niveau heeft veel grotere gevolgen welke moeilijk te overzien zijn. Dat zal vele jaren voor problemen kunnen zorgen, terwijl een jaar langer studeren jammer is, maar geen werkelijk probleem.

Phlora schreef op 06-12-2021 om 09:07:

Alle scholen hebben een hoop geld gehad wat moet gaan naar de ondersteuning van leerlingen. Er zijn (iig hier in de regio) examentrainingen en bijles gratis of bijna gratis te krijgen op school.
Dus de moeite waard om na te vragen. Enig risico is wel, als alles weer in lockdown gaat moet school regelen dat het digitaal door kan gaan.

School heeft idd geld gekregen en wil dit heel graag inzetten maar er is geen personeel te krijgen die dat kan doen. Er is al nauwelijks personeel te krijgen om gewoon les te geven. 

Zoon heeft nu al 5 weken van de 10 die dit blok telt geen docent aardrijkskunde en dus ook geen les, maar moet over 4 weken wel het 2e schoolexamen doen. 

De wiskunde-docent geeft online les met 2 studentbegeleiders in de klas. Maar die letten nauwelijks op dus die les verloopt ook maar op halve kracht. 
De vervangende mentor mist nogal eens een les, voorbereiding op de vervolgopleiding missen ze daardoor ook. 
Het rooster is een volkomen onvoorspelbare gatenkaas. 

Vorig jaar rond deze tijd heb ik de school van mijn kind al aangeschreven met de vraag of en hoe zij zich voorbereiden op een toekomst met covid in een dominante rol. Het antwoord : dat doen zij niet. Net als het demissionaire kabinet modderen scholen op de oude voet door in de hoop dat déze crisis echt de laatste is, terwijl je na twee jaar op zijn minst toch kunt gaan nadenken over aanpassingen. Maak bijvoorbeeld een plan voor langdurige situaties zoals deze. Benoem criteria waaraan zo’n situatie moet voldoen en leg vast dat leerlingen in zo’n geval recht hebben op extra herkansingen. Ook bijvoorbeeld voor stage. Veel leerlingen komen in de problemen met hun stage-uren door de lockdowns. Start een pilot met het naspelen van situaties en zorg op die manier dat leerlingen hun stage deels op school kunnen vervullen, maak daarbij gebruik van moderne technieken. Helaas blijft men hangen in het verleden en de verantwoordelijkheid wordt naar de leerling geschoven. 
Jammer genoeg zijn scholen afhankelijk van het ministerie dat het beleid bepaald en zo komen we weer uit bij de oogkleppen van het demissionaire kabinet en is de cirkel weer rond. Ik begrijp heel goed dat veranderingen tijd kosten, maar vast blijven houden aan beleid uit het verleden dat niet meer toepasbaar is in het heden, niet nadenken over nieuwe protocollen en slimme oplossingen en de ‘rekening’ bij de jeugd leggen vind ik een hele kwalijke zaak. In antwoord op je vraag TO : Het mag duidelijk zijn dat ik het niet eerlijk vind !

Fruitijsje schreef op 06-12-2021 om 09:10:

Ik denk er anders over. De eerste groep was voor mij te begrijpen. Plotseling veranderd de wereld en je hebt geen tijd om je aan te passen, want je moet eindexamen doen. Heel logisch dat je daarin wordt geholpen.
Dit jaar had ik al mijn ernstige bedenkingen erbij. Natuurlijk is het vervelend wat er gebeurt, maar iedereen zag het aankomen, iedereen in hetzelfde schuitje, dus waarom de beslissing om de eindexamens zoveel makkelijker te maken? Natuurlijk krijg je later dat er wordt gekeken naar welk jaar je eindexamen hebt gedaan als jij 'een van de' kandidaten bent. Een ander risico dat je loopt is dat er nog meer mensen stuk lopen in de vervolgopleidingen. Gaan we die ook allemaal 'makkelijker' maken omdat het zo naar is voor de jongeren?

Dus dat we weer terug gaan naar het normale niveau vind ik niet meer dan logsich. Je wilt niet dat het hele niveau in Nederland lager wordt omdat er een pandemie is. Ja, het is voor een groep van de leerlingen moeilijker omdat er minder les gegeven is. Aan de andere kant, de groep waar het om gaat heeft ook meer tijd om te leren, daar er niet naar school gefietst hoeft te worden en er verder weinig gedaan kan/mag worden. Juist nu kunnen jongeren die heel veel moeite hebben met het volgen van klassikale lessen en liever zelfstuderen exeleren. Wees blij met de kans die deze groep krijgt.

Wellicht zal een grote groep een jaar langer bezig zijn om het niveau te halen dat nodig is voor het behalen van het begeerde diploma. Dat maakt dat het diploma net zo waardevol is als alle jaren daarvoor (dus zonder de versoepelingen). Het verlagen van het niveau heeft veel grotere gevolgen welke moeilijk te overzien zijn. Dat zal vele jaren voor problemen kunnen zorgen, terwijl een jaar langer studeren jammer is, maar geen werkelijk probleem.

