Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sannie

Sannie

04-03-2011 om 09:34

Groep 2 of 3? te weinig uitdaging op school

Beste allemaal,

Ik zit met het volgende. Mijn dochter, die in april 6 wordt, zit in groep 2. Hier heeft ze weinig uitdaging meer. Ze heeft zichzelf in 2 maanden tijd leren lezen, ze kent het hele alfabet, is behoorlijk ver met rekenen en begint zichzelf nu schrijven te leren. Wij stimuleren bewust niks om te voorkomen dat ze nog verder voor gaat lopen.

Op school is ze een voorbeeldig meisje. Vrij verlegen, houdt zich aan de regels. Kortom bij de 10 minuten gesprekken niets dan lof.

Thuis echter is ze een totaal ander kind. Explosief, snel boos en geirriteerd, overgevoelig. Dit wordt steeds erger. Voor haar broer hebben wij ouderbegeleiding (hij heeft diagnose ADHD) en daar hebben wij haar gedrag ook besproken. Daar gaven ze aan dat dergelijk gedrag bij hoogbegaafdheid kan horen. Hier denken we natuurlijk niet zomaar aan: haar broer is zeer begaafd en op bepaalde punten hoogbegaafd en vergeleken bij hem is ze gewoon erg slim.....

Hoe dan ook waar me mee zitten is: moeten we haar in groep 2 laten zitten? Of moeten we met de school gaan kijken of ze al over kan naar groep 3? We hebben al gesprekken gehad met school maar tot nu toe is er weinig actie van hun kant (ze zijn al drie weken aan eht nadenken over extra aanbod). De ervaring van andere ouders leert dat we er ook niet teveel van moeten verwachten.

Aanvankelijk dachten we haar gewoon in groep 2 te laten, echter een kennis gaf aan dat dit betekent dat ze zich nog minstens een jaar lang moet vervelen voor ze wat nieuws gaat leren.....volgens haar is het het beste haar over te laten gaan naar groep 3 en haar extra te ondersteunen bij het schrijven.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande? En heeft iemand tips? Sociaal emotioneel zou ze het aankunnen denk ik, echter is ze wel heel erg gebaat bij een vaste en bekende omgeving.

Sorry, voor het lange verhaal. Maar ik hoop dat iemand ervaring heeft en tips zou kunnen geven.

Alvast dank!

Sannie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Groep 3

Als je dochter bijna 6 wordt dan lijkt mij logisch dat ze gewoon naar groep 3 gaat. Waarom niet eigenlijk?
Mijn dochter van net 5 (eind jan.) gaat als het goed is na de zomer ook naar groep 3 omdat ze voor loopt. Nog een jaar bij de kleuters zou voor haar niks toevoegen.

Sannie

Sannie

04-03-2011 om 09:56

Picasso

Dank voor je bericht, goede keus voor jou dochter. Maar voor ons betekent het dus dat ze nu halverwege het schooljaar alsnog overgaat naar groep 3.

Ze mist dan dus het eerste half jaar van groep 3.

groet, sannie

Vic

Vic

04-03-2011 om 10:11

Eerste half jaar

Het lijkt me dat het eerste half jaar in groep 3 'makkelijk' in te lopen is. Zoveel leren ze dan ook weer niet, en als je kind al kan rekenen en lezen zal het waarschijnlijk ook in groep 3 al 'voorlopen'. Toch ben ik er geen voorstander van, zeker als het kind ook goed draait in groep 2. Het lijkt me nogal impact hebben om midden in het jaar uit de groep gehaald te worden, en dan in een vreemde klas gezet worden. Ik zou aandringen (via de IB'er) op extra verdieping/verrijking in groep 2, en straks ook weer in groep 3. Mocht je dochter blijven voorlopen, dan kan ze altijd nog groep 3 of 4 overslaan.

100%mama

100%mama

04-03-2011 om 11:01

Juist wel

Ik ben het toch niet een dat ze het 1e half jaar van groep 3 niet zoveel leren.....at is hier echt wel anders hoor, hier knallen ze er vanaf dag 1 pittige lesstof in en is voor kinderen behoorlijk zwaar. Zoon kon al lezen en kon al schrijven en toch was het voor hem ook behoorlijk pittig.

