Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


ALs opa wel over zijn emoties had mogen praten, zoals nu gelukkig gebruikelijk wordt, had hij misschien zijn kleinkind wat meer empathie geleerd. 
Ja, depressies en angsten komen vaker voor en ook voor Corona al. Ja, er zijn mensen die tante Corona misbruiken voor al wat misgaat in hun leven. Maar ik vind het echt het goede aan deze crisis, dat er nu juist veel meer ruimte is om dat te bespreken.

Never waste a good crisis to change a system. ALs je dan toch een tegeltjes wijsheid wil gebruiken, dan kies ik deze. Als er dankzij Corona meer aandacht komt voor je geestelijk welbevinden en daar tijdig hulp bij vragen; dan is dat toch een voordeel bij een nadelige situatie. 

Dat ben ik met je eens Biebel, het is heel goed om ook over geestelijke welzijn te praten, alleen maar goed. Daarom vind ik het ook zo apart dat zoeveel mensen het heel normaal vinden om signalen af te geven aan de jongeren dat ze het allemaal niet kunnen, maar goed, we zullen het niet eens worden. Ik zie het bijstellen van de exameneisen naar beneden als iets slechts en jij als iets goeds. Wellicht een ander punt van insteek.

Wellicht hebben de zaken die ik heb meegemaakt in mijn leven wel mijn inzicht dusdanig veranderd. Vroeger had ik jou wellicht gelijk gegeven. Helaas heb ik van dichtbij gezien wat het met een kind doet als jij als ouder of als maatschappij bij voorbaat al uitgaat van het feit dat jij als kind wellicht iets niet gaat halen.

Daarnaast blijf jij hameren op dat jij vind dat het examen niet makkelijker gemaakt is. Sorry, maar daar begrijp ik werkelijk niets van. Even een vergelijking. Iemand verwacht dat jij binnen 2 uur 6 taken uitvoert. Je hebt de mogelijkheid om 1 van de taken opnieuw uit te voeren, maar daar blijft het bij. Nu worden de regels aangepast, je hoeft geen 6 taken uit te voeren in die 2 uur, maar je hoeft er maar 5. Of eigenlijk is 3 ook genoeg, want die 2 andere taken mag je een paar weken later uitvoeren. Daarnaast heb je niet de kans om maar 1 taak opnieuw uit te voeren, maar meer kansen. Hoe is dat dan niet makkelijker? Sorry hoor, maar ik begrijp werkelijk niet hoe dat dan niet makkelijker is.

Fruitijsje schreef op 01-02-2022 om 08:17:

Dat ben ik met je eens Biebel, het is heel goed om ook over geestelijke welzijn te praten, alleen maar goed. Daarom vind ik het ook zo apart dat zoeveel mensen het heel normaal vinden om signalen af te geven aan de jongeren dat ze het allemaal niet kunnen, maar goed, we zullen het niet eens worden. Ik zie het bijstellen van de exameneisen naar beneden als iets slechts en jij als iets goeds. Wellicht een ander punt van insteek.

Wellicht hebben de zaken die ik heb meegemaakt in mijn leven wel mijn inzicht dusdanig veranderd. Vroeger had ik jou wellicht gelijk gegeven. Helaas heb ik van dichtbij gezien wat het met een kind doet als jij als ouder of als maatschappij bij voorbaat al uitgaat van het feit dat jij als kind wellicht iets niet gaat halen.

