Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


Mija schreef op 06-12-2021 om 15:34:

Ik vind het ook raar. Hier ook een eindexamenkandidaat (VWO) en net doen alsof ze wel 'normaal' examen kunnen doen na een paar maanden 'normaal' onderwijs, vind ik 'bijzonder'. Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat er íets zou worden gedaan. Maar ik ben mijn vertrouwen in de Nederlandse overheid behoorlijk aan het verliezen dus ik wind me nauwelijks op: het was te verwachten.

Het enige dat ik lees is een voorstel. Er zit ook nog een winter aan te komen, dus ik ga voorlopig nog helemaal nergens definitief vanuit. 

Nee

Nee

06-12-2021 om 17:53

De middelbare school is inhoudelijk overrated. Er wordt net gedaan alsof je wat hebt aan de vakkennis die je opdoet, of dat zo’n eindexamen echt wat zegt over hoe je later ‘in het echte leven’ gaat presteren, omdat je een 6 voor Frans had. Dat zie ik anders. De middelbare school gaat alleen maar om het opdoen van studievaardigheden, en niet om de werkelijke inhoud van een vak. Je leert plannen, omgaan met stress, je leert door hoepeltjes te springen en je leert flexibel te zijn. Je leert om om te gaan met feedback en je leert presentaties te geven. Je leert wanneer het wel en niet handig is om de kantjes er van af te lopen, en je leert om 06:00 uit je nest te komen. Het gaat helemaal niet om dat rijtje werkwoordvervoegingen Frans of het uittekenen van een kubus. De vakken die je volgt zijn een middel, en niet een doel. Dat is in ieder geval mijn mening. Daarom vind ik het ook belachelijk dat mensen zich druk zitten te maken om de waarde van dit eindexamen. Een eindexamen is wéér zo’n hoepeltje waar je doorheen moet springen, het gaat niet om de stof, het gaat er om dat je weken van tevoren aan de bak moet en de stress overleefd waarna je alles wat je in je hoofd gestampt hebt een week na dato weer kan vergeten. Dus adem in, adem uit. Ik hoop dat de mensen die in normale omstandigheden zouden slagen, dit ook doen in corona-omstandigheden. Als daar tien ‘gratis’ herkansingen voor nodig zijn dan geef je ze die toch lekker. Kennis opdoen dat doe je maar op je vervolgopleiding, iets waar je voor kiest en waar je ook echt inhoudelijk wat aan kan hebben. Wat mij betreft zou iedereen die voldoende studievaardigheden heeft opgedaan (op de middelbare school) moeten slagen. Ongeacht of er hiaten in de vakkennis zitten. Die werk je zo weer weg tijdens je vervolgopleiding. Toen ik op de middelbare school zat (normale omstandigheden dus) zat ook iedereen te slapen en uit z’n neus te vreten. Het is niet dat als je in normale omstandigheden scholier bent je wel het onderste uit de kan haalt. Ik vind dat mensen zich te druk maken. Het is erg dat veel scholieren zich nu eenzaam en gefrustreerd voelen, niet dat ze de stof wat minder beheersen (als dat al zo zou zijn). 

Mevrouw75 schreef op 06-12-2021 om 12:39:

[..]

Dat eerste jaar was er nog een resultaatverbeteringstoets (2 konden ze doen geloof ik), dus wie op zakken stond kon nog slagen.

Daarnaast is er onderzoek gedaan waaruit bleek dat het niet heel veel uitmaakte of dat examen nou gedaan werd of niet. Het zal in een zeer individueel geval natuurlijk net wel uitmaken, maar dat zijn er maar een paar.

Ik weet niet op welk onderzoek je doelt maar er waren in 2020 veel meer leerlingen geslaagd dan anders. https://nos.nl/artikel/2352136-afgelopen-schooljaar-veel-meer-leerlingen-geslaagd

Mevrouw75 schreef op 06-12-2021 om 17:38:

de huidige examenlichting had vorig jaar wel een lekker soepel pta-inhaal/herkansingsregelement, maar dat is per school behoorlijk verschillend.

Op de school van mijn kind niet. Geen extra herkansing, geen soepelere overgangsregels. Allemaal hetzelfde als voor Corona.

