Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen versoepelingen eindexamens meer, is dat eerlijk?

Dit jaar moeten eindexamenkandidaten weer aan alle normen voldoen, terwijl juist deze kandidaten meer nog dan eerder te weinig les gehad hebben.
Ik had het fijn gevonden als er in elk geval de mogelijkheid tot een extra herkansing zou zijn geboden. Wat vinden jullie?


Je blijft roepen dat je het hoopt. Maar zoekt wel naar onderbouwing die duidelijk moet maken dat jij vindt dat het niet hetzelfde is. En je blijft hangen in je vergelijking met die buitenlandse naam. 
Ik merk dat ik dat vermoeiend vindt. Het lijkt wel alsof je bij voorbaat deze generatie een excuus wil geven waarom ze geen baan of studie kunnen afmaken want tja- Corona he. 
Terwijl de aanpassing maar 1 vak is, waarvan ze het eindcijfer mogen laten vallen en wat extra herkansingen. Terwijl de jongere in kwestie wel te maken hebben gehad met lesuitval, veranderingen in hoe de les werd aangeboden en zichzelf veel meer zelf hebben moeten motiveren. Ze misschien het eerste jaar wat kansrijker bevorderd zijn, maar uiteindelijk het niveau waarop ze getoetst zijn toch hetzelfde is gebleven. 

Als laatste dan, voor iedereen die last heeft van het fruitijsjesyndroom (de gedachte dat werkgevers jongeren afrekenen op dit diploma) een tip van een ervaren cv-maker én -beoordelaar; noem het jaar niet. Straks heb je ook een mbo/hbo/wo diploma, daar kun je het eindejaar van noemen. Schrijf gewoon vmbo-diploma behaald, zonder jaartal. Noem wel alle werkervaring met jaar, zodat de werkgever kan zien dat je Corona aangegrepen hebt om je ook bij een bijbaan te ontwikkelen. 

Fruitijsje schreef op 28-01-2022 om 09:48:

Ik ben het niet eens met de stelling dat het gaat om individuele gevallen. In 2018 deden ongeveer 200.000 leerlingen eindexamen. Hiervan is ongeveer 91% geslaagd met de standaard regels. Met de 'corona' regels is het slagingspercentage ongeveer 92%.

Van deze leerlingen gaat ongeveer 15% niet meteen door naar een vervolgopleiding, natuurlijk is er een groep die uiteindelijk wel een opleiding starten, maar het gaat dus om ongeveer 10.000 leerlingen per jaar die niet eens begint aan een vervolgopleiding. Nog eens 25.000 leerlingen vallen af in het eerste jaar. Dat zijn dus voor de afgelopen corona jaren (2019, 2020, 2021) ongeveer 105.000 personen, daar komen dus nu weer 35.000 leerlingen bij. Dat zijn geen individuele gevallen in mijn ogen. De getallen die ik hier gebruik zijn gewoon terug te vinden op internet, maar heb ik bewust wel afgerond.

Natuurlijk zal het een beetje helpen als iedereen roept dat het diploma evenveel waard is. Helaas is dat maar een beetje. Er wordt namelijk ook al jaren heel hard geroepen dat het echt niet uit maakt dat je een buitenlandse naam hebt.

Werkt het motiverend? Nee, helemaal niet, maar helaas is het roeien met de riemen die je hebt (een prachtige levensles voor deze generatie?) Als je alleen maar thuiswerkt gaat bij veel mensen de motivatie ook achteruit. Toch moeten we door.

Teveel zakken kan wel een probleem vormen, dat ben ik met je eens Temet, maar door teveel mensen te laten slagen krijg je op andere plekken weer problemen. Het zijn toch 1.700 leerlingen meer die je een plek ergens anders geven (1% van de eindexamen kandidaten - de leerlingen die niet meteen doorgaan).