Hier heeft zoon idd extra stof einde groep 2 gehad voor extra uitdaging. Halverwege een klas uit en een nieuwe klas in zagen wij niet zitten, ook ivm de gemaakte vriendjes in beide klassen.

Sannie

Sannie

04-03-2011 om 11:13

Andere school

Oh wat fijn al die reacties. Helpt zo!
We overwegen ook nog een andere school, waar wat meer ruimte is voor creativiteit en waar wat meer aandacht is voor kinderen die verder zijn (plusklassen). Ze komt dan ook in een combinatieklas groep 3/4. Wellicht geeft dit zo ie zo meer uitdaging?

Vic

Vic

04-03-2011 om 11:39

Pelle (o.t.)

Jij had laatst in een ander draadje zo'n link met tekst die rood (?) werd in het tempo van het Avilezen. Ik kan dat nergens meer vinden. Weet jij nog waar het staat?

Sannie

Sannie

04-03-2011 om 11:39

Pelle

Ze leest vrijwel alles. Ook hele moeilijke woorden en engelse woorden, ook met intonatie. Ze leest nu bijvoorbeeld een kinderboek van Roald Dahl (hoog avi niveau). Rekenen tot 20 is geen probleem.

Ze heeft het overigens wel naar haar zin op school maar geeft telkens aan dat het zo makkelijk is.

Sannie

Henriette123

Henriette123

04-03-2011 om 11:45

Sannie

Onze zoon is jaren geleden ook in maart van groep 2 naar groep 3 versneld. Hij werd in maart 6. Dit versnellen heeft prima uitgepakt.
Het enige waar hij inderdaad problemen mee had was schrijven.Je mist eigenlijk een jaar schrijfles; namelijk het voorbereidend schrijven in groep 2 en het begin van het echte schrijven in groep 3.Hij had/heeft een slechte motoriek. Hij heeft hier uiteindelijk fysiotherapie voor gehad.Helaas schrijft hij nog altijd beroerd, maar in hoeverre dat met het versnellen te maken heeft weet je natuurlijk nooit.
Verder met leren geen enkel probleem. Sociaal emotioneel ging het goed; al kreeg hij past een echte vriend toen er in groep 5 iemand bij hem in de groep kwam die ook een groep had overgeslagen. Het was voor hem fijn dat ze vanaf dat moment een beetje samen op konden werken; want ook als je dochter versnelt zal zij moeilijker werk nodig hebben.
Onze zoon kwam overigens wel in een groep 3 waarvan hij de helft van de kinderen nog kende omdat ze bij groep 1/2 gemengde klassen hadden.
Laat je haar nu niet versnellen, dan zal groep 3 een heel saai jaar voor haar worden, en grote kans dat ze alsnog moet versnellen.Succes met jullie beslissing.

Sera

Sera

04-03-2011 om 12:08

Mijn dochter

Mijn dochter zit ook in groep 2 en gaat na de zomer naar groep 3. Zij kan ook al vrij goed lezen. Ik weet niet haar niveau maar bijvoorbeeld Pinkeltje en Puk van de Petteflat leest ze zonder enig probleem. Schrijven is ze nu druk mee bezig. Op dit moment schrijft ze echter in blokletters dus wat dat betreft heeft ze in groep 3 nog wel wat te leren, namelijk aan elkaar schrijven. Ik heb ook besloten om dat expres tot groep 3 te laten zitten. Ook met rekenen loopt ze voor. Op haar school is er een groep 3/4 combi en daar gaat ze heen. Ze zal gewoon in groep 3 zitten maar met bijvoorbeeld lezen en waarschijnlijk ook rekenen kan ze mee doen met groep 4. Aan het eind van volgend schooljaar gaan we dan evalueren of ze bij groep 3 blijft en dus gewoon overgaat naar groep 4 of dat ze naar groep 5 meegaat en dus groep 4 overslaat.

Ik vind dit eigenlijk wel een goede afspraak. Ik zou haar nooit nu laten instromen in groep 3 vanwege het schrijfverhaal. Ze heeft dan al het grootste deel van het schooljaar gemist. Er resteren nog maar ongeveer 4 maanden van schoolwerk en ik weet uit ervaring dat de laatste 2 maanden nooit de meest productieve zijn (veel vrij, veel speciale dingen). Nu door laten stromen zou dus niet mijn keuze zijn.

