Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Er zit een belangrijk verschil in situatie Alex en zoon TS.

De vader van Alex werd een baan in usa aangeboden maar een green card betekent niet dat de vader van zoon daar ook meteen aan de slag kan. En het leven in usa is fijn als je een baan hebt en de benzine is goedkoop, maar scholing niet! Onze vrienden in usa werkten beiden om zo de studiekosten van de kinderen te kunnen bekostigen.
Ik krijg het vermoeden dat vader Alex expat is, want moeder krijgt niet zomaar een greencard wanneer gezin naar usa gaat. Het plan usa is minder rooskleurig dan het lijkt als er geen bedrijf achter je staat.

 Verder is het ook bepalend in welke staat je terecht komt; de scholen in New England staan bekend om hun goede begeleiding  lln en met name de iAds-lln Omdat de Staten aldaar veel geld in onderwijs en personeel steken. Hoe zuidelijker, hoe minder geld voor onderwijs. Dus ook minder geld voor gedegen personeel .

Een hoop als, als; succes niet gegarandeerd. Dat is in grote lijn de waarschuwing voor TS.

Andere waarschuwing:

Als zoon TS door de wachttijd op diagnose, greencard etc. langdurig thuis zit, en zo de leerplicht gaat verzuimen, kan hij te maken krijgen met lpa of zelfs met Amk- melding school. Als VT op de hoogte komt van de ‘vluchtplannen’, weet je niet hoe zij zich ermee gaan bemoeien.

De reacties op forum kan je lezen als bestraffend, maar lees ze eerder als verontrustend. Want VT is de laatste waar je mee te maken wilt hebben.

AnneJ schreef op 01-05-2021 om 13:41:

"Kom op zeg. Dat gaat over één gezin op één school in de VS. In Nederland is vast ook wel één school te vinden waar het wel goed gaat."

Dat getuigt van een onrealistisch optimisme over de vindbaarheid van een passende school voor je kind. Nederland is bovendien kleiner dan Amerika en er is daardoor minder variatie en minder keus. En de mogelijkheid dat je in Amerika wel vind wat je hier helemaal niet vind en waardoor je kind echt thuis komt te zitten.

Dat ontkennen getuigt niet van veel ervaring.

Inderdaad, ik heb geen ervaring met scholen in de VS. TS ook niet. Jij niet. Dus houd op met doen alsof je het allemaal zo goed weet.

Kinderen met autisme in New Orleans krijgen echt niet dezelfde hulp als die expat-mevrouw.

Als we toch bezig zijn, ik zie TS niet reageren, In de VS is de CPS nog erger dan hier Veilig Thuis, meer verplicht en ook voor jou zelf meer verplicht om eventuele kosten gemaakt in zo'n forensisch 'beschermingstraject' direct zelf te betalen dus ja, het kan vriezen en het kan dooien met zo'n emigratie maar het kan ook nogal tegenvallen.

https://www.theonion.com/child-protective-services-take-80-million-children-into-1819579659

Een 'oudje'  maar nog steeds actueel. Een 'bijwerking' van een wantrouwende (neo)liberale overheid.

anomarie schreef op 01-05-2021 om 12:46:

[..]

en als de leerling op school niets laat zien? Dat zegt toch niets over professionaliteit. Het gaat erover dat je als ouder en als professional samen verantwoordelijk bent om met elkaar in gesprek te gaan.

verdedig jezelf duizend maal. Maar vraag je eens af wat de amateur tegenover jou daarmee opschiet. Wie is er voor wie eigenlijk.

Ik ken er een liedje op.https://


youtu.be/0OrKMaeQUx0

Het is aan de professional om dat te ontkrachten 

Veel professionals doen alleen alsof ze 'het'  wel weten. Daardoor blijf je te lang aan de haak hangen. De echte professional weet de eigen grenzen aan te geven en die van de organisatie. Alleen die moet zijn licht onder de korenmaat steken. Anders word je ook betrokken in het conflict. Dus zijn oplossingen soms alleen op de achtergrond en zwijgend te realiseren. Of je haalt er Katinka Slump bij.