Daarnaast blijf jij hameren op dat jij vind dat het examen niet makkelijker gemaakt is. Sorry, maar daar begrijp ik werkelijk niets van. Even een vergelijking. Iemand verwacht dat jij binnen 2 uur 6 taken uitvoert. Je hebt de mogelijkheid om 1 van de taken opnieuw uit te voeren, maar daar blijft het bij. Nu worden de regels aangepast, je hoeft geen 6 taken uit te voeren in die 2 uur, maar je hoeft er maar 5. Of eigenlijk is 3 ook genoeg, want die 2 andere taken mag je een paar weken later uitvoeren. Daarnaast heb je niet de kans om maar 1 taak opnieuw uit te voeren, maar meer kansen. Hoe is dat dan niet makkelijker? Sorry hoor, maar ik begrijp werkelijk niet hoe dat dan niet makkelijker is.

voor een rijbewijs mag je ook zo vaak oefenen als je wilt. Als jij een in je vierde jaar vmbo in de laatste drie maanden weinig aan geschiedenis doet omdat je het vermoedelijk laat vallen (vermoedelijk een 5 of lager) én je mag het examen van bio twee keer doen, dan moet je toch maar het hele jaar over doen? En je hebt dan een minder waardevolle opleiding achter de rug?

gr Angela

Fruitijsje schreef op 01-02-2022 om 08:17:

Dat ben ik met je eens Biebel, het is heel goed om ook over geestelijke welzijn te praten, alleen maar goed. Daarom vind ik het ook zo apart dat zoeveel mensen het heel normaal vinden om signalen af te geven aan de jongeren dat ze het allemaal niet kunnen, maar goed, we zullen het niet eens worden. Ik zie het bijstellen van de exameneisen naar beneden als iets slechts en jij als iets goeds. Wellicht een ander punt van insteek.

Wellicht hebben de zaken die ik heb meegemaakt in mijn leven wel mijn inzicht dusdanig veranderd. Vroeger had ik jou wellicht gelijk gegeven. Helaas heb ik van dichtbij gezien wat het met een kind doet als jij als ouder of als maatschappij bij voorbaat al uitgaat van het feit dat jij als kind wellicht iets niet gaat halen.

Daarnaast blijf jij hameren op dat jij vind dat het examen niet makkelijker gemaakt is. Sorry, maar daar begrijp ik werkelijk niets van. Even een vergelijking. Iemand verwacht dat jij binnen 2 uur 6 taken uitvoert. Je hebt de mogelijkheid om 1 van de taken opnieuw uit te voeren, maar daar blijft het bij. Nu worden de regels aangepast, je hoeft geen 6 taken uit te voeren in die 2 uur, maar je hoeft er maar 5. Of eigenlijk is 3 ook genoeg, want die 2 andere taken mag je een paar weken later uitvoeren. Daarnaast heb je niet de kans om maar 1 taak opnieuw uit te voeren, maar meer kansen. Hoe is dat dan niet makkelijker? Sorry hoor, maar ik begrijp werkelijk niet hoe dat dan niet makkelijker is.

Maar dat gebeurt toch helemaal niet? Heb jij zelf eindexamen kandidaten als kind? Ik wel. Twee zelfs op twee verschillende scholen. En een hbo'er die gewoon examen heeft gedaan. Plus een brugpieper. 

Er is geen verschil tussen het examenjaar van mijn oudste en die van mijn twee huidige examenkandidaten. Pws ongewijzigd. Tentamens ongewijzigd. Herkansingsmogelijkheden van tentamens ongewijzigd. Niveau ongewijzigd. Cijferen ongewijzigd. PTO ongewijzigd. 

Wat is er wel anders: continu uitval van lessen, afgelopen twee jaar een grote chaos met online lessen, geen lessen. Pws veel te laat opgestart, quarantaine, stress bij tentamens want oh, oh die is toch niet positief getest en herkansingen zijn #$% geregeld,  het is een grote chaos.

Ik weet niet wat jij er makkelijker aan vindt? Mijn oudste zoon had het veel makkelijker in 2019. In maart is de volgende tentamenperiode. Daarna reguliere eindexamens en dan hebben ze als dat nodig is de kans om van 1 vak het cijfer niet mee te laten tellen. Ze doen gewoon normaal examen in alle vakken. Het niveau is niet lager en alle cijfers komen ook op de eindlijst te staan. 