Ik blijf benadrukken dat ik werkelijk hoop dat het geen gevolgen heeft.

het is voor al jaren falende schoolbesturen en fatalistische docenten wel de perfecte smoes om ook nu te zeggen dat het echt heeel moeilijk is allemaal en dat zij er ook niets aan kunnen doen. 

gr Angela 

Angela1967 schreef op 28-01-2022 om 10:27:

[..]

het is voor al jaren falende schoolbesturen en fatalistische docenten wel de perfecte smoes om ook nu te zeggen dat het echt heeel moeilijk is allemaal en dat zij er ook niets aan kunnen doen.

gr Angela

Deze leraar en moeder ziet alleen zeer gemotiveerde docenten en schoolleiders die hun stinkende best doen om de leerlingen er doorheen te helpen. Ik hoor helemaal geen “we kunnen er niks aan doen.” Wel dat het moeilijk is, want dat is het ook.
Het is maar wat je ervaring is. 

AlisonH schreef op 28-01-2022 om 10:34:

[..]

Deze leraar en moeder ziet alleen zeer gemotiveerde docenten en schoolleiders die hun stinkende best doen om de leerlingen er doorheen te helpen. Ik hoor helemaal geen “we kunnen er niks aan doen.” Wel dat het moeilijk is, want dat is het ook.
Het is maar wat je ervaring is.

ik heb het over falende schoolleiders/management/directie en fatalistische docenten. ik zeg toch juist dat die er zijn - en impliceer dus ook positieve mensen? Jij ziet ook niet iedereen in je vakgebied. Er zijn docenten die zo murw zijn na jaren falend schoolbestuurbeleid - en ik lees het ook in fruitijsjes angst - dat zij denken dat zij alle problemen moeten oplossen. dat is niet zo maar als je jaren lang de zwarte piet toegeschoven hebt gekregen van je directie en in de beeldvorming over onderwijs dan kan ik me voorstellen dat corona erbij maakt dat je denkt: hoe moeten we ooit de spiraal omhoog vinden?

gr Angela

AlisonH schreef op 28-01-2022 om 10:34:

[..]

Deze leraar en moeder ziet alleen zeer gemotiveerde docenten en schoolleiders die hun stinkende best doen om de leerlingen er doorheen te helpen. Ik hoor helemaal geen “we kunnen er niks aan doen.” Wel dat het moeilijk is, want dat is het ook.
Het is maar wat je ervaring is.

Gelukkig zijn die er ook. Heel veel zelfs en dat maakt de diploma’s gewoon waardevol.  Maar Corona is nu even een handvat waar iedereen van alles wat er misgaat aan hangt. Zoals ik zei, als je in 4 havo blijft zitten nu, kan dat aan Corona liggen. De kans is net zo groot dat het te maken heeft met puber zijn, de eisen in havo 4 enz. 

Dat is wat ik zo tegen heb op fruitijsje haar relaas. Je geeft door dit diploma nu al zo te bekritiseren mensen later een perfect excuus om niet succesvol te zijn, iets niet te halen of het maar te laten gaan. Ipv te zoeken naar hoe je ondanks of juist met een Corona samenleving toch iets kunt gaan doen wat bij je past. 

Natuurlijk zal een deel van de leerlingen hier linksom of rechtsom blijvend last van hebben. Dat is in het begin van de pandemie al becijferd. Er zou blijvend een lager opleidingsniveau behaald worden, als ik me goed herinner. Dit soort maatregelen zijn natuurlijk bedoeld om dat effect te dempen. Dat zal waarschijnlijk voor een groter deel van de leerlingen goed uitpakken. Voor een kleiner deel niet. Het is altijd een optelsom van factoren waardoor het bij iemand wel of niet ten goede keert. Het is jammer dat politiek vaak zo kort van memorie is. Je zou jongeren die hiervan schade ondervinden ook later nog ‘coronasteun’ willen kunnen geven. Om zaken bij te spijkeren, begeleiding in te schakelen, psychische hulp te krijgen. Omdat de maatregelen hen hebben geschaad. Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. Op de jeugdzorg moet alweer bezuinigd worden en de GGZ-wachtlijsten zijn niet meer op te lossen. Meer zorg zal met de vergrijzing waarschijnlijk ook niet realistischer worden. Het zal wel verwachtingen bijstellen worden. Ik hoop op een positieve en ontspannen manier; dat wijzelf en ons leven eerder goed genoeg zijn, en niet fatalistisch en demotiverend; dat we het er maar mee moeten doen. 