Nee schreef op 06-12-2021 om 17:53:

De middelbare school is inhoudelijk overrated. Er wordt net gedaan alsof je wat hebt aan de vakkennis die je opdoet, of dat zo’n eindexamen echt wat zegt over hoe je later ‘in het echte leven’ gaat presteren, omdat je een 6 voor Frans had. Dat zie ik anders. De middelbare school gaat alleen maar om het opdoen van studievaardigheden, en niet om de werkelijke inhoud van een vak. Je leert plannen, omgaan met stress, je leert door hoepeltjes te springen en je leert flexibel te zijn. Je leert om om te gaan met feedback en je leert presentaties te geven. Je leert wanneer het wel en niet handig is om de kantjes er van af te lopen, en je leert om 06:00 uit je nest te komen. Het gaat helemaal niet om dat rijtje werkwoordvervoegingen Frans of het uittekenen van een kubus. De vakken die je volgt zijn een middel, en niet een doel. Dat is in ieder geval mijn mening. Daarom vind ik het ook belachelijk dat mensen zich druk zitten te maken om de waarde van dit eindexamen. Een eindexamen is wéér zo’n hoepeltje waar je doorheen moet springen, het gaat niet om de stof, het gaat er om dat je weken van tevoren aan de bak moet en de stress overleefd waarna je alles wat je in je hoofd gestampt hebt een week na dato weer kan vergeten. Dus adem in, adem uit. Ik hoop dat de mensen die in normale omstandigheden zouden slagen, dit ook doen in corona-omstandigheden. Als daar tien ‘gratis’ herkansingen voor nodig zijn dan geef je ze die toch lekker. Kennis opdoen dat doe je maar op je vervolgopleiding, iets waar je voor kiest en waar je ook echt inhoudelijk wat aan kan hebben. Wat mij betreft zou iedereen die voldoende studievaardigheden heeft opgedaan (op de middelbare school) moeten slagen. Ongeacht of er hiaten in de vakkennis zitten. Die werk je zo weer weg tijdens je vervolgopleiding. Toen ik op de middelbare school zat (normale omstandigheden dus) zat ook iedereen te slapen en uit z’n neus te vreten. Het is niet dat als je in normale omstandigheden scholier bent je wel het onderste uit de kan haalt. Ik vind dat mensen zich te druk maken. Het is erg dat veel scholieren zich nu eenzaam en gefrustreerd voelen, niet dat ze de stof wat minder beheersen (als dat al zo zou zijn).

Amen 


Bakblik schreef op 06-12-2021 om 08:49:

De generatie die in 2020 eindexamen deed had er in mijn ogen het minste "recht" op. Die hebben nog tot half maart 2020 normaal les gehad en in mei zouden de examens al zijn. Die hebben effectief maar 6 weken onderwijs gemist.
De kinderen die dit jaar examen moeten doen hebben veel langer onderwijs gemist en dus hiaten in hun kennis.
Ik kan de beleidsmakers niet meer volgen

Precies dit. Ik vind het ook maar krom en kan het ook niet meer volgen.


Mevrouw75 schreef op 06-12-2021 om 17:38:

de huidige examenlichting had vorig jaar wel een lekker soepel pta-inhaal/herkansingsregelement, maar dat is per school behoorlijk verschillend.


Dat herken ik niet. Sterker nog, ik verbaas mij over de verschillen tussen scholen. Op de school van mijn zoon heeft hij per SE week recht op 1 herkansing. Dus helemaal niet soepel en dat was in het voorexamenjaar ook niet het geval. 

Op de ene school in de buurt mogen ze 2 vakken herkansen en op de andere school zelfs 4 (!!). Ik snap niet hoe dit kan, want dit is toch ook totaal niet eerlijk?

Nee schreef op 06-12-2021 om 17:53:

De middelbare school is inhoudelijk overrated. Er wordt net gedaan alsof je wat hebt aan de vakkennis die je opdoet, of dat zo’n eindexamen echt wat zegt over hoe je later ‘in het echte leven’ gaat presteren, omdat je een 6 voor Frans had.[...]