Fruitijsje schreef op 01-02-2022 om 08:17:



Daarnaast blijf jij hameren op dat jij vind dat het examen niet makkelijker gemaakt is. Sorry, maar daar begrijp ik werkelijk niets van. Even een vergelijking. Iemand verwacht dat jij binnen 2 uur 6 taken uitvoert. Je hebt de mogelijkheid om 1 van de taken opnieuw uit te voeren, maar daar blijft het bij. Nu worden de regels aangepast, je hoeft geen 6 taken uit te voeren in die 2 uur, maar je hoeft er maar 5. Of eigenlijk is 3 ook genoeg, want die 2 andere taken mag je een paar weken later uitvoeren. Daarnaast heb je niet de kans om maar 1 taak opnieuw uit te voeren, maar meer kansen. Hoe is dat dan niet makkelijker? Sorry hoor, maar ik begrijp werkelijk niet hoe dat dan niet makkelijker is.

Ik vind ook niet dat het examen makkelijker is gemaakt.

ze moeten 6 taken doen, maar de weg er naar toe is niet gelijk.

Ze moeten nog steeds dezelfde stof doen, ze moeten nog steeds dat zelfde examen doen, het niveau daarvan is niet aangepast.

Ze hebben wel maar 40%! van de lessen normaal gehad (3 schooljaren van de 4 verliepen niet normaal) 20% is gewoon helemaal weggevallen en moest met zelfstudie gedaan worden waarbij uberhaubt uitleg ontbrak of een duidelijk overzicht wat wanneer bestudeerd moest zijn, en die andere 20% was online met een docent die op mute stond, een docent die probeerde op een bord te schrijven maar dat was niet eens in beeld want de camera stond uit, geen mogelijkheid tot vragen stellen, docent die dacht dat hij nask1 moest geven terwijl het een nask2 les was, dat soort werk.

En dan hier ook geen gewijzigde eisen voor overgang naar het volgende jaar, geen herkansingen in de 1e 3 jaar, 1 herkansing per SE periode net als voorgaande jaren. 

Bij twijfel mocht je in voorgaande jaren nog wel over naar het volgende jaar, dat was de afgelopen jaren op school van zoon niet het geval, juist om te voorkomen dat dat het niveau dat afgeleverd wordt omlaag gaat en de leerlingen het examen niet halen en de vervolgopleiding niet. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-02-2022 om 08:37

Ik vind het een topprestatie als je in deze omstandigheden met alle chaos van de afgelopen jaren een diploma weet te halen. Ik vind het diploma eerder meer waard dan minder. 

Drietje schreef op 01-02-2022 om 08:37:

Ik vind het een topprestatie als je in deze omstandigheden met alle chaos van de afgelopen jaren een diploma weet te halen. Ik vind het diploma eerder meer waard dan minder.

Helemaal eens. De hele structuur is in twee jaar tijd iedere keer opnieuw naar de gallemiezen gegaan. Niks geen rust, reinheid en regelmaat. Niet naar school, online les, half naar school, wel naar school en hoppa beginnen we nog een keer van voren af aan. Wat daar een energie in is gaan zitten! Mensen die dit ‘makkelijker’ vinden benijd ik. Die zijn kennelijk in staat steeds in hun centrum te blijven en hun eigen ritme vast te houden. Of dat denken ze in ieder geval. Ik ben eigenlijk het meest benieuwd wat docenten ervan vinden. Die waren er zelf bij, hebben het zelf ook moeten doen en zijn in staat te beoordelen hoe de vlag erbij hangt bij hun leerlingen. Als de meerderheid van de docenten denkt dat het voor de meerderheid van de leerlingen nauwelijks een probleem was, zou ik er misschien anders over gaan nadenken. Maar een oordeel vellen alleen op basis van wat je bedenkt, op basis van wat je denkt dat je opa heeft doorgemaakt, is niet onderbouwd. 

Een extra tijdvak is sowieso noodzakelijk. Je zou een heel tijdvak in quarantaine of isolatie kunnen zitten. Zonder extra tijdvak wordt de verleiding om toch examen te doen wel heel groot. Normaal gesproken is het tweede tijdvak niet geschikt om alle vakken te herkansen.