Sannie

een heel herkenbaar verhaal. Bij onze dochter was er ook zoiets, alleen zij is in oktober, toen ze net 5 was, al mee gaan doen met het schrijven in groep 3. Na de voorjaarsvakantie is ze halve dagen mee gaag doen en na de meivakantie helemaal over, dus toen ze net 6 was ging e naar groep 4. Het ging hier heel goed. We merkten wel dat ze het schrijven echt nodig had, dus het was goed dat ze daaraan meegedaan had. Rekenen heeft ze eigenlijk wel gemist. Pas geleden kwam ik er achter dat ze niet goed kan splitsen, ze ziet niet meteen dat bv. 9 gesplitst kan worden in 4 en 5. En dat leren ze in groep 3. Ze had dat trouwens wel zo weer ingehaald.
Die groep 3/4 combi lijkt mij heel goed. Je kunt dan nog overleggen met school of ze in 3 of 4 komt, of sommige vakken mee gaat doen met de andere klas.

Vic

Vic

04-03-2011 om 23:40

Pelle

Ja, die was het. Bedankt! Ik heb dochters lezen trouwens wel een beetje overschat. De snelheid zit er nog niet echt in. Dat hoeft natuurlijk ook nog lang niet, maar ik had het wel leuk gevonden

Doortoetsen

Vraag aan school of ze je dochter NU (dus in de komende week, vooral niet te lang wachten) kunnen doortoetsen met methodetoetsen voor lezen en rekenen. AVI en DMT afnemen, etc.

En vraag of ze dan gewoon groep 3 werk met extra schrijfoefeningen in groep 2 kan krijgen.

Groep 3 is een erg nare groep als je vrijwel alles al kunt, dan kun je beter extra werk in groep 2 krijgen en door naar groep 4 (met handelingsplan om evt. hiaten weg te werken).

+ Brunette +

+ Brunette +

05-03-2011 om 18:20

Pas op met klas overslaan!

Mij hebben ze dat ook geflikt, groep 3-4 in één jaar gedaan, mijn hele sociale leven lag aan duigen, ik was altijd de kleinste en jongste van de klas, ben mede daardoor gepest en het is pas weer goed gekomen toen ik na de brugklas bleef zitten omdat ik ondanks het klas overslaan nooit had geleerd moeite te doen op school.

Mijn dochter is ook al zo'n slim kind, ik maakte me er zorgen over toen ze nog in de kleutergroepen zat. Groep 3 is geen kleuterklas meer, het serieuze werk begint, en hoewel mijn dochter (inmiddels groep 4) veel leerstof nog steeds gemakkelijk vindt verveelt ze zich lang niet meer zo erg als in haar kleuterjaren, het komt haar niet allemaal aanwaaien. Ze heeft in haar klas haar vaste vriendinnetjes, wordt niet gepest dus geen haar op mijn hoofd die erover denkt haar van klas of school te laten veranderen.

Weeg ook mee dat in de kleuterjaren veel verschil in ontwikkeling is, de ene gaat als een speer, de ander is wat traagjes. Vanaf een jaar of zes gaan kinderen meer gelijk op, intelligentieverschillen zijn er altijd en in een enkel geval is het aan te raden het een groep hogerop te zoeken. Denk er echter niet te licht over. Ik had liever gehad dat mijn ouders me niet uit mijn vertrouwde klas hadden gehaald. Het heeft me een jaar tijdwinst opgeleverd wat school betreft maar het heeft me een grote achterstand opgeleverd wat betreft het hebben van vriendinnen, sociaal zelfvertrouwen, e.d. Misschien dat jouw kind vlot aansluiting heeft bij de nieuwe klas, dat kan natuurlijk, maar dat weet je pas achteraf.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-03-2011 om 21:12