Toch is het wel praktisch om voldoende wiskunde-bagage te hebben als je een technische studie wil doen, of enigszins verstand te hebben van grammatica als je een taal wil studeren. Vervolgopleidingen beginnen niet bij nul.

Ik merk bij mijn dochter, die net de overstap heeft gemaakt van 4 vmbo-t naar 4 havo, wel dat ze het nodige gemist heeft de afgelopen twee jaar. Het was vorig jaar al een beetje hangen en wurgen, wel geslaagd zonder kunstgreep, maar nu staat ze er niet best voor. School biedt wel extra lessen voor sommige vakken en we zijn zomaar eens uitgenodigd voor een mentorgesprek. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Bakblik schreef op 06-12-2021 om 11:32:

[..]

Nee dat klopt die zijn helemaal gematst door zonder CE toch een diploma te krijgen. Het grootste deel van de schoolexamens was klaar dus wie op sla agenda stond kreeg dat diploma en wie op zaken stond niet.

Wat overigens niet wil zeggen dat ze er niks voor gedaan hebben, ook voor schoolexamens moet hard worden gewerkt.

Zij hebben weinig gemist en kregen een groot cadeau diploma zonder CE.

Af gelopen schooljaar kon er gespreid examen worden gedaan, voldoende compensatie voor een mankerend schooljaar.

Dit schooljaar, voor leerlingen die al in hun 3e jaar school met maatregelen zit, geen compensatie vind ik niet eerlijk. Sommige scholen hebben de boel gewoon nog steeds niet op orde. In theorie moet mijn zoon, als hij in quarantaine zit, de lifestream van de lessen volgen. 8 uit 10 van die lifestreams gaat niet goed.

Ze zijn helemaal niet gematst want ze konden niet eens CE doen.

Wat hadden ze in jouw ogen als oplossing moeten bieden in een lockdown, terwijl er geen CE was? Het lijkt wel alsof je die kinderen een diploma misgunt.

O en, spoiler, het leven is niet eerlijk.

Bakblik schreef op 06-12-2021 om 11:32:

[..]

Nee dat klopt die zijn helemaal gematst door zonder CE toch een diploma te krijgen. Het grootste deel van de schoolexamens was klaar dus wie op sla agenda stond kreeg dat diploma en wie op zaken stond niet.

Wat overigens niet wil zeggen dat ze er niks voor gedaan hebben, ook voor schoolexamens moet hard worden gewerkt.

Zij hebben weinig gemist en kregen een groot cadeau diploma zonder CE.

Af gelopen schooljaar kon er gespreid examen worden gedaan, voldoende compensatie voor een mankerend schooljaar.

Dit schooljaar, voor leerlingen die al in hun 3e jaar school met maatregelen zit, geen compensatie vind ik niet eerlijk. Sommige scholen hebben de boel gewoon nog steeds niet op orde. In theorie moet mijn zoon, als hij in quarantaine zit, de lifestream van de lessen volgen. 8 uit 10 van die lifestreams gaat niet goed.

Nou, fijn kado hoor. Ik durf te wedden dat de meesten liever gewoon examen hadden gedaan. Dat was een hele rare, rottige periode voor de eindexamenleerlingen, waarbij de situatie per dag veranderde. Schoolexamens die ineens niet meer doorgingen, dan weer wel, verzet werden en daarna van mondeling schriftelijk werden of andersom. Mijn zoon hoorde twee dagen van tevoren wanneer de schoolexamens werden afgemaakt.  En als je had gegokt op de eindexamens om je cijfers op te halen dan had je pech.

Ik denk wel dat het nu ook belangrijk is om bijvoorbeeld een extra herkansing te geven. Ik ben niet voor het verlagen van de normen. Beter een extra jaar middelbare school dan met een slechte basis aan een vervolgopleiding beginnen. 

Ik denk dat je de achterstand ook volgend jaar nog zal merken bij het eindexamen. Mijn zoon is afgestroomd en blijven zitten door het online onderwijs en zal het vermoedelijk wel redden omdat hij veel stof dubbel krijgt, maar hij heeft voor drie examenvakken al ongeveer drie maanden geen docent, waarvan 1 kernvak. Hij heeft 7 vakken, dus dat is een groot deel van de eindexamenvakken. 

