Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Grrrr, zitten blijven vs van havo naar mavo

Zoon heeft een onvoldoende rapport (net 1 punt tekort) en zal havo/vwo 2 over moeten doen. Hij wil zelf graag naar mavo 3. School wil dit niet want hij zou te slim zijn.....

Ik steun de keuze van mijn zoon omdat hij niet dol is op school. Hij is wel geinteresseerd in techniek dus de weg via het mbo zou voor hem misschien een goede zijn. Verder is hij erg groot dus gaat hij fysiek en emotioneel erg afsteken bij zijn klasgenoten als het jaar moet overdoen. Verder is toch ooit uit onderzoek gebleken dat zittenblijven zelden zin heeft? Bovendien moet hij dan nog een jaar langer algemeen onderwijs volgen wat hem zo weinig interesseert.

Maar school blijkt weinig flexibel in het oordeel. Mag school bepalen welk niveau je gaat doen? Ook als je zelf liever lager wilt?
Er lijkt geen overgangsregelement van havo/vwo 2 naar mavo 3 te bestaan. Mag dat?

Zoon heeft voor zijn cito een vwo score behaald. Die mavo 3 zal niet te hoog gegrepen zijn.

Vreemd om na een invoelende basisschool met zo'n starre middelbare school te maken te hebben.

Eline

Eline

24-06-2013 om 19:37

Mavo met vwo-score?!

Tjee, Dere, ik hoor/lees alleen maar "drama"verhalen over scholen die kinderen willen laten afstromen naar een lager niveau ipv te laten zitten op het niveau dat eigenlijk bij hun intelligentie past.

En nu wil je zoon (en jij ook) hem naar de Mavo laten afstromen terwijl hij VWO op de cito gescoord heeft? Heeft hij ook VWO-intelligentie vind je (of was dat een eenmalige uitschieter naar boven?)

Ik lees je argumenten (die van jouw/je zoon), maar ook die van school. Kent hij veel kinderen op het VMBO?
Ik weet van een "typische" VWO-jongen die vanwege net te lage NIO-score niet naar het VWO mocht, dus Havo/VWO ging doen met veel Havo-jongens en zich daar helemaal niet thuisvoelde! Heel ander soort kinderen met heel ander soort interesses. Dus denk daar (ook) goed over na.

Ik kan me niet voorstellen dat zittenblijven geen zin heeft. Zijn er genoeg die hun diploma met 1x zittenblijven halen! Hangt er ook vanaf waarom een kind is zittenblijven (ziekte, niet hard gewerkt of zo).

Ik denk dat de school je zoon wil behoeden voor een te laag niveau gezien zijn intelligentie (en andersoortige kinderen) en dat klinkt mij heel positief in de oren. Hebben jullie jullie argumenten met de school besproken? Ik zou het zeker nog eens bespreken.

Voer voor juristen

"Mag school bepalen welk niveau je gaat doen? "
Dat is voer voor juristen. Ik denk dat dat niet mag als je het verdragsrechtelijk bekijkt, maar in Nederland lijkt de Wet Passend Onderwijs juist te suggereren dat niet langer de leerling/ouders bepalen wat de leerling leert, maar dat de school dat bepaalt.
Dat is verplicht lager als de school dat wil (niet hoger mogen proberen), maar ook verplicht hoger als de school dat wil.
Nou ja, verplicht. Je kunt je kind natuurlijk op een andere school doen. Deze school kan niet verplicht worden je zoon toe te laten op mavo 3.
De vraag is wel of de school jullie verzoek werkelijk begrijpt. Dat klinkt wat vreemd, maar het is mogelijk dat men over jullie suggestie heen walst als een niet serieus te nemen verzoek (mavo met een vwo score, wie wil dat nou echt).
Ik zou daarom opnieuw en nu duidelijk, ook schriftelijk, je zoon op de mavo inschrijven. En voor de zekerheid misschien ook nog op een andere mavo.
Wees zo duidelijk mogelijk: Ja, hij wil naar de mavo.
Misschien bedenkt de school zich dan alsnog (hij mag toch over, die ene punt wordt hem vergeven). Ik denk bovendien dat men uiteindelijk je kind niet zal verplichten tot het doen van havo.
Groet,
Miriam Lavell

dere

dere

24-06-2013 om 22:50 Topicstarter

Eline

tja het is wat bijzonder. En ik had het ook helemaal niet aan zien komen want hij is een slimme jongen.

Maar we hebben hem nu twee jaar lang zeer intensief begeleid en de resultaten zijn zozo. Zijn intelligentie blijkt als de interesse uit hem zelf komt. Om hem te interesseren voor iets als geschiedenis dat gaat je op het moment waarschijnlijk niet lukken.
Verder is het een rommelkont en heeft hij meestal maar half begrepen wat wanneer ingeleverd moet worden. Op de mavo wordt die informatie vaker herhaald en dat zou voor hem prettig zijn.

Dat doubleren zie ik niet zitten vanwege zijn fysieke en emotionele ontwikkeling, daar is hij al best ver in. Ook verliest hij een jaar en dan is de weg via mavo naar havo net zo snel, maar heeft hij wel halverwege een diploma te pakken . (en dan wordt ws mts ipv havo)

dere

dere

24-06-2013 om 23:07 Topicstarter

Mirjam

Dat is een goeie. Misschien neemt de school ons verzoek niet serieus. Daar had ik niet aan gedacht. Het leek me toch dat als een leerling en ouder dit komen bespreken dat het serieus genomen wordt, maar je kon wel eens gelijk hebben.

Misschien moet ik maar weer een gesprek aanvragen met de conrector.

Ik heb onze zoon inmiddels wel zover gekregen dat hij mee gaat kijken bij een zelfstandige mavo dicht bij ons in de buurt. Hij wil er niet naar toe omdat hij niemand kent. Maar ik heb hem op het hart gedrukt dat we alleen gaan kijken en praten en nog niets beslissen.

Dere

Misschien zeg ik iets heel stoms, maar als hij nu met 1 tekort niet over is naar de 3e, is dat dan 3havo of 3havo/vwo? Want als hij niet naar 3 havo/vwo mag op zijn huidige school wil een andere school hem misschien wel in 3havo toe laten.
En na 3havo mag je ook naar het MBO. Of kies je een profiel zonder geschiedenis en met vakken die je zoon wel liggen, bijvoorbeeld met wis-, natuur- en scheikunde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.