Versnellen

Mijn zoon (nu net 10), ADHD en hb, is versneld van groep 3 naar groep 5 en toen nog eens van groep 6 naar groep 8. Ten tijde van groep 3 is hij gediagnosticeerd met hoogbegaafdheid dmv de WISC-II test. Het gaat uitstekend met hem op alle fronten. Ja, hij is de jongste en de kleinste maar hij voelt zich heerlijk en heeft veel vriendjes in de klas. Ook in groep 6 had hij meteen aansluiting bij de rest.
Maar een beslissing tot versnellen moet niet licht genomen worden; ieder kind is anders en iedere school is anders. Daarnaast is alleen een versnelling geen oplossing, zeker niet op de langere termijn. Naast een evt. versnelling moet er ook compacten/verbreding/verrijking/verdieping van de lesstof aangeboden worden en het kind moet leren leren en gestimuleerd worden tot moeite doen, ook als hij/zij iets "saai" of "te makkelijk" vindt.
Een hulpmiddel (maar ook niet meer dan dat) wat bij ons op school gebruikt is, is de Versnellingswenselijkheidslijst. Die kun je hier vinden net als meer informatie over versnellen http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_HB_op_school/versnellen/instrumenten.html
In het geval van jouw dochter zou ik haar laten doortoetsen en dan kijken of ze wellicht nu al in groep 3 kan doorstromen en dan na de zomer naar groep 4. Maar alleen als school gedegen kennis heeft van hb, de begeleiding en aanpak van hb kinderen en de middelen en het materiaal heeft voor differentiatie etc. Desnoods kan er ook een extern bureau voor hb kinderen in het primair onderwijs ingeschakeld worden; dit heeft onze school ook gedaan bij de tweede keer versnellen.
Overigens moet ik erbij zeggen dat ik had gewild dat ik had kunnen en mogen versnellen vroeger. Helaas kon en mocht dat toen niet met als gevolg dat mijn schooltijd verschrikkelijk was. Zo demotiverend saai en ik had nul komma nul aansluiting. Pas op de universiteit kreeg ik eindelijk cognitieve uitdaging en kreeg ik aansluiting bij anderen, ook op sociaal-emotioneel gebied. Bij studenten die ouder waren dan ik en flink wat meer bagage hadden
Versnellen heeft zijn voors en tegens maar die cognitieve "worst" is zo ontzettend belangrijk; daar kan je je enorm aan ophalen en zelfvertrouwen mee kweken. Dat zie ik aan mijn zoon nu en zo was het ook bij mij vroeger.
Maar nogmaals, ga niet over een nacht ijs en zorg er vooral ook voor dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Een positieve houding is heel belangrijk!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-03-2011 om 21:20

Schrijven

Nog even wat schrijven betreft: ja, je kan merken dat mijn zoon twee jaar schrijfkilometers heeft gemist. Niet dat hij slecht schrijft maar het is of netjes en vrij langzaam, of slordig en snel. Mbv fysiotherapie gaat dat al een stuk beter. Op school doet hij ook wat extra schrijfwerk. De middelbare school maakt er geen enkel probleem van. Goed kunnen typen vinden ze veel belangrijker en zolang een kind vrij duidelijk kan schrijven op een gematigd tempo kan hij prima meekomen straks.
Ik zou er dus niet te zwaar aan tillen. Mijn handschrift is beroerder dan dat van mijn zoon en ik heb veel, heel veel geschreven

Mamvantwee

Mamvantwee

06-03-2011 om 09:37

Niet te snel klas overslaan

Wij zitten in hetzelfde schuitje met onze zoon, nu in groep 2 maar wat betreft lezen en rekenen niveau groep 4. Ik zie het versnellen echt pas als allerlaatste optie, als school echt niets meer aankan met de voorsprong. We gaan volgende week in gesprek om te zien hoe hij gaat starten in groep 3 volgend jaar, want versnellen wil ik echt niet.
Onze dochter (groep 3) zit nu in een combi 3 / 4 en heeft daardoor ook stof van groep 4, waardoor ook zij gewoon in haar eigen groep kan blijven. En ja, de juf zet alle zeilen bij om haar actief en happy te houden, ondanks haar voorsprong van bijna een jaar.

Nou ja, wat ik wil zeggen: kunnen lezen en rekenen is niet alleszeggend. Er is nog zoveel meer te leren, er zijn zoveel materialen die voorlopers kunnen gebruiken. Het vraagt wel inzet van school, dus daar zou ik achteraan gaan.