@Biebel, jij geeft aan dat door mijn kritische houding ik mensen een excuus geef. Ik denk daar juist heel anders over. Het excuus voor falen wordt gegeven doordat de examens makkelijker zijn gemaakt. Eigenlijk wordt er door iedereen tegen de leerlingen gezegd: jullie hebben het zo zwaar, jullie moeten extra geholpen worden, anders redden jullie het niet in het leven. Zelfs nu we al 3 jaar in deze pandemie leven hebben wij nog niet het vertrouwen dat jullie het kunnen.
 

Fruitijsje schreef op 28-01-2022 om 14:57:

@Biebel, jij geeft aan dat door mijn kritische houding ik mensen een excuus geef. Ik denk daar juist heel anders over. Het excuus voor falen wordt gegeven doordat de examens makkelijker zijn gemaakt. Eigenlijk wordt er door iedereen tegen de leerlingen gezegd: jullie hebben het zo zwaar, jullie moeten extra geholpen worden, anders redden jullie het niet in het leven. Zelfs nu we al 3 jaar in deze pandemie leven hebben wij nog niet het vertrouwen dat jullie het kunnen.

@fruitijsje Heb je zelf kinderen in examenjaar? Dit is oprechte vraag en weet niet of je het al gemeld had of niet .

Ten eerste had ik me het examenjaar van mijn kinderen heel anders voorgesteld toen ze jonger waren . Dus hoe individuele leerlingen zijn in eindexamentijd is ook van belang bij beeldvorming over wat goed is voor hen op dat moment. Zonder kinderen of met jongere kinderen zou ik jouw postings anders geïnterpreteerd hebben. School is belangrijk maar hun persoonlijke ontwikkeling is nog veel belangrijker. En dat bedoel ik niet als 'wij mama en papa weten wel wat goed is voor ons kindje' maar het is mij duidelijk geworden dat school in een puber leven een hele andere rol speelt. 

Oudste deed paar jaar voor Corona examen overigens, jongste nu twee keer in coronatijd examen én daarbij is hij bevorderd naar havo 5 terwijl dat in gewone tijden niet gebeurd was . Dus van alles wat hier in de house. 

Wij als volwassenen in een samenleving moeten zorgen dat onderwijzend personeel tijd, geld en ruimte krijgt om de leerlingen van deze drie jaren op elk niveau of opleiding op te nemen en mee te nemen en bij te spijkeren waar nodig. Niet omdat ze zielig zijn maar omdat we hen gunnen om door te gaan met hun ontwikkeling zonder te  blijven  hameren op wat ze gemist hebben en over moeten doen.

Gr Angela

Fruitijsje schreef op 28-01-2022 om 14:57:

@Biebel, jij geeft aan dat door mijn kritische houding ik mensen een excuus geef. Ik denk daar juist heel anders over. Het excuus voor falen wordt gegeven doordat de examens makkelijker zijn gemaakt. Eigenlijk wordt er door iedereen tegen de leerlingen gezegd: jullie hebben het zo zwaar, jullie moeten extra geholpen worden, anders redden jullie het niet in het leven. Zelfs nu we al 3 jaar in deze pandemie leven hebben wij nog niet het vertrouwen dat jullie het kunnen.

Het is heel erg hoe je het inkleurt. Bijvoorbeeld: Als je wiskunde of Engels nog niet kunt, vindt iedereen dat normaal want dat moet je onderwezen krijgen dus daarin krijg je les. Als je (sociaal-)emotioneel uitdagingen hebt, heb je een probleem en (pas) als dat probleem groot genoeg is krijg je begeleiding of therapie. Je kunt de dingen die tijdens de pandemie gebeurd zijn labelen als zwakte en problematiseren. Je kunt ook zeggen: het is normaal dat er dingen anders zijn gegaan onder abnormale omstandigheden en dus moeten we er ook anders mee omgaan. 