Biebel schreef op 28-01-2022 om 17:28:

[..]

Maar de examens wórden NIET makkelijker gemaakt. Dat is nou net het ding. De stof blijft gelijk, de toets ook. De leerling krijgt alleen meer kansen om het te halen en mag 1 (één) eindcijfer vergeten. De stof is nog steeds gelijk,of je nou in 2022,2021, 2019 of welk ander jaar examen hebt gedaan. (Behoudens dan een wisseling van inhoud, die altijd plaats vindt).

Maakt dit verschil van kennis het onderscheid tussen hoe ik dit als een kleine aanpassing zie versus mensen zoals jij die denken dat er echt iets aan het curriculum is veranderd?


Je spreekt jezelf tegen in jouw eigen antwoord.....
"meer kansen om hetzelfde te behalen"... in mijn wereld is dat dus makkelijker...
"1 eindcijfer (en dat zal niet de beste zijn) vergeten" => is dus makkelijker.

De stof is gelijk, maar aan de leerlingen geef je aan "hee, je kunt 1 wegstrepen hoor". Denk je nu echt dat een gemiddeld kind dan motivatie heeft om daar geen gebruik van te maken? Een kind zal veel eerder denken: "Nou, hoef ik daar mijn tijd niet aan te spenderen."

Hoe je het wendt of keert.... Wat nu aangegeven wordt maakt het behalen van het diploma makkelijker en is daarmee een degradatie van het diploma en daarmee, van het kind.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-02-2022 om 11:22

Vader_van_drie_zonen schreef op 01-02-2022 om 10:41:

[..]

Je spreekt jezelf tegen in jouw eigen antwoord.....
"meer kansen om hetzelfde te behalen"... in mijn wereld is dat dus makkelijker...
"1 eindcijfer (en dat zal niet de beste zijn) vergeten" => is dus makkelijker.

De stof is gelijk, maar aan de leerlingen geef je aan "hee, je kunt 1 wegstrepen hoor". Denk je nu echt dat een gemiddeld kind dan motivatie heeft om daar geen gebruik van te maken? Een kind zal veel eerder denken: "Nou, hoef ik daar mijn tijd niet aan te spenderen."

Hoe je het wendt of keert.... Wat nu aangegeven wordt maakt het behalen van het diploma makkelijker en is daarmee een degradatie van het diploma en daarmee, van het kind.

Nee het is precies andersom: je moet de zelfde examens maken als alle andere jaren, dezelfde opdrachten inleveren, dezelfde normen halen. Maar dan met veel minder les, minder begeleiding, slechter les, steeds veranderende omstandigheden, met onzekerheid of je je toetsen en examens wel kunt maken,  want bij een snotneus moet je al thuis blijven. Dus heel veel extra stress, extra zelfstandigheid, extra flexibiliteit, extra probleemoplossend vermogen heb je nodig om je examen te kunnen halen. En om al deze flink hogere eisen een klein beetje te compenseren, is er een extra tijdvak. Zo is er een grotere kans dat je examen mag doen zonder dat je met klachten of met corona naar school moet. 

Vader_van_drie_zonen schreef op 01-02-2022 om 10:41:

[..]

Je spreekt jezelf tegen in jouw eigen antwoord.....
"meer kansen om hetzelfde te behalen"... in mijn wereld is dat dus makkelijker...
"1 eindcijfer (en dat zal niet de beste zijn) vergeten" => is dus makkelijker.

De stof is gelijk, maar aan de leerlingen geef je aan "hee, je kunt 1 wegstrepen hoor". Denk je nu echt dat een gemiddeld kind dan motivatie heeft om daar geen gebruik van te maken? Een kind zal veel eerder denken: "Nou, hoef ik daar mijn tijd niet aan te spenderen."