Groet, Mamvantwee

Chippie

Chippie

06-03-2011 om 19:26

Mam van twee

Ik stond er precies zo in. Versnellen wilde ik niet. Punt uit. Zoon is toch versneld. Er was geen andere oplossing. Een voorsprong van bijna een jaar is nog wel te handelen. Dan heb je nog wel wat aansluiting met de top van de groep. Zoon las op AVI 8 niveau en rekende mee met groep 4 en presteerde daar supergoed. Toch is dat ook niet de oplossing. Alleen met gym en zwemmen deed hij mee met de groep. Schrijven had hij nog niet gehad. Maar andere kinderen moesten leren dat de a ´aa´ heet, woorden met de a lezen en hem schrijven. Dat pastte ook al niet. Ook qua onderwerpen (terwijl het echt geen kleine professor is) liep hij voor. Ach, zei hij, de rest weet niet eens wie Geert Wilders is. Hij had vriendjes en het eigenlijk best naar zijn zin in de klas. Maar voor alles een ander programma is niet leuk en ook niet gezond, vind ik.
Hij is versneld maar dat voelt eigenlijk niet zo. Hij is geen groep 3 kind in groep 4. Hij is een groep 4 kind en presteert daar supergoed (hij heeft in groep 4 meer dan een jaar voorsprong. Dat is enigszins te handelen).
Wij hebben goed gekeken wat NU het beste voor hem was. Meer kun je niet doen. We houden de optie open dat hij op sociaal emotionele gronden langer over groep 7/8 gaat doen (school heeft veel verrijkingsmateriaal).

Henriette123

Henriette123

06-03-2011 om 20:39

Ook liever niet,

Wij wilden inderdaad ook niet versnellen; maar toch is het gebeurd.
Wat bij ons mede de doorslag gaf, was het feit dat de school altijd zeer terughoudend was met versnellen. Stellen ze het dan zelf voor, dan is het goed om hier toch open voor te staan.De feiten op een rijtje:
Een kind dat al bij de kleuters ongeveer uit nivolezen, is; rekent op minstens groep 4 niveau; en alleen komt te staan omdat hij de spelletejs van de kleuters veel te kinderachtig vindt; ziet dat ergens geen tijd meer voor is omdat de bel bijna gaat,dat maakt dat je toch een beslising neemt die je eigenlijk liever niet zou nemen. Voor ons kind blijkt het achteraf goed uitgepakt te hebben.

Mamvantwee

Mamvantwee

06-03-2011 om 21:18

Chippie

Wat je zegt is waar hoor. Als het echt niet meer lukt in de groep omdat je kind voor alles aangepast werk krijgt, dan kun je niet anders dan versnellen. Ik hou er ook rekening mee dat mijn zoontje dat ook moet doen. Maar wat ik alleen aan draadstartster wilde zeggen is dat versnellen pas de laatste optie is ( en dan nog moet er meer gebeuren dan dat, want vaak is een kind niet klaar met voorlopen). Ik wil alleen eerst alle opties bespreken met school voordat je een kind uit zijn groep haalt en laat versnellen.

Groet, Mamvantwee

blauwtje

blauwtje

06-03-2011 om 22:16

Afschuwelijk

Goh, ik zie hier mijn eigen verhaal langskomen! Met frisse tegenzin is een van mijn kinderen versneld. Inderdaad, rekenen groep 4 nivo, AVI 8... en vijf jaar oud.

Ik vind het afschuwelijk. De hele dag zit ie nu werkjes te maken met kinderen van een of twee jaar ouder. Op school lijkt het allemaal honkydory en thuis is hij erg moe en geprikkeld. Echt nog een kleuter.

Achteraf baal ik ervan dat school niet meer wilde doen bij de kleuters, maar ze weigerden gewoon. Zagen versnellen als enige optie.

Als ik het zoon zelf vraag is hij wel tevreden omdat het werk beter past. Maar afgezien van het schrijven heeft hij bij alles alweer een voorsprong. Na acht weken. Nou ja, voor die acht weken ook al. Gewoon toen hij begon in groep 3 wisten ze al dat hij dingen met groep 4 mee zou doen.