De hele opvoeding en het onderwijs is bedoeld om kinderen tot volwassen mensen te laten opgroeien die ‘zich redden’. Misschien vraagt deze tijd, ook zonder pandemie, wel iets anders dan de fixatie op inhoudelijke kennis zoals we dat van het onderwijs gewend zijn, om kinderen voor te bereiden op een leven als volwassenen in een sterk veranderende wereld. Misschien brengt die pandemie dat vooral nog eens extra aan het licht. 

Fruitijsje schreef op 28-01-2022 om 14:57:

@Biebel, jij geeft aan dat door mijn kritische houding ik mensen een excuus geef. Ik denk daar juist heel anders over. Het excuus voor falen wordt gegeven doordat de examens makkelijker zijn gemaakt. Eigenlijk wordt er door iedereen tegen de leerlingen gezegd: jullie hebben het zo zwaar, jullie moeten extra geholpen worden, anders redden jullie het niet in het leven. Zelfs nu we al 3 jaar in deze pandemie leven hebben wij nog niet het vertrouwen dat jullie het kunnen.

Maar de examens wórden NIET makkelijker gemaakt. Dat is nou net het ding. De stof blijft gelijk, de toets ook. De leerling krijgt alleen meer kansen om het te halen  en mag 1 (één) eindcijfer vergeten. De stof is nog steeds gelijk,of je nou in 2022,2021, 2019 of welk ander jaar examen hebt gedaan. (Behoudens dan een wisseling van inhoud, die altijd plaats vindt). 

Maakt dit verschil van kennis het onderscheid tussen hoe ik dit als een kleine aanpassing zie versus mensen zoals jij die denken dat er echt iets aan het curriculum is veranderd?


Overigens vind ik zeker dat de komende tijd gebruikt mag worden om te investeren in een goede GGZ. Het goede nieuws is dat er nu veel meer ruimte is om psychologische en psychiatrische problemen bespreekbaar te maken. Maar we zijn er nog lang niet, en de hulp is zeker nog niet goed beschikbaar. 
Bijvoorbeeld, om bij de scholen te blijven; Als we dan toch het curriculum  aanpassen, laten we dan ruimte tijd en geld vrij maken voor mentoren. Zodat die, veel meer dan nu, de kans krijgen een relatie te bouwen met hun leerlingen, misschien zelfs zonder ze les te geven of te beoordelen. Mentoren die puur en alleen er voor zijn om de jeugd en jongere zichzelf een voldoende voor zijn/haar leven te laten geven. Wat daar ook voor nodig is, met een doorverwijzing voor als het niet anders kan, naar een organisatie die dan ook op afzienbare termijn iets doet. 

Dankzij de website follow the money kijk ik dan wat genuanceerder aan tegen termen als bezuinigen op jeugdzorg. Volgens verschillende onderzoeken hebben gemeentes de afgelopen vijf jaar laten zien dat ze niet zo goed zijn in het beheren van die gelden en keuzes maken die de jeugd helpt. Zo is er weinig toezicht, en wordt er vaak gekozen voor zaken  die veel geld kosten en maar bar weinig bijdragen. Denk aan hele dure individuele coaching voor dyslexie versus een begeleidingstraiect van een kind om te voorkomen dat het uit huis geplaatst wordt. Dat laatste is dan  voor allerlei organisaties een te  moeilijk en complex geval gevonden wordt waardoor het van kastje naar de muur stuitert. En niemand iets doet. Hadden ze het derhalve verbetering van de jeugdzorg genoemd, dan waren we allemaal hoopvol geweest.  Nu moest er iemand zonodig meteen geld aanhangen en dan valt de rest van de boodschap meteen in het water. 

Zelf denk ik dat het een verarming is van de opleidingen als de diplomaeisen worden verlaagd. Een kind, dat nét vóór de Corona crisis het diploma gehaald heeft, moest aan alle eisen voldoen. En daarin hebben (te)veel kinderen te maken met andere problemen in hun leven, die niet worden uitgemeten in de media, wat met Corona wel gedaan wordt. Hebben die kinderen daar dan geen last van? Beperkt dat hun mogelijkheden dan niet? Krijgen we straks, ná corona, hele volkstammen die zeggen: "Ja, maar in de corona crisis waren de eisen versoepeld.... dat willen wij ook!!"?