M Lavell schreef op 01-05-2021 om 14:30:

[..]

verdedig jezelf duizend maal. Maar vraag je eens af wat de amateur tegenover jou daarmee opschiet. Wie is er voor wie eigenlijk.

waarom op de man spelen? 


en bijzonder dat je er van uitgaat dat ik dit zeg als professional, terwijl je niets van mij weet. Mijn reactie zegt wellicht meer over hoe ik in het leven sta: ik wil uitgaan van het positieve van mensen. Wellicht naïef maar wantrouwen kost mij negatieve energie en dan kies ik liever ervoor om mensen te benaderen alsof ze goede intenties hebben totdat ze het tegendeel hebben bewezen hebben.

Volgens mij zit Mirjam op een heel ander spoor, beschouwt ze TS al 'de amateur' (die een probleem/vraag heeft) en alle mensen die reageren als 'de professional' die ongevraagd zijn/haar kritische bemerkingen geeft en daarbij de vraagsteller desavoueert. Maar ik kan me vergissen, ze is wat cryptisch.

Tsjor

In dit traject ben je beleefd, vriendelijk en zakelijk, maar voor het resultaat ga je af op de feiten en op de kortste route naar onderwijs voor je kind hoe dan ook. En niet voor de blauwe ogen.

anomarie schreef op 01-05-2021 om 15:35:

[..]

waarom op de man spelen?


en bijzonder dat je er van uitgaat dat ik dit zeg als professional, terwijl je niets van mij weet. Mijn reactie zegt wellicht meer over hoe ik in het leven sta: ik wil uitgaan van het positieve van mensen. Wellicht naïef maar wantrouwen kost mij negatieve energie en dan kies ik liever ervoor om mensen te benaderen alsof ze goede intenties hebben totdat ze het tegendeel hebben bewezen hebben.

óf je bent een professional en dan ben je ook aangesproken, óf je bent geen professional. Maar in dat geval is je eerdere commentaar (“en als de leerling op school niets laat zien?”) zonder waarde.

Jij bent dan helemaal niet in de positie om iets te zien.

tsjor schreef op 01-05-2021 om 15:39:

Volgens mij zit Mirjam op een heel ander spoor, beschouwt ze TS al 'de amateur' (die een probleem/vraag heeft) en alle mensen die reageren als 'de professional' die ongevraagd zijn/haar kritische bemerkingen geeft en daarbij de vraagsteller desavoueert. Maar ik kan me vergissen, ze is wat cryptisch.

Tsjor

TS is een amateur. Er wordt op haar gereageerd door professionals en door amateurs die het beter weten.
Hoe warrig haar verhaal ook is... nee sterker nog, hoe warriger hoe noodzakelijker, zij verdient het om gehoord te worden. Het probleem dat speelt verdient analyse. Geen oordeel of veroordeling.

AnneJ, even terzijde: ik heb het stuk waarnaar je linkt niet gelezen, maar The Onion is de Amerikaanse tegenhanger van De Speld. Satire dus.

Overigens genoeg waargebeurde gruwelen op de site Let Grow van Lenore Skenazy

Groeten,

Temet

Satire ja, inderdaad. Even iets charmanter dan een aantal artikelen over de moord op Nancy Schaefer of ander Amerikaans materiaal wat zoal voorbij gekomen is de afgelopen tien jaar. Kijk een keertje naar dr Phil die ook even uit de doeken kan doen, om deelnemers te 'motiveren' , dat hij een verplichte melder is en forensisch iets, de juiste termen ben ik even kwijt.

https://letgrow.org/

Ook zoiets, de https://www.freerangekids.com/

Met CPS op de hielen en stukken in de krant

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.