Het niveau is niet verlaagd in de jaren, de examen vragen bleven het zelfde, het enige dat aangepast is is de mogelijkheid tot het spreiden over 2 perioden. 

Heel veel scholen zijn helemaal niet toegerust voor zelfstudie van de leerlingen. En dat gaat misschien beter op een havo/vwo maar met vmbo waar ook praktijklessen gevolgd moeten worden is dat al een heel stuk lastiger. Of ga jij je auto afstaan zodat je kind er aan kan sleutelen. Zet jij een koe op je balkon zodat je kind die kan verzorgen. 

School van zoon is een Dalton school, per periode een planner zodat je weet wat je wanneer moet doen. Mooie theorie, maar in de 4 jaar dat zoon er zit is er nog geen 1 vak dat dat 1 periode heeft gehaald. Elke keer wordt de planning toch weer aangepast en doet docent A volgorde B en docent B volgorde C waardoor bij klas D deel E nog niet gegeven is terwijl klas F E wel heeft behandeld maar G nog niet terwijl over A tot H getoetst wordt want die toets is al voor de periode gemaakt door docent Z. Ga je daar als ouder wat over zeggen (zoon moet namelijk behoorlijk zelfstandig werken ivm met sport en daarom vaak vooruit werken, wat volgens de jaarlaagleider prima moet kunnen met de planner) Dan blijkt dat de docenten toch wel vrijheden hebben om hun eigen lessen te plannen. En dan werkt dat periode onderwijs onder normale omstandigheden al matig, maar nu helemaal niet. 

School van zoon zou het dus in theorie makkelijker moeten hebben omdat de periodes en stof bekend zijn. Maar scholen die niet volgens die methode werken kunnen het behoorlijk lastig hebben en dat wordt afgewenteld op de leerlingen. Ondanks dat extra geld.

Wij moeten nu bij een ziekmelding/quarantaine melding aangeven of kind wel of niet in staat is de lifestream van de lessen te volgen. Zoon zit netjes klaar op het moment dat de les begint maar de docent is zodanig digibeet dat de lifestream wel wordt gestart naar dan zonder geluid of zonder beeld. Als de kwaliteit van het onderwijs achteruit holt kan je toch niet van de kandidaten verwachten dat ze wel op het normale niveau examen doen?

Het mogen verdelen en het hebben van extra herkansingen is het verlagen van niveau in mijn ogen. Je maakt het immers makkelijker om het examen te halen omdat leerlingen meer tijd hebben om zich te concentreren op minder vakken.

Wat betreft praktijklessen kan het lastiger zijn. Nu is een auto neerzetten voor sleutelen nog iets dat ik wel zou doen. Een koe in mijn tuin is zielig voor de koe.
Dat scholen hier ook een verantwoordelijkheid in hebben ben ik het mee eens. Dat houdt dus voor mij in dat scholen de ruimte moeten krijgen om oplossingen te vinden.

Nog steeds blijft het aanpassen van de eindexamens in mijn ogen een hele slechte oplossing. Dat moet gewoon terug naar hoe het was, zodat de diploma's van nu evenveel waard zijn als die van 3 jaar geleden i.p.v minder waard.

Het onderwijs is nu ook heel frustrerend. Leerlingen missen belangrijke basisstof, missen begeleiding bij het leren leren en bovendien is het een onzekere eenzame tijd die ook iets doet met de mentale gezondheid van de leerlingen.

Ik vrees dat ze te gemakkelijk examen laten doen leidt tot problemen in vervolg opleiding. Er is veel verschil tussen scholen en leerlingen onderling niet alleen in hoe thuis onderwijs geregeld is, maar ook hoe vaak een leerling fysiek onderwijs kan volgen. Als je leerlingen te makkelijk doorlaat dan missen die leerlingen allemaal andere basis kennis, waardoor ze het op een vervolg opleiding moeilijker krijgen. Dat kan dan al snel leiden tot bijvoorbeeld faalangst waar de leerling nog de rest van zijn leven last van kan houden. Het lijkt mij beter om te focussen op goed aanleren van de basis ook als dat betekent een jaar overdoen. En ik hoop van harte dat scholen het thuis onderwijs gaan verbeteren om kansen ongelijkheid te voorkomen.

Dat spreiden was vorig jaar vooral gedaan voor het geval je in quarantaine moest tijdens het eerste tijdvak. Dan kun je niet genoeg herkansen en ben je dus sowieso gezakt. Dat is geen verlaging van de eisen. Dat lijkt me ook niet wenselijk. Maar voor praktijkexamens vmbo misschien wel noodzakelijk. Als je al drie jaar minder les hebt gehad met lockdowns, quarantaines etc. is het gewoon niet haalbaar om hetzelfde te kennen en kunnen als wanneer er geen corona was geweest.
Ik denk dat er dit jaar ook weer een mogelijkheid tot spreiding komt. En misschien een extra herkansing. Maar dat hebben ze nog niet besloten want ze besluiten niks maanden vooruit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.