De meeste kinderen denken dat dus niet. Ze moeten namelijk tentamens doen en ook examen. Ook staat hij cijfer op de eindlijst. Dus nee, ze laten het vak niet lopen omdat het toch  niet meer meetelt.

Idem voor het extra tijdvak. Ik hoor de meeste jongeren zeggen dat ze die niet handig vinden want dan moet je twee keer leren en heb je een her dan wordt dat pas in augustus maar het is fijn dat het kan omdat je dan een uitvalsmogelijkheid hebt mochten ze corona krijgen. 

Maar ik begrijp dat jij met jouw zonen wel dit hebt. Heb jij er een die nu al gestopt is met leren omdat het vak toch  niet meer meetelt? Ben je bang dat je zoon erop wordt afgerekend later als hij een coronadiploma heeft? Of dat hij dan niet mee kan komen op zijn vervolgopleiding. Ik voorzie daar met mijn kinderen namelijk helemaal geen problemen mee. Als ze al een vak wegstrepen dan verzeker ik het je dat dat toch geen vak is waarin ze verder in gaan en toen ik nog examen deed hadden wij sowieso een vak minder. Er is nu toch  iemand die zegt dat het atheneum van toen de havo van nu is want tja, vak minder dus lager niveau

 

Plantenbak schreef op 01-02-2022 om 11:37:

[..]

De meeste kinderen denken dat dus niet. Ze moeten namelijk tentamens doen en ook examen. Ook staat hij cijfer op de eindlijst. Dus nee, ze laten het vak niet lopen omdat het toch niet meer meetelt.

Idem voor het extra tijdvak. Ik hoor de meeste jongeren zeggen dat ze die niet handig vinden want dan moet je twee keer leren en heb je een her dan wordt dat pas in augustus maar het is fijn dat het kan omdat je dan een uitvalsmogelijkheid hebt mochten ze corona krijgen.

Maar ik begrijp dat jij met jouw zonen wel dit hebt. Heb jij er een die nu al gestopt is met leren omdat het vak toch niet meer meetelt? Ben je bang dat je zoon erop wordt afgerekend later als hij een coronadiploma heeft? Of dat hij dan niet mee kan komen op zijn vervolgopleiding. Ik voorzie daar met mijn kinderen namelijk helemaal geen problemen mee. Als ze al een vak wegstrepen dan verzeker ik het je dat dat toch geen vak is waarin ze verder in gaan en toen ik nog examen deed hadden wij sowieso een vak minder. Er is nu toch iemand die zegt dat het atheneum van toen de havo van nu is want tja, vak minder dus lager niveau

Inderdaad, ik hoor het ook niet, want ze kunnen nu nog helemaal geen aanloop nemen naar een eventuele duim mogelijkheid, want zonder goed gevolg door de schoolexamens kom je al helemaal niet in aanmerking om uberhaubt de ce's te mogen doen.

Bij de schoolexamens is de duim optie er niet, die is er alleen helemaal aan het eind.

Derde tijdvak is overigens al in juli, het tijdvak dat jij benoemd is dat van de staatsexamens.

Vader_van_drie_zonen schreef op 01-02-2022 om 10:41:

[..]

Je spreekt jezelf tegen in jouw eigen antwoord.....
"meer kansen om hetzelfde te behalen"... in mijn wereld is dat dus makkelijker...
"1 eindcijfer (en dat zal niet de beste zijn) vergeten" => is dus makkelijker.

De stof is gelijk, maar aan de leerlingen geef je aan "hee, je kunt 1 wegstrepen hoor". Denk je nu echt dat een gemiddeld kind dan motivatie heeft om daar geen gebruik van te maken? Een kind zal veel eerder denken: "Nou, hoef ik daar mijn tijd niet aan te spenderen."

Hoe je het wendt of keert.... Wat nu aangegeven wordt maakt het behalen van het diploma makkelijker en is daarmee een degradatie van het diploma en daarmee, van het kind.