Ik denk dat ik gewoon nog in het verwerkingsproces zit. Dat zei de juf. Maar ik ben echt pissig, ik vind mijn kinderen hartstikke normaal, prettig in de omgang, beschaafd, vriendelijk.. lief ook natuurlijk. Waarom kan die school niet meer maatwerk leveren, vooral ook omdat groep 3 amper soelaas biedt.

Dat gevoel van Chippie dat hij eigenlijk een groep 4 kind is heb ik ook niet. Had ik wel toen oudste versnelde, die is ook van 3 naar 4 versneld, maar een kind van 5, een kleuter, tussen die grote schoolkinderen zetten... ik vind het nix. Ja, het is wel een kleuter die vraagt hoeveel 17 plus 17 is en hoe diep de Noordzee is. Maar ook een jongetje die nog moet leren met tegenslagen om te gaan en die echt dat spelen nog nodig heeft. Groep 3 is wat mij betreft bezigheidstherapie, ik vind het idioot dat ze een kleuter "schoolse vaardigheden" gaan zitten bijbrengen tegen heug en meug.

he, lekker even mijn hart gelucht.
Voor goede raad houd ik me aanbevolen.

Henriette123

Henriette123

07-03-2011 om 00:06

Meer kinderen?

Zijn er meer kinderen die erg jong zijn?
Vraag of ze die kinderen bij elkaar in de klas willen zetten.
Doe hem op "ïets" met leeftijdsgenootjes, zodat hij ook 5 kan zijn. Wij deden hem bijv op kleutergym. Een troost het duurt nog een aantal jaren, maar op de middelbare school zal hij vast niet de enige jonge leerling zijn. Overigens kijkt onze zoon wel terug op een leuke basisschool tijd.

Sera

Sera

07-03-2011 om 01:09

Klas overslaan

Een klas overslaan zou ook niet mijn eerste keuze zijn. Mijn dochter gaat straks dus gewoon mee naar groep 3 maar het kan wel zijn dat we aan het eind van het volgend jaar besluiten om haar groep 4 over te laten slaan. Omdat groep 3/4 een combinatie klas is zal ze dan wel samen met kinderen naar groep 5 gaan die ze al kent. Schoolwerk kunnen we wel aan haar niveau aanpassen maar de klas natuurlijk niet dus het is belangrijk dat ze zich in de klas ook goed voelt. Mijn dochter zal dan met 7 jaar naar groep 5 gaan mochten we die beslissing nemen. Dat is jong maar niet extreem jong. Ze zal hoogstens 5 maanden jonger zijn dan de jongste in groep 5. Mijn dochter is trouwens wel een heel weerbaar en sociaal kind. Ik denk dat welke beslissing we ook nemen het met haar wel goed komt. Ze is wel het soort kind wat altijd het beste van elke situatie maakt en ze is sociaal heel slim. Dat is me altijd opgevallen vergeleken met mijn twee oudste kinderen. Ik ben daarom absoluut niet bang voor haar toekomst.

Het kan trouwens ook heel goed zijn dat haar voorsprong volgend jaar minder groot zal worden; Mijn oudste had in groep 2 ook een voorsprong maar dat is later minder geworden; Ze zit nu in groep 7 en is een van de betere leerlingen maar ze loopt niet enorm voor of zo. Althans dat idee krijg ik bij haar niet. Een klas overslaan was voor haar helemaal niet goed geweest want ze is sociaal vrij jong. Ze past goed in de klas waarin ze nu zit maar ik zou haar nu nog niet naar de middelbare school willen zien.

ayla

ayla

07-03-2011 om 07:17

Hier ook

hier ook een meisje dat versneld is, van groep 2 naar 4. Nu naderhand zegt iedereen uiteraard dat ze 2 had moeten overslaan, maar ja zo daadkrachtig waren ze toen niet. Het was echt nodig, ze voelde zich totaal niet thuis bij haar leeftijdsgenoten en was gigantisch aan het onderpresteren. Ze is door die 2 kleuterschooljaren ook heel faalangstig geworden. Nu in groep 4 gaat het beter, ze loopt bij de taalvakken wel alweer een jaar voor ofzo maar dat is op te vangen met veel compacten en verrijken.