Daarnaast denk ik dat de tegenslag uitgesteld wordt als men nu de diploma's van voortgezet en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, onderwijs tot aan HBO en Universiteit, gaat degraderen..... De klap komt dan op de vervolgopleiding. Die houden er dan namelijk geen rekening mee.

Wat we met op deze manier eigenlijk tegen de kinderen zeggen is:"Jullie zijn niet in staat om een volwaardig diploma te halen... dat kunnen jullie niet... En omdat we tegenwoordig vinden dat jullie geen tegenslagen mogen ondervinden, gaan we niet jullie prepareren voor het diploma, maar prepareren we het diploma voor jullie...". Dit zeg je overigens ook tegen het kind dat het wél zou hebben kunnen doen! En ik denk overigens dat dat de meeste zijn.... Wij, ouders, wij vertrouwen onze kinderen er op deze manier niet op dat zij veerkracht hebben, sterk zijn. Het lijkt erop dat wij ons niet in willen zetten om het voor hen, onze kinderen, mogelijk te maken...

Hoeven kinderen voor een zwemdiploma nu dan ook niet meer onder water te kunnen zwemmen?
Hoeven kinderen (jongvolwassenen) dan ook niet meer de verkeersregels te leren alvorens hun rijbewijs te halen?

Naast dit alles zetten we de jongeren klaar om te denken dat tegenslagen niet bestaan en de kolen voor hen wel uit het vuur gehaald worden als het een keer moeilijk wordt. Bakermat voor Narcistische gedragstoornissen. "Jullie worden op een voetstuk geplaatst en we zullen er ALLES aan doen jullie niet het gevoel van een tegenslag te laten ervaren". En we beseffen ons niet dat de les van een tegenslag misschien wel de beste les is en dat dat bij het leven hoort. Onze kinderen hebben nu als tegenslag: Corona.... Deal with it, denk in oplossingen en niet in problemen, zowel de leerlingen als de docenten als de ouders. Fantastisch leermoment! Mijn  opa had een tegenslag zo'n 80 jaar geleden.... moest hij ook mee dealen.... En if it does not kill you, it will only make you stronger.

Zijn er percentages bekend van leerlingen die vorig jaar de duimregel nodig gehad hebben om te slagen? Mijn dochter doet dit jaar examen en heeft die regel waarschijnlijk helemaal niet nodig. Haar school heeft de afgelopen jaren ook geen enkele concessie gedaan in overgangsregels of extra herkansingen. Die waren er dus niet. Bovendien zeer matig onderwijs in de tijd van halve klassen. Dus waarom zou haar diploma minder waard zijn? Ik zou zeggen dat het juist meer waard is. Omdat ze ondanks twee jaar beroerd onderwijs (waarschijnlijk) toch gaat slagen. En daar is ze vast niet de enige in.

Het is een oplossing om veel meer leerlingen te laten zakken? Dus 3 jaar lang? Dus ook drie jaar lang te weinig instroom op het vervolgonderwijs? Alleen omdat je zo slecht les kreeg dat je je slechtste vak mag duimen? Ik vind het al een wonder dat deze leerlingen het halen met maar 1 geduimd vak! Heb je wel eens een onlineles meegemaakt? En dat straks 2 jaar lang op en af. En als er gewoon les is zitten er nu velen thuis.

Haal je opa er niet bij! Dat is een Godwin. 

Ik denk overigens dat de examenregels sowieso te zwaar zijn en dat je heel veel vervolgopleidingen haalt of niet haalt maar dat dat volledig los staat van je middelbare school. Voor de meeste opleidingen heb je maar de basis van 1 of 2 vakken nodig en een bepaalde hoeveelheid intelligentie die je kunt laten zien door 4, 5 of 6 jaar door te komen zonder afstromen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.