Granola schreef op 06-12-2021 om 21:37:

[..]


Dat herken ik niet. Sterker nog, ik verbaas mij over de verschillen tussen scholen. Op de school van mijn zoon heeft hij per SE week recht op 1 herkansing. Dus helemaal niet soepel en dat was in het voorexamenjaar ook niet het geval.

Op de ene school in de buurt mogen ze 2 vakken herkansen en op de andere school zelfs 4 (!!). Ik snap niet hoe dit kan, want dit is toch ook totaal niet eerlijk?

Dat hebben wij ook en ik vind dat enorm soepel. 

Pief schreef op 06-12-2021 om 23:37:

[..]

Nou, fijn kado hoor. Ik durf te wedden dat de meesten liever gewoon examen hadden gedaan. Dat was een hele rare, rottige periode voor de eindexamenleerlingen, waarbij de situatie per dag veranderde. Schoolexamens die ineens niet meer doorgingen, dan weer wel, verzet werden en daarna van mondeling schriftelijk werden of andersom. Mijn zoon hoorde twee dagen van tevoren wanneer de schoolexamens werden afgemaakt. En als je had gegokt op de eindexamens om je cijfers op te halen dan had je pech.

Ik denk wel dat het nu ook belangrijk is om bijvoorbeeld een extra herkansing te geven. Ik ben niet voor het verlagen van de normen. Beter een extra jaar middelbare school dan met een slechte basis aan een vervolgopleiding beginnen.

Ik denk dat je de achterstand ook volgend jaar nog zal merken bij het eindexamen. Mijn zoon is afgestroomd en blijven zitten door het online onderwijs en zal het vermoedelijk wel redden omdat hij veel stof dubbel krijgt, maar hij heeft voor drie examenvakken al ongeveer drie maanden geen docent, waarvan 1 kernvak. Hij heeft 7 vakken, dus dat is een groot deel van de eindexamenvakken.

Die achterstand nog veel meer jaren blijft merken. Misschien niet alleen aan de examenstof, maar ook en vooral alles eromheen. 

Mevrouw75 schreef op 07-12-2021 om 06:42:

[..]

Dat hebben wij ook en ik vind dat enorm soepel. Bij ons is het standaard ook nog zo dat je 1 ding mag inhalen/herkansen. Dus mis je iets, dan heb je geen herkansing, en dat wordt nu per periode bekeken of dat opgeschort kan worden (omdat er nu wel heel hun toets niet mogen komen maken wegens kuchje  

Nee

Nee

07-12-2021 om 08:10

Auwereel schreef op 06-12-2021 om 22:51:

[..]


Toch is het wel praktisch om voldoende wiskunde-bagage te hebben als je een technische studie wil doen, of enigszins verstand te hebben van grammatica als je een taal wil studeren. Vervolgopleidingen beginnen niet bij nul.

Dat is waar. Maar het is niet zo dat scholieren van nu niks weten of kunnen. Daarnaast denk ik ook dat scholieren die een opleiding met wiskunde willen doen, daar vaak ook al goed op presteren (waarom zou je dat anders willen doen). De hiaten zullen vooral ontstaan bij de vakken waar je geen interesse in hebt. Verder ben ik juist voor dat ze 10 herkansingen krijgen, of je nou de eerste of tiende keer slaagt, je beheerst op een gegeven moment de stof voldoende. En daarna weer vergeten natuurlijk  Ik denk dat mijn gevoel hierover eigenlijk verder gaat dan de huidige coronaperiode. Ik vind dat er in het algemeen te veel schort aan het schoolsysteem. Ik neem het zelf minder serieus en als het aan mij lag zou ik niet te veel druk leggen op scholieren. Ik denk niet dat ze daar beter door worden of dat het anderszins nut heeft. 

Edit: volgens mij wordt m’n punt een beetje onduidelijk. Eigenlijk vind ik dus 

Het kennen van de stof: beetje belangrijk, maar niet in zoverre dat scholieren nu verschrikkelijke achterstanden zouden hebben of dat ze meer gepusht moeten worden 

Lekker doorgaan met je leven en niet meer achterom kijken na een frustrerende coronaperiode: heel belangrijk!! Ik zou scholieren over de streep trekken.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.