Vic

Vic

07-03-2011 om 12:19

Voorsprong neemt af?

Hierboven zegt iemand dat het niet onwaarschijnlijk is dat een voorsprong weer afneemt na de kleutertijd. Is dat echt zo? Eerlijk gezegd hoop ik daar wel een beetje op bij mijn dochter. Versnellen is voor mij onwenselijk, ze is nog een echte kleuter, maar ik zie ook op tegen het (weer) overal achteraan moeten met verdiepen/verrijken vanaf groep 3. Bij mijn oudste is het uiteindelijk gelukt om haar redelijk gelukkig, zonder versnelling, met voldoende uitdaging door de basisschool heen te krijgen. Jongste heeft volgens mij een redelijk gemiddelde intelligentie (ik snap er niets van dat ze meer voorloopt dan haar zus destijds), dus ik hoop die voorsprong die ze nu heeft straks 'vanzelf' oplost en ze gewoon haar leerjaren kan volgen.

Primavera

Primavera

07-03-2011 om 18:50

Afnemende voorsprong of onderpresteren?

Persoonlijk vraag ik me af of die afnemende voorsprong in werkelijkheid niet komt doordat het gewoon een braaf kind betreft, die niet lastig is en in de loop van de tijd zich aanpast naar wat er op school gevraagd wordt, terwijl er eigenlijk veel meer in zat. Zelf heb ik nooit leren leren op de basisschool, omdat me nooit iets is gevraagd waar ik nou echt moeite voor moest doen.
Om die problemen te voorkomen heb ik de jongste groep 2 laten overslaan voordat de problemen zich voor zouden doen. Ze is nu net 6 geworden en het gaat prima in groep 3. Het maken van vriendjes en vriendinnen was makkelijk omdat voor iedereen groep 3 nieuw was en had laagste cijfer op haar rapport was een 8,5 dus wat leerstof betreft mist ze die overgeslagen groep 2 in het geheel niet.
Als ik de vragenstelster was zou ik inderdaad naar een andere school uitkijken. In eerste instantie omdat deze school kennelijk helemaal niets doet in uitdagender stof aanbieden en of ze nou versneldt of niet dat zal ze toch wel nodig hebben. Ten tweede denk ik dat de combinatie groep 3/4 een mooie kans is om haar eventueel groep 3 en groep 4 in één jaar te doen zonder dat ze daardoor weer in een totaal onbekende klas terecht komt, waar ze weer nieuwe vrienden moet zien te maken.
Verder zou ik haar nu thuis wel schrijven laten oefenen. Het is toch te gek dat ze alleen voor het schrijven een heel jaar groep 3 zou moeten doen. Als je haar dit soort werk nu al spelenderwijs aanbiedt dan zal ze na de zomervakantie waarschijnlijk helemaal op niveau van groep 4 zitten.
Ik zie het verschrikkelijke van versnellen nou eenmaal niet zo. Sociaal-emotioneel passen de meeste kinderen zich aan aan de klas waar ze in zitten ongeacht of die nou een jaar ouder of jonger zijn. De basisschool biedt nou eenmaal de stof vrij traag aan gebaseerd op het gemiddelde kind en een kind hoeft helemaal niet HB te zijn om daarin voor te lopen. Een toekomstige HAVO-VWO leerling zit al boven het gemiddelde.
Groeten Primavera

Sannie

Sannie

07-03-2011 om 20:57

Beste allemaal

Ontzettend dank voor alle reacties tot nu toe. Fijn jullie ervaringen te horen.
Het lijkt me een goed plan om de school te vragen of ze willen doortesten. Dan krijgen we misschien een iets duidelijker beeld (in ieder geval zij, want noodzaak blijken zij nog steeds niet te zien, nog geen reactie....)

Daarnaast overweeg ik echt om haar naar een Montesori school te doen. Die hebben combinatieklassen 3/4 en een aangepast programma voor snelle leeringen.

Wordt vervolgd....

Nogmaals dank!

Valkyre

Valkyre

07-03-2011 om 21:20

Primavera

Oh Primavera, wat herkenbaar! Ik voel me ineens begrepen.