Née. Het gaat over de kwaliteit van wat ze weten, dat is wat het diploma weergeeft en dat is niet makkelijker gemaakt. Die kennis is niet anders, ondanks slechter les, gemiste lessen en veel meer gez.k. De inhoud is niet aangepast, alleen het aantal kansen. Een rijbewijs is toch ook niet minder vaak als je drie keer gezakt bent of je bijzondere verrichtingen al tijdens de tussentijdse toets hebt gemaakt?

 Gokken op een duim? Ik ken er maar weinig, want je zult maar biologie minder doen en dan falen voor je aardrijkskunde. Heb je ineens twee duimen nodig en dat mag niet. 
Los daarvan is de duim alleen bij het laatste examen. De jaren ervoor mogen ze het niet gebruiken. Dus een 6 vwo er met een duim op scheikunde heeft 5 jaar lang er voldoendes voor gehaald, of misschien een 5. 

Voeg daarbij dat een kind met een duim op aardrijkskunde niet voor geografie kiest, en dat de kernvakken wel afdoende moeten zijn en zie daar mijn overtuiging. 

ALs je de redenering van mensen zoals jij doortrekt, hebben mensen die eerder hun havo of vwo diploma haalden ook een lager diploma. In mijn tijd mocht je nog twee vijven voor de kernvakken halen, telden schoolexamens mee in het berekenen van gemiddeld een 5,5, waren schoolonderzoeken dé manier om je gemiddelde omhoog te krijgen obv goodwill van de docent en kenden ze nog niet de 6 minimaal voor alle examens. Die diploma’s ook maar devalueren dan? Want dat waren echt mindere eisen en hoefde niet eens wiskunde te bevatten. 

Biebel schreef op 01-02-2022 om 12:47:

[..]

Née. Het gaat over de kwaliteit van wat ze weten, dat is wat het diploma weergeeft en dat is niet makkelijker gemaakt. Die kennis is niet anders, ondanks slechter les, gemiste lessen en veel meer gez.k. De inhoud is niet aangepast, alleen het aantal kansen. Een rijbewijs is toch ook niet minder vaak als je drie keer gezakt bent of je bijzondere verrichtingen al tijdens de tussentijdse toets hebt gemaakt?

Gokken op een duim? Ik ken er maar weinig, want je zult maar biologie minder doen en dan falen voor je aardrijkskunde. Heb je ineens twee duimen nodig en dat mag niet.
Los daarvan is de duim alleen bij het laatste examen. De jaren ervoor mogen ze het niet gebruiken. Dus een 6 vwo er met een duim op scheikunde heeft 5 jaar lang er voldoendes voor gehaald, of misschien een 5.

Voeg daarbij dat een kind met een duim op aardrijkskunde niet voor geografie kiest, en dat de kernvakken wel afdoende moeten zijn en zie daar mijn overtuiging.

ALs je de redenering van mensen zoals jij doortrekt, hebben mensen die eerder hun havo of vwo diploma haalden ook een lager diploma. In mijn tijd mocht je nog twee vijven voor de kernvakken halen, telden schoolexamens mee in het berekenen van gemiddeld een 5,5, waren schoolonderzoeken dé manier om je gemiddelde omhoog te krijgen obv goodwill van de docent en kenden ze nog niet de 6 minimaal voor alle examens. Die diploma’s ook maar devalueren dan? Want dat waren echt mindere eisen en hoefde niet eens wiskunde te bevatten.

Helemaal eens. En als een leerling nu al besluit dat die voor een bepaald vak niets meer gaat doen is dat een eigen keuze met bijbehorend risico. Jammer dan.

Klas van mijn zoon vorig jaar: hele klas examen gedaan in één tijdvak, iedereen geslaagd, niemand de duim over een vak gelegd. 
Op school heb ik nog niet één examenleerling gehoord die direct een vak uit zijn handen laat vallen.
Zoals hier boven ook al wordt gezegd: wie na de afgelopen jaren van onrust, stress en onvolwaardig onderwijs een diploma heeft weten te behalen verdient lof, geen sneer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.