Ik ben ook niet hb, maar heb me op de lagere school behoorlijk verveeld. Ik had van mijn drie jaar oudere zus al leren lezen en schrijven en moest toch gewoon meedoen met lettertjes leggen - ik zie nu nog die stomme letterbak voor me! Ook op de middelbare school heb ik nooit echt hoeven leren, en dat brak me pas op toen ik andere problemen kreeg in 5VWO.

Ik ben vastbesloten dat dit mijn zoon niet gaat overkomen! Hij is ook een brave ziel, net als ik vroeger . En hij verdient beter.

Angelique K

Angelique K

13-03-2011 om 09:55

Liever groep 3 en 4 in 1 keer

Hoi,

Onze kinderen zijn alledrie meer getalenteerd (zo noemen ze het tegenwoordig). Bij de oudste hebben wij ook voor deze keus gestaan. Toch zou ik je willen adviseren om haar te laten testen. Als school dit doet krijgen zij daar een vergoeding voor anders moet je het zelf betalen.

Groep 3 is heel belangrijk! Ze leren daar schrijven/rekenen en op de juiste manier lezen. Dit vormt de basis. Als je dit overslaat door haar nu over te laten gaan naar groep 3 mist ze heel veel en zal ze in groep 4 de aansluiting missen.

Destijds hebben wij gekozen om groep 3 en 4 in 1 jaar te doen. Van september tot januari groep 3 en van januari tot juli in groep 4.

Bij de 2e hebben we hem bij zijn leeftijdsgenootjes gelaten en school is in staat om hem veel verbreding te geven. (hij is wel een jonge leerling van eind september)

Bij de jongste zijn we nog aan het kijken of hij echt ook meergetalenteerd is (testen nog niet gedaan)

Uiteindelijk beslis je natuurlijk zelf samen met de leerkracht/intern begeleider wat het beste voor jou kind is.

Mocht je meer willen weten mag je mij altijd mailen.

Groetjes,

Angelique Klein Nagelvoort

Primavera

Primavera

13-03-2011 om 10:26

Is er een juiste manier om te lezen dan?

Angelique: "Ik verbaas mij een beetje over dat groep 3 belangrijk zou zijn om op de 'juiste' manier te leren lezen. Volgens mij is er helemaal geen juiste manier. School gebruikt één manier die van hakken en plakken, die voor een aantal kinderen helemaal niet de juiste manier zijn. Voor één van mijn kinderen was de schoolse manier van leren lezen juist helemaal verkeerd, maar gelukkig had hij zichzelf al lang en breed leren lezen (en leren rekenen) toen hij nog in de kleutergroepen zat.
Verder snap ik niet als het kind nu voorloopt waarom je nog een half jaar in groep twee met groep twee werkjes zou laten sukkelen. Tijd genoeg om alvast met schrijven e.d. te beginnen als extra werk. Desnoods thuis als de school zoals hier lijkt niet echt begrip blijkt te hebben.
Groep 3 en 4 in één jaar doen lijkt me het prettigst in een klas met groep 3/4 combinatie, zodat het kind niet telkens nieuwe vriendjes hoeft te maken in de klas.
Groeten Primavera

Angelique K

Angelique K

13-03-2011 om 11:55

Ik ben geen specialist

Hoi,

Ik ben geen specialist maar wel ervaren op het gebied van achter lopen met basisvaardigheden. Een kind dat nu overgaat naar groep 3 heeft de basis niet meegekregen en zal dit in groep 4 ervaren.

Denk hierbij aan pengreep, rekenmethodes, taalmethodes die de rest van de basisschool worden gebruikt. Als je zelf gaat experimenteren kun je het kind in verwarring brengen. De rijping van het kind is ook heel belangrijk.

Ik ben het er wel mee eens dat het kind in groep 2 extra verbreding gegeven kan worden.

Mijn kinderen hebben op een school gezeten zonder combinatieklassen en nu op een school met combinatieklassen. Beide hebben voor en nadelen.

Wil nog wel aangeven dat kinderen die meer getalenteerd zijn een goede begeleiding nodig hebben. Mijn advies is om goed te kijken of school voldoende begeleiding kan geven.

Groetjes,

Angelique

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.